برگزیده ها
اماواگرهای بر سر تحلیف روحانی/یک سلفی دردسرساز

مازندمجلس: سیاست > مجلس - مراسم تحلیف تمام شد اما هنوز حواشی و اماواگرهایش پابرجا باقی مانده است.

مازندمجلس:فائزه عباسی: دوازدهمین مراسم تحلیف ریاست جمهوری روز گذشته با سوگند حسن روحانی به پایانرسید اما حرف و حدیث  ها بر سر این مراسم وحواشی آن همچنان پا برجاست. این اما و اگر ها گاهی آنچنان قوت پیدا می کند که بهمخدوش بودن مراسم نیز می رسد مانند آنچه در مورد مغایرت این مراسم با قانون اساسیمطرح شد. بحث بر سر غایبان این مراسم نیز داغ بود{اینجا} و حضور شخصیت هایی که میتوانستند باشند و ریسمان وحدت را محکم تر کنند اما دعوت نشدند نیز واکنش هایبسیاری را به دنبال داشت.

ادعای غیرقانونی بودن و پاسخ شورای نگهبان

اولین اظهار نظر درباره مغایر قانون بودن مراسم تحلیف به یادداشت سخنگوی دولتاحمدی نژاد در کانال تلگرامی اش مربوط می شود. غلام‌حسین الهام مدعی شد: «مطابق اصل١٢١ قانون اساسى، رييس جمهور در مجلس شوراى اسلامى در جلسه‌اى كه با حضور رييس قوه‌قضاييهو اعضاى شوراى‌نگهبان تشكيل مى‌شود، سوگند ياد مى‌كند. براى اعتبار شكلى اين سوگنددو نكته بايد مراعت شود: يكم؛ رسميت مجلس يعنى حضور دو سوم نمايندگان دوم؛ حضور رييسقوه قضاييه و اعضاى شوراى نگهبان؛ ملاحظه‌ی تصاوير نشان مى دهد كه از فقهاى شورا فقطآيت الله جنتى حضور داشتند، (احتمالاً ايشان هم به عنوان رييس مجلس خبرگان ميهمان بودهاند!) از پنج فقيه ديگر، تصويرى ديده نشد، البته همه حقوقدانان حضورشان مشاهده شد»(اینجا)

نجات الله ابراهیمیان از حقوقدانان شورای نگهبان اما به این ادعا پاسخ داد و در گفتو گویی اظهار کرد:« من دقیقا از اظهارات آقای الهام اطلاع ندارم. ایشان استاد حقوقاست و ممکن است تصاویر تلویزیونی، ایشان را به اشتباه انداخته باشد.»

به گفته او در جلسه دیروز همه ۶ حقوقدان‌ شورای نگهبان حضور داشتند. از سوی دیگر۲ نفر از فقها نیز بودند و از فقهای شورای نگهیان علاوه بر آیت‌اللهجنتی، آیت‌الله مدرسی هم در این مراسم حضور داشت و بنابراین از ۱۲ عضو شورای نگهبان،۸ عضو آن در این جلسه حاضر بودند و قاعده اکثریت رعایت شده بود.

او خاطرنشان کرد: قانون اعلام کرده که مراسم تحلیف باید با حضور اعضای شورای نگهبانبرگزار شود و اشاره نکرده که حضور همه یا اکثریت الزامی است، ولی به نظر می‌رسد باحضور اکثریت اعضای شورای نگهبان نظر قانون در این رابطه محقق شده است.

