برگزیده ها
روند اختصاص تسهیلات به کتابفروشی‌ها تشریح شد
مازندمجلس: روند اختصاص تسهیلات به کتابفروشی‌ها تشریح شد به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از روابط عمومی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد سلگی با اشاره به جهت‌گیری اختصاص تسهیلات به کتابفروشی‌ها اظهار کرد: این طرح در سال 1396 صرفاً برای رونق کتابفروشی‌ها اجرا می‌شود. در این مرحله چهار نوع فعالیت تأسیس، توسعه، نوسازی و تجهیز کتابفروشی‌ها مدنظر است. بنابراین تا اطلاع ثانوی دیگر فعالیت‌های نشر همچون تولید کتاب یا تأسیس دفاتر انتشاراتی مشمول این طرح نیستند.
 
رئیس کارگروه اعطای تسهیلات به کتابفروشی‌ها با اشاره به مشخصات مالی این تسهیلات، گفت: دوره بازپرداخت این تسهیلات چهارساله (با خواب شش‌ماهه) و سود این تسهیلات نیز 8 درصد است. مناطق کم‌برخوردار به‌عنوان مشمولان درجه نخست این طرح معرفی خواهند شد. البته به‌تدریج با بررسی پرونده‎‌های این مناطق، مجال بررسی طرح‌های رسیده از نقاط دیگر کشور هم فراهم خواهد شد.
 
سلگی ادامه داد: متقاضی این تسهیلات می‎تواند ناشر یا یک فرد حقیقی باشد که به سرمایه‌گذاری در حوزه فرهنگ تمایل دارد. همچنین همه متقاضیان باید در اتحادیه صنفی عضویت داشته باشند. افرادی که سابقه عضویت در صنف را ندارند نیز پس از تصویب طرح آن‌ها در کارگروه اعطای تسهیلات، ملزم به تشکیل پرونده در صنف‌ هستند.
 
وی با تأکید بر لزوم تهیه طرح توجیهی اقتصادی برای طرح‌های ارسالی، گفت: طرح‌نامه‌های ارسالی محتاج طرح توجیه اقتصادی هستند. بنابراین باید جزئیات پیش‌بینی‌های مالی را در طرح‌نامه‌های خود درج کنند.
 
وی ادامه داد: مسأله دیگر، مشارکتی بودن این پروژه است. پروژه واگذاری تسهیلات به کتابفروشی‌ها، یک پروژه دووجهی است که یک وجه آن را متقاضی شکل می‌دهد؛ به این معنی که متقاضی باید خود، ‌آورده یا سرمایه اولیه مقبول و مناسبی ارائه دهد. بنابراین یکی از ضوابط بررسی طرح‌نامه‌ها، مطالعه سهم متقاضی است. با تجمیع سهم‌ طرفین این مشارکت شکل عملی به خود می‌گیرد.
 
رئیس کارگروه اعطای تسهیلات به کتابفروشی‌ها از دیگر معیارهای موردنظر کارگروه را متراژ ملک کتابفروشی دانست و افزود: براساس سیاستگذاری کارگروه، املاک یا فروشگاه‌های دارای متراژ بالاتر، در اولویت تخصیص تسهیلات‌اند.
 
سلگی با اشاره به وجود امکانات قابل توجه در استان‎ها و شهرستان‌ها، از مدیران‌کل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها درخواست کرد در این پروژه حضور و همکاری جدی داشته باشند و زمینه لازم برای جلب مشارکت نهادها و مراکزی همچون شهرداری‌ها را از طریق تأمین اراضی مناسب در شهرها، برای ساخت کتابفروشی فراهم کنند.
 
وی افزود: تأسیس کتابفروشی‌ و افزایش ویترین عرضه کتاب، ترجیح نخست در ارائه تسهیلات است. بنابراین انتظار می‌رود مدیران‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها ضمن هماهنگی با شهرداری یا دیگر مراجع مؤثر، زمینه تأمین املاک مناسب برای ساخت فضاهای فروشگاهی جدید را فراهم سازد.
 
سلگی با اشاره به میزان تسهیلات اختصاص یافته برای این طرح، گفت: سقف این تسهیلات 300 میلیون تومان است اما امکان ارتقای این سقف در موارد خاص و برای پروژه‌های ویژه وجود دارد.
 
وی در پایان با ارائه گزارشی از طرح‌نامه‌های واصله اعلام کرد: بالغ بر 160 طرح‌نامه واصل شده است که حدود نیمی از آن به استان‌ها و نیم دیگر به تهران اختصاص دارد. تاکنون 17 طرح‌نامه استانی بررسی و اعتبار لازم برای تأسیس، توسعه، نوسازی و تجهیز 17 پروژه فروشگاهی استانی اختصاص یافته است.
تسهیلات کتابفروشی‌ها پروژه اختصاص کارگروه فرهنگ متقاضی تأسیس اشاره بررسی بنابراین ارشاد فراهم اعطای طرح‌نامه‌های اسلامی ارائه استان‌ها  سلگی افزود استانی کتابفروشی مدیران‌کل املاک زمینه یافته طرح‌نامه فروشگاهی مناسب تأمین متراژ ادامه تجهیز همچون نوسازی توسعه وزارت  رئیس مناطق اقتصادی ارسالی باشند عضویت طرح‌های مشارکت