برگزیده ها
مازندمجلس: لاریجانی با تقدیر از اقدامات انجام شده در شهرداری تهران، در پاسخ به برخی انتقادات از عملکرد شهرداری گفت: تعبیراتی مثل شهر سوخته سخن گزافی است.

به گزارش تسنیم، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در آئین افتتاح خط 8 مترو تهران حدفاصل ایستگاه شهر آفتاب و ایستگاه فرودگاه امام‌خمینی(ره)، ضمن تقدیر از تلاش‌های انجام شده، گفت: گروهی که برای آبادانی شهر تلاش کردند، بسیار خوب کار کرده و زحمت زیادی کشیدند.

وی با اشاره به برخی مباحث مطرح شده درباره جلوگیری از برگزاری آئین افتتاح خط 8 مترو تهران و ایستگاه مترو فرودگاه امام‌خمینی(ره) گفت: وقتی از این موضوع مطلع شدم، دستور پیگیری موضوع را دادم و آقای قالیباف در این خصوص توضیحاتی ارائه داد و خدا را شکر می‌کنم که به بازدید و افتتاح این طرح آمدم. این طرح هم از نظر سازه‌های معماری از کارهای خیلی خوب می‌باشد و هم برای کسانی که در فرودگاه امام حضور می‌یابند مقر خوبی برای دستیابی به شهر تهران است.

لاریجانی درباره دلخوری شهرداری تهران از برخی مباحث مطرح شده درباره عملکرد این شهرداری، گفت: آقای قالیباف و دوستانی که در طی سالیان اخیر به خوبی زحمت کشیده‌اند خیلی دلخور نباشند، کاری که کردند برای خدا و ملت است و ممکن است افرادی مطالبی را بگویند که درست متوجه موضوع نشده‌اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین به تعابیر برخی منتقدان درباره شهر تهران اشاره کرد و گفت: تعبیراتی مثل شهر سوخته گزاف است و نسبت به کسانی که کار کرده‌اند باید قدردان بود و به گروه‌های مختلف در کشور توصیه می‌کنم که قدردان زحمت‌کشان و خدمت‌گذاران در کشور باشند و حال ایشان را رعایت کنیم.

وی با اشاره به اینکه حدود 16 هزار نفر تلفات سالانه در حوادث جاده‌ای کشور داریم، به اهمیت توجه به گسترش ریلی اشاره کرد و گفت: بسیار عقلانی است که روی حمل و نقل ریلی سرمایه‌گذاری شود و یکی از اولویت‌های برنامه ششم توسعه نیز گسترش حمل و نقل ریلی در کشور است.

لاریجانی انتشار اوراق مشارکت در کشور را نیز به علت کمبود پول دانست و گفت: انتشار و واگذاری اوراق مشارکت به دلیل بی‌پولی به صورت اضطراری توسط دولت به مجلس پیشنهاد شد و مجلس با قدری اصلاح بالاجبار این موضوع را به تصویب رساند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امسال 50 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر شده، گفت: این رقم معادل بودجه عمرانی کشور است و برای پیشرفت پروژه‌های عمرانی کشور باید ترمز جدی در بودجه‌های جاری کشور انجام شود و حل مشکل اشتغال با گسترش کارهای دولتی نباید انجام شود، بلکه باید سرمایه‌گذاری‌های خارجی و فاینانس مورد استقبال قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه منابع دولتی کفاف لازم برای پرش در پروژه‌های عمرانی کشور را نمی‌دهد، گفت: باید فضای کسب و کار را تسهیل کنیم تا مردم در امور مشارکت کنند.

لاریجانی با بیان اینکه در حال حاضر در دنیا سرمایه‌های زیادی وجود دارد که به دنبال محلی امن برای سرمایه‌گذاری هستند، گفت: امروز با وجود ناامنی‌های مختلف در کشورهای منطقه ایران این ظرفیت را دارد که پذیرای سرمایه‌گذاری‌های خارجی باشد.

رئیس مجلس خطاب به دولتمردان گفت: آقایان دولتی با مردم صریح گفت‌وگو کنند و این تصور برای مردم ایجاد نشود که در کشور منابع بزرگ مالی وجود دارد که برای انجام امور ارائه نمی‌شود. حدود 600 هزار میلیارد تومان پروژه‌های نیمه تمام در کشور وجود دارد که در شرایط فعلی برخی قابل واگذاری به بخش خصوصی می‌باشد و این در حالی است که برای تکمیل این پروژه‌ها منبعی نداریم و عقل حکم می‌کند که این پروه‌هایی که قابل ارائه به بخش خصوصی هستند واگذار شود و منتظر پایان کار آنها و واگذاری پس از اتمام آنها نباشند.

وی یکی از موانع واگذاری پروژه‌های نیمه تمام به بخش خصوصی را تردید و ترس مدیران دولتی از نهادهای نظارتی دانست و گفت: برخی مدیران می‌گویند از نهادهای دولتی در این خصوص می‌ترسند، لذا گفته‌اند که نهادهای دولتی را نیز در این خصوص مشارکت دهد تا جهت دستیابی به ساز و کارهای مناسب امور لازم انجام شود.

لاریجانی اعتراض منتشر شده توسط برخی رسانه‌ها در پی واگذاری برخی پروژه‌ها به بخش خصوصی را یکی از موانع اینگونه تصمیم‌گیری‌ها دانست و پرسید چه راه‌حلی برای تکمیل 600 هزار میلیارد تومان به پروژه‌های نیمه تمام داریم؟ در حالی که بودجه عمرانی کشور با اوراق منتشر شده حدود سالانه 30 هزار میلیارد تومان می‌باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر مصالح ملی فدای چالش‌های سیاسی شود خیانت بزرگی است.

وی با اشاره به ارائه گزارش توسط دولت به مجلس که در آن  ابرچالش در کشور ارائه شده گفت: رفع چالش‌های اساسی کشور نیازمند قیام ملی است و به هم تنیدگی این چالش‌ها بسیار جدی است و حل آنها عزم ملی نیاز دارد و در این میان نباید برخوردهای سیاسی سایه غبارآلود ایجاد کند.

در ادامه لاریجانی از ضرورت مشارکت تمامی افراد خدوم تاکید کرد و گفت: باید از افراد خدوم در هر جا که می‌توان استفاده کرد و امیدوارم این حرکت بسیار بزرگ شهرداری تهران ادامه پیدا کند و آقای قالیباف نیز از مدیران بسیار خدوم کشور است.
لاریجانی تهران دولتی مشارکت پروژه‌های اشاره واگذاری بسیار ارائه شهرداری اینکه مدیران موضوع اوراق قالیباف عمرانی تومان میلیارد درباره خصوصی اسلامی شورای سوخته افتتاح دانست ایستگاه فرودگاه گسترش منتشر تعبیراتی نهادهای کارهای می‌باشد نباید سرمایه‌گذاری‌های تاکید سیاسی تکمیل پروژه‌ها افراد ایجاد منابع موانع چالش‌های ادامه خارجی مختلف زیادی مباحث امام‌خمینی گزارش تقدیر عملکرد می‌کنم کسانی سرمایه‌گذاری انتشار سالانه قدردان دستیابی نباشند بودجه