برگزیده ها

مازندمجلس: خبرگزاری میزان- مدیرکل منابع انسانی وزارت بهداشت گفت: سامانه جامع طرح علاوه بر اینکه باعث شفاف سازی تقسیم بندی نیرو‌های طرحی می‌شود، جعل احکام صادره را از طریق ایجاد کد اصالت و بارکد غیرقابل ممکن کرده است.

مازندمجلس:

شفاف سازی تقسیم بندی نیرو‌های طرحی و تسهیل امور با راه اندازی سامانه جامع طرح/ غیرقابل جعل بودن احکام سامانهبه گزارش گروه جامعه خبرگزاری میزان، احمد ماهی مدیرکل منابع انسانی وزارت بهداشت یکی از سامانه‌های نوپا و مهم منابع انسانی را سامانه توزیع نیرو‌های موقت قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان عنوان کرد و گفت: نیروی طرح پیام آوران بهداشت در جهت کاهش مراجعات حضوری، تسریع و یکپارچه سازی فرآیند‌ها در کشور، دسترسی به داده‌های متقاضیان، مشاهده صف انتظار و کاهش هزینه‌های سربار در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و ستاد وزارت بهداشت راه اندازی شده است.


مدیرکل منابع انسانی وزارت بهداشت ابراز کرد: در گام اول کارگروه‌های موجود در اداره کل منابع انسانی اقدام به بررسی انتظارات و نیاز‌های فعلی و آتی کردند و پس از رصد در دانشگاه‌های زیر مجموعه وزارت بهداشت، از بین سامانه‌های موجود در دانشگاه‌ها سامانه‌ای برگزیده و با اعمال تغییرات و افزودن قابلیت‌هایی به عنوان سامانه مرجع جهت انجام فرآیند‌های مربوطه مورد بهره برداری قرار گرفت.


ماهی اضافه کرد: از نقاط قوت این سامانه اتصال به دیگر بانک‌های اطلاعاتی موجود مورد نیاز داخل و خارج سازمان را می‌توان نام برد که بانک جامع منابع انسانی، سرویس هویتی ثبت احوال و بانک سما مربوط به دانش آموختگان وزارت بهداشت از جمله آن‌ها است.


وی تصریح کرد: سازمان نظام پرستاری و سازمان نظام پزشکی می‌توانند از طریق این سامانه اطلاعات مورد نیاز را به صورت آنلاین مشاهده کنند. همچنین ایجاد لینک با سامانه وظیفه عمومی در دست بررسی و اقدام است. در حال حاضر امکان گذراندن طرح پیش از موعد رسیدن خدمت سربازی نیز برای متقاضیانی که موعد خدمت سربازیشان فرا نرسیده و فارغ التحصیل شده اند، وجود دارد. همچنین در جهت افزایش ضریب امنیت و جلوگیری از جعل احکام اقدام به ایجاد کد اصالت و بارکد مخصوص شده است.


مدیرکل منابع انسانی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در دسترس بودن آمار و اطلاعات با وجود این سامانه تصمیم گیری را برای دست اندرکاران تسهیل کرده است افزود: پیش از اجرای این سامانه تعداد زیادی از مشمولین فارغ التحصیل می‌شدند و باید در فرصت کوتاهی برای آن‌ها تصمیم گیری و محل خدمت آن‌ها تعیین می‌شد، اما هم اکنون به دلیل در دسترس بودن و نظام‌مند شدن اطلاعات این کار با سرعت و دقت بیشتری در حال انجام است و افراد به مراکزی که به آن‌ها نیاز دارند ارجاع داده می‌شوند.


وی یکی از مزایای دیگر این سامانه برای دانشگاه‌ها را این چنین برشمرد: سامانه جامع طرح قابلیت خصوصی سازی برای دانشگاه‌ها را دارد و هر دانشگاه بدون ورود لطمه‌ای به قابلیت کلی سامانه، می‌تواند تغییراتی را که خاص آن دانشگاه است، در این سامانه اعمال کند. هزینه‌های توسعه و نگهداری سامانه نیز به صورت متمرکز توسط وزارت بهداشت پرداخت می‌شود و نیازی به عقد قرارداد توسط دانشگاه‌ها نیست.


ماهی در ادامه به برخی از مزایای این سامانه برای متقاضیان اشاره کرد و افزود: پیش از اجرای سامانه متقاضیان باید به صورت حضوری به دانشگاه مراجعه می‌کردند و اسمشان در لیست اضافه می‌شد که این مورد برای متقاضی و دانشگاه تسهیل شده است و هم اکنون فرد بدون اینکه مراجعه حضوری داشته باشد محل خدمتش تعیین می‌شود و برای گذراندن طرح به جایی می‌رود که خودش مشخص کرده است و صدور حکم و معرفی نامه نیز به صورت سیستمی و امضای آن الکترونیکی انجام می‌شود. همچنین تحت وب و آنلاین بودن ۲، ۴ ساعته، مشاهده صف انتظار متقاضیان، مشاهده وضعیت پرونده و نواقص احتمالی و مشاهده وضعیت دانشگاه‌های طرح دار از جمله مزایای دیگر این سامانه برای متقاضیان است.


مدیرکل منابع انسانی وزارت بهداشت با بیان اینکه بسیاری از بخش‌های این سامانه در حال تکمیل شدن است تاکید کرد: بخش کمیسیون موارد خاص به تازگی راه اندازی شده است و از طریق آن متقاضیان می‌توانند در این بخش مشکلاتشان را به همراه اسناد مربوطه بارگذاری کنند و بدون اینکه مراجعه حضوری داشته باشند از روند اجرایی کمیسیون مربوطه مطلع شوند.


ماهی با بیان اینکه از طریق این سامانه میزان عرضه و تقاضای هر دانشگاه به خوبی مشخص می‌شود افزود: تعداد و اطلاعات ثبت نام کنندگان دوره‌های ادواری پزشکی که هر دوماه یک بار برگزار می‌شود از طریق این سامانه به صورت آنلاین قابل مشاهده است و طی آن پزشکان به صورت متمرکز از طریق سیستم و براساس امتیازبندی تقسیم می‌شوند.

سامانه بهداشت وزارت انسانی منابع مشاهده متقاضیان مدیرکل اینکه دانشگاه حضوری دانشگاه‌ها اطلاعات آن‌ها موجود اقدام مراجعه همچنین آنلاین مزایای افزود مربوطه پزشکی اندازی تسهیل دانشگاه‌های تعیین می‌شد تعداد اجرای کمیسیون اکنون می‌شوند متمرکز تقسیم نیرو‌های قابلیت تصمیم وضعیت احکام اضافه عنوان انتظار اعمال بررسی هزینه‌های می‌توانند پزشکان التحصیل اشاره گذراندن ایجاد سامانه‌های میزان دسترس