برگزیده ها
استقبال از کتاب جامعه‌شناسی آنتونی گیدنز
مازندمجلس: استقبال از کتاب جامعه‌شناسی آنتونی گیدنز به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، جامعه‌شناسی آنتونی گیدنز به عنوان پرفروش ترین کتاب حوزه علوم انسانی در هفته گذشته در جدول گزارش پرفروش­های این هفته جای گرفت. این کتاب از منابع درسی دانشجویان رشته علوم اجتماعی است.

جامعه‌شناسی گیدنز کتابی است جامع و حاوی آخرین پژوهش‌ها و پیشرفت‌های این علم که در عین‌حال به شیوه‌ای روان و جذاب نگاشته شده و با آوردن مثال‌ها و نمونه‌های تجربی فراوان از جوامع و فرهنگ‌های گوناگون فهم مطالب و مباحث را آسان کرده است. جامعیت کتاب و طرح و بررسی مهم‌ترین مسائل و موضوعات اساسی جامعه‌شناسی، آن را به‌صورت کتابی درآورده است و مورد استفاده علاقمندان رشته جامعه‌شناسی و برخی رشته‌های دیگر علوم اجتماعی به‌ویژه مردم‌شناسی قرار می‌گیرد. این شاید به خاطر لحن و ادبیات ساده و همه‌فهم گیدنز است که بنا دارد پیچیده‌ترین مفاهیم را به ساده‌ترین شکل بیان کند. آنتونی گیدِنز از مشهورترین جامعه‌شناسان بریتانیایی است. گیدنز در محافل علمی و آکادمیک و برای اهل جامعه‌شناسی بیش از همه به دلیل نظریه ساختاربندی و نگاه کل‌نگرانه به جامعه‌های مدرن شناخته می‌شود. آثار وی که دست‌کم به ۳۴ کتاب و بیش از ۲۰۰ مقاله می‌رسد، به عنوان کتاب‌های درسی در دانشگاه‌ها و دانشکده‌های سرتاسر جهان آموزش داده می‌شوند. گیدنز از بنیان‌گذاران انتشارات پولیتی (یکی از عمده‌ترین انتشارات در زمینه علوم‌اجتماعی) در سال ۱۹۸۵ بوده‌است. او در فاصله سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۳ ریاست LSE را بر عهده داشت و عضو شورای مشورتی بنیاد تحقیقات خط مشی عمومی بریتانیا بوده‌است.
 
«غرب چگونه غرب شد» عنوان کتابی است که این هفته فروش خوبی داشته است صادق زیبا کلام آن را نوشته و از سوی نشر روزنه منتشر شده است. زیباکلام تلاش دارد در این کتاب به‌ زبانی ساده نشان دهد که غرب امروز محصول تحولات تاریخی مهمی بوده که در طی قریب به ۵۰۰ سال از پایان قرون وسطی به‌این‌سو اروپا را درمی‌نوردد. غرب امروزمحصول تحولاتی هم‌چون رنسانس، نهضت اصلاح دینی، انقلاب تجاری، شکل‌گیری سرمایه‌داری، انقلاب علمی، خردگرایی، اومانیسم وعصر روشنگری است. هدف کتاب آن است که نشان دهد آن تحول تاریخی که منجر به بیداری و پیشرفت غرب شد چگونه اتفاق افتاد.» کتاب دارای نه فصل است. عنوان فصل‌های کتاب از این قرار است: «ما و غرب: روایت یک کج‌فهمی تاریخ»، «غرب قبل از رنسانس»، «رنسانس ۱۳۰۰ - ۱۶۵۰»، «نهضت اصلاح دینی یا رفرماسیون ۱۵۱۷ - ۱۶۰۰»، «انقلاب تجاری، عصر سفرهای دریایی و تولد بورژوازی ۱۶۰۰ - ۱۴۰۰»، «ظهور دولت‌های مطلقه؛ وستفالیا و تولد ملت - کشور ۱۸۰۰ - ۱۶۰۰»، «عصر روشنگری ۱۸۰۰ - ۱۶۵۰»، «تاثیرات اجتماعی روشنگری» و «روشنگری و انقلاب علمی». غرب چگونه غرب شد؟ از سوی انتشارات «روزنه» منتشر شده و در اختیار مخاطبان قرار گرفته است». صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی،‌ نویسنده و جامعه‌شناس معاصر است. او تا کنون آثار زیادی را در زمینه‌های تاریخ معاصر ایران،‌ فرهنگ‌شناسی و علوم سیاسی منتشر کرده است.
 
كتاب «جنسِ ضعيف» نوشته اوریانا فالاچی عنوان کتاب دیگری است که این هفته فروش خوبی داشت. این کتاب توسط یغما گلرویی ترجمه شده و انتشارات نگاه آن را منتشر کرده است.

