برگزیده ها

مازندمجلس: یک روزنامه لندنی در تحلیلی از چرخش موضع عربستان در قبال سوریه نوشت، آنچه معارضان نمی‌دانند این است که کشورهای خلیج فارس اراده‌ای از خود ندارند و تصمیم‌گیرنده قدرتهای بزرگ هستند.

مازندمجلس: روزنامه الکترونیکی «رأی الیوم» سرمقاله امروز خود را با این عنوان منتشر کرد: «پیامی باورنکردنی از جبیر به معارضان سوریه، اسد در قدرت باقی است و باید با او راه بیاید، آیا عربستان تصمیم گرفته دست‌هایش را شسته و از پرونده سوریه خارج شود؟ جایگزین‌های پیشنهادی چیست».

در این یادداشت آمده است : منبع رسانه‌ای وابسته به معارضان سوریه روز گذشته گزارش داد که عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان در دیدار با نمایندگان هیأت عالی مذاکره‌کنندگان معارضان سوریه و ریاض حجاب رئیس آن به آنها گفته که بشار اسد در قدرت باقی است و اکنون امکان کنار زدن او نیست و باید طبق این واقعیت وارد مذاکرات آتی شد.

عادل الجبیر گفته که «ورود به مذاکرات بر اساس دیدگاهی جدید که منطبق بر واقعیت‌های میدانی و وضعیت بین‌المللی جدید باشد، ضرورت دارد». او همچنین هشدار داده که اگر معارضان خود را با این دیدگاه منطبق نکنند، «قدرت‌های بزرگ شاید به دنبال راهکاری خارج از معارضه بگردند».

پیام عادل الجبیر برای معارضان سوری از ریاض حتی اگر بگوییم غیرمنتظره نبود اما «باور نکردنی» بود چون معارضان سوری روی ریاض به عنوان حامی اصلیشان حساب زیادی کرده و همه تخم‌مرغ‌هایشان را در سبد آن گذاشته بودند و الجبیر همواره درباره اینکه اسد باید به زور یا از طریق مذاکره از قدرت کنار برود تایید کرده بود و «غیرمنتظره» نیست، چون واقعیت‌ها در میدان نبرد تغییر کرده  و آینده اسد هنوز در تصمیم سازان بین المللی و بخصوص آمریکا است.

به دنبال اینکه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا تصمیم به توقف برنامه آموزش یگان‌هایی از نیروهای ارتش آزاد سوریه و تسلیح آن گرفت معلوم بود که جایگاه اسد در راس قدرت در سوریه از هر زمان دیگری طی هفت سال گذشته محکم‌تر شده است و انتظار می‌رود که معارضان مسلح سوری با سرنوشت کنتراها در آمریکای جنوبی روبرو شوند، نیروهایی که سازمان سیا آنها را تاسیس و تجهیز به سلاح کرد تا نظام اورتگا در نیکاراگوئه را سرنگون کنند.

چیزی که بسیاری از رهبران معارض سوری از آن بی خبرند این است که شیخ‌نشین‌ها تصمیم گیرنده نهایی نیستند و جز پس از رایزنی و دستور گرفتن از آمریکا نمی‌توانند هیچ کاری در حمایت از گروه‌‎های مسلح و حمایت مالی از آن انجام بدهد.

اظهارات دیوید پترائوس فرمانده نیروهای آمریکایی و رئیس سابق سیا که قطر را از اتهام حمایت از تروریسم تبرئه کرده و شبکه الجزیره هم آن را ستود نمونه‌ای از چرخش در مواضع آمریکاست، پترائوس گفت که این آمریکا بود که خواهان میزبانی  قطر از رهبران حماس و نمایندگانی از طالبان در دوحه شد.

چیزی که جبیر در دیدار با اعضای هیات عالی مذاکرات سوریه نگفت یا گفت اما به بیرون درز نکرد این است که آمریکا پس از پذیرش باخت خود در سوریه، پرونده آن را اگرچه با اکراه به روسیه تحویل داده است و ائتلاف تحت رهبری مسکو و شامل ایران، ارتش سوریه و نیروهای حزب الله به پیروزی‌های پیاپی در جبهه های نبرد رسیدند که تازه‌ترین آن بازپس گیری شهر سخنه، آخرین پایگاه داعش در شهر حمص است در حالی که نیروهای ارتش سوریه به پیشروی‌های خود به سمت شهر دیر الروز در شرق و رقه در جنوب سوریه ادامه می‌دهند.

ما نمی‌دانیم دیدگاه جدیدی را که جبیر خواهان خروج معارضان سوری از آن است چیست اما چیزی که می‌توان از محتوای کلام وی برداشت کرد این است که وی به صراحت گفته که شما معارضان سوری باید با بشار اسد، رئیس جمهور سوریه برای بازگشت به دمشق در چارچوب آشتی فراگیر مذاکره کنید.

آنهایی که این حقیقت را باور ندارند و بر لجاجت و یکدندگی خود اصرار دارند، گویی در سیاره دیگری به سر می‌برند چون سوریه هفت سال پیش با سوریه کنونی متفاوت است و این قضیه در خصوص عربستان هم صدق می‌کند.
سوریه معارضان آمریکا نیروهای الجبیر تصمیم مذاکرات عربستان حمایت خواهان مذاکره جمهور اینکه رهبران پترائوس دیگری منطبق پرونده عنوان گزارش جایگاه گذشته دیدار دنبال دیدگاه الیوم غیرمنتظره