برگزیده ها
موگرینی به عنوان نماد رابطه ایران با اروپا از محبوبیت بالایی برخوردار است

مازندمجلس: کاربران شبکه‌های اجتماعی در دو روز گذشته اقدام نمایندگان مجلس در سلفی گرفتن با نماینده اتحادیه اروپا را مورد نقد قرار دادند؛ همزمان رسانه‌های جهان انتقاد مردم به این حرکت را پوشش داده و تحلیل‌های مختلفی در این خصوص داشتند.

مازندمجلس: کاربران شبکه‌های اجتماعی در دو روز گذشته اقدام نمایندگان مجلس در سلفی گرفتن با نماینده اتحادیه اروپا را مورد نقد قرار دادند؛ همزمان رسانه‌های جهان انتقاد مردم به این حرکت را پوشش داده و تحلیل‌های مختلفی در این خصوص داشتند.

به گزارش ایلنا، سلفی نمایندگان مجلس با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به رسانه‌های خارجی راه پیدا کرد. 

Untitled

«بی‌بی‌سی» در گزارشی با عنوان «نمایندگان ایران برای سلفی خجالت‌آورشان با موگرینی زیر آتش انتقاد قرار گرفتند»، نوشت: نمایندگان مجلس ایران به واسطه رفتار «عجیب‌شان» در سلفی گرفتن با فدریکا موگرینی مورد انتقاد شدید قرار گرفتند. 

«بی‌بی‌سی» در این گزارش با بیان اینکه موگرینی برای مراسم تحلیف روحانی به ایران سفر کرده بود، نوشت: او پس از ورود به ساختمان مجلس ایران مورد توجه زیادی قرار گرفت. تصاویر نشان می‌دهد که موگرینی توسط تعداد زیادی از نمایندگان که خواستار عکس گرفتن با او بودند، محاصره شده است. 

این گزارش به بازتاب این خبر در شبکه‌های اجتماعی نیز اشاره کرده و نوشت: در شبکه‌های اجتماعی کاربران نمایندگان را مورد سرزنش قرار داده‌اند و این سلفی را حقارت‌بار خواند‌ه‌اند. 

در گزارش «بی‌بی سی» به اظهارنظر علیرضا سلیمی یکی از نمایندگان ایران اشاره کرده که این رفتار را «تسلیم خود به غرب» خوانده و گفته این اتفاق باید در کمیته نظارت بر رفتار نمایندگان مورد بررسی قرار بگیرد چرا که برخی نمایندگان اعتراض کرده‌اند و این حرکت را تحقیر مجلس خوانده‌اند. 

«بی‌بی‌سی» نوشت: با اینکه این نماینده مجلس این سلفی را نشانه تسلیم در برابر غرب خوانده اما کاربران شبکه‌های اجتماعی نظر دیگری دارند. آن‌ها معتقدند این رفتار از سوی مردانی سر زده که می‌خواستند دور  موگرینی جمع شوند. یکی از تصاویری که در توییتر بازتاب زیادی داشته قرار گرفتن تصویر سلفی نمایندگان با موگرینی در کنار بخشی از تصویر فیلم مالنا با بازی مونیکا بلوچی است.

«احمد مازنی» یکی از نمایندگانی که در تصویر دیده می‌شود در توییتر خود نوشته در زمان برنامه نمایندگان حق تبادل نظر با مهمانان ویژه را نداشتند به همین دلیل بعد از برنامه تا این حد اطراف موگرینی شلوغ شده است. اما کاربران توییتر این توییت را بازنشر کرده و حرکت او را باعث شرمساری ملت خواند. 

«حسام‌الدین آشنا» مشاور فرهنگی رییس‌جمهور در این باره گفته این بیشتر یک مشکل فرهنگی است تا سیاسی. همه نمایندگانی که در این سلفی حضور داشتند، باید به طور جدی مورد سوال قرار بگیرند. 

«صادق خرازی» مشاور رییس‌جمهور اسبق ایران نیز پیشنهاد داده که همه نمایندگان تحت تعالیم اصول و ارزش‌های جهان شمول اخلاقی قرار بگیرند. 

روزنامه پاکستانی «نیشن» نیز در گزارشی با عنوان «نمایندگان ایران زیر آتش انتقاد برای سلفی با دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا» نوشت: نمایندگان ایران به واسطه رفتار عجیبشان در سلفی گرفتن با نماینده اتحادیه اروپا در مجلس مورد انتقاد قرار گرفتند. 

nation

در این گزارش گفته شده عکس‌ها نشان می‌دهد موگرینی از سوی تعداد زیادی از نمایندگان مجلس ایران محاصره شده در حالی که نمایندگان خواهان سلفی گرفتن با او بودند. کاربران شبکه‌های اجتماعی این حرکت را حقارت بار خوانده‌اند. 

