برگزیده ها
خط پایان ماراتن سهم‌خواهی سیاسی از کابینه دوازدهم

مازندمجلس: سیاست > احزاب و شخصیت‌ها - لیست اسامی وزرای کابینه دوازدهم حداکثر ظرف دو هفته پس از مراسم تحلیف به مجلس معرفی می‌شود و دو ماه‌ونیم سهم‌خواهی جناحی از کابینه پایان می‎یابد.

مازندمجلس:به گزارش خبرآنلاين، احتمالا فردا روز پایان دو ماه حدس و گمان و حرف و حدیث درباره کابينه دوازدهم است.تمام گمانه زنی هایی که بعد از 29 اردیبهشت ماه نقل محافل عمومي، خصوصی ورسانه ای چهره های سیاسی درباره چگونگی چینش کابینه بود. همهچشم انتظار اسامی‎ای هستند که قرار است در صورت رای اعتماد مجلس دهم در قطار دولتدوازدهم بنشینند و بشوند سکانداران 18 وزارتخانه دولت؛ دولتی که با پشتوانه رایی24 میلیونی روی کار آمده و حالا باید رییسش کابینه ای جدید تشکیل دهد.
اما آن چیزیکه بیش از هرچیز دیگر در چند روز گذشته توی ذوق می زد سهم خواهی ها بود.شاید سهم خواهی‎های جنسیتی یا قومیتی یا سنی قابل بررسی به نظر میرسید اما گویی جناح های سیاسی آمده بودند تا جایی که شده سهمشان را از کابينه بگیرند و حتی یک صندلی را هم که شدهنصیب خودشان کنند و بروند. برای خودشان هم دلیل داشتند؛ یا می گفتند ما از حسن روحانیدر ايام انتخابات حمايت کرده‎ايم و نباید فراموش شویم یا مدام بر طبل 16 میلیون رای مقابل شیخدیپلمات می کوبیدند و می گفتند که نباید نادیده انگاشته شوند. 

کار به جایی رسید که رییس جمهور در اظهارنظری گفت که دولتش فراجناحی خواهد بود امااین سهم‎خواهی ها ادامه داشت و حاکي از نوعی تحت فشارگذاشتن حسن روحانی بود.

سهم‎خواهی از نوع اصلاح‎طلبانه

اصلاح طلبان که بزرگترین حامی حسن روحانی در انتخابات سال 92 و پیروزمیدان انتخابات بودند، امسال هم برنده از کارزار انتخابات بیرون آمدند. به همیندلیل همین هم هست که بعضی از چهره های این طیف سیاسی کشور خودشان رادر پیروزی حسن روحانی سهیم می دانند و معتقدند رییس جمهور این بار باید ملاحظاتشرا کنار گذاشته و کابینه ای اصلاح طلب تر تشکیل دهد. این عده از اصلاح طلبان پس از انتخابات بارها اعلام کردند که این موضوع سهم خواهی نیست بلکه پاسخ به انتظارات رای دهندگاناست و این رای دهندگان هستند که خواستار حضور قدرتمندتر اصلاح طلبان در کابینههستند و البته نگران حضور اصولگریان در کابینه دوازدهم.

حسین کمالی دبیرکل حزب اسلامی کار در این زمینه گرچه گفته است که الانزمان تقسیم بندی اصولگرایی و اصلاح طلبی نیست بلکه مهم این است که آقای روحانیبتواند به وعده هایی که زمان انتخابات به مردم داد عمل کند، اما اعلام هم کرده است که نگرانی اصلاح طلبان درباره حضور اصولگرایان درکابینه یک احساس قلابی نیست. (اینجا)

از آن طرف چهره هایی همچون محمدرضا تابش نائب رئیس فراکسیون امید از شنیده هایش دربارهکابینه گفت و با اظهار نگرانی از حضور نداشتن اصلاح طلبان در کابینه گفته است: اگر شنیده‌هادرست باشد، خیلی رضایت اصلاح‌طلبان برآورده نمی‌شود. در هر صورت کابینهباید تجلی قول‌ها و وعده‌های شعارهای رییس‌جمهور باشد. انشاءالله ترکیب کابینه بهگونه‌ای باشد که هم انسان‌های پاکدست و کارآمد در آن حضور داشته و هم کابینه تبلور24 میلیون رای مردم به رییس جمهور باشد.(اینجا)

او همچنین در اظهارنظر دیگری با بیان اینکه چینش کابینه حق آقای رییس‌جمهوراست و علی‌الخصوص اصلاح‌طلبان به این حق اذعان دارند و آن را محترممی‌شمارند، گفت: ما هیچ جا وارد مصادیق نشدیم و این توقع را نداشتیم کهکسانی در کابینه باشند و یا نباشد بلکه می‌خواستیم کابینه‌ای که انتخاب می‌شودتبلور اراده و خواست 24 میلیون نفری باشد که به ایشان رای داند. (اینجا)