ابراهیمیان معتقد است  باید مثل بسیاری از مجالس قانون‌گذاری، صحن مجلس طوری طراحی و مهندسی شودکه جایگاه اعضای شورای نگهیان در مکان‌ها و تریبون‌های ثابت و مشخص باشد و رعایت ایننکته سوءتفاهم‌ها را منتفی می‌کند.(اینجا)

توضیح درمورد تذکری که گفته نشد

جهانبخش محبی نیا روز گذشته در مراسم تحلیف می خواست تذکری بدهد، تذکریکه به نظر می رسید آئین نامه ای باشد. هرچند در همان روز مراسم مشخص نشد صدایاعتراضش به چه علت بلند شد اما امروز در این رابطه توضیحی داد و در یادداشتی به ایراداتقانونی مراسم اشاره کرد؛ به گفته محبی نیا روز مراسم تحلیف یک جلسه رسمی بوده استو نمایندگان حق تذکر و اخطار داشتند اما مانیتور قفل بود و این اجازه را به آنهانداد؛

این نماینده مجلس همینطور اشاره کرد طبق قانون نمایندگان حق نطق داشتند اما اینحق از سوی هیئت رئیسه به باد فنا سپرده شد. او به نوع حضور اعضای شورای نگهبان نیزانتقاداتی وارد می کند و می گوید انها میهمان وار در مجلس حضور داشتند و بهایرادات قانونی توجهی نکردند.

یکی دیگر از موارد مورد نقد محبی نیا سخنرانی رئیس قوه قضائیه بود چرا که بهگفته او در قانون اساسی و آیین نامه داخلی مجلس برای افاضه رئیس قوه قضاییه و حتی رئیسجمهور در مراسم تحلیف جوازی داده نشده است.

مولانا عبدالحمید: جا تنگ بود دعوت نشدیم

جامعه اهل سنت یکی از مهمترین حامیان حسن روحانی در دوران انتخابات بود کهتمام قد از ریاست جمهوری اش حمایت کردند اما وقتی مهمترین شخصیت جامعه اهلسنت  یعنی مولانا عبدالحمید به این مراسمدعوت نشد این اقدام واکنش های متعددی را برانگیخت.  

محمود صادقی نماینده مردم تهران اولین واکنش را به عدم حضور عبدالحمید نشان داد و در توئیتی نوشت؛ «اگر عدم استفاده از اهل سنت در کابینه را با محدودیت توجیه میکنند، دعوت نکردن از مولوی عبدالحمید در مراسم تحلیف را چگونه توجیه می کنند؟»(اینجا)

جلیل رحیمی جهان‌آبادی، رییس فراکسیون اهل سنت مجلس نیز درکانال تلگرامی خود نوشت: «در مراسم باشکوه امروز، جای روحانیون اهل سنت ایران،خصوصا جناب مولانا عبدالحمید که نقش کلیدی در پیروزی دکتر روحانی داشت، خالی بود.عدم دعوت از ایشان با هر توجیهی، بی‌تدبیری و اشتباه بود.»

به دنبال واکنش ها، مولوی عبدالحمید درمورد عدم حضورش در مراسم تحلیف می گوید:«مجلسشورای اسلامی، آقای لاریجانی و هیات رئیسه مجلس برای حضور در مراسم تحلیف از ما دعوتیبه عمل نیاوردند. او گفت:آقای شریعتمداری و دیگر دولتمردان اصرار داشتند که در مراسمتحلیف حضور داشته باشیم حتی گفتند کارت هم صادر می کنند.

امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه می گوید: میزبان تحلیف مجلس بود و ظاهرا تمایلیبرای دعوت نداشتند، لذا ما هم دیدیم ظاهرا جا تنگ است ترجیح دادیم حضور نداشته باشیم.» 

وقتی یادی از هاشمی نشد

این اولین مراسم تحلیفی  بود که آیتالله هاشمی رفسنجانی در آن شرکت نداشت اما کسی هم یادی از نام او نکرد و این موضوعانتقادات زیادی به دنبال داشت.

محمد هاشمی، بردار آیت الله هاشمی در واکنش به مراسم تحلیف می گوید در اینمراسم به آیت الله هاشمی بی معرفتی شد؛ او اظهارکرد: مراسم باشکوهیبرگزار شد و حضور دولتمردان از کشورهای‌ مختلف بیان‌گر این موضوع بود. او ادامه داد: حسن روحانی سخنان بسیار قاطع، ‌صریح‌و هدفمندی بیان کرد. او سیاست‌های نظام را در قالب سخنرانی خود بیان کرد.

