برگزیده ها
لزوم گسترش همکاری‌ ایران و اسپانیا و نهایی کردن موافقتنامه همکاری‌های امنیتی دو کشور

مازندمجلس: در دیدار سفیر اسپانیا در تهران با رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و امور بین‌الملل وزارت کشور بر گسترش روابط دو کشور ایران و اسپانیا در حوزه‌های اقتصادی، کشاورزی، گردشگری، امنیتی و مبارزه با قاچاق مواد مخدر و تروریسم تاکید شد.

مازندمجلس: در دیدار سفیر اسپانیا در تهران با رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و امور بین‌الملل وزارت کشور بر گسترش روابط دو کشور ایران و اسپانیا در حوزه‌های اقتصادی، کشاورزی، گردشگری، امنیتی و مبارزه با قاچاق مواد مخدر و تروریسم تاکید شد.

به گزارش ایلنا، سید رمضان شجاعی کیاسری در این دیدار با خوش‌آمدگویی به سفیر اسپانیا گفت: زمینه‌های مشترک فراوانی میان دو کشور برای همکاری مثل مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر، گردشگری، تعامل اقتصادی و کشاورزی وجود دارد.

او همچنین ادامه داد: موضوع تروریسم، جامعه جهانی را نگران کرده است. ایران قربانی تروریسم بوده و اکنون هم در خط مقدم مبارزه با تروریسم قرار دارد از سویی جمهوری اسلامی ایران در راه مبارزه با قاچاق مواد مخدر هزینه‌های انسانی و مالی زیادی داده است که بخشی از این مبارزه برای ممانعت از ورود مواد مخدر به ایران و سپس انتقال آن به اروپا بوده است. ما پیش از این در دیدار با اعضای اتحادیه اروپا و سفرای کشورهای اروپایی برای همکاری با ایران در زمینه مبارزه با قاچاق مواد مخدر و همچنین دریافت کمک‌های فنی و مالی تاکید کرده‌ایم. امیدواریم همکاری ها در این زمینه‌ها گسترش یابد.

شجاعی با اشاره به اینکه در سفر دو سال پیش خود به همراه هیات پارلمانی ایران از برخی شهرهای اسپانیا به ظرفیت‌های اقتصادی و فرهنگی اسپانیا آشنا شدم، تصریح کرد: ما خواهان گسترش روابط اقتصادی و فرهنگی و همچنین برقراری تعامل اقتصادی و تجاری میان استان‌های دو کشور هستیم و امیدواریم سفیر اسپانیا بنیانگذار برقرای ارتباط بیشتر میان استان‌های ایران و اسپانیا باشد. در حال حاضر استان‌های ایران با بسیاری از کشورهای اروپایی همکاری اقتصادی و تجاری دارند که ما مایل هستیم این همکاری با استان‌های اسپانیا نیز شکل بگیرد.

رییس مرکز اطلاع‌رسانی و امور بین‌الملل وزارت کشورهمچنین یادآور شد: در سال ۱۳۹۴ پیش نویس موافقتنامه همکاری های امنیتی و انتظامی میان دو کشور ایران و اسپانیا تبادل شد و اکنون درخواست ما این است که زمینه نهایی شدن این توافق‌نامه فراهم شود. ما رسما از طریق وزارت خارجه دعوت نامه را برای وزیر کشور اسپانیا ارسال می کنیم تا با مذاکراتی که انجام می‌شود، این توافق‌نامه را نهایی کنیم. ما آمادگی کامل خود را برای نهایی کردن این توافق الام می کنیم.

در ادامه این نشست، ادواردولوپس بوسکتس، سفیر اسپانیا در تهران با ابراز خوشحالی بابت دیدار با مسئولان وزارت کشور اظهار کرد: رییس سنای اسپانیا برای مراسم تحلیف رییس محترم ‌جمهور ایران به تهران سفر کرده و ملاقات‌هایی با رییس جمهور، رییس مجلس و وزیر امور خارجه ایران داشته است. در این دیدارها بر گسترش همکاری‌های اقتصادی، گردشگری، حمل و نقل، توسعه زیرساخت‌ها و مبارزه با تروریسم تاکید شده است. 

او با اشاره به اینکه رییس مجلس سنای اسپانیا مهم‌ترین مقامی بود که از یک کشور اروپایی در مراسم تحلیف رییس‌جمهور ایران شرکت کرده است گفت: همین موضوع نشانه‌ای برای تحرک برای ارتقای روابط دو کشور است. بزودی نیز وزیر امور خارجه اسپانیا به همراه هیات‌های مختلفی به ایران سفر می‌کند و این سفر فرصت خوبی برای ترسیم نقشه راه همکاری دو کشور است.

ادواردولوپس بوسکتس همچنین خاطرنشان کرد: پیش نویس توافق نامه امنیتی نیز در این سفر می تواند مورد بررسی قرار گیرد. طرف ایرانی پیشنهادات خود را برای ما ارسال کند تا پیش از سفر وزیر خارجه اسپانیا به ایران، ما بتوانیم آن را بررسی و نظرات خود را اعلام کنیم.

سفیر اسپانیا در ادامه با بیان اینکه تلاش شما برای کنترل مرزی، مبارزه با مواد مخدر و تروریسم شایان تقدیر است گفت: البته به جزء موضوع تروریسم و مواد مخدر، زمینه‌های فراوانی برای همکاری دو کشور وجود دارد که در سفر وزیر خارجه اسپانیا، این زمینه‌های همکاری می تواند بررسی و همکاری ها آغاز شود. شاید اسپانیا در مقایسه با کشورهای دیگر اروپایی حضور کمتری در ایران داشته باشد اما با این حال سرمایه‌گذاران بزرگی از این کشور در حال حاضر در ایران فعال هستند که قرار است پس از سفر وزیر خارجه اسپانیا به ایران، شاهد حضور بیشتر اسپانیا در ایران باشیم.

او درباره همکاری‌های اقتصادی استان‌های دو کشور نیز افزود: موضوعات امنیتی در کشور ما در اختیار دولت فدرال بوده و بدون مقدمات سیاسی امکان همکاری استان‌های دو کشور بسیار سخت است اما پس از برقراری ارتباط بیشتر میان مراکز دو کشور، زمینه برای همکاری استان‌های ایران و اسپانیا نیز فراهم می شود.

ادواردولوپس بوسکتس در پایان خواستار فراهم شدن چارچوبی برای همکاری شرکت‌های خصوصی اسپانیا که در زمینه تامین امنیت مسابقات ورزشی فعال هستند با شرکت‌های ایرانی شد.

اسپانیا همکاری مبارزه اقتصادی تروریسم استان‌های خارجه گسترش دیدار امنیتی زمینه اروپایی همچنین تاکید قاچاق وزارت نهایی ادامه تهران موضوع ادواردولوپس کشورهای اینکه همکاری‌های بررسی بوسکتس فراهم گردشگری روابط زمینه‌های شجاعی بیشتر توافق‌نامه ارسال مراسم تواند ایرانی تحلیف شرکت‌های ارتباط توافق اکنون کشاورزی فراوانی بین‌الملل اطلاع‌رسانی کیاسری موافقتنامه تعامل اروپا برقراری تجاری فرهنگی همراه امیدواریم اشاره هستیم