برگزیده ها
شهرزاد ریسک بزرگی در سریال سازی

مازندمجلس: قطعا ساخت سریال ها در شبکه نمایش خانگی به نوعی ریسک برای تهیه کنندگان محسوب می شود و باید جرات داشت تا سراغ تولید این نوع سریال ها در این مدیوم رفت. به همین منظر این هفته نظرات تهیه کنندگان سینما را درباره شهرزاد جویا شدیم.

مازندمجلس: به گزارش هنرنیوز و به نقل از پانا، چند تن از تهیه کنندگان سینمای ایران در مورد شهرزاد نظرات خود را بیان کردند:

سید مسعود اطیابی

فضای نمایش خانگی برای حوزه سریال سازی نیاز به برنامه ریزی دارد و باید طوری برنامه ریزی شود که تعداد تولیدات کم و یا زیاد نباشد، باید در حد معقولی باشد زیرا اگر زیاد باشد شاید از کیفیت مناسبی برخوردار نباشد و آسیب جدی وارد کند و اگر هم کم باشد مخاطب را به سمت فیلم ها و سریال های خارجی که مناسب با فرهنگ ما نیست سوق می دهد و موجب می شود تا فضا را از دست بدهیم.طبیعی است زمانیکه سریالی ساخته می شود دست اندرکاران آن دوست دارند اثرشان دیده و عرضه آن مناسب باشد که در مورد شهرزاد این موضوع به خوبی مشهود است.شهرزاد سریال خوبی است به دلیل اینکه از هرگونه شعارزدگی به دور است و جاذبه های بصری و ساختاری و قصه پردازی خوب آن مخاطب را با خود همراه می کند و از سریال های کم نقص نمایش خانگی محسوب می شود.

البته به جز موارد گفته شده بازی های بسیار خوب بازیگران و همچنین طراحی های صحنه و لباس و توزیع مناسب از عوامل موفقیت این سریال محسوب می شود.چیزی که از دیدن این سریال من را بسیار خوشحال می کرد این بود که به دور از اینکه همراه با شعار باشد و بخواهد منویات شخصی از اتفاقات تاریخی را ارائه دهد، با پرهیز از سبک شمردن ذهن مخاطب به سمتی می رود که فضای مهم تاریخی را به تصویر می کشد.

در کنار این فضای تاریخی داستان عاشقانه اجتماعی وجود دارد که نشان می دهد اطلاعات و نگاه تاریخی فیلمساز درست بیان شده است.من همه فیلم ها و سریال ها را از دو منظر نگاه می کنم. ابتدا از منظر مخاطب و دیگر اینکه خودم را جای فیلمساز می گذارم.فیلم های خوبی از همکارانم دیدم که هیچ وقت دوست نداشتم آنها را بسازم و همچنین فیلم هایی از همکارانم دیدم که آرزوی ساخت آنها را داشتم. سریال شهرزاد از نمونه هایی است که هر فیلمسازی دوست دارد در کارنامه کاری اش داشته باشد و باید به حسن فتحی تبریک گفت.ساخت سریال در شبکه نمایش خانگی وقت و انرژی زیادی می برد و برای صرف این همه انرژی برای ساخت سریال شهرزاد باید به فتحی تبریک گفت.