او با اشاره بهاینکه این اولین مراسم تحلیف و تنفیذی بود که آیت الله هاشمی رفسنجانی در آن حضورنداشت، عنوان کرد: برای ما که به آیت الله هاشمی رفسنجانی علقه و علاقه داشتیمندیدن جای خالی ایشان سنگین و غمگین بود. او گفت: در جریان دو مراسم تنفیذ و تحلیفما بی‌معرفتی دیدیم و در هر دو مراسم یادی از آیت الله هاشمی نشد، ‌ایشان یکی ازاستوانه‌های نظام بود انتظار بود یادی از ایت‌الله هاشمی هم می‌شد. (اینجا)

 این مسئله واکنش نمایندگان را نیز به دنبال داشتواکنش هایی که اغلب توئیتری بود.

بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید هم تاکید کرد نام نبردن از هاشمی از قدرو منزلتش نمی‌کاهد و مردم دلسوزان خود را فراموش نمی‌کنند. اما یاد کردن از بزرگانو دلسوزان، شأن جلسه را بالا می‌برد.

سلفی دردسرساز

حاشیه سازترین موضوع درباره تحریف اما به سلقی های گرفته شده در صحن مجلس برمیگردد، بعد از پایان مراسم تحلیف تعدادی از نمایندگان تلاش کردند تا با فدریکاموگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عکس یادگاری بگیرند و در این میان سلفیهایی که گرفته شد با واکنش منفی از سوی جامعه و بسیاری از چهره ها مواجه شد.

رسول خضری نماینده مردم سردشت نسبت به این عکس یادگاری توضیح می دهد: «قبل از اینکه این عکس گرفته شود به اتفاق معاونپارلمانی وزارت خارجه آقای قشقاوی با موگرینی مذاکره داشتیم و در مورد مسائل بینالمللی و برجام صحبت کردیم.

عضو کمیسیون اجتماعیادامه داد: بعد از این مذاکره بود که ما با خانم موگرینی عکس یادگار گرفتیم. نمایندهمردم سردشت و پیرانشهر خاطر نشان کرد: اتفاقا آقای قشقاوی عکس یادگاری را از ماگرفت. عکس با موگرینی غیر عادی نیست و هیچ نکته منفی در آن وجود ندارد.

وی تصریح کرد: ما بعد از گفت‌وگو عکس گرفتیم که در جهان هم امری مرسوم است. اینعکس توسط عکاسان و معاون آقای ظریف ثبت شد.

خضری در مورد تلاش برخی از نمایندگان برای گرفتن سلفی با موگرینی افزود: بعضی ازنمایندگان علاقه‌مند بودن با او سلفی بگیرند و نمی‌توانیم این رفتار را قضاوتکنیم.

این نماینده مجلس در پایان افزود: نباید به این گونه مسائل حاشیه‌ای دامن بزنیم بهویژه در زمانی که در روزهای حساس کابینه قرار داریم. پرداختن به اینگونه مسائل وجهخوبی در مجامعه بین المللی ندارد.»

بررسی عکس سلفی در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان

محمدجواد جمالی سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان ، با اشاره به عکس سلفی ویادگاری تعدادی از نمایندگان با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت:اگر شکایتی از سوی نمایندگان در این زمینه به هیئت ارجاع شود، آن را بررسی می‌کنیم.نماینده مردم فسا در مجلس اظهار داشت: احتمالاً روز سه‌شنبه در مجلس این موضوع مطرحو بررسی شود.

وی با بیان اینکه تنها یک نماینده با مسئول سیاست خارجی اتحادیه عکس سلفی گرفته،افزود: این نماینده نیز عذرخواهی کرده است.

سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان با تاکید بر اینکه اقدام یک یا چند نمایندهدر گرفتن عکس یادگاری با موگرینی نباید به پای کل نمایندگان نوشته شود، تصریح کرد:برخی از افراد و شخصیت‌ها اقدام اخیر چند نماینده را دستاویز قرار داده و مجلس را تخریبکرده‌اند که این به دور از انصاف است.

