برگزیده ها
روحانی: امنیت، مهمترین مساله در شرایط کنونی منطقه است

مازندمجلس: سیاست > دولت - حسن روحانی با گذشت دومین روز از مراسم تحلیف با تعدادی از مقامات خارجی که به منظور شرکت در این مراسم به ایران سفر کرده بودند دیدار و گفت و گو کرد.

مازندمجلس:به گزارش خبرآنلاین، نخستین دیدارهای بین المللی حسن روحانی در ردای رییس جمهوردوازدهم از دقایقی قبل از مراسم تحلیف آغاز شد و همچنان ادامه دارد. او روز یکشنبه نیز دیدارهایی با نبیه بری رئیس مجلس لبنان، رئیس جمهور بلاروس و تعداد دیگریاز مقامات خارجی داشت (اینجا)البته دیدارهای حسن روحانی تا شامگاه یکشنبه ادامه پیدا کرد که می توان به  دیدار با رئیس جمهور کوبا،رئیس جمهور غنا و ...اشاره کرد.(اینجا)

به دنبال دیدار و گفت و گو با مقامات خارجی که به منظورشرکت در مراسم تحلیف به ایران سفر کرده بودند روحانی امروز نیز با تعدادی ازمقامات دیدار کرد.

مقامات خارجی

اظهارات

 

رابرت موگابه

رئیس جمهور زیمباوه

*روحانی: مردم زیمبابوه همواره برای ما ملتی مبارز، مقاوم و دوست به حساب می‌آیند. ملت زیمبابوه همچون ملت ایران برای استقلال خود مبارزه کرده و می‌کند و ما از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی همواره روابط خوبی با زیمبابوه داشته‌ایم.

*رابرت موگابه: مراسم تحلیف دور دوم ریاست جمهوری جنابعالی، بسیار خوب و موفق برگزار شد و زیمبابوه خواهان روابط گسترده و همکاری نزدیک با ایران است. زیمبابوه ظرفیت‌های فراوانی برای توسعه در عرصه‌های محصولات کشاورزی، فناوری ارتباطات، معادن و منابع زیرزمینی قوی و نیروی انسانی دارد که می‌تواند بستر مناسبی برای انتقال تجربیات و گسترش تعاملات و همکاری‌ با ایران باشد.

 







رضا ربانی

 رییس‌مجلس‌سنای پاکستان  

*حسن روحانی: مناسبات تهران - اسلام آباد برادرانه است. پیوستگی تاریخی و فرهنگی دو ملت ایران و پاکستان، پایه محکمی برای توسعه و ارتقاء سطح همکاری‌ها  با هدف تامین منافع مشترک است. امنیت مهم‌ترین مسأله در شرایط کنونی منطقه است.ایران،  امنیت پاکستان را در راستای امنیت خود قلمداد می‌کند و لازم است مشارکت و همکاری‌های دو کشور در راستای افزایش سطح امنیت در منطقه و بویژه در مرزهای مشترک،افزایش پیدا کند.

تروریسم بزرگترین معضل منطقه است. ایران و پاکستان می‌توانند در زمینه مبارزه با تروریسم  و توسعه امنیت منطقه‌ای همفکری، رایزنی و همکاری‌های خوبی داشته باشند.ایران و پاکستان عمق استراتژیک برای یکدیگر بشمار می‌آیند لذا توسعه و پیشرفت دو کشور را حائز اهمیت است و آن عاملی مهم در راستای افزایش امنیت منطقه است.اراده جمهوری اسلامی ایران بر توسعه همه جانبه روابط و همکاری‌ها با پاکستان در بخش‌های مختلف از جمله علم و فناوری، مناسبات فرهنگی و دانشگاهی و انرژی است. توسعه روابط بانکی، می‌تواند به افزایش سطح روابط تجاری و اقتصادی ایران و پاکستان کمک کند. ایران منبع مطمئنی برای تأمین انرژی پاکستان است و توسعه، احیاء و اتصال دو بندر چابهار و گوادر می‌تواند موجب پیشرفت و توسعه روزافزون منطقه شود.

*رضا ربانی: مردم پاکستان به شما به عنوان دوستی اندیشمند و قابل اتکاء می‌نگرند.مناسبات ایران و پاکستان نه تنها بر پایه اشتراکات دینی، تاریخی و فرهنگی استوار است، بلکه دو کشور در سایر مسایل و موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی نیز نظرات نزدیک و مشترکی دارند. پاکستان از هیچ اقدامی در راستای توسعه و ارتقاء سطح مناسبات تهران - اسلام‌آباد دریغ نخواهد کرد. مدیریت بهتر برای ارتقاء سطح امنیت در مرزهای مشترک را ضروری می‌دانیم که در این راستا کمیسیون عالی مرزی ایران و پاکستان در آینده‌ای نزدیک تشکیل خواهد شد.با تقدیر از کمک‌ها و حمایت‌های دولت و ملت ایران در شرایط دشواری که مردم پاکستان در آن قرار داشتند، پاکستان نسبت به اجرای کامل توافقات و تعهدات خود با ایران ، پایبند است.