سید جمال ساداتیان

در همه زمینه های حوزه فرهنگی ریسک وجود دارد و حتی در مورد فیلم های سینمایی هم به همین شکل است. همانطور که شاهد هستید در سال بیش از 100 فیلم سینمایی ساخته می شود که تنها بخشی از آنها اکران می شود و ضریب ریسک زمانی کم می شود که فیلم ها و سریال ها قصه جذاب و خوبی داشته باشد و در مورد شهرزاد چنین چیزی به خوبی مشهود است. قصه شهرزاد نوستالژی دارد و بسیار خوب ساخته شده است و در کنار قصه خوب بازیگران این مجموعه نیز خوبی از عهده نقش هایشان برآمده اند به همین دلیل هم توانستند با مخاطب ارتباط تنگاتنگی داشته باشند. این امر خود یکی از عوامل مهم در فرهنگ سازی است تا از شبکه‌های قاچاق فیلم ها و سریال ها تهیه نشود.رمز موفقیت سریال شهرزاد سابقه خوب حسن فتحی است که تصویر خوبی از خود در اذهان عمومی بر جای گذاشته و آثار قابل قبولی را ارئه کرده است. فصل دوم شهرزاد هم مانند فصل اول قصه جذاب و گیرایی دارد و مخاطب را با خود همراه می کند. همه فیلم ها و سریال ها دارای نقطه قوت و ضعف هستند اما در مورد شهرزاد شاهد هستیم که سلایق مختلف آنرا پذیرفته اند و در مجموع می توان گفت اثر قابل قبولی است.

سعید خانی

درابتدای راه اندازی شبکه نمایش خانگی سریالی بنام قلب یخی ساخته شد که فصل اول آن خوب بود و با استقبال مواجه شد اما از قسمت های بعدی به دلیل توزیع نامناسب به یکباره رها شد که درواقع به مخاطب احترام گذاشته نشد اما در سریال شهرزاد بار دیگر شاهد استقبال خوب از طرف مخاطب شدیم زیرا عرضه آن مناسب است و همین موضوع دلیل محکمی برای دنبال کردن قسمت های بعدی توسط مخاطب است. مخاطب امروز مخاطب 20 سال پیش نیست و علاقمند است تا سریال مورد علاقه اش را زودتر دنبال کند. اگر سریالی همه مشخصات یک سریال قوی را داشت و به شعور مخاطب در محتوا و زمان بندی احترام گذاشت قطعا موفق خواهد شد که در مورد سریال شهرزاد چنین اتفاقی افتاد.

به نظرم ساخت شهرزاد ریسک بزرگی برای تهیه کننده بود البته که تهیه کننده باید اهل ریسک کردن باشد. قصه شهرزاد بسیار جذاب است وهمانند سریال های قبلی حسن فتحی دیالوگ های بسیار خوبی نیز دارد و در کنار آن گریم، موسیقی، بازی ها ، فیلمبرداری و ... همه حرفه ای است و البته مهمتر از همه مثلث عشقی که در این مجموعه وجود دارد بیشتر به چشم می آید. در این مجموعه کلیپ ها و موسیقی و ترانه های محسن چاوشی با صدای گرم و جذاب او بسیار دلنشین بود تا آنجا که مخاطب با او همذات پندازی خوبی داشت. نکته مهم دیگر سریال شهرزاد این است که فتحی به خوبی کودتای 28 مرداد را در لایه های زیرین قصه قرار داده است و قصه اصلی عشق است که مخاطب را با خود همراه می کند.

مرتضی شایسته

وقتی موفقیت سریال شهرزاد را بررسی می کنیم متوجه می شویم که چند عامل در موفقیت آن موثر است که مهمترین آن فیلمنامه است.شهرزاد فیلمنامه منسجم، درست و قابل اعتنایی دارد و عامل دیگر حسن فتحی است که اگر نمره فیلمنامه 60 بود آنرا ارتقاء داده و عامل بعدی بازیگرانی همچون شهاب حسینی و ترانه علیدوستی است که بازی های خوبشان در این سریال بسیار مشهود است. عوامل دیگر هم در موفقیت این مجموعه نقش داشته اند اما مهمترین آنها فیلمنامه ، کارگردانی و بازیگرهاست. ساخت این نوع سریال ها درواقع ریسک است و تهیه کننده سریال شهرزاد ریسک زیادی را قبول کرده و البته مجموعه با ارزشی ساخته است.بسیاری از تهیه کنندگان این ریسک را نمی پذیرند اما محمد امامی این ریسک را پذیرفت که نتیجه قابل قبولی هم گرفت و به نوعی ریسک را پایین آورد. قطعا اگر ساخت سریال هایی نظیر شهرزاد با کارگردانی خوب و مسلط پیشنهاد شوم می پذیرم زیرا معتقدم باید تعداد این نوع سریال ها را برای مخاطب بیشتر کنیم. یادم می آید زمانی مرحوم علی حاتمی به من گفت بیا با هم سریالی بسازیم که موفق تر از اوشین باشد و مخاطب را به سمت سریال های کشور خودمان بکشانیم که متاسفانه نشد. از دیگر عواملی که در موفقیت شهرزاد تاثیرگذار است صدای خوب محسن چاوشی است که در این مجموعه ترانه ها و کلیپ های خوبی از او دیدیم. که البته این را هم می توان یکی دیگر از انتخاب های درست حسن فتحی نامید.سریال شهرزاد انتظارات را بالا برده است تا آنجا که تهیه کننده ها باید در انتخاب هایشان دقت بیشتری داشته باشند زیرا سطح سلیقه مخاطب بالا رفته است.