جواد امام یکی دیگر از افرادی بود که در اين رابطه با اشاره به چینشکابینه و انتشار برخی شایعات در مورد عدم تحقق مطالبات گفتمانی رای‌دهندگان گفت: اصلاح‌طلبانبه دنبال سهم‌خواهی نیستند ولی به دلیل آنکه اصلی‌ترین جریان حامی آقای روحانیهستند و حمایت‌هایشان نیز بی‌چشم‌داشت بوده است، انتظاراتی دارند که ما آن را منتقل هم کرده‌ایم.(اینجا)

هادی غفاری نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و از دیگر چهره های اصلاحطلب هم در مورد بحث سهم خواهی برخی جریان‌هااز حسن روحانی در دولت دوازدهم گفت: کسانی که نقشی در پیروزی دکتر روحانی نداشتند،نباید انتظاری داشته و سهم خواهی یا کارشکنی کنند تا میز بازی را به هم بریزند.(اینجا)

محمدرضا عارف رئيس فراکسيون اميد در مجلس اما مطمئن‏‎تر از دیگر چهره های اصولگرا  با اشاره به تشکیل کابینه دوازدهم، گفت: گرچهنمی توان به صراحت کابینه را کابینه اصلاحات خواند ولی با توجه به منش و روش دکترروحانی که اصلاح طلبانه بوده، کابینه بدون شک منبعث از مشی اصلاحات است.(اینجا)

جلال میرزایی عضو فراکسیون امید هم با بیان اینکه  آقای روحانی با حمایت اصلاح‌طلب ها به قدرت رسیدو در نظام های دموکراتیک این‌یک روند است که رئیس دولت با جناح حامی خود به مشورتبنشیند و پیشنهاد آنها را دریافت کند،گفت: به نظرم اکثریتی که به آقای روحانی رأیدادند گرایش اصلاح‌طلبانه دارند و انتظار این است که یک کابینه اصلاح‌طلب روی کاربیاید. (اینجا)
رسول منتجب نیا قائم مقام حزب اعتماد ملی هم با تاکید براینکه جریاناصلاحات، روحانی را در سال‌های ۹۲ و ۹۶ رییس‌جمهورکرد، گفت: اگر روحانی به اصلاح‌طلبان بی‌توجه باشد، به خودش ضربه زده است؛ چرا کهمی‌خواهد کشور را چهار سال در فضایی مدیریت کند که رقبای غیرمنصفی وجود دارد.(اینجا)

‌ مصطفي كواكبيان نماينده اصلاح طلب مجلس اما در واکنش به انتقادها ازسهم خواهی اصلاح طلبان با بیان اینکه "برخي مدعي هستند كه اصلاح طلبان سهمخواهي مي كنند. اما بايد بگويم كه ما كابينه متخصص تر، مدبرتر و ... مي‌خواهيم"،گفت: واقعا ما اصلاح طلبان سهم خواهي از دولت نداشتيم. اما از دولت مي خواهيم از كساني كهزنبيلشان را چند جا مي گذارند، استفاده نكند.‌ اصولگراياني كه هويتشان مشخص است برايما بهتر از كساني هستند كه دو زيست و چند زيست هستند!(اینجا)

اصولگرایان هم سهم می‏‎خواهند

اردوگاه راست‏‎ها که در انتخابات اخیر شکست خوردو سهمشان رایی 16 میلیونی شد حالا با تاکید بر این میزان رای می گویند که حسنروحانی نباید آنها را نادیده بگیرد.
حجت الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج الدینی که زمانی در دولت محمود احمدی نژاد معاونپارلمانی او بود یکی از افرادی است که معتقد است 16 میلیون رای رقیبروحانی نشان می دهد که از دولت یازدهم راضی نبوده اند. او در گفت وگو با خبرآنلاینمی گوید: «روحانی الان رییس جمهور همه است و باید کابینه را طوری بچیند که لااقل درتعارض با این بخش عظیم از رای مردم نباشد. یعنی رویکرد جناحی در کابینه نداشتهباشد و رویکرد کارآمدی در کابینه داشته باشد.» (اینجا)

حمیدرضا حاجی بابایی عضو فراکسیون ولایی مجلس هم با اشاره به نحوهچینش کابینه دوازدهم گفت: من به این اعتقاد ندارم که صدای خوش نشیدن از چینشکابینه یعنی استفاده کردن از منتقدین در کابینه! صدای خوش به این معنا است کهروحانی افراد کاربلد و کارآمد را به مجلس معرفی کند و البته از منتقدین هم استفادهکند. ما بهدنبال سهم خواهی نیستیم و در این خصوص هم تا بحال با روحانی صحبتی نکرده‌ایم. سهمما درکابینه کارآمدی دولت است.(اینجا)

حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه هم در گفت وگو با خبرآنلاین در این باره گفت:اگر رییس جمهور نماینده کل جمعیت رای دهنده در کشور است باید اقتضائات این موضوعرا هم رعایت کند. همه پای صندوق های رای آمده اند تا در سرنوشت کشور شریک و سهیمباشند. نمی شود بخشی از جامعه را که به رییس جمهور رای ندادند سهیم در مشارکتسیاسی کشور ندانست و نادیده گرفت.(اینجا)

مخالفان سهم‌خواهی

گسترش سهم خواهی های جناحی اما مخالفانی هم در میان چهره های جناحی داشت. پروانه مافی عضو فراکسیون امید در گفت وگو با خبرآنلاین، در واکنش به تمایل حسن روحانی برای چینش کابینه دولت دوازدهم از میان فعالین هر دو جناح کشور، گفت: ابداً نگرانی‎ای بابت وابستگی‎های جناحی افراد وجود ندارد بلکه بحث بر سر آن است که کابینه ای به مجلس معرفی شود که با وعده ها و دغدغه‎های آقای روحانی در جریان انتخابات همراه باشد. (اینجا)

حمیدرضا جلایی پور هم از چهره های اصلاح طلب با بیان اینکه پاره ای از تبلیغات در نقد دولت روحانی مربوط به «غضنفران و تکنوازان» در حاشیه جبهه اصلاحات است گفت: بعضی از این «غضنفران» اسم وزیری را در جیبشان گذاشته اند و اگر روحانی او را انتخاب نکند معرکه می گیرند که اصلاحات ضربه خورد و به رای مردم بی اعتنایی شد!! درصورتیکه، تا زمانی که، روحانی از پیگیری سیاست های وعده داده اش دفاع می کند بطور قاطع مورد حمایت اصلاح طلبان است و اصلاح طلبان با روحانی زاویه نمی گیرند. (اینجا)

محسن صفایی فراهانی هم در گفت وگو با خبرآنلاین، با بيان اينکه اصلاح طلبان نه در دوره اول سهم خواهی کردند و نه امروز به دنبال سهم خواهی هستند، گفت: آنچه مد نظر اصلاح طلبان است و برای آنها اهمیت دارد این است که منافع ملی حفظ شود و مشکلات کشور به حداقل برسد و مردم بتوانند در وضعیت و شرایط بهتری زندگی کنند. لذا آنچه اصلاح طلبان به دنبال آن هستند این است که مصلحت مردم و کشور تامین شود نه اینکه این شخص در کابینه قرار داده شود و یا فلان فرد در کابینه نباشد. (اینجا)

محسن غرویان هم در گفت وگو با خبرآنلاین با درخواست از رییس جمهور برای تحت تاثیر قرار نگرفتن از سهم خواهی ها گفت: با شناختی که از آقای روحانی دارم او تحت فشار سهم خواهی های جریانات سیاسی قرار نمی گیرد و استوار و ثابت قدم در تحقق مطالبات مردمی پیش خواهد رفت. (اینجا)

از میان اصولگرایان هم بودند کسانی که به این سهم خواهی ها معترض بودند؛ حسین الله کرم دبیرکل سابق انصار حزب الله در این‎باره به خبرآنلاین گفت: سهم خواهی از کابینه در وضع فعلی قطعا به نفع دولت آینده نخواهد بود. در حال حاضر دولت ما نیازمند وحدت ملی است. (اینجا)

حجت‌الاسلام سیدرضا اکرمی عضو جامعه روحانیت مبارز هم در گفت وگو با خبرآنلاین در این باره می‌گوید که بسیاری از دعواهای سیاسی یا مطبوعاتی درباره کابینه از بی‌دردی و بی‌درکی است؛ گویی نمی‌دانند در منطقه چه خبر است. (اینجا)

دولتی‌ها هم صدایشان درآمد

جناح ها و شخصیت های سیاسی از هر دو جناح اصولگرا و اصلاح طلب آنقدربراي خواسته هایشان در چینش کابینه اصرار کردند که اسحاق جهانگیری در قامت معاوناولی رییس جمهور وارد گود شد و در مصاحبه ای با بیان اینکه احساس نمی‌کند که کسیاز بیرون به رئیس جمهوری فشار می‌آورد تا کاری غیر از آنچه خودشان مد نظر دارند،انجام بدهند، گفت: کسانی که با شخصیت آقای روحانی آشنا هستند، می‌دانند که نمی‌توانندبا این گونه فشارها مواضع و نظرات ایشان را عوض کنند. اگر کسی می‌خواهد در تصمیم‌هایرئیس جمهوری تأثیری داشته باشد، باید با ایشان گفت‌و‌گو و ایشان را مجاب کند.ایشان هم گوش شنوایی برای نظرات دیگران دارند اما تصمیم گیر نهایی، خودشان هستند. (اینجا)

