برگزیده ها
متهم ردیف سوم: شریک زنجانی نبودم/ قاضی مقیسه: همیشه با او بودید چون شما را فلاح وزارت اطلاعات می‌شناختند

مازندمجلس: نهمین جلسه رسیدگی به اتهامات شرکای زنجانی در پرونده فساد نفتی با حضور متهمان، وکلای آنها، نماینده دادستان به ریاست قاضی مقیسه در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب برگزار شد.

مازندمجلس: نهمین جلسه رسیدگی به اتهامات شرکای زنجانی در پرونده فساد نفتی با حضور متهمان، وکلای آنها، نماینده دادستان به ریاست قاضی مقیسه در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در آغاز نهمین جلسه رسیدگی به اتهامات شرکای بابک زنجانی در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه، رییس شعبه با اعلام اینکه نماینده دادستان، متهمان و وکلای آن‌ها در جلسه حضور دارند و جلسه رسمی است از متهم ردیف سوم درخواست کرد که در جایگاه قرار بگیرد و ادامه دفاعیات خود را بخواند و از او خواست به حاشیه نرود و وقت دادگاه را با سخنرانی نگیرد.

«ح.ف.ه»  متهم ردیف سوم در بیان دفاعیات خود اظهار کرد: در جلسه گذشته ذکر شد که من در تاسیس بانک «اف آی آی بی» (FIIB) نقش داشتم اما اینطور نبوده است. زنجانی قبل از من این بانک را افتتاح کرده بود. بابک زنجانی در اظهارات خود گفته است من به عنوان همراه با او بودم و نقش عملیاتی در این موضوع نداشتم. هیچ مستندی وجود ندارد که من سهامدار یا عضو هیات مدیره باشم.

این متهم خاطرنشان کرد: در جلسه قبل از سوی نماینده دادستان برگه‌ای ارائه شد و ایشان اذعان کردند که براساس این سند من سهامدار هستم اما در آن سند از من به عنوان دایرکتور یاد شده است. امکان دارد دایرکتور به معنی سهامدار ترجمه شود اما در اینجا به معنی عضو هیات مدیره است و اشتباه ترجمه کرده‌اید. صددرصد سهام متعلق به زنجانی بود. اصلاً برای اینکه در مالزی عضو هیات مدیره یک بانک شوید شرایطی وجود دارد. مثلاً باید حتماً تابعیت کشور مالزی و سابقه بانکداری داشته باشید که من هیچ‌کدام از این‌ها را نداشتم.

مقیسه در واکنش به اظهارات « ح. ف. ه» گفت: برداشت شما از مدارک به گونه‌ای است که قصد دارید حرف‌های خود را ثابت کنید. طبق اظهارات بابک زنجانی که در پرونده موجود است شما از بدو تاسیس کنت بانک و بانک FIIB حضور داشته‌اید و در تمام سفر‌ها همراه بابک زنجانی بودید. شما در زمان معامله با بانک ملت در آن جلسه حضور داشتید و امضای شما زیر قرارداد وجود دارد. زنجانی گفته است که شما در هیات مدیره این بانک‌ها بوده‌اید، در هولدینگ با او همکاری می‌کردید و مجموعاً دو درصد سود دریافت می‌کردید. شما بعد از فروش FIIB به بانک ملت ۵ میلیون دلار سود دریافت کرده‌اید. خودتان اقرار کرده‌اید که دو سفر برای پیگیری مسائل مربوط به بانک FIIB به مالزی داشته‌اید.

«ح.ف.ه» متهم این پرونده بیان کرد: شما باز عجله کردید.

قاضی مقیسه از او پرسید: آیا اقرارهای خود را قبول دارید؟ همراه به معنی شریک است.

متهم جواب داد: اینهایی که من خودم نوشتم را قبول دارم. همراه به معنی شریک نمی‌شود.

رییس دادگاه واکنش نشان داد و گفت: شما در تمام جلسات بوده‌اید، زیر قرارداد را امضا کرده‌اید، ۵ میلیون یورو کمیسیون گرفته‌اید آن وقت می‌گویید شریک نبودم؟

متهم گفت: من ۵ میلیون یورو را نگرفته‌ام اگر مدرکی دارید بیاورید و ثابت کنید.

نماینده دادستان واکنش نشان داد و گفت: این ۵ میلیون در حساب شما تها‌تر شده است.

فلاحتی یکی از وکلای حاضر در جلسه خواست حرف بزند که قاضی مقیسه به او تذکر داد که شما اجازه صحبت کردن ندارید و اگر تکرار شود شما را از جلسه بیرون می‌کنم.

نماینده دادستان ادامه داد: می‌فرمایند دایرکتور درست ترجمه نشده است. باید بگویم که ما اصلاً سندی را ترجمه نکرده‌ایم، اصل سند را ارائه داده‌ایم. اینکه شما و بابک زنجانی شرایط بانکداری در مالزی را نداشته‌اید درست است و به همین علت صددرصد سهام FIIB متعلق به کنت‌بانک بود و شما جزو هیات مدیره پوششی بودید.

قاضی مقیسه گفت: شما اقرار کرده‌اید که جزو هیات مدیره بوده‌اید.

متهم ردیف سوم واکنش نشان داد و گفت: حتماً می‌خواهید بگویید هیات مدیره پوششی؟

قاضی مقیسه جواب داد: شما از این راه منافع کسب کرده‌اید. پوششی و غیر پوششی ندارد. شما اقرار کرده‌اید به علت اینکه من جزو هیات مدیره بودم و حضورم چشمگیر بود زنجانی برای اینکه به طرف‌های خود بفهماند که تنها نیست من را علم می‌کرد.

قاضی مقیسه افزود: چون شما ۳۰ سال در وزارت اطلاعات کار کردید و همه شما را به عنوان فلاح وزارت اطلاعات می‌شناختند همیشه با او بودید.

متهم گفت: شما تقدم و تاخر را رعایت نمی‌کنید.

قاضی مقیسه گفت: جواب این را به من بده، تاخر و تقدم چیست. آیا این اقرار خود را قبول دارید؟

متهم ردیف سوم پرونده فساد نفتی پاسخ داد: من این‌ها را با صداقت نوشتم و می‌گویم چرا.

قاضی مقیسه گفت: خیلی خب، تمام شد. ما صداقت شما را تحسین می‌کنیم. پس نزد رسانه‌ها این موضوع را تکذیب نکنید.

متهم این پرونده خاطرنشان کرد: من برنامه خودم را برای دفاع تنظیم کرده بودم اما شما از این شاخه به آن شاخه می‌کنید. زنجانی برای انتقال ۴میلیون دلار از کنت‌بانک نامه‌ای نوشته بود، اسم مرا نوشت و یک امضای دیگر زیر آن زد.

ادامه دارد

زنجانی مقیسه مدیره کرده‌اید پرونده اینکه نماینده دادستان همراه اقرار میلیون واکنش مالزی بودید ترجمه دادگاه عنوان نهمین دایرکتور اظهارات سهامدار بوده‌اید ادامه اطلاعات پوششی وزارت وکلای رسیدگی این‌ها صداقت دارید داشته‌اید کنت‌بانک کردید بانکداری دریافت قرارداد دارید؟ می‌کردید نوشتم امضای ندارد ریاست انقلاب دفاعیات متهمان شرکای همیشه می‌شناختند اتهامات خواست تاسیس صددرصد متعلق اصلاً ارائه خاطرنشان موضوع نداشتم حتماً