محسن علی اکبری

ابتدا به همه عوامل سازنده سریال شهرزاد خسته نباشید می گویم و آرزوی موفقیت برای کارگردان و فیلمسازموفق کشورمان (حسن فتحی) و همچنین برای تهیه کننده سریال دارم. اولین بار است که گروهی بسیار حرفه ای و با فیلمنامه ای بسیار زیبا و حضور بازیگران مطرح در قالب یک سریال تولید شده و در اختیار مردم قرار گرفته است به همین دلیل جای تعجب نیست که مردم از آن استقبال کنند زیرا در 5 سال گذشته فضایی ایجاد شده که سریال های روز دنیا از طریق اینترنت در اختیار مخاطبان قرار می گیرد و سریال هایی که عرضه می شوند استانداردهای بین المللی را رعایت می کنند و برخی قسمت های آن بیش از 50 میلیون نفر کلیک می خورد که این اتفاق در شبکه نمایش خانگی ایران هم تاثیر گذ اشته است. ایرانی ها ترجیح می دهند اغلب فیلم ها و سریال هایی مربوط به سرزمین خودشان را ببینند. اگر در رسانه ملی به دلیل مشکلات مالی امکان تولید سریال باکیفیت وجود ندارد می توان در شبکه نمایش خانگی تولید کرد و استانداردهای روز دنیا را هم در آن رعایت کرد وسود هم برد. تلاش حسن فتحی برای ساخت سریال شهرزاد ستودنی است. درخواست من این است که اگر می خواهیم وارد شبکه نمایش خانگی شویم اثری ارزان و بی کیفیت و سبک نسازیم. به نظرم همه عوامل موفقیت شهرزاد به کارگردانی حسن فتحی برمی گردد و در مجموع شهرزاد اثری از حسن فتحی است که در کنار آن علی نصیریان، شهاب حسینی، ترانه علیدونی، مصطفی زمانی و همچنین محمد امامی تهیه کننده کار بزرگی انجام دادند.

مهرداد فرید

متاسفانه سالهاست که در رسانه ملی سریال هایی ساخته می شود که نیازهای مخاطبان را تامین نمی کند. به همین دلیل مردم برای رفع نیازهایشان به دنبال منابع دیگر هستند. در سال های اخیر شاهد بودیم که عده ی زیادی به سمت سریال های ماهواره ای کشیده شده اند. اما با این وجود به شکل کامل نیازهایشان برطرف نمی شد زیرا مردم ایران بیشتر به دنبال سریال ها و فیلم هایی هستند که آداب و رسوم و فرهنگ خودشان را به تصویر بکشد. زمانیکه گروهی تصمیم به ساخت سریال در شبکه نمایش خانگی می‌گیرند با محدودیت های مرسوم در صدا و سیما مواجه نیستند بنابراین می‌توانند آزادی عمل بیشتری داشته باشند. مردم نیز استقبال می کنند زیرا چیزی شبیه زندگی خودشان را می‌بینند.

