برگزیده ها
نتایج استفاده از مدل «سیبنا» در سازمان‌های متمرکز تشریح شد
مازندمجلس: نتایج استفاده از مدل «سیبنا» در سازمان‌های متمرکز تشریح شد به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «نظام برنامه و بودجه یکپارچه در سازمان‌های متمرکز (مدل سیبنا بیزینس)» از هجده فصل تشکیل شده است که عناوین آن‌ها عبارتند از «بودجه و جایگاه آن در سازمان»، «آشنایی با اصول و مبانی بودجه‌ریزی»، «جایگاه بودجه در قوانین ایران»، «آشنایی با مدل سیبنا»، «استانداردسازی سازمان»، «مدیریت پیشنهاد/تصویب/توزیع و کنترل بودجه»، «تعریف پروژه و برنامه‌های اجرایی» و «مدیریت تأمین کالا و خدمات».
 
از دیگر فصول این اثر می‌توان به «مدیریت قراردادها و تعهدات»، «مدیریت امور پیمانکاران و تأمین‌کنندگان»، «بانک فهرست بهاء»، «سازمان‌‌دهی و تجمیع یکپارچه اطلاعات (سداد)»، «داشبورد مدیریت»، «مدیریت اسناد و مدارک سازمانی»، «هوشمندسازی نظام برنامه و بودجه»، «مدیریت قیمت‌ تمام‌شده و درآمد تحقیق‌یافته محصولات»، «گانت‌چارت پیاده‌سازی مدل سیبنا بیزینس» و «بررسی مدل سیبنا بیزینس از مناظر مختلف» اشاره کرد.

به گفته مؤلفان این اثر «سیبنا به دنبال مدیریت یکپارچه سازمان از مرحله پیش‌بینی (توسط مدیریت ارشد و حوزه های برنامه‌ریزی) تا مرحله ثبت واقعیات اتفاق‌افتاده در سیستم‌های مالی سازمان است. این بدان معناست که سعی بر آن است تا مدل مذکور تمامی فرایندهای سازمان در حوزه مدیریت منابع و مصارف را از آینده تا گذشته به صورتی یکپارچه تحت کنترل درآورد؛ لذا می‌توان گفت که رسالت سیبنا «مدیریت دخل و خرج سازمان» است با این تفاسیر می‌توان گفت که سازمان‌ها با استقرار این مدل به نتایج
یکپارچه‌سازی نظام دخل و خرج سازمان، افزایش سطح مشارکت کارکنان در مدیریت دخل و خرج سازمان، شفاف‌سازی و ارتقای سلامت اداری، افزایش کارایی و افزایش اثربخشی دست خواهند یافت. 

در بخشی از این اثر می‌خوانیم: «همانطور که می‌دانیم سه حوزه برنامه‌ریزی و مالی و اجرایی، کلیدی‌ترین نقش در هزینه‌ها و درآمدهای سازمان را بازی می‌کنند. یکی از معضلات مدیران‌ارشد سازمان‌ها وجود نداشتن یکپارچگی فی‌مابین این سه حوزه است، به‌گونه‌ای که وقتی درباره موضوعی خاص، گزارش‌های تهیه شده مدیران را با هم مقایسه می‌کنید به یک ناهماهنگی ذاتی پی می‌برید که منشأ آن عملکرد ضعیف واحدها نیست بلکه علت، تفاوت در نگاه این حوزه‌ها به آن موضوع خاص است. برای مثال فرض کنید مدیریت ارشد از سه واحد بودجه و مالی و بازرگانی به صورت جداگانه می‌خواهد تا گزارشی درباره میزان و کیفیت خریدهای انجام گرفته در سازمان به او ارائه کنند در تهیه گزارش‌های فوق سه موضوع را می‌توان رؤیت کرد:

- درباره کیفیت خرید: مدیر پی می‌برد که اساساً تهیه چنین گزارشی ممکن نیست.

- درباره میزان خرید: هر یک از واحدها، بسته به نوع تفسیری که از واژه خرید در ذهن خود دارد گزارش مذکور را تهیه می‌کنند: واحد بازرگانی مبنای انجام دادن خرید را تحویل کالا به انبار سازمان قرار می‌دهد و واحد مالی مبنای انجام دادن آن را تسویه حساب با تأمین‌کننده می‌داند و در نهایت واحد بودجه مبنای تعریف خود از خرید را میزان اعتبارات تخصیص داده شده به این فرایند می‌داند. در نتیجه وقتی این گزارش‌ها را در کنار هم قرار می‌دهیم تفاوتی فاحش در آن را مشاهده می‌کنیم. البته این با این فرض است که واحدهای مذکور دسترسی‌های لازم به منابع اطلاعاتی سازمان را داشته باشند. به عنوان نمونه، واحد بازرگانی بتواند مطابق با خواسته خود گزارشی از کالا‌های رسیدشده در انبار را از سیستم‌های مالی به دست‌ آورد.

- گزارش‌های فوق زمانی به دست مدیر می‌رسد که کارایی خود را از دست داده است.

یکی از اتفاقاتی که با استقرار سیبنا در یک سازمان می‌افتد ایجاد ارتباطی پیوسته و مؤثر فی‌مابین سه حوزه مذکور است تا بر پایه آن، منابع و مصارف سازمان بر اساس برنامه‌های کلان و عملیاتی ابلاغ شده از سوی مدیریت ارشد با رعایت تمامی اصول مالی و حقوقی تا پایان‌ترین سطوح سازمان تحت کنترل قرار می‌گیرد.»
 
در بخش انتهایی این اثر بخش‌نامه بودجه شهرداری‌های کشور در سال 93، دستور‌العمل تهیه و تنظیم بودجه اصلاح و تفریغ بودجه در شهرداری‌های کشور و دستور‌العمل بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد ارائه شده است.
 
مخاطبان با مطالعه این نوشتار با دغدغه‌های حوزه برنامه‌ریزی، فرایند خرید خدمات از طریق عقد قرارداد، تاکتیک‌های مذاکره، نکات حقوقی و فنی در تنظیم قرارداد، ویژگی‌‌های سامانه سداد، ویژگی‌های اصلی گزارش‌های سنتی و ویژگی‌های اصلی داشبورد مدیریتی آشنا ‌می‌شوند.
 
نخستین چاپ کتاب «نظام برنامه و بودجه یکپارچه در سازمان‌های متمرکز (مدل سیبنا بیزینس)» اثر مشترک هادی خواجه، محمد هنرور و احسان حسنی‌یزدی، با شمارگان 1001 نسخه، در 418 صفحه، به بهای 350 هزار ریال از سوی انتشارات آبان‌برتر راهی بازار نشر شده است.
مدیریت بودجه سیبنا یکپارچه می‌توان مذکور بیزینس درباره گزارش‌های میزان برنامه‌ریزی مبنای منابع گزارشی بازرگانی متمرکز سازمان‌های افزایش برنامه کنترل کیفیت موضوع می‌داند دستور‌العمل تنظیم قرارداد ویژگی‌های شهرداری‌های حقوقی انبار واحدها فرایند ارائه مصارف تعریف برنامه‌های اجرایی بودجه‌ریزی آشنایی گزارش جایگاه خدمات داشبورد استقرار کارایی فی‌مابین سازمان‌ها تمامی مرحله سیستم‌های عملکرد