برگزیده ها
کیفیت بخشی از مصالح ساختمانی با کشورهای پیشرفته برابری می‌کند/ هنوز درباره مصالح غیر استاندارد نگرانی وجود دارد

مازندمجلس: رئیس سازمان ملی استاندارد با تأکید بر اینکه بر آسانسورهای ساختمان‌های در حال ساخت نظارت و بازرسی لازم انجام می‌شود، گفت: پس از اتمام ساخت واحدهای مسکونی مردم باید حساسیت‌ ویژه‌ای نسبت به بازرسی آسانسورها داشته باشند.

مازندمجلس:، نیره پیروزبخت در حاشیه مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری سازمان ملی استاندارد ایران با مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در خصوص نظارت بر آسانسورها، گفت: سازمان ملی استاندارد تا زمانی که ساختمان‌ها در حال ساخت هستند قطعاً بر آسانسورهای در حال احداث این واحدهای مسکونی نظارت و بازرسی لازم را انجام خواهد داد اما زمانی که این واحدهای مسکونی مورد استفاده قرار می‌گیرد سازمان ملی استاندارد در جایگاهی نیست که بتواند وارد خانه‌های مردم شود.

پیروزبخت، ادامه داد: باید تکلیفی مشخص و پیش‌بینی شود تا مردم نسبت به بازرسی آسانسورهای ساختمان‌های خود حساسیت داشته باشند همانطور که خودروها بدون داشتن معاینه فنی خودرو در شهر اجازه تردد ندارند باید تمهیداتی اندیشیده شود که آسانسورها و سایر تأسیسات ساختمانی نیز حساسیت‌های ویژه‌ای دیده شود. 

وی با اشاره به اینکه سازمان ملی استاندارد در مورد نظارت بر آسانسورها در ساخت آنها همیشه اعلام آمادگی کرده است، خاطرنشان کرد: شرکت‌ها این آمادگی را دارند تا در صورتی که این موضوع اجباری شود تمامی ساختمان‌ها را از نظر ایمنی آسانسورها مورد ارزیابی و کنترل قرار دهند. 

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران اضافه کرد: اگر هم اکنون افرادی در زمینه ارزیابی آسانسورها از سازمان مزبور درخواست کنند قطعاً درخواست آنها اجابت می‌شود ضمن اینکه برای ساختمان‌های دولتی و عمومی این کار انجام شده است.

پیروزبخت در خصوص تأثیر تفاهم‌نامه امضا شده با مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در خصوص ارتقای کیفیت مصالح و فرآورده‌های ساختمانی، گفت: امروز مهمترین فاکتور تفاهم‌نامه که بین مرکز تحقیقات، راه، مسکن و شهرسازی و سازمان ملی استاندارد ایران امضا شد استفاده از ظرفیت دو طرف برای پیشبرد اهداف و وظایف مربوط به خودشان است. 

وی اضافه کرد: سازمان ملی استاندارد وظایفی دارد و مرکز تحقیقات، راه، مسکن و شهرسازی نیز دارای آزمایشگاه‌های متعددی است بنابراین این دو نهاد می‌توانند با هم‌افزایی موجبات همکاری دو طرف را در خصوص مسکن، راه و شهرسازی ایجاد کنند. 

به گفته وی، به موازات انجام تحقیقات و پژوهش‌های لازم در مرکز تحقیقات، راه، مسکن و شهرسازی گواهی‌نامه‌های مورد نیاز به واحدهای تولیدی استاندارد و باکیفیت توسط سازمان اعطا می‌شود که این همکاری می‌تواند کیفیت مصالح ساختمانی را افزایش دهد.

وی در پاسخ به این سؤال که چند دسته از مصالح ساختمانی دارای کیفیت استاندارد هستند، خاطرنشان کرد: قطعاً آن دسته از مصالح ساختمانی که مشمول مقررات استاندارد اجباری هستند مثل سیمان و کاشی امروزه در سطح کیفی بسیار خوبی قرار دارند به طوری که با استانداردهای روز کشورهای پیشرفته برابری می‌کند. 