سریال شهرزاد نمره بالاتری دارد زیرا از همه ابزار جذب مخاطب استفاده کرده است. این سریال به نوعی همه آنچه در سینما و تلویزیون برای مخاطب جذاب است را در خود دارد. به همین دلیل هم مخاطب آنرا به خوبی پذیرفته است. از دیگر نکات مثبت این سریال وجود استارهایی همچون شهاب حسینی ، ترانه علیدوستی است که به نوعی با این سریال در خانه‌های مردم حضور دارند و مردم از آنها در فیلم‌های قدیمی تر خاطره های خوشی دارند و وقتی در سریالی حضور داشته باشند از آنها به خوبی استقبال می شود. شهرزاد در واقع از الگوهای موفق تاریخ سینما (کازابلانکا و پدرخوانده ) هم بهره برده است. برای همین وقتی این مجموعه را می بینیم یاد فیلم های موفق تاریخ سینما می افتیم.

همه ما تهیه کننده ها به دنبال این هستیم که پنجره ای باز شود تا آثارمان را توسط آن به مخاطب ارائه دهیم. با توجه به تکنولوژیهای نوین مردم رفته رفته با رسانه های جدیدتر فیلم های دلخواهشان را می بینند. امروزه شاهدیم برخی با تبلت و برخی حتی با گوشی هوشمندشان فیلم ها را می بینند. بنابراین تقاضا آنقدر زیاد است که جای هیچ فیلم خوبی تنگ نخواهد بود.شهرزاد سریال موفقی است. این را هم نقدهای مثبت و هم استقبال مردم می‌گوید. شهرزاد از بسیاری از سریال هایی که در تلویزیون ساخته می شود و حتی از برخی سریال‌های ترکیه ای بالاتر است. اما در مقایسه با سریال های هالیوودی هنوز راه داریم تا به آنها برسیم. دلیلش این است که آنها بازار بزرگتری دارند. بنابراین درآمد بسیار بالاتری دارند. اگر بتوانیم از طریق رواج vod بازار بزرگتری را بسازیم سرمایه گذاران نیز برای تولید چنین سریال هایی دستشان بازتر خواهد بود و در نتیجه کیفیت کارها بالاتر خواهد رفت

محمدحسین فرحبخش

زمانیکه چند قسمت از فصل اول سریال شهرزاد را دیدم به حسن فتحی گفتم بسیار سریال خوب ، پرکشش و جذابی ساخته است و شاید بعد از سریال دایی جان ناپلئون سریالی به این خوبی ندیده باشم البته باید یاداور شوم که سریال هایی همچون امام علی(ع) و مختار مقوله ای جداست اما سریال شهرزاد بسیار خاص بود و علی نصیریان بعد از آقای هالو یکی از بهترین بازی هایش را در شهرزاد داشت . اولین بار بود که نقش منفی ظالم را می‌دیدم اما از این شخصیت خوشمام می آمد و وقتی این شخصیت فوت می کند همه ناراحت می شوند که این امر تنها از یک مغز متفکر و با بازی قوی برمی آید.علاوه بر آن بازی های درخشانی از ترانه علیدوستی که به معنای واقعی شهرزاد است و نقش را چهاربعدی کرده است و قطعا هیچ بازیگری به جز او نمی توانست به این خوبی بازی کند و بازی پرقدرت شهاب حسینی ، مصطفی زمانی که بعد از سریال حضرت یوسف در شهرزاد به خوبی درخشید . از کارگردانی، فیلمبرداری، موسیقی ، گریم، طراحی صحنه و لباس و... لذت بردم زیرا همه شان بسیار کم نقص بود.دیالوگ نویسی های فتحی مانند دیالوگ نویسی های علی حاتمی است با همان کشش و قوت. از دیگر بازی ها در فصل دوم می توان از نقش رضا کیانیان گفت که البته هنوز نقشش به خوبی مشخص نشده اما آنچه مشخص است اینکه رضا کیانیان اسطوره است و هرجا برود خود را به خوبی نشان می دهد. امیر جعفری هم در 3 یا 4 سکانس برق از سر همه پراند و همچنین بازی خوب رویا نونهالی که بازیگر زبردستی است. البته باید یادآور شد که حسن فتحی استاد بازیگیری است و در این زمینه برای خودش فن خاصی دارد و هر بازیگری جلوی دوربین او می رود تجربه جدیدی می آموزد. خوشبختانه شهرزاد به خوبی در خانواده های ایرانی درخشید و هر هفته دوشنبه ها منتظر عرضه قسمت جدید آن هستند در منزل ما علاوه بر خانواده، خودم هم هر دوشنبه پیگیر شهرزاد هستم و آنرا می بینم یعنی در منزل ما هر هفته 2 نسخه از شهرزاد وجود دارد. امیدوارم فصل دوم هم همانند فصل اول تا آخر مخاطب را با خود همراه کند وبه همان اندازه درخشان باشد.

