برگزیده ها
باید مانع کاهش دستاوردهایمان در برجام توسط امریکا شویم/ ساختار وزارت امور خارجه را تغییر داده‌ایم

مازندمجلس: نشست امروز فراکسیون مستقلین ولایی با حضور وزیر پیشنهادی امور خارجه با هدف بررسی برنامه‌های محمدجواد ظریف برگزار شد.

مازندمجلس: نشست امروز فراکسیون مستقلین ولایی با حضور وزیر پیشنهادی امور خارجه با هدف بررسی برنامه‌های محمدجواد ظریف برگزار شد.

به گزارش ایلنا، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه درخصوص آزادی زندانیان ایرانی در زندان‌های ترکمنستان گفت: در این زمینه تلاش می‌کنیم ولی متاسفانه هر روز دولت ترکمنستان زندانی می‌گیرد و در این زمینه لازم است با نیروی انتظامی و مرزبانی همکاری کنیم تا مانند کاری که برای ممانعت از خروج مواد مخدر در زمان حج انجام شود که البته با مقداری سرمایه‌گذاری این امکان وجود دارد و با سردار اشتری نیز جلساتی را برگزار کرده‌ایم.

۳۰۰ نفر را از زندان‌های ترکمستان آزاد کرده‌ایم

او افزود: در چهار سال اخیر، ۳۰۰ نفر را آزاد کردیم ولی باز هم تعداد زیادی از ایرانیان آنجا دستگیر شده‌اند که البته توافق برای تبادل محکومین انجام شده است.

باید مانع کاهش دستاوردهایمان در برجام توسط امریکا شویم

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان با بیان اینکه در برنامه خود برای دولت دوازدهم دو ابر اولویت را برای وزات امور خارجه تعریف کرده‌ایم، اظهار داشت: ضمن مراقبت از برجام، باید مانع از این شویم که آمریکایی‌ها دستاوردهای ما را از توافق هسته‌ای کاهش دهند. باید مانع شویم از اینکه آمریکا برای بدعهدی‌های خود هزینه نپردازد و همچنین مانع از این شویم که آمریکا هزینه‌های سیاسی و اقتصادی نقض برجام را به گردن ما بیندازد که این هدف مخصوصاً با فضاسازی‌هایی که در کشور ایجاد می‌شود، وقت زیادی را از ما می‌گیرد.

وظیفه اصلی ما بحث مسائل منطقه‌ای و اقتصادی است

ظریف با بیان اینکه وظیفه اصلی ما بحث مسائل منطقه‌ای و اقتصادی در وزارت امور خارجه است، تصریح کرد: برای این دو بخش هم در وزارت امور خارجه و هم در بیرون از وزارت امور خارجه باید اقداماتی انجام شود.

هیچ ادعایی بر انحصار روابط خارجی نداریم

او با بیان اینکه در بیرون از وزارت امور خارجه باید مشخص شود که آیا وزارت امور خارجه مسئول روابط خارجی در حوزه اقتصاد و سایر حوزه‌ها است یا خیر؟ خاطرنشان کرد: هیچ ادعایی بر انحصار روابط خارجی نداریم، اما بر مسئولیت روابط خارجی ادعا داریم و باید با هماهنگی وزارت امور خارجه اقدامات اقتصادی انجام شود تا با توجه به منافع ملی مانع از به وجود آمدن رقابت‌های بی‌مورد بین بنگاه‌های ایرانی در خارج از کشور شویم.

مسئولیت روابط خارجی با وزارت امور خارجه است

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه برای انجام وظیفه در وزارت امور خارجه دو نیاز وجود دارد، ابراز داشت: یکی از نیازها، نیاز تقنینی است که در برنامه ششم یک بند به آن اضافه شد و بر این اساس، وزارت امور خارجه مسئول هماهنگی روابط خارجی است، فرهنگ هماهنگی در دستگاه‌های دولت و دستگاه‌های حاکمیتی خارج از دولت باید بپذیرد که مسئولیت روابط خارجی با وزارت امور خارجه است.