رئیس سازمان ملی استاندارد با اشاره به اینکه ساختمان‌هایی که در حال ساخت هستند احتمال اینکه در حوزه مصالح ساختمانی نگرانی‌هایی وجود داشته باشد، گفت: وقتی مصالح استاندارد و باکیفیت و با ترکیبات مناسب در ساخت‌وساز استفاده شود و نظارت کافی نیز وجود داشته باشد به تبع نتیجه خوبی در خصوص بالا بودن کیفیت ساخت‌وساز دیده خواهد شد. بنابراین وجود مصالح غیراستاندارد به کار رفته در ساخت‌وسازها یکی از نگرانی‌هایی است که متأسفانه در کشور وجود دارد. 

پیروبخت، ادامه داد: سازمان ملی استاندارد ایران مصالح ساختمانی را به صورت انتزاعی آزمایش و کنترل می‌کند بنابراین کارخانه‌هایی که محصولات ساختمانی تولید می‌کنند کنترل می‌شوند و پس از کنترل‌های لازم علامت استاندارد دریافت می‌کنند.

به گفته وی، مرکز تحقیقات، راه، مسکن و شهرسازی با داشتن آزمایشگاه‌ها و پژوهش‌های لازم ترکیب مصالح ساختمانی را نیز مورد آزمایش قرار می‌دهند که مجموعه اقدامات این مرکز و سازمان ملی استاندارد در نهایت یک ساختمان باکیفیت و استاندارد خواهد بود.

بر اساس این گزارش، تفاهم‌نامه همکاری مرکز تحقیقات، راه و شهرسازی با سازمان ملی استاندارد به منظور ارتقای کیفیت مصالح و فرآورده‌های ساختمانی مربوط به صنایع حمل‌ونقل ساختمان در 6 ماده و 27 بند به امضای پیروزبخت رئیس سازمان ملی استاندارد و شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی امضا شد.

تفاهم‌نامه مزبور با موضوع سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و همکاری اجرایی به منظور استفاده از توان ظرفیت در ارتقای کیفیت مصالح و فرآورده‌های ساختمانی و موارد مربوط به حمل‌ونقل و ساختمان طبق اساسنامه‌های طرفین و قوانین و مقررات مرتبط در 6 ماده به امضا رسید.

*ارتقای ایمنی ساختمان‌ها به استاندارد روز یک پروژه گران‌قیمت است

همچنین در این مراسم محمد شکرچی‌زاده معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس مرکز تحقیقات، راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به هزینه بالای افزایش سطح ایمنی ساختمان‌ها گفت: اینکه بخواهیم ایمنی ساختمان‌ها را با استانداردهای مطرح روز افزایش دهیم یک پروژه گران‌قیمت است اما می‌توانیم ایمنی ساختمان‌ها را به یک سطح معقول برسانیم یا اینکه ایمنی ساختمان‌های قدیمی را به زمان ساخت آنها برگردانیم.

وی افزود: زمانی که این ساختمان‌های عمومی قدیمی مانند پلاسکو ساخته می‌شدند اساساً ضوابط و مقررات امروز وجود نداشته که بخواهند در ساخت‌وساز آنها را مدنظر خود قرار داد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 18 تا 19 میلیون مسکن در کشور وجود دارد اما سالانه کمتر از یک میلیون واحد مسکونی ساخته می‌شود بنابراین وظیفه ما این است که نظارت بر ساخت‌وسازها را افزایش و مقررات ملی ساختمان به خوبی اجرا شود.

استاندارد مصالح ساختمانی شهرسازی تحقیقات کیفیت ایمنی ساختمان‌ها اینکه تفاهم‌نامه نظارت آسانسورها همکاری بنابراین استفاده ساختمان ساختمان‌های ارتقای مقررات پیروزبخت افزایش اشاره کنترل خاطرنشان ساخت‌وساز فرآورده‌های باکیفیت مسکونی واحدهای قطعاً مربوط می‌کند زمانی پژوهش‌های قدیمی ساخته دارای میلیون گران‌قیمت استانداردهای ساخت‌وسازها منظور حمل‌ونقل نگرانی‌هایی شکرچی‌زاده آزمایش پروژه دارند امضای آسانسورهای بازرسی ادامه مراسم گزارش کشورهای پیشرفته برابری داشتن آمادگی درخواست عمومی امروز مزبور اضافه موضوع اجباری ارزیابی ظرفیت