این گزارش نیز به صحبت‌های علیرضا سلیمی نماینده مجلس درباره تسلیم نمایندگان به غرب اشاره کرده است.

پایگاه اطلاع رسانی «باز فید» نیز با انتشار تمامی تصاویر موجود از این سلفی در پایگاه‌های خبری ایران این حرکت آن را رسوایی سلفی سیاست مداران ایرانی خواند.

در این گزارش گفته شده نمایندگان مجلس ایران برای سلفی گرفتن با موگرینی مورد تمسخر قرار گرفتند. 

روزنامه «تلگراف» انگلیس نیز در گزارشی نوشت: سیاست‌مداران ایران بعد از اینکه جذب سلفی گرفتن با دیپلمات زن اتحادیه اروپا شدند مورد سرزنش قرار گرفتند.

telegraph

در این گزارش گفته شده سیاست مداران ایران به واسطه رفتار غیر‌حرفه‌ای‌شان مورد نقد قرار گرفتند.

این گزارش رفتار نمایندگان را غیر قابل قبول خواند و نوشت: تصاویر نشان می‌دهد که سیاست مداران مرد ایرانی که برخی کت و شلوار به تن دارند و برخی لباس روحانیون را به تن کرده‌اند بعد از مراسم تحلیف حسن روحانی برای گرفتن عکس سلفی دور فدریکا موگرینی جمع شده‌اند. 

موگرینی که روسری به سر دارد پشت به جمعیت ایستاده است. حرکت این مردان مورد انتقاد دیگر نمایندگان نیز قرار گرفت. آن‌ها رفتار نمایندگان را تسلیم شدن به غرب خوانده‌اند. در شبکه‌های اجتماعی با هشتگ "سلفی-حقارت" از این حرکت انتقاد شده است. 

روزنامه «تلگراف» نوشت: دیگر نمایندگان در خصوص این تمایل همکارانشان برای عکس انداختن با یک دیپلمات زن خارجی در کشوری که روابط بین زن و مرد هنوز مساله قابل توجهی به حساب می‌آید هشدار داده‌اند. 

در انتهای این گزارش گفته شده تا کنون از ابتدای انقلاب اسلامی تنها یک زن موفق شده در ایران به مقام وزارت برسد. 

روزنامه ترکیه‌ای «دیلی صباح» نیز در گزارشی با عنوان «تحقیر نمایندگان برای سلفی گرفتن با موگرینی» نوشت: بعد از پایان مراسم تحلیف روحانی، موگرینی خود را میان جمعیتی یافت که برای سلفی گرفتن با او دورش ایستاده بودند. 

daily sabah

این روزنامه ترک در ادامه نوشت: بسیاری از کابران شبکه‌های اجتماعی حرکت نمایندگان را حقارت بار خواندند. 

در پایان این گزارش به انتشار بیانیه دفتر موگرینی درباره سفرش به ایران نیز اشاره کرده و گفته موگرینی هیچ موضع گیری‌ در این باره نداشته است. 

روزنامه انگلیسی «گاردین» نیز در بخش‌هایی از گزارش خود درباره مراسم تحلیف حسن روحانی نوشت: موگرینی نمادی از روابط ایران با اروپا است و به همین دلیل در ایران از محبوبیت بالایی برخوردار است. 

این گزارش تلاش گروهی از نمایندگان ایرانی برای سلفی گرفتن با موگرینی را به همین خاطر خوانده و نوشت: با این حال آن‌ها برای این حرکت مورد انتقاد قرار گرفته‌اند. فرج الله نجفی یکی از نمایندگانی که در تصویر سلفی با موگرینی دیده می‌شود بعد از بازتاب منفی آن در شبکه‌های اجتماعی از این کار خود معذرت‌خواهی کرده است. 

«گاردین» نوشت: بسیاری از ایرانی‌ها رفتار نمایندگان را خجالت‌آور خوانده و آن را مغایر با حقوق زنان در ایران می‌دانند. همه این‌ها در حالی است که روحانی برای انتخاب وزیر زن در کابینه خود تحت فشار افکار عمومی است.

نمایندگان موگرینی گزارش گرفتن رفتار شبکه‌های اجتماعی انتقاد اروپا گرفتند روزنامه اتحادیه کاربران روحانی مراسم تحلیف گزارشی بازتاب تسلیم اشاره خوانده زیادی سیاست نماینده عنوان تصویر نمایندگانی توییتر مداران ایرانی دیپلمات حقارت درباره خواند آن‌ها خوانده‌اند اینکه خارجی فدریکا رسانه‌های واسطه بی‌بی‌سی می‌دهد تصاویر ایستاده گاردین بگیرند بسیاری روابط تلگراف انتشار رییس‌جمهور پایان محاصره تعداد سرزنش داشتند برخوردار محبوبیت بالایی داده‌اند علیرضا برنامه مشاور دارند تحقیر سلیمی کرده‌اند فرهنگی