امکانات ما در شأن ظرفیت‌هایی که باید پر کنیم، دیده نشده است

ظریف با بیان اینکه نیاز بعدی، نیاز بودجه‌ای است، عنوان کرد: دیپلمات‌های ما هم تعداد و همه امکانات‌شان در بسیاری از نمایندگی‌ها کمتر از نمایندگان سایر دستگاه‌ها است، حدود ۱۴۰ نمایندگی داریم ولی امکانات ما در شأن ظرفیت‌هایی که ما باید پر کنیم، دیده نشده است.

در کشورهای کوچک هم باید حضور داشته باشیم

او با بیان اینکه در بسیاری از نمایندگی‌ها یک سفیر و یک کاردار داریم، یادآور شد: کشورها را طبقه‌بندی کرده‌ایم ولی در کشورهای کوچک هم باید حضور داشته باشیم که در خیلی از جاها نتوانسته‌ایم نمایندگی داشته باشیم.

۲۷ نماینده سطح بالای اروپایی برای مراسم تحلیف به ایران آمدند

وزیر پیشنهادی امور خارجه با تاکید بر اینکه مراسم تحلیف نشانه‌ای از اقتدار نظام بود و از همه‌جای دنیا به طور متوازن برای اولین بار بعد از انقلاب ۲۷ نماینده سطح بالای اروپایی به ایران آمدند، بیان کرد: تعداد قابل توجهی از آمریکا، آفریقا و آسیا با ایران سفر کردند و این یک شرایط ویژه است و به حضور ما نیاز دارند.

ساختار وزارت امور خارجه را تغییر داده‌ایم

ظریف با بیان اینکه ساختار وزارت امور خارجه را تغییر داده‌ایم، گفت: دو هفته است که بعد از حدود یک سال مطالعه در ساختار وزارت امور خارجه تغییراتی را ایجاد کرده‌ایم تا دستور برنامه پنجم و خواست مجلس محقق شود، علیرغم اضافه کردن معاونت اقتصادی به وزارت امور خارجه، شش معاون وزارت امور خارجه به پنج معاون کاهش یافته است.

برنامه‌های اقتصادی وزارت خارجه برای فعال کردن اقتصاد مقاومتی پیگیری می‌شود

او با بیان اینکه در وزارت امور خارجه هیچگاه رسم نداشته‌ایم که بر بودجه دولت، هزینه‌ای تحمیل شود، اظهار داشت: برنامه‌های اقتصادی وزارت امور خارجه برای فعال کردن دیپلماسی اقتصادی و اقتصاد مقاومتی پیگیری می‌شود.

نمی‌توان جنس وزارت امور خارجه را تغییر داد

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان افزود: وزارت امور خارجه همزمان که یک دستگاه سیاسی - امنیتی است، اولویت خود را پیشبرد دیپلماسی اقتصادی تعریف می‌کند، ولی نمی‌توان جنس وزارت امور خارجه را تغییر داد.

 

خارجه وزارت اینکه اقتصادی خارجی روابط کرده‌ایم تغییر ساختار برجام آمریکا تعداد برنامه مسئولیت باشیم دیپلماسی هماهنگی داریم اقتصاد وظیفه برنامه‌های داده‌ایم امکانات ظرفیت‌هایی بسیاری دستگاه‌های نمایندگی‌ها دستاوردهایمان پیشنهادی ولایی دستگاه نمایندگی اضافه کشورهای معاون آمدند مقاومتی پیگیری نمی‌توان تحلیف مراسم امریکا نماینده بالای اروپایی مسئول نداریم مستقلین کشورمان ترکمنستان اولویت تعریف عالی‌رتبه دیپلمات افزود می‌گیرد زمینه زیادی توافق اظهار زندان‌های ادعایی بیرون انحصار برگزار محمدجواد منطقه‌ای مسائل سیاسی فراکسیون ایجاد ایرانی البته