محمدحسین قاسمی

سریال شهرزاد چند ویژگی مهم دارد و پتانسل نهفته در شبکه نمایش خانگی را بروز داد. شبکه نمایش خانگی قابلیتی دارد که هر خانه ای را برای مردم تبدیل به سینما می کند و می توان از طریق آن راه را به صورت جدی برای مسیر درست باز کرد. در فضای تولیدات ویدئویی در ایران مشکلات زیادی برای رساندن محصول به مخاطب وجود دارد که در کشورهای دیگر این امر از طریق شبکه های کابلی صورت می گردد اما در ایران هنوز فضای مناسبی باز نشده و عرضه تولیدات ویدئویی هنوز از طریق عرضه به صورت dvd است. اما با وجود همه این مشکلات سریال شهرزاد نشان داد که اگر محصول با کفیت باشد از این شکل عرصه هم استقبال می شود. با موفقیتی که شهرزاد در شبکه نمایش خانگی کسب کرد ما تهیه کنندگان هم ترغیب می شویم تا در چنین فضایی نیز فعالیت داشته باشیم. شهرزاد درواقع نوید داد که می توان از این بستر برای ارائه تولیدات استفاده کرد.امیدوارم شکل عرضه آثار در شبکه نمایش خانگی بهتر شود. شهرزاد حتی به تلویزیون هم نشان داد که اگر محصولی باکیفیت تولید شود مخاطب برای دیدن آن حاضر به پرداخت هزینه است و حتی یک هفته برای دیدن قسمت بعدی آن صبر کند.فضای ملودرام و مخصوصا ملودرام های عاشقانه برای مخاطب همیشه جذاب بوده است و شهرزاد از این قاعده مستثنی نیست.حسن فتحی بر اساس سبقه خوبی که در سریال سازی دارد هنرش در شهرزاد بیشتر تبلور پیدا کرده است تا آنجا که فضاهای سریال باورپذیر هستند و ما درون قصه قرار می گیریم. البته باید یاداور شوم که در فصل دوم هنوز روایت داستان به صورت جدی شکل نگرفته است و در فصل اول از قسمت ششم به بعد دیگر نمی‌توانستیم قصه را رها کنیم.

مهدی کریمی

در طول این سال ها حتی در سینما هم بارها ثابت شده که مردم خوب پسند هستند یعنی اگر اثری کیفیت خوبی داشته باشد برای آن هزینه می کنند و سریال با کیفیتی مانند شهرزاد در فصل اول و دوم با همه حساسیت هایی که رعایت کرده است به خوبی توانسته بر این امر صحه بگذارد چرا که مردم به واسطه هزینه محصول را انتخاب نمی کنند. برای دیدن محصول خوب از تلویزیون همه مردم باید زیر فشار بودجه 50 هزارنفری کارمندان صدا و سیما بروند درحالیکه این هزینه برای تهیه شهرزاد چیزی نیست. بزرگترین تجربه این است که جرات داشته باشیم و با ایمان اثر خوبی بسازیم زیرا این امر موجب می شود بیشتراز سرمایه ، مخاطب علاقه داشته باشد. مخاطب علاقمند است اوقات فراغت خود را با یک محصول خوب ایرانی سپری کند تا محصول خارجی. به همه شهرزادی ها به بخش سخت افزاری ، نرم افزاری و کارگردان آن خسته نباشید می گویم که با همه سختی ها و حواشی پای این اثر ارزنده ایستادند و خوشحالیم از اینکه این تلاش به بار نشست و در همکاران رغبتی ایجاد شد تا از این نوع سریال ها بیشتر بسازند و مخاطب بلقوه هنر ایرانی، بلفعل شود و حرکت هنری توسعه پیدا کند. مردم با استقبالشان از این سریال توانستند پاسخگوی زحمات عوامل شهرزاد باشند. امیدوارم شاهد ساخت سریال های با کیفیت بیشتری باشیم.

