برگزیده ها

مازندمجلس: خبرگزاری میزان- گرمای زیاد هوا در زمان برگزاری مناسک حج، این ضرورت را ایجاب می‌کند که تمامی زائران بویژه افراد مسن برای پیشگیری از ابتلا به گرمازدگی، دستورات ویژه، اما ساده پزشکی را جدی بگیرند.

مازندمجلس:

هشدار به حجاج در مورد گرما زدگی / ۲۲۰۰ زائر بالای ۸۰ سال هستندبه گزارش گروه جامعه خبرگزاری میزان،  امسال با توجه به انجام فرائض حج در فصل گرما، احتمال گرمازدگی (Heat dissipation) در میان زائران سرزمین وحی قابل پیش بینی است.اجتماع بزرگ مسلمانان جهان در یک مکان جغرافیایی کوچک برای بجا آوردن فریضه حج، اهمیت توجه به مسائل پزشکی را دوچندان می‌کند و از همین رو، پیشگیری و مقابله با بیماری‌های شایع و همچنین گرمازدگی جزو مسائلی است که به صورت ویژه و خاص در دستور کار مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر به عنوان متولی این امر قرار دارد.


پوشیدن لباس مناسب با رنگ روشن و ترجیحا نخی، قرار نگرفتن در معرض تابش مستقیم نور آفتاب در زمان اوج گرما، استفاده از چتر و کلاه در مواقعی که منع شرعی ندارد و نوشیدن مایعات به مقدار کافی و استحمام روزانه، از نکات ساده، اما مهمی است که زائران برای پیشگیری از گرمازدگی باید به آن توجه داشته باشند.


پیر حسین کولیوند معاون مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر ایران تاکید می‌کند که امسال تمرکز ویژه این مرکز بر پیشگیری از گرمازدگی است و ضرورت دارد زائران به توصیه‌ها و آموزش‌های ارائه شده دراین خصوص توجه کنند.

کولیوند می‌گوید حضور حدود ۲۲۰۰ زائر که بالای ۸۰ سال سن دارند، از نکاتی است که موجب شده است مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر تدابیر و توصیه‌های ویژه‌ای را درخصوص جلوگیری از گرمازدگی و رعایت مسایل بهداشتی از سوی زائران در نظر بگیرد.

به گفته وی، نکات آموزشی لازم پیش از اعزام زائران به سرزمین وحی ارائه شده و در طول این سفر هم به صورت مستمر در این زمینه اطلاع رسانی انجام می‌شود.


گفتی است پیشگیری از بیماری‌های تنفسی و ویروسی نیز در کنار جلوگیری از گرمازدگی از دیگر مواردی است که در برنامه‌های آموزشی مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر ایران قرار گرفته است.


بیماری‌های تنفسی و سرماخوردگی در کنار گرمازدگی بیشترین علل مراجعات پزشکی در ایام حج در فصل گرماست بنابراین ضروری است که زائران با افزایش سطح آگاهی‌های خود و استفاده از آموزش‌های ارائه شده، از ابتلا به این بیماری‌ها پیشگیری کنند.

بیماری‌های تنفسی و ویروسی هم با وجود شیوع در ایام حج، تنها با رعایت نکات ساده بهداشتی مانند شستن دست ها، تماس نداشتن دست با چشم و بینی، فاصله گرفتن از افراد مبتلا به سرماخوردگی، اجتناب از توقف بی مورد در تجمعات و فضا‌های بسته و داشتن خواب، استراحت کافی و تغذیه مناسب قابل پیشگیری است.

 

گرمازدگی پزشکی زائران پیشگیری زیارت بیماری‌های ارائه جمعیت تنفسی رعایت جلوگیری بهداشتی آموزشی ویروسی سرماخوردگی مناسب می‌کند سرزمین بالای استفاده کولیوند آموزش‌های