«جنسِ ضعيف» درباره زنان چند کشور شرقی است در ابتدای کتاب از فالاچی به عنوان یک روزنامه­نگار دعوت می­شود تا گزارشی از وضعیت زنان کشورهای شرقی بنویسد. در ابتدای کتاب اشاره شده است: تابستون بود… مدیرِ روزنامه ازم پرسید: «حاضرى یه سفر به دورِ دنیا برى و از چند تا کشورِ شرقى گزارش بگیرى؟» گفتم: « آره… اما درباره چى باید گزارش بنویسم؟» - «درباره وضعیتِ زنانِ اون‌جا…» کتاب شرح این مجموعه گزارش هاست. اوریانا فالاچی متولد 29 ژوئن 1929 در شهرِ فلورانس ايتاليا. پدرش نجار و از رهبران نهضتِ مقاومتِ ضدِ فاشيست و مادرش خانه‌دار بود اوایل دهه 50 فعاليتِ مطبوعاتىِ در روزنامه‌ى ايل‌ماتينو «دليتالياچنتراله» را آغاز کرد و در سال 1958 كتاب «هفت گناه هاليوود» را نوشت و در سال 1961كتاب «جنسِ ضعيف» را منتشر کرد.
«پنه‌لوپه به جنگ مى‌رود» 1962، «لايم لايت و خودپرست‌ها» 1963، « اگر خورشيد بميرد» 1965، «زنده‌گى، جنگ و ديگر هيچ» 1969، «آن روز در ماه» 1970، «مصاحبه با تاريخ»1974، «نامه به كودكى كه هرگز زاده نشد» 1975، «يك مرد» 1979، «انشاالله» 1992، «خشم و غرور» 2001 عناوین کتاب­های این نویسنده و خبرنگار ایتالیایی- آمریکایی است. یغما گلرویی علاوه بر ترجمه کتاب جنس ضعیف دو کتاب دیگر از این نویسنده را با عناوین «نامه به کودکی که هرگز زاده نشد» و «یک مرد» را ترجمه کرده است.
 
«چهار اثر» نوشته فلورانس اسکاول شین با ترجمه گیتی خوشدل از سوی انتشارات پیکان، «در ستایش بطالت» نوشته برتراند راسلبا ترجمه محمدرضا خانی از انتشارات نیلوفر، «هنر شفاف اندیشیدن» نوشته رولف دوبلی با ترجمه عادل فردوسي پور، بهزاد توکلی و علی شهروز  از سوی نشر چشمه، «در جستجوی معنای زندگی» گردآوری خسرو ناقد از سوی فرهنگ معاصر، «معجزه باور» نوشته شارين كمال‌الدين با ترجمه مهدي قراچه‌داغي از انتشارات اوحدی، «نيمه تاريك وجود» نوشته دبي فورد با ترجمه فرناز فرود از انتشارات حميدا و «پنج نقطه قوت برتر خود را بشناسيد» نوشته تام راث با ترجمه امير كامكار و مهتاب بيات ريزی از سوی انتشارات پارسیا (نوآور) عناوین کتاب هایی هستند که این هفته فروش خوبی را تجربه کردند.

این آمار بر اساس اطلاعاتی از سوی کتاب‌فروشی‌‌های پنجره، چشمه کورش، افق،ثالث، فراموشی، فرازمندرشت، کتابکده فرهنگ زنجان،  علمی فرهنگی، کافه کتاب مشهد، شهر‌کتاب پاسداران،  هنوز، ترنج، چتر و  شهرکتاب‌ مرکزیگردآوری و منتشر شده است.

