برگزیده ها

مازندمجلس: وزیر امور خارجه پیشین آمریکا با ادعای اینکه سقوط داعش می‌تواند یک موهبت برای ایران باشد، گفت که جهان در دوران پسا داعش احتمالا شاهد ظهور امپراطوری ایران در خاورمیانه خواهد بود.

مازندمجلس:   هنری کسینجر وزیر امور خارجه آمریکا در سال‌های 1973 تا 1977 در دوران ریاست جمهوری ریچارد نیکسون در یادداشتی که در پایگاه تحلیلی کپ ایکس منتشر شده است، به بررسی نظم جهانی در دنیای در حال تغییر کنونی پرداخت.
 
وی در بخشی از این یادداشت درباره خاورمیانه نوشت: در سال های اخیر در بخش‌های گسترده‌ای از عراق و سوریه یک نیروی رادیکال به نام داعش ظهور پیدا کرده که تاکید دارد مخالف تمدن امروزی است و به روشی خشونت آمیز تلاش می‌کند تا کثرت دولت‌ها در نظام بین الملل فعلی را با یک امپراطوری طبق قوانین خود جایگزین کند. در چنین شرایطی اصطلاح "دشمن دشمن ما، دوست ماست" دیگر مصداق ندارد چرا که در وضعیت فعلی خاورمیانه، دشمن دشمن تو می‌تواند دشمن تو نیز باشد.
 
جنگ دنیای بیرون با داعش می‌تواند یک مثال باشد. اغلب قدرت‌ها، شامل ایران و کشورهای سنی پیشرو موافقند که لازم است داعش نابود شود. اما کدام یک قرار است پس از داعش کنترل این مناطق را به دست بگیرد؟ ائتلاف سنی‌ها؟ یا یک قلمرو تحت نفوذ و تسلط ایران؟
 
کسینجر در ادامه مدعی شد که اگر قلمرو داعش به دست نیروهای سپاه پاسداران ایران یا گروه‌های شیعی تحت حمایت و آموزش دیده ایران بیفتد، نتیجه می‌تواند ایجاد یک کمربند منطقه‌ای از تهران تا بیروت باشد که در نهایت به ظهور امپراطوری ایران بینجامد.
 
وی در بخش دیگری از یادداشت خود تاکید کرد که اگر غرب کماکان بدون داشتن یک طرح ژئو – استراتژیک در صحنه باقی بماند، ناآرامی‌ها رشد می‌کند و سپس قدرت‌های بزرگ مثل چین و روسیه جای غرب را خواهند گرفت.
می‌تواند خاورمیانه امپراطوری قلمرو می‌کند یادداشت دنیای کسینجر تاکید