برگزیده ها

مازندمجلس: خبرگزاری میزان- سرپرست فصل سوم کاوش آبراهه‌های تخت‌جمشید از شناسایی آبراهی جدید و آثاری چون دسته تزیینی شمشیر از سنگ لاجورد، قطعه‌هایی از آجرهای لعاب‌دار، مهره سنگی عقیق و غیر از آن خبر داد.

مازندمجلس:  کشف آثار جدید در تخت‌جمشیدبه گزارش گروه جامعه خبرگزاری میزان، احمد‌علی اسدی، سرپرست فصل سوم کاوش آبراهه‌های تخت‌جمشید، درباره شناسایی آبراهی جدید که به‌سمت جنوب و احتمالاً به‌سمت کاخ موسوم به H امتداد دارد، گفت: بررسی این آبراه به درک بهتر وضعیت کاخ H در دوره هخامنشی کمک خواهد کرد.

این باستان‌شناس در توضیح فصل سوم کاوش آبراهه‌های تخت‌جمشید گفت: در این فصل دو بخش از آبراهه‌ها شامل بخشی از آبراهه‌ها در زیر حیاط جنوبی کاخ تچر و بخشی نیز در شمال خاوری تختگاه و در حاشیه بنای موسوم به دروازه ناتمام درحال کاوش است.

وی با اشاره به کاوش در آبراه حیاط جنوبی کاخ تچر با جهتی خاوری‌باختری در آخرین روزهای فصل دوم در سال 1393، گفت: در آن زمان دریچه مسدودشده‌ای در سمت شمال‌شرق حیاط تچر شناسایی شد که در دوره هخامنشی برای تخلیه آب‌های سطحی حیاط کاربرد داشته. در این فصل، کاوش از فاصله حدود نیم‌متری غربی دریچه مذکور آغاز شد و به‌سمت غرب تختگاه ادامه یافت.

اسدی، با اشاره به مشخص شدن جزئیات و نکات جدیدی با ادامه کار در این آبراه، گفت: این جزئیات، به‌ویژه در شناخت بهتر کارکرد و وضع ظاهری حیاط تچر در دوره هخامنشی و روند تحولاتی که پس از دوره هخامنشی در این محل رخ می‌دهد، اهمیت زیادی دارد.

به‌گفته این باستان‌شناس، آبراه دیگری که کاوش شده در شمال خاوری بنای موسوم به «دروازه ناتمام» قرار دارد.

وی اظهار کرد: این آبراه از سمت جنوب به زیر کاخ صدستون امتداد دارد، ولی از سمت شمال امتداد آن مشخص نیست. ویژگی این آبراه ارتفاع زیاد نزدیک به هشت‌متری آن است که تماماً در صخره‌های کوه کنده شده است.

وی گفت: اگر امتداد شمالی این آبراه به شمال دیوار تختگاه برسد، اهمیت بسیار زیادی در شناسایی یک چرخش آب در زیر تختگاه تخت‌جمشید خواهد داشت و در شناسایی منظر هخامنشی اطراف تختگاه تخت‌جمشید دلایل مستندی به‌دست خواهد داد.

سرپرست فصل سوم کاوش آبراهه‌های تخت‌جمشید از یافته‌های شاخص آبراه تچر به تعداد زیادی از قطعه‌سنگ‌های کوچک و بزرگ نقش برجسته‌دار شامل خدمه‌هایی در پلکان‌های کاخ تچر و هدیش اشاره کرد و گفت: نقش چهار خدمه در دو سوی یکی از قطعه‌سنگ‌ها دیده می‌شود.

اسدی از دیگر اشیای به‌دست‌آمده به چند قطعه‌سنگ با نوشته‌های میخی (بابلی)، دسته تزیینی شمشیر از سنگ لاجورد، قطعه‌هایی از آجرهای لعاب‌دار، سنگ‌های تراش‌خورده کنگره‌دار مربوط به پلکان‌های اطراف حیاط، 14 مهره سنگی عقیق تزیینی و اشیای دیگری مربوط به دوره هخامنشی اشاره کرد.

وی در ادامه به ایجاد کارگاهی دیگر در حاشیه دیوار جنوبی تختگاه تخت‌جمشید اشاره کرد و گفت: این کارگاه با هدف شناسایی امتداد آبراهی که در فصل یکم کاوش در این محل شناسایی شده بود ایجاد شده است.

به‌گفته این باستان‌شناس، با کاوش در این محل، بخش دیگری از دیوار تختگاه تخت‌جمشید که با خاک کاوش‌های آغازین این محل پوشیده شده بود آشکار شده است.

سرپرست فصل سوم کاوش آبراهه‌های تخت‌جمشید هدف دیگر این کارگاه را ایجاد یک مسیر بازدید برای سنگ‌نوشته دیوار جنوبی داریوش بزرگ اعلام کرد و افزود: به‌دلیل نبودِ مسیری مناسب برای بازدید از اثر، آگاهی چندانی از آن در اختیار بازدید‌کنندگان تخت‌جمشید قرار نمی‌گیرد.

کاوش فصل سوم آبراهه‌های تخت‌جمشید براساس مجوز رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری درحال انجام است.

تخت‌جمشید آبراه تختگاه شناسایی هخامنشی امتداد اشاره آبراهه‌های ادامه جنوبی دیوار زیادی ایجاد دیگری باستان‌شناس سرپرست آبراهه‌ها به‌سمت موسوم اطراف پلکان‌های تزیینی مربوط بازدید کارگاه اشیای دروازه حاشیه خاوری آبراهی ناتمام دریچه اهمیت جزئیات به‌گفته