 جدول پرفروش­های علوم انسانی در هفته دوم مرداد ردیف عنوان کتاب نویسنده / مترجم ناشر قیمت
(تومان) درباره کتاب 1 جامعه شناسی آنتونی گیدنز / منوچهر صبوری نی 48000 این کتاب حاوی اطلاعات پایه ای درباره علم جامعه شناسی است و  می‌تواند به‌عنوان کتابی مرجع همواره در دسترس دانشجویان، پژوهندگان و برنامه‌ریزان و مدیرانی باشد که در حوزه‌های گوناگون آموزش یا امور اجتماعی فعالیت می‌کنند. 2 غرب چگونه غرب شد صادق زیبا کلام روزنه 20000 زیباکلام در این کتاب به بررسی علل پیشرفت در غرب می‌پردازد و غرب شدن غرب را محصول چند صدسال پیشرفت و ترقی اروپا از قرون وسطی به بعد می‌داند. این کتاب شامل ۹ فصل است و به دوران قبل و بعد از رنسانس می‌پردازد. 3 جنس ضعیف اوریانا فالاچی/ یغما گلرویی نگاه 14000 «جنسِ ضعيف» درباره زنان چند کشور شرقی است در ابتدای کتاب از فالاچی به عنوان یک روزنامه نگار دعوت می شود تا گزارشی از وضعیت زنان کشورهای شرقی بنویسد. کتاب شرح گزارش این خبرنگار صاحب نام است. 4 چهار اثر فلورانس اسکاول شین / گیتی خوشدل پیکان 20000 خانم فلورانس اسکاول شین، نویسنده آمریکایی این کتاب، از یک خانواده قدیمی فیلادلفیایی بود. سالیان سال در مقام هنرمند (نقاش)، مشاور، خطیب و آموزگار ماوراء الطبیعه، نامی بلند آوازه داشت و با شفا بخشیدن هزاران تن از مردمان، در گشودن و حل گره ها و مسائل زندگیشان یاوری شریک بود. 5 در ستایش بطالت برتراند راسل/ محمدرضا خانی نیلوفر 3500 برتراند راسل مقاله ی «در ستایش بطالت» را در سال ۱۹۳۲ نوشت. به گفته راسل، از این باور که کار فضیلت است و فقط یک «ریاضت طلبی احمقانه» وادارمان می سازد اصرار بر کار زیادی داشته باشیم در حالی که دیگر نیازی به آن وجود ندارد… اکنون باید دریابیم که «سعادت انسان در گرو کاهش نظام­مند کار است» 6 هنر شفاف اندیشیدن رولف دوبلي/عادل فردوسي پور بهزاد توکلی و علی شهروز چشمه 28000 این کتاب تلاش دارد تا با شناساندن چیستی خطاها و دانستن نحوه شناسایی آنها راه حل­‌هایی را برای تصمیم‌گیری هوشمندانه‌­تر به‌دست آید 7 در جستجوی معنای زندگی خسرو ناقد فرهنگ معاصر ۳۰۰۰۰ این کتاب آگاهی‌های تازه‌ای درباره همکاری مارتین هایدگر با نازی­ها ارائه می­دهد و در تلاش و جستجو برای فهم جهان و درک معنای زندگی است. این کتاب دربرگیرنده ١٠ گفتگو با فیلسوفان و اندیشه‌ورزان نامدار اروپایی است. خسرو ناقد درباره کتاب می­گوید: «متن گفتگوهای این کتاب از منابع گوناگون گردآوردی شده است؛ به این معنا که کتابی به هیچ زبانی در دست نبوده است که دربرگیرنده همه این ۱۰ گفت‌وگو با اندیشه‌ورزان اروپایی باشد.» 8 معجزه باور شارين كمال‌الدين / مهدي قراچه‌داغي اوحدی 7000 این کتاب درباره روانشناسی موفقیت است در روی جلد کتاب نوشته است با تصديق مثبت ذهن خود را براي موفقيت برنامه ريزي کنيد. شما همان باورهاي خود هستيد. 9 نيمه تاريك وجود دبي فورد/ فرناز فرود حميدا 15000 موضوع کتاب وجود درباره‌ برداشتن نقاب از جنبه‌های خاصی از وجودمان است که باعث از بین رفتن ارتباطات، کشته شدن روح و همچنین مانع شکوفا شدن رؤیاهایمان می‌شود. 10 پنج نقطه قوت برتر خود را بشناسيد  تام راث/امير كامكار مهتاب بيات ريزي پارسیا
(نوآور) 12000 این کتاب درباره پرسشنامه «استعدادیاب کلیفتون» است. کلیفتون روانشناسی آمریکایی است و در بحث استعدادیابی،برای نخستین بار، مفهوم نقطه قوت را به صورت جدی مطرح کرد. تاکنون بیش از 4 میلیون نسخه از این کتاب در دنیا به فروش رفته، و کتاب به بیش از 17 زبان دنیا ترجمه شده است. از افتخارات کتاب کسب رتبه اول در فهرست پرفروش ترین های وال استریت ژورنال، نیویورک تایمز، یو اس ای تودی و ربسایت آمازون بوده است.
ترجمه درباره نوشته انتشارات عنوان گیدنز گزارش منتشر جامعه‌شناسی کتابی فالاچی نویسنده چگونه فلورانس رنسانس روشنگری معاصر انقلاب اجتماعی آنتونی پرفروش فرهنگ ابتدای انسانی عناوین گلرویی زندگی بطالت برتراند ستایش معنای آمریکایی اسکاول پیشرفت اوریانا گوناگون زیباکلام روزنه دربرگیرنده نوآور کلیفتون پارسیا جستجوی توکلی بهزاد شهروز جامعه می‌پردازد 20000 مهتاب معجزه قراچه‌داغي شناسی اروپایی اندیشه‌ورزان اوحدی روانشناسی فرناز كمال‌الدين شارين كامكار حميدا فردوسي تاريك گزارشی بوده‌است آموزش زبانی محصول اروپا تاریخی مقاله مسائل پرفروش­های ایبنا منابع دانشجویان بررسی اصلاح تجاری خوشدل خبرنگار پیکان محمدرضا نیلوفر روزنامه بنویسد سیاسی تاریخ زیادی وضعیت کشورهای اندیشیدن