برگزیده ها
مازندمجلس: رسانه های آمریکایی تلاش «دونالد ترامپ» برای پیداکردن بهانه ای جهت نقض برجام و افزایش تحریم ایران را به آرزوهای کودکانه و خیالبافی هایی تشبیه می کنند که تنها به ضرر آمریکا و منافع آن کشور تمام می شود.

به گزارش ایرنا ، هرچند که رئیس جمهوری آمریکا از آغاز دوره رقابت های انتخاباتی رویکرد ضد برجامی خود را نشان داد اما هیچ گاه نتوانست به این توافق بین المللی خدشه ای وارد کند یا آن را بر هم بزند. به تازگی وی از وزارت امور خارجه آمریکا خواست با بررسی و پژوهش در متن برجام و رویه های ایران، تا ماه اکتبر (مهرماه )مواردی ز نقض را برای وی دست وپا کنند.

رئیس جمهوری آمریکا با این کار می خواهد مسئولیت نقض برجام را برعهده ایران قرار دهد. ترامپ دو هدف را جست وجو می کند نخست اینکه اثبات کند برجام نقص دارد و باید توافق محکم تری در زمینه هسته ای شدن ایران منعقد می شد؛ نکته دوم اینکه برای اعمال تحریم های جدید اقتصادی و سیاسی، ائتلاف بین المللی ضدایرانی را تشکیل دهد.

به گواه تحلیلگران و رسانه ها حتی در غرب، ترامپ در هر دو هدف خود تاکنون شکست خورده است. ایران با استناد به گزارش های سازمان های بین المللی و اعتراف آژانس های اطلاعاتی آمریکا به طور کامل برجام را اجرا کرده است. بنابراین اکنون هیچ توجیهی برای اقدام های ضدایرانی ترامپ در دسترس وی قرار ندارد.

**ترامپ در مقابل واقعیت ها
مواردی که پیشتر به آن اشاره شد واقعیت هایی هستند که ترامپ راه گریزی از آن ها ندارد. حقیقت غیرقابل انکار این است که دولت ترامپ در زمینه توافق هسته ای هیچ بهانه ای را در دسترس ندارد. همانگونه که وی چندی قبل به روزنامه «وال استریت ژورنال» آمریکا گفت : اگر دست ترامپ باز بود تا ماه اکتبر صبر نمی کرد و 180 روز قبل که برای نخستین بار اجرای برجام از سوی ایران را تایید کرد، تهران را به نقض برجام متهم می کرد.

در همین زمینه روزنامه «لس آنجلس تایمز» رویکرد ترامپ در مورد ایران و توافق هسته ای را همچون داستان «آلیس در سرزمین عجایب» توصیف کرد و نوشت: رئیس جمهوری آمریکا می خواهد در ماه اکتبر نقض ایران از برجام را اعلام کند تا تحریم های اقتصادی سختی برای هر فرد یا کشوری که با ایران معامله انجام می دهد وضع نماید؛ این فکر خوبی نیست.

به نوشته این روزنامه آمریکایی اگرچه ترامپ به وزارت خارجه دستور داد تا بهانه کافی مورد نیازش را آماده کنند اما وی منطق خود را اعلام نکرده است زیرا هیچ دلیلی در دست ندارد. ایران هیچ اقدامی را انجام نداده که به آمریکا اجازه دهد تحریم ها را وضع کند.

به تعبیر این روزنامه رویکرد ترامپ اکنون شبیه آلیس در سرزمین عجایب است. آنجا که کودکی در این داستان آرزوهایی دور از حقیقت را دنبال می کند.
لس آنجلس تایمز افزود: تفاوتی نمی کند رئیس جمهوری آمریکا چه فکری دارد واقعیت این است که ایران کاملا به توافق هسته ای پایبند بود. اگر ترامپ در این شرایط نقض برجام از سوی ایران را اعلام کند بیشتر کشورهای جهان به ویژه کشورهای اروپایی، ایالات متحده را سرزنش خواهند کرد و نه تهران.

به اعتقاد تحلیلگران اگر واشنگتن مسئول فروپاشی برجام شناخته شود موانع برای اقدام های بعدی ترامپ بیشتر می شود. در این صورت نه تنها وضع تحریم اقتصادی شدنی نیست بلکه شرایط برای تعامل اقتصادی بیشتر ایران آماده می شود و بسیاری از کشورها تحریم های یکجانبه ترامپ را اجرا نخواهند کرد. گرچه این روند آغاز شد و ماه گذشته توتال فرانسه قراردادی 4 میلیارد دلاری را با ایران امضا کرد. در صورت اعمال تحریم های بیشتر تقابل اصلی میان آمریکا و اروپا رخ می دهد.

بنابر تحلیل لس آنجلس تایمز پاره کردن برجام تنها دشمنی آمریکا با ایران را ثابت می کند. ضمن اینکه مهمترین بازنده این شرایط غربی ها خواهند بود.