الهام امین‎زاده دستیار ویژه رییس جمهور در امور حقوق شهروندی هم باگلایه از فشارها به رییس جمهور در این باره گفت: فشارهایی به رییس‌جمهوروارد می‌شود و افراد سیاسی و حتی اعضای کابینه برای جابجایی یا اینکه در پستیبمانند و یا حتی ارتقا يابند فشار می‌آورند و رییس‌جمهور از این وضع خرسند نیست. چراکه این فشار‌ها ممکن است بر انتخاب اثر بگذارد و انتخاب اصلح را که برای حلمشکلات مردم و اقتصادی و اجتماعی مردم است، کمی تحت الشعاع قرار بدهد.(اینجا)

پای حزب اعتدال و توسعه در میان است؟

 در این میان برخی زمزمه ها هماز تاثیر و نقش طیف اعتدالی نزدیک به روحانی در چینش کابینه روایت می کردند.آنگونه که علی شکوری‎راد دبیرکل حزب اتحاد ملت، با تأیید اخباری که به دورافتادندیدگاه‌های اسحاق جهانگیری و محمد شریعتمداری در تشکیل کابینه گواهی می‌دهد، گفتهاست: «محمد نهاوندیان، رئیس دفتر و محمود واعظی، وزیر ارتباطات، به‌شدت در چینشکابینه به حسن روحانی نزدیک شده‌اند. همین نزدیکی سبب افزایش نگرانی اصلاح‌طلبانشده است، چراکه مسیر‌های ارتباطی اصلاح‌طلبان با روحانی در درجه اول اسحاقجهانگیری و پس از او محمد شریعتمداری بودند». او با ابراز نگرانی از شرایطایجادشده می‌گوید: «اگر ما بتوانیم کاری کنیم که هژمونی حسن روحانی تا رده‌هایپایین مدیریتی منتقل شود، دیگر کاری به افرادی که منصوب می‌شوند نداریم. (اینجا)

اظهارات شکوری راد به نوعی نقش داشتن حزب اعتدال و توسعه در چینشکابینه که واعظی عضو آن است و طیفی از اصولگرایان اعتدالی که محمد نهاوندیان نزدیکبه آنها هست را روایت می کرد.
در همین راستا غلامعلی دهقان، عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه با رد حاشیه‎های به‌وجودآمدهدر جریان انتخاب وزرا و نقش و تاثیر گروه‎های سیاسی در چینشکابینه گفت: مدتی پیش یکی از اعضای محترم فراکسیون مجلس - آقای محمود صادقی- درمصاحبه‌ای اعلام کرد که در دیداری با آقای روحانی، رئیس‌جمهور گفتند به من سه لیستبرای کابینه دوازدهم ارائه شد؛ لیست اصلاح‌طلبان، لیست ستاد آقای روحانی که محوریتآن با آقای شریعتمداری بود و لیست سوم تحت عنوان اصولگرایان معتدل. این سخن ریاستمحترم جمهوری نشان می‌دهد که جناح‌های پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری 96، هرکدام بهفراخور دیدگاه‌ها و تفکرات خود، چهره‌هایی را برای کابینه آتی به شخص رئیس‌جمهورمعرفی کرده‌اند. (اینجا)

بعد از آن محمود واعظی عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه  هم در گفت وگو با خبرآنلاین در پاسخ به اینسئوال که آیا حزب اعتدال و توسعه در چنیش کابینه دولت آینده سهم خواهی داشته است؟، اظهار کرد: اصلا و به هیچ وجه اين حزب سهم خواهی نداشته است. (اینجا)

27219

کابینه روحانی اینجا اصلاح خواهی طلبان جمهور انتخابات سیاسی دوازدهم اینکه خبرآنلاین اعتدال فراکسیون چینشکابینه دارند اصلاح‌طلبان اصولگرایان توسعه خودشان اصلاحات تشکیل محمود جناحی نگرانی درباره نباید شورای میلیون سهم‌خواهی اشاره جریان افرادی جمهوری واعظی دنبال نباشد حمیدرضا کسانی افراد نادیده اعلام گفتند شریعتمداری مرکزی دبیرکل تاثیر جامعه معرفی منتقدین غضنفران گیرند اعضای نزدیک اعتدالی روایت می‌دهد نهاوندیان چراکه نظرات شخصیت می‌گوید اسحاق جهانگیری فشارها آینده مطالبات البته گذاشته اسلامی درکابینه محمدرضا احساس پیروزی بیرون انتظار کابينه اعتماد میلیونی سهم‎خواهی اظهار رییس‌جمهور واکنش تاکید كساني استفاده رویکرد زمانی اصلاح‌طلب حمایت پایان کارآمد منتقل نماینده اصولگرا کارآمدی