برگزیده ها
توسعه روابط با کشورهای آفریقایی از اولویت‌های سیاست خارجی ایران است

مازندمجلس: معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به جایگاه قاره آفریقا در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، تاکید کرد: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی از اولویت‌های ایران است و در این چارچوب ما ازگسترش مناسبات با کشور اوگاندا استقبال می‌کنیم.

مازندمجلس: معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به جایگاه قاره آفریقا در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، تاکید کرد: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی از اولویت‌های ایران است و در این چارچوب ما ازگسترش مناسبات با کشور اوگاندا استقبال می‌کنیم.

به گزارش ایلنا، اسحاق جهانگیری عصر امروز در دیدار معاون اول نخست‌وزیر اوگاندا که برای شرکت در مراسم تحلیف رییس جمهوری اسلامی ایران به تهران سفر کرده است، گفت: زمینه‌های فراوانی برای توسعه همکاری‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی میان دو کشور وجود دارد که امیدواریم با حضور مقامات عالی رتبه دو کشور، از این ظرفیت‌ها بیشتر استفاده شود.

او از مواضع مستقل و رای منفی اوگاندا به قطعنامه حقوق بشری علیه ایران قدردانی کرد و گفت:‌ متاسفانه برخی کشورهای غربی با هدف فشار علیه ایران این قطعنامه سیاسی را تهیه کردند.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه در حال حاضر بخش زیادی از کشورهای اسلامی دچار خشونت و درگیری به دلیل تروریسم و افراطی‌گری هستند، خواستار همکاری دو کشور در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای مبارزه با این معضل شد.

جهانگیری ادامه داد: کشورهای اسلامی می‌توانند با تشریک مساعی و همکاری در برابر افراطی‌گری بایستند و مانع از پیشرفت این مساله ضد بشری شوند.

او سپس دستاوردهای ایران در حوزه علوم و صنایع و آمادگی کشورمان برای صدور خدمات فنی و مهندسی را یادآور شد و افزود: ایران می‌تواند تجربیات خود در این زمینه‌ها را در اختیار کشورهای دوست نظیر اوگاندا قرار دهد.

موسس علی نیز در این دیدار با اشاره به حضورش در مراسم تحلیف حسن روحانی،‌ از جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مردمسالار یاد کرد و گفت: ایران کشور دوست اوگاندا است و ما در همه مجامع نظیر سازمان ملل متحد و اتحادیه افریقا از مواضع مستقلانه ایران حمایت کرده‌ایم.

معاون اول نخست‌وزیر اوگاندا با بیان اینکه پس از حادثه تروریستی در مجلس شورای اسلامی، رییس جمهور کشورش پیام تسلیتی صادر کرد،‌ گفت: ایران و اوگاندا در عرصه مقابله با تروریسم بایکدیگر اشتراک نظر دارند و می‌توانند در این زمینه بیش از گذشته همکاری کنند.

او با اشاره به بازدید امروزش از یک مجتمع کشت و صنعت در نزدیکی تهران،‌ گفت: پیشرفت‌های ایران در صنایع مختلف به ویژه صنعت غذایی و دامی و نیز نفت و گاز قابل توجه است و ما امیدواریم بتوانیم از تجارب ایران در این حوزه‌ها بهره‌مند شویم.

 

اوگاندا کشورهای اسلامی معاون اشاره همکاری جهانگیری جمهوری توسعه نخست‌وزیر دیدار جمهور قطعنامه اینکه افراطی‌گری صنایع می‌توانند مواضع تروریسم مراسم اولویت‌های آفریقایی روابط سیاست خارجی سیاسی تهران تحلیف امیدواریم