برگزیده ها
یونسکو در احیای "کشف‌رود" مشهد مشارکت می‌کند/ احیای کشف‌رود بین‌المللی می‌شود

مازندمجلس: قائم مقام وزیر نیرو در امور بین الملل و پشتیبانی صنایع آب و برق در دیدار با نماینده و مدیر دفتر منطقه ای یونسکو در تهران از همکاری یونسکو در احیای کشفرود خبر داد.

مازندمجلس: قائم مقام وزیر نیرو در امور بین الملل و پشتیبانی صنایع آب و برق در دیدار با نماینده و مدیر دفتر منطقه ای یونسکو در تهران از همکاری یونسکو در احیای کشفرود خبر داد.

به‌گزارش ایلنا، "علیرضا دائمی" قائم مقام وزیر نیرو در امور بین الملل و پشتیبانی صنایع آب و برق، ظهر امروز (سه شنبه) در حاشیه دیدار با "استر کیش لاروش" نماینده و مدیر دفتر منطقه ای یونسکو در تهران که در ساختمان ستادی این وزارتخانه برگزار شد، در خصوص همکاری با یونسکو و مجموعه مشاوران بین المللی به منظورساماندهی حوضه آبریز کشف‌رود شهر مشهد گفت: جمهوری اسلامی در کنفرانس JVD چین در خصوص همکاری‌های مشترک برای حوضه‌های آبریز پیشنهادی ارائه داد و قرار شد از حضور علمی یونسکو و جامعه بین المللی در مدیریت حوضه کشف‌رود که یکی از حوضه‌های مهم کشور بوده و شهر مشهد نیز در این حوضه قرار دارد، در زمینه ساماندهی و استفاده صحیح از آب‌های زیرزمینی استفاده شود.

وی با اشاره به این مطلب که مباحث ارائه شده نشان از آن دارد که یونسکو آمادگی همکاری در این زمینه را دارد و باید منابع مالی لازم برای اینکه ما بتوانیم از مشارکت سازمان‌های بین المللی و مشاوران بین المللی و آموزش‌های لازم بهره مند شویم را فراهم کند، گفت: قرار شد در چند ماه آینده این منابع برای آموزش‌های لازم و مطالعات مورد نیاز اختصاص داده شود.

دائمی پیش بینی کرد: خروجی این مطالعات منجر به استفاده صحیح تر از آب در این حوضه شود و در ادامه گفت: با توجه به اهمیت حوضه کشف‌رود مبنی بر اینکه بجز 5 میلیون نفر جمعیت ساکن در حوضه، سالانه پذیرای 30 میلیون نفر زائر نیز هست، بایستی مدیریتی اعمال شود تاضمن حفاظت از منابع آبی، استفاده صحیح و پایدار از منابع آبی رودخانه نیز مد نظر قرار گیرد.

وی افزود: کارهای خوبی در 10 سال اخیر در مرحله اول و دوم انجام شده و در زمان حاضر فضا سازی رودخانه باز و ساماندهی شده و هم اینک در مرحله سوم برنامه، توجه اصلی به استفاده صحیح آب است که بایستی با حساسیت بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

قائم مقام وزیر نیرو در امور بین الملل و پشتیبانی صنایع آب و برق با اشاره به اینکه مراحل یک و دو توسط شرکت آب منطقه ای، فرمانداری و استانداری خراسان رضوی انجام شده است، تصریح کرد: مرحله اول شامل آزاد سازی و پاکسازی بیش از 70 کیلومتر از رودخانه بوده و در مرحله دوم نیز احداث جاده و کمربند سبز به گونه ای که اطراف رودخانه آزاد شود و از ورود فاضلاب خام به رودخانه جلوگیری و طرحی برای ساماندهی حریم و بستر رودخانه ایجاد شده است.

وی اضافه کرد: وقتی این طرح در نشست بین المللی ارائه شد مورد توجه قرار گرفته و به عنوان یک پروژه بین المللی مورد توجه قرار گرفت.

علیرضا دائمی با اشاره به اینکه در مرحله سوم، مدیریت مصرف و مدیریت صحیح و یکپارچه حوضه آبریز می‌توان از دانش مدیریت سازمان‌های بین‌المللی استفاده کرد، گفت: این پروژه را باید به مجموعه شاخصی تبدیل کنیم تا سایر کشورها نیز از این اقدام بهره ببرند.

وی با بیان اینکه یکی از مسئولیت‌های ما حفاظت از رودخانه و تالاب‌های مرزی است اذعان داشت: حوضه آبریز هامون برای ما اهمیت زیادی دارد و همکاری با کشورهای همسایه در این زمینه از طریق پروتوکل های موجود قابل اهمیت است، لذا پیش بینی می‌شود دوره آموزشی مشترکی نیز توسط یونسکو بین کارشناسان ایرانی، افغانی و یونسکو برگزار شده و نحوه مشارکت‌های عملی و همکاری‌های جدی برای مدیریت صحیح حوضه آبریز هامون و هیرمند آموزش داده شود.

قائم مقام وزیر نیرو در امور بین الملل و پشتیبانی صنایع آب و برق با اشاره به اینکه هزینه این دوره توسط یونسکو تأمین خواهد شد، گفت: یکی از وظایف یونسکو اشاعه مبانی علمی و همکاری‌های بین المللی در اینگونه حوضه‌ها است.

وی با بیان اینکه دیدار بعدی با خانم لاروش حدود 3 ماه آینده است و در این مدت بایستی منابع مالی برای مطالعات یکپارچه منابع آب در حوضه کشف‌رود از سوی یونسکو مشخص شود گفت: به یونسکو اعلام کرده‌ایم اگر محدودیت تأمین منابع مالی دارد به ما اعلام کند تا از طریق منابع داخلی خودمان این بودجه را تأمین کنیم.

دائمی خاطر نشان کرد: پیش بینی می‌شود این طرح بالغ بر 3 میلیون دلار هزینه در بر داشته باشد که یونسکو تلاش دارد، ضمن تأمین منبع مورد نیاز، این پروژه را به عنوان یک پروژه بین‌المللی معرفی کند.

 

 

یونسکو منابع رودخانه اینکه المللی استفاده کشف‌رود مدیریت آبریز مرحله دیدار دائمی اشاره همکاری الملل پروژه تأمین پشتیبانی صنایع زمینه مطالعات ساماندهی میلیون بایستی اهمیت ارائه بین‌المللی منطقه احیای همکاری‌های عنوان نماینده مشارکت هامون اعلام هزینه حفاظت یکپارچه تهران برگزار مجموعه مشاوران سازمان‌های آموزش‌های علیرضا لاروش آینده حوضه‌های