برگزیده ها
فاینانس ۱۵۰ میلیون دلاری هند برای توسعه بندر چابهار

مازندمجلس: وزیر راه و شهرسازی در دیدار وزیر حمل و نقل هند بر پیگیری و تسریع تعهدات دوجانبه قبلی برای تکمیل خط آهن و کریدور ریلی چابهار ـ زاهدان ـ سرخس و توسعه بندر چابهار تأکید کرد.

مازندمجلس:به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صداوسیما، عباس آخوندی در دیدار وزیر حمل و نقل، بزرگراه ها و کشتیرانی هند که پیش از ظهر امروز در هتل همای تهران برگزار شد، با اشاره به عزم و اراده مقامات سیاسی دو طرف برای ارتقای همکاری های همه جانبه دو کشور، بر لزوم تحقق تعهدات قبلی طرفین در ساخت و توسعه خط آهن چابهار ـ زاهدان و اتصال آن به راه آهن سراسری برای ترانزیت کالا به کشورهای شمال ایران و اروپا تاکید کرد.

وی همچنین با اشاره به تعهدات هند برای اختصاص خط اعتباری برای توسعه بندر چابهار، خواهان عزم این کشور برای رشد منطقه چابهار شد که نتیجه توسعه این بندر است.

نیتین گادکاری وزیر حمل و نقل هند نیز در این دیدار، با اشاره به مشکلاتی که در سالهای گذشته در توسعه روابط اقتصادی به وجود آمده بود، گفت: خوشبختانه اکنون که موانع سیاسی توسعه روابط اقتصادی دو کشور مرتفع شده است، عزم و اراده سیاسی نزد مقامات عالی رتبه دو کشور افزایش یافته و ما موظف به توسعه روابط دوجانبه در حوزه حمل و نقل و توسعه راهکارهای همکاری دوجانبه هستیم.

وی همچنین در خصوص توسعه ی بندر چابهار تأکید کرد: هند علاقه مند است هرچه سریعتر این توسعه محقق شود تا کالاهای هند از طریق بندر چابهار به کشورهای آسیای میانه، قفقاز و به خصوص جمهوری آذربایجان و روسیه و از آنجا به کشورهای لتونی، استونی و بلاروس حمل شود.

همکاری های ترانزیتی ایران و هند توسعه می یابد

عباس آخوندی بعد از دیدار با وزیر حمل و نقل، بزرگراه ها و کشتیرانی هند افزود: ما هم اکنون دو توافقنامه مهم با هند در زمینه توسعه کریدور هند ـ ایران ـ افغانستان و هند ـ ایران ـ روسیه داریم که در این دیدار توافقات برای فعال کردن این دو کریدور مرور شد.

وی افزود: ایران و هند در زمینه اعطای ۱۵۰ میلیون دلار فاینانس هند به ایران برای توسعه بندر چابهار و سرمایه گذاری ۸۵ میلیون دلاری این کشور در چابهار هم توافق کرده اند.

آخوندی افزود: توافقات مالی این دو طرح امضا شده است و مشکل خاصی برای تحقق آن وجود ندارد.

به گفته وزیر راه و شهرسازی، تأمین مالی خط آهن چابهار ـ زاهدان یکی دیگر از محورهای مذاکرات ایران و هند بود که مقرر شد ظرف یک ماه آینده، طرف هندی نحوه مشارکت خود را در این طرح پیشنهاد دهد.

وی با اشاره به توافقات ایران با روسیه برای فعال کردن کریدور هند به سمت این کشور از طریق جمهوری آذربایجان گفت: با روسیه هم مذاکرات و توافقات خوبی حاصل شده که کریدور ترانزیتی ایران به سمت روسیه و از روسیه به کشورهای اروپای شرقی مثل استونی و لتونی فعال شود و امیدواریم با موفقیت این کریدور را فعال کنیم.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: برای افزایش مزیت رقابتی کریدورهای ترانزیتی ایران به سمت شمال، تخفیف ۵۰ درصدی برای کالاهای هندی قایل شده ایم که البته این تخفیفات یکجانبه نیست و تعهدی چند جانبه بین ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه است تا این کریدور نسبت به کریدورهای رقیب، تقویت شود.

تحریم های آمریکا مشکلی برای توسعه روابط اقتصادی با ایران به وجود نمی آورد

نیتین گادکاری در حاشیه دیدار با آخوندی وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سؤالی درباره احتمال قطع همکاری با ایران در صورت وضع تحریم های یکجانبه آمریکا گفت: هند و ایران روابط گسترده زیادی با ایران دارند و از جمله در زمینه همکاری های حمل و نقل و ریلی و ساخت بندر چابهار با یکدیگر همکاری دارند و ما خود را متعهد به ایفای تعهدات قبلی می دانیم.

وی افزود: هند همواره ایران را جزء شرکای خود می داند و من نیز روابط بسیار خوبی با همتای ایرانی خود دارم و تاکنون چند بار دیدار کرده ایم و این بار نیز مذاکرات خوب و سازنده ای داشتیم.

وزیر حمل و نقل، بزرگراه ها و کشتیرانی هند افزود: مذاکرات خوب و سازنده ای در زمینه بنادر، ارتباطات ریلی و ارتباطات دیگر داشتیم و درباره راههای برون رفت از مشکلات موجود بر سر راه توسعه روابط گفت وگوهای سازنده ای داشتیم که مقرر شد گروه های کاری از دو طرف به سرعت این مشکلات را بررسی کرده و نتیجه را اعلام کنند.

توسعه چابهار روسیه روابط دیدار کریدور همکاری افزود آخوندی توافقات زمینه مذاکرات کشورهای اشاره اقتصادی جمهوری آذربایجان سیاسی بزرگراه ترانزیتی میلیون کشتیرانی داشتیم شهرسازی سازنده تعهدات درباره ارتباطات مشکلات دارند آمریکا یکجانبه تحریم کریدورهای افزایش جانبه زاهدان مقامات اراده فاینانس دلاری همچنین نتیجه کالاهای لتونی دوجانبه اکنون گادکاری استونی