واکنشی متفاوت به عکس سلفی

محمدرضا زائری هم در یادداشتی در باره سلفی نمایندگان می نویسد: تا وقتي قوه قضاييه ما مشغول تعطيل كردن كنسرت است و نيروي انتظامي ما سرگرم گشت ارشاد است و آموزش و پرورش ما گرفتار كنكور است و امامان جمعه ما برآشفته از دوچرخه سواري بانوان و چهارشنبه هاي سفيد هستند و ... تازه اين افتضاح اول ماجراست!

نمايندگان مجلس عصاره فضايل ملت هستند ديگر! آينه واقعيت ملموس همين جامعه اند! پس از چه چيزي تعجب كرده ايم؟ و چرا به آينه اي كه واقعيت جامعه را نشانمان مي دهد سنگ مي زنيم؟ (اینجا)

واکنش دبیر کل حزب موتلفه

محمدنبی حبیبی نیز نسبت به این عکس سلفی واکنش نشان داد و گفت: هزار کیلومتر دورتر از تهران جوانان ما برای استقلال و شرف ملی سر می‌دهند و عزت ملی را ارتقاء می‌بخشند اما عده‌ای حقیرانه در بهارستان با موگرینی عکس می‌گیرند و این حیثیت را بر باد می‌دهند.

وی خطاب به لاریجانی رئیس مجلس تاکید کرد: فکر می‌کنم رئیس مجلس باید برای حفظ حیثیت مجلس طبق آئین‌نامه به این دسته از نمایندگان تذکر بدهد. متاسفانه در سالروز شهادت شهید آیت قهرمان عزت ملی، این کارها واقعا دور از شان ملت ماست.

عذر خواهی نماینده

واکنش ها به این اتفاق آنقدر بالا گرفت که در نهایت فرج الله رجبی نماینده مردم شیراز که از نمایندگانی است که در عکس با موگرینی حضور دارد از انچه رخ داده است عذرخواهی کرد و در کانال تلگرامی اش نوشت:« ابوعلی سینا می‌گوید: "اگر برای یک کار غلط هزار دلیل بیاوری، می‌شود هزار و یک غلط"

پس از انتشار عکس اینجانب که البته در جوی غیررسمی و پس از پایان مراسم تحلیف در فضای عمومی منتشر شد، اگرچه نمایندگان حاضر در محل از سر مطایبه مشغول گرفتن عکس بودند، ولی به هر حال اینجانب وظیفه خود می‌دانم از آنچه که خاطر مردم عزیز را مکدر می‌سازد و ناقض‌ شأن نمایندگی مردم می‌باشد، عمیقا ابراز تاسف و عذرخواهی نمایم. امیدوارم مردم عزیز و بخصوص همشهریان گرانقدرم اعتذار اینجانب از این غفلت را بپذیرند و عفو نمایند»(اینجا)

29216

مراسم تحلیف نمایندگان واکنش نماینده هاشمی شورای موگرینی اینجا قانون داشتند نگهبان عبدالحمید جامعه روحانی اشاره اعضای یادگاری گرفته دنبال رفتار اولین سخنگوی مولانا سیاست خارجی اظهار اتحادیه اینجانب اقدام رفسنجانی موضوع تاکید پایان تلگرامی اینکه افزود بررسی نظارت عذرخواهی گرفتن مسائل اکثریت تعدادی واقعيت نباید حیثیت دیدیم دردسرساز مسئول دلسوزان تصریح اتفاق قشقاوی مذاکره ظاهرا مشغول سردشت گرفتیم اروپا می‌دهند بگیرند ندارد مولوی حقوقدانان البته عنوان ابراهیمیان اشتباه رابطه رعایت نگهیان احتمالاً سوگند کانال درباره شخصیت الهام شوراى قضاييه نمايندگان اعضاى بسیاری توضیح کابینه تهران مهمترین توجیه فراکسیون باشیم دولتمردان لاریجانی ریاست سخنرانی امروز تذکری درمورد یادداشتی گذشته رئیسه جمهوری ادامه