برگزیده ها
خروجیِ نامشخص کمیته بازبینی فیلم‌های توقیفی/ کسی پاسخگو نیست

مازندمجلس: هرچند مهلت ۲ ماهه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تعیین تکلیف فیلم های توقیفی به پایان رسیده اما وضعیت کار کمیته مربوطه هنوز به طور رسمی مشخص نیست و رییس کمیته نیز پاسخگو نیست

مازندمجلس: به گزارش هنرنیوز ، خردادماه امسال بود که اصغر نعیمی کارگردان سینما در پی نامه سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاداسلامی به رییس سازمان صدا و سیما با موضوع پخش «ربنا»ی شجریان، نامه ای به وزیر نوشت و نسبت به وضعیت فیلم های توقیفی اعتراض کرد. در بخشی از نامه اصغر نعیمی آمده بود: «مطابق قاعده ذوی القربا و ضرب المثل چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است، پیشنهاد می کنم جنابعالی به موازات تلاش برای رفع محاق از ربنا، بابت رفع محاق از فیلم هایی که تعدادی شان هم اساسا پروانه نمایش دارند و تنها به دلیل سوءمدیریت، محافظه کاری و عافیت اندیشی مدیران وقت از اکران شان ممانعت شده، به زیر مجموعه خود و مدیران سازمان سینمایی نامه بنویسید و دستور رفع توقیف این فیلم ها را صادر کنید.»

پس از این موضوع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تاریخ ۱۰ خردادماه در نامه ای خطاب به محمدمهدی حیدریان رییس سازمان سینمایی خواستار تشکیل کمیته بازبینی فیلم های توقیفی شد و عنوان کرد ظرف مدت ۲ ماه پرونده فیلم های توقیفی بسته شود.

متن نامه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به شرح زیر بود:

«جناب آقای حیدریان

با سلام

گاهی حضوری اطلاع داده می شود یا در نشریات، روزنامه ها و فضای مجازی می خوانم که نسبت به بلاتکلیف ماندن برخی فیلم های توقیفی از دولت قبل تاکنون انتقادها و گلایه هایی وجود دارد.

شما به خوبی واقف هستید که توقیف هر فیلم یا هر اثر هنری و فرهنگی هم حبس و اتلاف منابع و سرمایه های مادی و هم بی ثمر شدن رنج و کوشش شماری از انسان های هنرمند و فرهیخته است و مهم تر، محتمل است که توام با تضییع حق الناس و حقوق فرهنگی تهیه کنندگان و سرمایه گذاران باشد.

سلب چنین حقی باید با رعایت تام و تمام حقوق شهروندی و قانونی و مستندات موجه و غیر سلیقه ای افراد و نیز امکان دفاع فرد از حق فرهنگی خود صورت گیرد.

با توجه به اهتمام شایسته جنابعالی در تشکیل کمیته بازبینی فیلم های توقیفی دستور فرمایید با رعایت حق الناس و قوانین و ضوابط مربوط، هر چه سریعتر و به فوریت و جدیت به این موضوع رسیدگی و گزارش آن برای بنده ارسال شود و ظرف مدت دو ماه پرونده فیلم های توقیفی بسته شود.»

البته پیش از این نامه، محمدمهدی حیدریان از تشکیل کمیته‌ ای برای بررسی وضعیت اینگونه فیلم‌ها و رسیدن به چارچوبی قابل قبول و منطبق بر قوانین خبر داده و این کمیته کار خود را آغاز کرده بود. رییس این کمیته حبیب ایل‌بیگی معاون سابق نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی بود که در پی تغییرات در سمت های مختلف سازمان سینمایی این مسئولیت به ابراهیم داروغه زاده معاون فعلی نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی سپرده شد.

البته محمدمهدی حیدریان در پاسخ به نامه وزیر ضمن بیان این مطلب که این کمیته از چندی پیش آغاز به کار کرده است، عنوان کرد: «نگاه دغدغه مند شما در حل مشکل فیلم های سینمایی که به دلایل مختلف نتوانسته اند پروانه نمایش دریافت دارند، راهبردی است که حقوق سینماگران را در نگاه حداکثری مدنظر دارد.» وی همچنین ابراز امیدواری کرد که این کمیته پیش از ضرب‌الاجل تعیین شده، تصمیمات مناسبی را اعلام کند.

این مهلت ۲ ماهه ۴ روز است که به پایان رسیده و هنوز تکلیف فیلم های توقیفی به طور رسمی مشخص نشده و بعضا در خبرهای اکران نام برخی آثار شنیده می شود که سال ها بود فرصت نمایش نداشتند و بعضی از آنها نیز به عنوان فیلم های توقیفی شناخته می شدند..

به گزارش مهر،این در حالی است که تماس های این خبرگزاری با ابراهیم داروغه زاده درباره تعیین تکلیف این فیلم ها بی نتیجه مانده است. به نظر می رسد برخی مدیران سازمان سینمایی تمایل بیشتری به پاسخگویی به رسانه های همسو با سیاست ها خود دارند و رسانه های منتقد در این روند مورد بی توجهی قرار می گیرند.

توقیفی کمیته سینمایی محمدمهدی دارند تشکیل فرهنگی عنوان نمایش حیدریان مدیران گزارش موضوع بازبینی فرهنگ تکلیف البته قوانین رسانه معاون رعایت داروغه مختلف تعیین نظارت ارزشیابی ابراهیم اسلامی جنابعالی پروانه وضعیت نعیمی خردادماه اکران دستور سرمایه پرونده ارشاد توقیف الناس