برگزیده ها
رکود شدیدی بر واحدهای صنعتی مازندران حاکم است/مغفول ماندن ظرفیت‌های گردشگری مازندران

مازندمجلس:نماینده مردم قائم‌شهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه شمالی در مجلس شورای اسلامی گفت: تمامی واحدهای صنعتی یا با مشکلات بانکی، نقدینگی در سرمایه در گردش و یا مطالبات دولتی دست و پنجه نرم می‌کنند که مجبور به تعدیل نیرو می‌شوند.

مازندمجلس:عبدالله رضیان درباره وضعیت صنعت مازندران، اظهار کرد: طی بازدیدهای صورت گرفته از واحدهای صنعتی و نشست‌های بسیار با مجموعه بازار در بحث صادرات و واردات و فضای کسب و کار، وضعیت صنعت مازندران خوب نیست.

وی با بیان اینکه در حال حاضر رکود بر 60 تا 70 درصد صنعت مازندران حاکم است، اضافه کرد: سال گذشته با اجرای طرح بهین‌یاب و تزریق 16 هزار میلیارد تومان در کشور و 420 میلیارد تومان در مازندران وضعیت صنعت مازندران حدود 5 تا 10 درصد بهتر شده و امسال نیز 30 هزار میلیارد تومان وزارت صنعت، معدن و تجارت به این بخش اختصاص یافته که باید ببینیم این اعتبارات تا چه میزان در وضعیت می‌تواند تأثیرگذار باشد.

نماینده مردم قائم‌شهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه شمالی در مجلس شورای اسلامی به مشکلات واحدهای صنعتی اشاره کرد و افزود: تمامی واحدهای صنعتی یا با مشکلات بانکی، نقدینگی در سرمایه در گردش و یا مطالبات دولتی دست و پنجه نرم می‌کنند که مجبور به تعدیل نیرو می‌شوند.

این مسؤول با اعلام اینکه رکود جدی و شدیدی بر واحدهای صنعتی مازندران حاکم است، گفت: طی سال‌های اخیر دو سوم نیروی کار واحدهای صنعتی به‌دلیل مشکلات رکود کاهش یافته و بیشتر به فکر وضعیت موجود هستند و این مسائل بر بازار نیز تأثیر گذاشته و بسیاری از واحدهای کسب و کار مجبور به تعطیلی واحدهای صنفی خود شدند.

رضیان تصریح کرد: نساجی قائم‌شهر متعلق به شهرداری قائم‌شهر بوده که دلایل واگذاری آن ماجرای زیادی دارد چرا که برخی پشت گود نشسته بودند و می‌خواستند با خریداری این واحد صنعتی سودجویی و اقدام به تعطیلی آن کرده و همان سرنوشت نساجی قائم‌شهر تکرار شود.

وی با بیان اینکه شهرداری نیز در این زمینه با مشکلات بسیاری مواجه است، افزود: در حال حاضر تولید در این واحد صنعتی در سقفی نگه داشته شده و زیان‌ده بوده ولی در حال پیگیری قراردادهایی هستند که تولیدی باشد و این واحد تولیدی را به سوددهی برسانند و همچنین برخی در این زمینه کارشکنی می‌کردند که شهرداری برخورد مدیریتی در دستور کار قرار داده است.

نماینده مردم قائم‌شهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه شمالی در مجلس شورای اسلامی در مورد وضعیت نساجی مازندران، گفت: در گذشته سوءاستفاده‌های بسیاری از این واحد صنعتی صورت گرفته حدود یک سال این واحد صنعتی با 400 کارگر در حال فعالیت است ولی به‌دلیل بدهی‌های گذشته با مشکلات بسیاری مواجه است که باید از ظرفیت سرمایه‌گذار داخلی استفاده کنیم.

این مسؤول با اعلام اینکه ارزش این واحد صنعتی 500 میلیارد تومان است، اضافه کرد: بدهی این واحد صنعتی 300 میلیارد تومان است که در صورت ورود سرمایه‌گذار علاوه بر حفظ وضعیت موجود می‌توان نسبت به راه‌اندازی رنگ‌رزی در این مجموعه ایجاد کرده که علاوه بر سود اقتصادی اشتغال‌زائی بسیاری را به دنبال خواهد داشت.

رضیان ادامه داد: در این زمینه به‌طور جدی پیگیر ماجرا هستیم و تمام تلاشمان را می‌کنیم مشکلات این واحد صنعتی رفع کنیم.

*مغفول ماندن ظرفیت‌های گردشگری مازندران

وی در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار کرد: بحث صنعت و اقتصاد گردشگری ظرفیت‌هایی بسیاری به همراه دارد که مغفول مانده و تاکنون نتوانستیم به‌خوبی از این ظرفیت بهره‌گیری کنیم.

نماینده مردم قائم‌شهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه شمالی در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: با توجه به اینکه مازندران از ظرفیت بالایی در زمینه گردشگری برخوردار است ما نتوانستیم به‌خوبی از این ظرفیت ‌ها و قابلیت‌های استان برای توسعه استان به‌کارگیری کنیم.

این مسؤول با بیان اینکه در بحث گردشگری بیشتر گردشگرانی که وارد استان می‌شوند از نوع خوش‌نشین و ویلادار هستند، اضافه کرد: شهرهایی از جمله ساری، بهشهر، سوادکوه و آمل قابلیت راه‌اندازی تله‌کابین را دارند ولی تاکنون نسبت به این امر اقدام نشده است.

رضیان گفت: در فصول پاییز و زمستان نیز نتوانستیم به‌خوبی گردشگران را به سمت قابلیت‌های مازندران جلب کنیم و در این بخش موفق عمل نکردیم.

عبدالله رضیان - نماینده قائمشهر - مازندمجلس - رکود اقتصادی