**خیالبافی های ترامپ و ادامه ضرر شرکت های آمریکایی
فشارهای چند ساله کاخ سفید باعث انتقادهای شدید بنگاه های اقتصادی کشورهای غربی به ویژه آمریکا شده است. اگرچه ترس از مجازات این شرکت ها را محتاط کرده است اما به دلایل گوناگون شرکت های غربی تلاش می کنند مشارکت خود در اقتصاد ایران را پررنگ تر کنند. توافق های خودرویی با فرانسه و قراردادهای نفتی گوناگون موید وجود این تمایل در غرب است که البته با استقبال چین و روسیه روبرو شده است.

چندی قبل هم نشریه «فوربس» در گزارشی به همین موضوع اشاره کرد و آورد: با وجود فشار آمریکا روابط تجاری میان ایران و روسیه از سال 2016 افزایش چشمگیری پیدا کرد. روسیه و ایران قرارداد 2.5 میلیارد دلاری را در زمینه تامین واگن های قطار به امضا رساندند. خریدهای نظامی و مشارکت در صنعت نفت وگاز از دیگر حوزه های همکاری دوطرف هستند.

تارنمای خبرگزاری «بلومبرگ» در گزارشی خواسته های ترامپ برای منزوی کردن ایران را رویاهای ترامپ توصیف کرد و نوشت ترامپ مانند روسای جمهوری پیشین آمریکا ده ها سال تحریم ایران را ادامه داده است. وی هم مانع شرکت های نفتی آمریکایی شده تا نتوانند به هیچ معامله ای با ایران دست بزنند. این رویکرد فضا را برای حضور پررنگ تر رقبای آمریکا در این کشور حوزه خلیج فارس مناسب کرده است.

هرچه ایران از شرایط سود می برد شرکت های نفتی آمریکایی همه فرصت های خود را در چنبره شرکت های چینی، روسی و اروپایی می بینند؛ این دقیقا همان اتفاقی است که کمتر یک دهه پیش در عراق واقع شد.

به نوشته این گزارش حدود 40 سال است که شرکت های آمریکایی از سرمایه گذاری و خرید نفت از ایران منع شده اند و حتی توافق هسته ای 2015 نیز این شرایط را تغییر نداد و کماکان شرکت های نفتی آمریکایی بزرگترین بازنده توافق هستند. البته سفارش ایران برای خرید 120 هواپیما به عنوان یک استثنا در وزارت خزانه داری آمریکا در دست بررسی است.

گزارشگر بلومبرگ آورده است بتازگی 34 شرکت نفتی برای انجام پروژه در ایران تایید شدند که 12 مورد اروپایی، 6 شرکت روسی، 5 شرکت ژاپنی و 4 شرکت چینی و 2 کره ای در کنار شرکت های از آذربایجان، هند، اندونزی، مالزی و تایلند قرار دارند. با وجود لحن تند آمریکا روند آرام مشارکت در پروژه های نفت و گاز ایران وجود دارد که مهمترین آن ها با سرمایه گذاری توتال فرانسه و یک شرکت چینی در فاز 11 پارس جنوبی بود. همچنین قراردادهای کوچکتری میان شرکت های روسی و ژاپنی با ایران نیز امضا شده است. علاوه براین شرکت های چینی و روسی علاقه مندی خود برای مشارکت و سرمایه گذاری بیشتر در ایران اعلام کرده اند.

بلومبرگ در یک مقایسه تاریخی میان ایران و عراق آورد: بازخورد تعجیل کشورها برای فعالیت در عراق در سال 2010 راهنمای خوبی برای ادامه این مسیر در مورد ایران است. اکنون شرکت اکسون موبیل تنها شرکت آمریکایی است که همراه با شرکت های اروپایی، روسی و آسیایی در عراق فعال است.

در بخش نتیجه گیری این گزارش نیز عنوان شد واقعیت این است که اگر ترامپ به دنبال پایان دادن به توافق هسته ای و توقف سرمایه گذاری ها در ایران است به ایجاد ائتلافی بین المللی برای اعمال محدودیت نیاز دارد؛ اروپایی ها خود را به همراهی با ترامپ بی علاقه نشان می دهند. همچنین نباید انتظار همراهی چین و روسیه با رئیس جمهوری آمریکا را داشت. شرایط حاکی از آن است که رویکردهای ترامپ از هم اکنون شکست خورده است.
ترامپ آمریکا برجام توافق تحریم آمریکایی شرایط جمهوری اروپایی اقتصادی بیشتر ندارد سرمایه واقعیت اکنون اعلام مشارکت روسیه روزنامه گذاری گزارش رویکرد زمینه المللی اعمال آنجلس رسانه بهانه فرانسه خیالبافی کشورهای ادامه تایمز اکتبر بلومبرگ وزارت اینکه همراهی دلاری عنوان ژاپنی میلیارد پروژه مهمترین گوناگون علاقه گزارشی البته قراردادهای پررنگ توتال همچنین بازنده داستان اقدام دسترس اشاره حقیقت خورده تحلیلگران افزایش خارجه بررسی ضدایرانی تایید تهران اگرچه آماده دنبال خواهند نوشته معامله سرزمین عجایب توصیف کشورها