برگزیده ها
کتابخانه‌ای که کارآفرین شد
مازندمجلس: کتابخانه‌ای که کارآفرین شد به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتابخانه راسخ روستای گزیر بندرلنگه استان هرمزگان با اجرای طرح‌هایی متنوع پاتوقی برای اهالی این روستا است و در سومین دوره جشنواره «روستاها و عشایر دوستدار کتاب» به‌عنوان یکی از ده روستای برتر دوستدار کتاب معرفی شد.

عبدالواحد حسینی، مسئول کتابخانه راسخ در این باره اظهار کرد: کتابخانه راسخ با مساحت ۳۹۰ مترمربع شامل مخزن، سالن مطالعه و سه کلاس آموزشی است، در سال 1388 تأسیس شده و در حال حاضر با ۴ نیروی کتابدار و ۱۱ هزار جلد کتاب اداره می‌شود. این کتابخانه در سال‌های 91 و 93 به‌عنوان کتابخانه برتر استان، در سال 1392 به‌عنوان برترین کتابخانه فرهنگی و 1394 به‌عنوان برترین کتابخانه مشارکتی کشور معرفی شد. امسال نیز با ارسال گزارش‌هایی از فعالیت‌ها و طرح‌های کتابخانه راسخ به دبیرخانه جشنواره دوستدار کتاب، روستای گزیر به‌عنوان یکی از ده روستای دوستدار کتاب شناخته شد.

وی ادامه داد: روستای گزیر بندرلنگه با جمعیت ۵ هزار نفر، از نظر سواد در سطح پایینی قرار دارد و به دلیل نزدیکی به دریا، عمده ساکنان این منطقه دریانورد و کشاورز هستند. با این‌حال کتابخانه راسخ در میان ساکنان روستا جایگاه ویژه‌ای دارد و هزینه اداره آن از مشارکت مردمی و نیز با کمک یکی از خیران روستا تأمین می‌شود. در حال حاضر بیش از ۱۷۰۰ نفر از اهالی روستا عضو کتابخانه هستند و البته از روستاهای اطراف همچون باورد، چاه عبدالرحمان، زیارت، مهرکان و ... نیز مراجعانی داریم.

حسینی با اشاره به فعالیت‌های گسترده‌ کتابخانه راسخ در حوزه آموزشی و اجتماعی گفت: کلاس آموزش زبان انگلیسی، دوره‌های کامپیوتر، کلاس آموزشی رباتیک، کلاس آموزش نقاشی با تکنیک رنگ‌ روغن، مشاوره کنکور و کلاس‌های تقویتی برای دانش‌آموزان در مقاطع مختلف بخشی از فعالیت‌های کتابخانه ما است؛ علاوه بر این برای بانوان روستا نیز دوره آموزشی خیاطی برگزار کردیم؛ هر چند ممکن است این اقدام‌ها در ارتباط مستقیم با فعالیت‌های کتابخانه‌ای نباشد اما سعی ما بر آن بود تا به هر بهانه‌ای مردم را به کتابخانه جذب کنیم. در واقع برگزاری دوره خیاطی برای زنان روستا، به‌نوعی کارآفرینی بوده است؛ چراکه به‌واسطه آن برای حدود ۳۰۰ تن از بانوان روستا شغل ایجاد شد و در حال حاضر خیاطی منبع درآمدی برای آن‌ها محسوب می‌شود؛ در برگزاری این دوره‌ها ابتدا از نیروهای متخصص سایر شهرستان‌ها برای آموزش استفاده می‌شد اما پس از برگزاری چندین دوره،‌ این آموزش‌ها توسط نیروهای بومی و با هزینه‌های کمتر ارائه می‌شود. این طرح در سازمان دهیاری‌های کشور نیز به‌عنوان یکی از طرح‌های برتر در سطح کشور شناخته شده است.

وی اضافه کرد: مسابقه داستان‌نویسی برای تقویت مهارت نویسندگی در کودکان، کلاس‌های کنکور رایگان و برقراری ارتباط با ناشران کتب کمک‌درسی و تأمین کتب مورد نیاز اعضا بخش دیگری از فعالیت‌های ما در کتابخانه راسخ است. علاوه بر این در روستای ما رسم این است که در چهار روز نیمه شعبان، روز قبل از عید فطر، بعثت پیامبر (ص) و روز پیش از عید قربان، که به روزهای خیر معروف هستند، به بچه‌ها تنقلات عیدی می‌دهند. با طرح ارائه‌شده از سوی کتابخانه راسخ و استقبال تعدادی از خانواده‌ها، امسال قرار گذاشتیم به‌جای تنقلات به بچه‌ها کتاب عیدی بدهیم؛ بدین منظور خانواده‌ها هزینه‌ای را به خرید کتاب اختصاص دادند و ما از طریق ارتباط با نشر اندیشه کتاب‌ها را با ۵۰ درصد تخفیف تهیه و برای توزیع در اختیار خانواده‌ها قراردادیم. این طرح با استقبال خوبی در استان و حتی در سطح کشور روبه‌رو شد و ما به دنبال استمرار اجرای آن هستیم.

مسئول کتابخانه راسخ با اشاره به خاطراتی به‌یادماندنی از روزهای حضور خود در این کتابخانه به‌عنوان عضو و بعدها به‌عنوان مسئول گفت: پیش از حضور من در کتابخانه یکی از دوستانم مسئول کتابخانه بود؛ روزی برای مطالعه به کتابخانه رفته بودم که سروصدای کودکان تمرکز را از من گرفت؛ هنگام خروج به دوستم گفتم انگار اینجا بیش از اینکه کتابخانه باشد، مهدکودک است؛ اما بعدها که مسئولیت کتابخانه را به عهده گرفتم، به‌واقع دریافتم که اینجا بیشتر کانونی برای حضور کودکان است؛ چراکه برای نهادینه‌سازی فرهنگ، باید از کودکان شروع کنیم.

وی ادامه داد: خاطره زیبای دیگری هم هست؛ چندین سال است که پیرمردی ۸۵ ساله مخاطب هرروز کتابخانه ما است. محمد حسن‌پور، پیرمرد کشاورزی است که باوجود کسالت‌هایی که دارد، از سال‌ها پیش با عشق و علاقه به کتابخانه می‌آید؛ سال ۹۳ به او پیشنهاد دادیم که در نشست‌های کتابخانه برای بچه‌ها قصه بخواند و از آن زمان به بعد وی سه روز در هفته برای بچه‌های کتابخانه ما قصه‌گویی می‌کنند. سعی ما بر آن بود که به‌ این‌ ترتیب فرهنگ‌عامه را حفظ و آن را سینه‌به‌سینه به نسل‌های بعد منتقل کنیم.

عبدالواحد حسینی که بیشتر در حوزه تخصصی منابع طبیعی مطالعه می‌کند، از کتاب «سنگ‌فرش هر خیابان از طلاست» نوشته «کیم وو چونگ» مدیرعامل سابق شرکت دوو، به‌عنوان زیباترین کتابی که تاکنون خوانده است، یاد کرد.
کتابخانه به‌عنوان روستای روستا آموزشی کودکان فعالیت‌های دوستدار مسئول برگزاری ارتباط آموزش خیاطی مطالعه استان بچه‌ها خانواده‌ها حسینی بیشتر تنقلات بانوان اینجا چراکه روزهای بعدها دیگری استقبال نیروهای چندین علاوه ساکنان جشنواره معرفی عبدالواحد اهالی اجرای کتابخانه‌ای بندرلنگه اداره برترین تأمین اشاره کنکور ادامه شناخته امسال طرح‌های کلاس‌های