برگزیده ها
اغلب مدیران از نقدشدن می ترسند

اختصاصی مازندمجلس:روزنامه نگار با سابقه استان مازندران گفت: اغلب مدیران دستگاههای اجرایی از نقد شدن می ترسند و با هر شیوه ممکن می کوشند سوژه رسانه ها و تحلیل گران قرار نگیرند.

اختصاصی مازندمجلس:روزنامه نگار با سابقه استان مازندران گفت: اغلب مدیران دستگاههای اجرایی از نقد شدن می ترسند و با هر شیوه ممکن می کوشند سوژه رسانه ها و تحلیل گران قرار نگیرند.

«کوروش غفاری چراتی» با تبریک فرارسیدن 17 مرداد ،روز خبرنگار در گفتگو با خبرنگارما « نقد »را مهمترین روش ژورنالیستی برای اصلاح امور و حرکت دستگاههای اجرایی برمدار قانون عنوان کرد و افزود:متاسفانه در شرایط کنونی فضای مدیریتی دستگاههای اجرایی استان به گونه ای است که بسیاری از مدیران نه نقد درون سیستمی را که توسط همکاران ارائه می شود تحمل می کنند و نه نقد ژورنالیستی را به عنوان مهمترین ابزار رسانه ها برمی تابند.

این فعال رسانه ای با اشاره به کلام رهبر معظم انقلاب در جمع دولتمردان که فرمود:« براي شنيدن نقد، سينه گشاده و روي باز و گوش شنوا داشته باشيد.» تصریح کرد: مدیران استان در سطوح مختلف باید آستانه تحمل و نقدپذیری خودرا افزایش دهند.

وی گفت:بررسی ها نشان می دهد نقد درون سیستمی به عنوان یک روش کارآمد در اغلب ادارات و دستگاههای اجرایی استان تقریبا منسوخ شده است و کارکنانی که مبادرت به چنین روشی بکنند معمولا از سوی مدیر سازمان به شیوه های مختلف بایکوت می شوند.

این کارشناس رسانه مهمترین علل ترس مدیران از نقد شدن را ضعف در تصمیم سازی،عملکرد ضعیف و تخلفات سازمانی و اداری عنوان نمود و خاطرنشان کرد: متاسفانه در برخی از موارد مشاهده می شود واحدهای نظارتی درون سازمانی نیز به واسطه نوع رابطه خاص با مدیریت سیستم،در برخورد با تخلفات  غفلت یا مسامحه می کنند که این مهم علت بسیاری از تخلفات سازمانی می باشد.

وی گفت: البته در نقد باید شاخصه ها و معیارهای سنجش استاندارد مورد نظر را معرفی کرد و بر اساس شاخصه ها و میزان های تعریف شده، مسائل و عملکردها را ارزیابی نمود و در نهایت  اعتبار و وضع عملکرد را بر اساس شاخصه ها توضیح داد.
غفاری چراتی تصریح کرد:  هدف از نقد بستگی به نیت منتقد دارد، البته نیت منتقد قابل کشف نیست،اما  در عمل مخاطبین متوجه می شوند که یک شخص یا یک جریان و تفکر به دنبال چیست.

وی افزود: نقد یک فرایند کاملا علمی است که نیت منتقد می تواند اصلاح امور با ارائه راهکارهای علمی یا صرفا توصیف وضع موجود باشد.وی گفت:  نقد و تخریب دو موضوع جدایی هستند که گاهی اوقات ممکن است نقاط مشترکی هم داشته باشند.وی تصریح کرد: برخی نقدها می تواند به قصد تخریب انجام شود، اما نقدهای سالم و علمی با تخریب رابطه ای ندارد.

این روزنامه نگار در پایان با تاکید براین نکته که مدیران باید نقد را به عنوان یک ابزار نظارتی و مدیریتی بپذیرند و از هرگونه موضع گیری ناصواب در این خصوص خودداری نمایند گفت: «نقدپذیری» یکی از ویژگیهای بارز مدیران هوشمند و خلاق است.

مازندمجلس - روز خبرنگار - کورش غفاری -