برگزیده ها
ان قلت عضو سابق شورای نگهبان و پاسخ ابراهیمیان/مراسم تحلیف روحانی مخدوش بود یا نبود؟

مازندمجلس: سیاست > احزاب و شخصیت‌ها - غیبت برخی اعضای شورای نگهبان در مراسم تحلیف ریاست جمهوری دوازدهم، محل مناقشه سخنگوهای اسبق این شورا شده است.

مازندمجلس:به گزارش خبرآنلاين، غلامحسینالهام عضو پیشین حقوقدانشورای نگهبان، با اشاره به غیبت پنج تن از فقهای شورای نگهبان در مراسم تحلیف رییس‌جمهوردر کانال تلگرامی خود نوشت: مطابق اصل ١٢١ قانون اساسى، رییس جمهور در مجلس شوراى اسلامىدر جلسه‌اى که با حضور رییس قوه‌قضاییه و اعضاى شوراى‌ نگهبان تشکیل مى‌شود، سوگندیاد مى‌کند. ملاحظه‌ تصاویر نشان مى‌دهد که از فقهاى شورا فقطآیت الله جنتى حضور داشتند، (احتمالاً ایشان هم به عنوان رییس مجلس خبرگان میهمان بودهاند!) از پنج فقیه دیگر، تصویرى دیده نشد، البته همه حقوقدانان حضورشان مشاهده شد. اگر پنج عضو فقیه غایب بوده باشند، اعتبار و رسمیتجلسه تحلیف على القاعده مخدوش است و با رویه عملى، که نوع تفسیر عینى از قانون اساسىاست، مخالف است. مگر آنکه نظر شوراى نگهبان وجود اعضا باشد نه حضورشان در مجلس، کهاین امر نیز با صراحت اصل یکصد و بیست و یکم، مغایرست.

او به استناد اينکه بخشياز سوگند رییس جمهور پاسدارى از قانون اساسى است، نوشته است: سوگند جنبه صورى ندارد،از اين رو این تحلیف در جلسه دیگرى که رسمى و معتبر باشد اعاده گردد و اگر فقها حضورداشته‌اند، تصاویر آنان نمایش داده شود تا شائبه‌اى نماند.

در واکنش به اين سخنانالهام، نجات‌الله ابراهيميان عضو حقوقدان شورای نگهبان تاکید کرد: از فقهای شورای نگهیانعلاوه بر آیت‌الله جنتی، آیت‌الله مدرسی هم در مراسم تحلیف حضور داشتند و بنابرایناز ۱۲ عضو شورای نگهبان، ۸ عضو آن در این جلسه حاضر بودند و قاعده اکثریت رعایت شدهبود.

او با اشاره به اينکه الهام استاد حقوق است، به ايلنا گفت: ممکن است تصاویرتلویزیونی، ایشان را به اشتباه انداخته باشد. در جلسه دیروز همه ۶ حقوقدان‌ شورای نگهبان حضور داشتند. از سوی دیگر ۲ نفراز فقها نیز بودند. قانون اعلام کرده که مراسم تحلیف باید با حضور اعضایشورای نگهبان برگزار شود و اشاره نکرده که حضور همه یا اکثریت الزامی است، ولی به نظرمی‌رسد با حضور اکثریت اعضای شورای نگهبان نظر قانون در این رابطه محقق شده است.

عضو شورای نگهبان خاطرنشانکرد: علیرغم زحماتی که مسئولان مجلس کشیدند، چون در مراسم تحلیف مهمانان زیادی داشتیم،شاید یکی از علل این تصور این است که شورای نگهبان و اعضای آن  که حضور آن‌ها در جلسه تحلیف به موجب قانون اساسیضرورت دارد، باید مثل بسیاری از مجالس قانون‌گذاری در مجلس جایگاه ثابت و مشخصی داشتهباشند که حضور آن‌ها به راحتی قابل مشاهده باشد. باید مثل بسیاری از مجالس قانون‌گذاری، صحن مجلس طوری طراحی و مهندسی شود کهجایگاه اعضای شورای نگهیان در مکان‌ها و تریبون‌های ثابت و مشخص باشد و رعایت این نکتهسوءتفاهم‌ها را منتفی می‌کند.

2727

 

 

نگهبان شورای تحلیف قانون مراسم اعضای اکثریت داشتند اشاره مخدوش رعایت آن‌ها بسیاری قانون‌گذاری مجالس آیت‌الله سوگند تصاویر شوراى جمهور فقهای حضورشان اينکه مشاهده اساسى