برگزیده ها
مازندمجلس: صنعت گردشگری که حرف نخست را در اسپانیا می‌ زند و چرخ اقتصادی این کشور بر محور آن به چرخش در می آید، اکنون به سبب پدیده 'گردشگر هراسی' در معرض خطر قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا، پدیده گردشگر هراسی که اخیرا در ایالت کاتالونیا و جزایر بالئارس اسپانیا مشاهده شده جدا از تندروی مسببین آن، ریشه در ورود افسار گسیخته گردشگران خارجی به این مناطق دارد.

هر چند مقامات مختلف سراسری و محلی اعلام کرده اند با افرادی که به گردشگران آزار برسانند و یا اقدام به تخریب اماکن توریستی کنند، به شدت برخورد خواهد شد، اما این مقامات اذعان دارند که ورود گردشگران خارجی در سال های اخیر غیر قابل کنترل شده است.

در همین راستا ایالت بالئارس قانونی به تصویب رسانده که بر مبنای آن ظرفیت پذیرش گردشگر برای مناطق مختلف این ایالت تعیین شده است.

واحد ظرفیت پذیرش گردشگر با 'واحد تخت (هتل یا مهمانپذیر ) به تعداد توریست ها' سنجیده می شود و این ایالت تعداد 623 هزار تخت توریستی را به عنوان سقف ظرفیت پذیرش گردشگران خارجی اعلام و سهم هر یک از مناطق و حتی انواع محل های اقامتی (هتل ها، مسافرخانه ها و خانه های توریستی) در این خصوص را معین کرده است.
بر این اساس متخلفین با جریمه های سنگین مالی روبرو خواهند شد.

دولت اسپانیا که در آغاز این پدیده ، آن را امری موقت قلمداد می‌ کرد و سعی‌ داشت آن را ناچیز ارزیابی کند ، اکنون نگرانی‌ خود را نسبت به آن اذعان دارد زیرا گردشگر هراسی به ایالت باسک در شمال اسپانیا نیز سرایت کرده است .

«ماریانو راخوی» نخست وزیر اسپانیا در این رابطه ، اظهار داشت که گردشگری منبع ثروت، اشتغال و خوشبختی است و در عین حال هشدار داده که حمله به این بخش نیز به هیچ وجه توجیه پذیر نیست.

راخوی با اشاره به حملات اخیر در دو ایالت کاتالونیا و بالئارس علیه صنعت گردشگری، خاطرنشان ساخت هرگز فکرش را نمی کرده که روزی در مقام دفاع از مزایای گردشگری سخنرانی کند.

نخست وزیر اسپانیا تاکید کرد کسانی که به بخش گردشگری حمله می کنند هیچ جایگزینی برای آن نیز ارائه نکرده اند و قطعا این حملات فقط باب میل افراد تندرو است.

دولت اسپانیا یادآور کرد؛ گردشگری، یک بخش کلیدی در اقتصاد کشور است و با درآمد سالانه بیش از ۱۱۰ میلیارد یورو ، سهم ۱۱ درصدی از تولید ناخالص داخلی‌ اسپانیا را به خود اختصاص داده است.
اسپانیا گردشگری ایالت گردشگر گردشگران پذیرش مناطق ظرفیت توریستی خارجی پدیده بالئارس هراسی تعداد راخوی حملات اکنون کاتالونیا اعلام مقامات اذعان مختلف