  

  

  

  

  هکتور انریکه آرسه  

فرستاده ویژه رییس جمهور بولیوی

*حسن روحانی: دو کشور در مسایل مختلف دوجانبه و بین‌المللی با هم اشتراک نظر دارند؛ مداخله  قدرت‌های خارجی در امور دیگر کشورها باید متوقف شود،کشورهای مستقل باید متحد و کنار یکدیگر باشند، حضور بیش از یکصد  هیأت خارجی از کشورهای دوست در مراسم تحلیف رییس جمهور ایران ثابت کرد که کشورهای مستقل و انقلابی منزوی نیستند.اجلاس سران اوپک گازی می‌تواند عامل وحدت تولیدکنندگان و تعیین قیمت متعادل در بازار باشد.ایران و بولیوی می‌توانند در زمینه‌های مختلف مرتبط با گاز از جمله در اکتشاف میادین گازی و صنایع وابسته به آن همکاری‌های خوبی را ساماندهی کنند،در این راستا جمهوری اسلامی ایران آماده انتقال تجربیات خود به بولیوی است.

شرکت‌ها و متخصصان کشورمان برای همکاری، مشارکت و انتقال خدمات فنی و مهندسی در زمینه احداث جاده، سد، نیروگاه و ساخت مسکن آماده هستند. همانگونه که هنر و علم، مرزی ندارند، اندیشه و فرهنگ هم بدون مرز هستند و از این‌رو ایران و بولیوی می‌توانند در زمینه‌های گوناگون روابط و همکاری‌های بسیار خوبی با هم داشته باشند.

*هکتور انریکه آرسه زاکونتا (تقدیم دعوت‌نامه رسمی رییس جمهور بولیوی از دکتر روحانی برای شرکت در اجلاس سران اوپک گازی در این کشور)

 روابط ایران و بولیوی در طول سال‌های گذشته خوب و دوستانه بوده است.جمهوری اسلامی ایران توانمندی‌ها و ظرفیت‌های بسیار زیادی در بخش‌های مختلف دارد و ما همواره ایران را به لحاظ استقلال و اتکاء به خود،  تحسین کرده‌ایم. بخشی از پیشرفت‌های بوجود آمده در بولیوی مرهون حمایت‌ها و کمک‌های ایران است و ما خواستار توسعه همکاری‌ها، دوستی‌ها و روابط صمیمانه در بخش‌های مختلف هستیم.

  

  

  انجای

وزیر فرهنگ و ارتباطات سنگال

*روحانی:در سال‌های گذشته ملاقات‌های مفید و سازنده‌ای با رییس جمهور سنگال انجام شده و روابط ما همواره خوب بوده است.مبارزه با تروریسم می‌تواند هدفی مشترک بین تهران و داکار باشد.اینکه می‌بینیم تروریسم در منطقه ما و در آفریقا فعال است و حتی توانسته افکار برخی جوانان را جذب کند، نشانه این است که در کار فرهنگی کوتاهی شده است. کشورهایی مثل ایران و سنگال با برخورداری از سابقه طولانی فرهنگی و اسلامی می‌توانند در ترویج اسلام رحمانی اقدامات مؤثری انجام دهند.ایران و سنگال با توجه به نزدیکی نظراتشان در موضوعات بین‌المللی می‌توانند در مجامع بین‌المللی همفکری و همکاری بیشتری داشته باشند.توسعه مناسبات فرهنگی و هنری و همچنین همکاری در حوزه کتاب و حفظ نسخ تاریخی از جمله محورهای همکاری دو کشور می تواند باشد.

*انجای: سنگال اهمیت خاصی برای روابط خود با ایران قایل است و علاقمندیم روابط‌مان را در همه عرصه‌ها بویژه در زمینه‌های فرهنگی و هنری با ایران گسترش دهیم.جنابعالی در مراسم تحلیف سخنرانی بسیار خوبی داشتید و نکات کلیدی را درباره اهمیت امنیت و مبارزه با افراط‌گرایی بیان کردید.سنگال دروازه ورود اسلام به غرب آفریقاست و آثار ارزشمند اسلامی مثل مساجد کهن و نسخ خطی قدیمی در این کشور، می‌تواند زمینه‌ای برای تعاملات فرهنگی و هنری بین ایران و سنگال باشد.

 

29216

 

پاکستان توسعه روابط روحانی امنیت فرهنگی جمهور بولیوی منطقه سنگال اسلامی می‌تواند زیمبابوه همکاری می‌توانند مناسبات مختلف مراسم تحلیف خارجی جمهوری بسیار مشترک راستای همواره بین‌المللی همکاری‌های باشند افزایش مبارزه تاریخی اسلام کشورهای زمینه‌های اهمیت تروریسم ارتقاء بخش‌های تهران نزدیک مقامات شرایط انتقال مسایل موضوعات یکشنبه راستا انرژی همکاری‌ها اینجا انریکه اتکاء دیدارهای فرهنگ سال‌های گذشته آماده کنونی دیدار مستقل اجلاس ادامه یکدیگر ظرفیت‌های جنابعالی مشارکت می‌کند فناوری ارتباطات تعاملات گسترش تجربیات استقلال بویژه همفکری رابرت ربانی منطقه‌ای زمینه مرزهای می‌آیند موگابه پیشرفت