برگزیده ها

مازندمجلس: حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای گفت: اگر در نظام جمهوری اسلامی یک دستگاه قضایی سریع العملِ مستقلِ مقتدر و کارآمد داشته باشیم، می‌توانیم در تداوم ارزش‌های نظام نقش اساسی داشته باشیم؛ البته ممکن است در این زمینه اشکالاتی وجود داشته باشد؛ اما باید تلاش کنیم کمبود‌ها را کاهش دهیم.

مازندمجلس: حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در نشست هم‌اندیشی نخبگان حقوقی و شورای عالی سازمان بسیج حقوقدانان که صبح امروز در ساختمان مرکزی قوه قضائیه برگزار شد، ضمن خوشامدگویی و گرامیداشت روز خبرنگار اظهار کرد: ما امروز زیر پرچم ولی فقیه حکیم عاقل شجاع مدیر و موید از ناحیه پروردگار و امام زمان(عج) زندگی می‌کنیم و عاجزم که چگونه خدا را بخاطر این نعمت سپاس گویم.

وی ادامه داد: نظام جمهوری اسلامی ایران باید عاری از هرگونه فساد و کژی و تبلور اسمش یعنی نظام اسلامی باشد و ان شاءالله در این مسیر تلاش کنیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای با تاکید بر اهمیت کارآمدی، اعتماد مردم به نظام و مردمی بودن نظام گفت: اگر تلقی شود نظام جمهوری اسلامی ایران کارآمد نیست و نمی‌تواند مسایل جامعه را حل کند و پاسخگو باشد، یک آسیب خواهد بود و باید روز به روز اعتماد مردم به نظام و مردمی بودن آن ارتقاء یابد. اگر خدای نکرده این بُعد از نظام و طرفداری از محرومین کمرنگ شد، با مشکل مواجه می‌شویم.
 
معاون اول دستگاه قضا با طرح این سئوال که چگونه می‌توان به فکر مردم بود، افزود: طبق آموزه‌های دینی، ما برای همه مردم دنیا دعا می‌کنیم و اگر اتفاقی در گوشه‌ای از جهان رخ دهد متاثر می‌شویم.
 
وی با اشاره به خصوصیت اثرگذاری بسیج، تصریح کرد: از جمله خصوصیات بسیج این است که اثرگذار بر محیط است و محیط را تغییر می‌دهد، از محیط رنگ نمی‌گیرد و اثرپذیر نیست.
 
حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای با بیان اینکه بسیج پیشتاز است و نه تابع، گفت: کسی روی مین می‌رود که خطرپذیر و پیشرو است و توقعی جز انجام وظیفه ندارد. از جمله خصوصیات بسیج این است که به کمیت و امکانات نگاه نمی‌کند که ما این موضوع را در طول این چهل سال دیده‌ایم.
 
سخنگوی دستگاه قضا با تاکید بر اینکه بسیج می‌تواند از امکانات کم استفاده بهینه کند، اظهار کرد: کار و آرایش بسیج به گونه‌ای است که وقتی کسی این قشر را می‌بیند باید تمایزش را با سایرین حس کند؛ اما بسیج باید بیشتر از این بروز و ظهور داشته باشد.
 
وی با تاکید بر اهمیت اولویت بندی در مسائل گفت: اولویت‌هایمان را دسته بندی کنیم تا بروز و ظهور داشته باشد؛ از بقیه مسایل غافل نشویم و اجمالا برای آنها برنامه داشته باشیم.
 
معاون اول دستگاه قضا در بخش دیگری از سخنانش به استفاده از ظرفیت بسیج اشاره کرد و با بیان اینکه بررسی کنیم و ببینیم امروز چه ظرفیت‌هایی برای نیرو‌های حزب اللهی و بسیج و دلسوزان به اسلام وجود دارد، یک مورد آن را ظرفیت انسانی دانست و گفت: این نیرو‌ها باید شناسایی و طریق استفاده از این ظرفیت‌ها ارائه شود.
 
حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای خاطرنشان کرد: اگر ما در نظام جمهوری اسلامی یک دستگاه قضایی سریع العملِ مستقلِ مقتدر و کارآمد داشته باشیم، می‌توانیم در تداوم ارزش‌های نظام نقش اساسی داشته باشیم؛ البته ممکن است در این زمینه اشکالاتی وجود داشته باشد؛ اما باید تلاش کنیم کمبود‌ها را کاهش دهیم.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به اطاله دادرسی‌ها گفت: باید مشخص کنیم حد معقول دادرسی کجاست و باید این مسائل برای مردم روشن و تبیین شود.

وی یکی از دلایل طولانی شدن پرونده‌ها را مسئله کارشناسی دانست و ادامه داد: باید بررسی کنیم امروز بانک‌ها و سایر دستگاه‌ها که نیاز به کارشناسی دارند، با چه مشکلی مواجه هستند. بسیاری از دستگاه‌های دولتی و غیردولتی و مردم نمی‌توانند هزینه کارشناسی را فراهم کنند و بعضا از این امر صرفنظر می‌کنند.

معاون اول قوه قضائیه افزود: گاهی با اعتراض، چندین بار کارشناسی صورت می‌گیرد و بعضا اختلاف فاحش بین کارشناسی‌های صورت گرفته وجود دارد. مثلا در پرونده نفتی در ساختمان غرب تهران در یک هفته ۳ بار کارشناسی توسط کارشناسان معروف صورت گرفت که یک بار ۷۴۰ میلیارد، یک بار، هزار و ۷۰۰ میلیارد و برای سومین بار ۸ هزار میلیارد کارشناسی شد و تفاوت‌های فوق‌العاده فاحشی وجود داشت که این مساله رسیدگی‌ها را طولانی می‌کند.

سخنگوی دستگاه قضا با طرح این سئوال که از تشدید مجازات چه توقعی داریم، گفت: در خصوص اخلال در نظام اقتصادی کشور ماده یک این قانون این مساله را تعریف و مجازات آن را تا اعدام پیش برده است؛ یعنی مفسد فی الارض به اعدام محکوم می‌شود؛ آیا ما فقط با تشدید مجازات می‌خواهیم جلوی برخی جرایم را بگیریم؟ ما از مجازات مواد مخدر چه تاثیری می‌خواهیم بگیریم؟ بگوییم چون اعدام جواب نداده، آن را برداریم؟ باید بررسی و آسیب شناسی کنیم که چقدر کار باید روی این مساله صورت می‌گرفت و نگرفته تا جرایم مواد مخدر کاهش یابد؛ ۲۰ کار باید می‌کردیم و نکرده‌ایم و حال می‌گوییم اعدام نباشد؟ یک جهت را فقط لحاظ نکنیم؛ من در مورد آثار مثبت و منفی این قضیه قضاوت نمی‌کنم؛ اما باید بررسی کنیم تا دو سال دیگر نگوییم این کار را کردیم بدتر شد. صد کیلو کراک و هروئین و ۲ تن تریاک کشف می‌کنند؛ این میزان مواد مخدر اگر توزیع شود، ببینید چه تعداد افراد درگیر و چه تعداد خانواده‌ها از هم می‌پاشد؟ بسیار خوب؛ می‌گوییم اعدام کاهش یابد؛ اما چه چیزی باید جایگزین آن کنیم؟ روی این مسائل باید مطالعه کرد.
 
خبر در حال تکمیل است...
دستگاه کارشناسی اعدام اژه‌ای محسنی بررسی امروز مجازات اسلامی تاکید استفاده المسلمین مسائل جمهوری اشاره میلیارد یابد؛ مساله اینکه توقعی باشد؛ امکانات الاسلام خصوصیات طولانی بگیریم؟ می‌گوییم تعداد جرایم می‌خواهیم ظرفیت دانست تشدید باشیم مسایل حجت‌الاسلام والمسلمین ساختمان قضائیه جایگزین ارزش‌های قضایی مستقلِ مقتدر تداوم اظهار می‌کنیم مواجه می‌شویم  معاون سئوال کارآمد مردمی چگونه ادامه اهمیت اعتماد افزود