جواد نوروزبیگی

سریال شهرزاد استاندارد سریال سازی را در ایران تغییر داد و توانست بازیگران سینما را که فقط در سینما فعالیت داشتند را با بازی در سریال آشنا کند. بسیاری از بازیگران سینما حاضر نمی شدند تا در سریال ها حضور داشته باشند اما شهرزاد با بازی بازیگرانی که افتخارات جهانی دارند راه را برای بازیگران سینما به این مدیوم باز کرد و همچنین قصه زیبا و کارگردانی خوب حسن فتحی نیز موجب شد تا سریال استاندارد خوبی داشته باشد. شهرزاد با هزینه استانداردی جلو رفت و نشان داد که اگر جنس کار خوب باشد مخاطب از تولیدات داخلی استفاده میکند و تمایلی به تهیه سریال های خارجی نخواهد داشت. سریال شهرزاد تمام مقوله هایی که خانواده ها را درگیر می کند را دارد ومسیر خوبی را پیش گرفته که به نظرم باید حمایت شود تا از این نوع سریال ها بیشتر ساخته شود. اتفاق خوب این است که مخاطب برای رسیدن شهرزاد هر هفته لحظه شماری می شود. من حتی در خارج از کشور هم شاهد بودم که هر دوشنبه منتظرعرضه جدید این سریال بودند. درواقع شهرزاد اتفاق بزرگی در سریال سازی بود که جا دارد به همه دست اندرکاران آن خسته نباشید بگوییم. اگر چنین موقعیتی برای من به عنوان تهیه کننده پیش آید با کمال میل می پذیرم زیرا علاقمند هستم کار خوبی برای مردم ارائه دهم و تجربه های اندکم را برای ساخت این نوع سریال ها بگذارم.
سریال شهرزاد مخاطب بسیار خانگی نمایش البته سینما ساخته موفقیت کننده استقبال مجموعه ترانه محصول دارند همچنین باشند عوامل بازیگران بیشتر سریالی کارگردانی هزینه کیفیت تولید دنبال تولیدات فیلمنامه اینکه همراه زیادی حسینی تلویزیون درواقع بزرگی زمانی ایرانی مناسب ارائه تاریخی علاقمند فرهنگ باشیم بسیاری بنابراین مشهود کنندگان دیالوگ علیدوستی اتفاق رعایت خودشان موسیقی همچون بسازیم دوشنبه امیدوارم استفاده مشکلات تجربه نباشید خارجی مانند تصویر رسانه قبولی بیشتری خانواده نصیریان نیازهایشان بالاتری مصطفی باکیفیت سرمایه کیانیان نویسی درخشید توانست ویدئویی فعالیت استاندارد افزاری ملودرام بازیگری علاوه بازار بالاتر نخواهد بینند بزرگتری استانداردهای شخصیت مقوله یاداور تاریخ امامی مناسبی سینمایی زمینه انرژی هایشان توانستند پذیرفته هستیم گذاشته تبریک آرزوی طراحی زمانیکه اندرکاران محسوب توزیع داستان همکارانم فیلمساز عاشقانه مجموع نباشد اولین کارگردان حاتمی پذیرم گروهی اختیار ایجاد فضایی گرفته نتیجه موضوع فیلمبرداری علاقه احترام مواجه تعداد برنامه بازیگرانی مهمترین چاوشی مخاطبان