برگزیده ها
مردم می خواهند مدیریت زنان را تجربه کنند

اختصاصی مازندمجلس: به نظرم اقدام استاندار شجاعانه بود. ایشان خیلی محکم از من حمایت کردند. معاونان جناب استاندار و هر سه نماینده ی اهواز و گروه های سیاسی نیز پیگیر فرماندار شدن بنده بودند/ زمانی که من مسئولیت فرمانداری را به عهده گرفتم، شیوخ و بزرگان معتقد بودند یک فرماندار زن چگونه می تواند در مراسمات و مجامع حضور پیدا کند؟

اختصاصی مازندمجلس: فعالیت بانوان در عرصه سیاست، همواره از پربحث ترین موضوعات سیاسی و اجتماعی بعد از انقلاب بوده است. در حین تصویب قانون اساسی شاهد برگزاری مناظره هایی برای تعریف عبارت رجل سیاسی بوده ایم. 20 سالی از آن روزها می گذرد و همچنان در تعریف کلمه و مفهوم رجل سیاسی مانده ایم. زنان همواره برای حضور در سطح کلان مدیریتی و اجرایی کشور راغب بوده اند. در انتخابات های اخیر مجلس شورای اسلامی و شوراهای شهر و روستا نیز شاهد افزایش تعداد داوطلبین زن بوده ایم اما در بحث انتخابات ریاست جمهوری بانوان هیچگاه از فیلتر شورای نگهبان عبور نکرده اند. در آغاز دولت دهم اولین وزیر زن بعد از انقلاب معرفی شد. در دولت یازدهم شاهد افزایش روند بکارگیری مدیران زن و حضور زنان در بخشداری ها و فرمانداری های برخی از استان های مرزی کشور بوده ایم. حرکت رو به جلو زنان در مدیریت مباحث خرد و کلان کشور در استان سیستان و بلوچستان به خوبی نمود پیدا کرده است. در انتخابات شوراهای شهر و روستای این استان 415 زن وارد صحن شوراها شده اند. اما در کنار این موارد، حضور یک زن در فرمانداری یکی از شهرستان های عرب نشین استان خوزستان می تواند اعتماد هرچه بیشتر دولت ها به زنان را نوید دهد.

شهرستان کارون با جمعیتی حدود 170 هزار نفر از سال 91 با تصویب هیئت وزیران از شهرستان اهواز جداشده است. مردم کارون را بیش تر اعراب و عشایر تشکیل داده اند.

معصومه خنفری دکتری علوم سیاسی در گرایش جامعه شناسی سیاسی دارد. او سالها مدرس دانشگاه و قبل از فرماندار شدن بخشدار مرکزی شهرستان کارون بوده است. گفت و گوی تفصیلی ما با اولین فرماندار زن  استان خوزستان را در ادامه میخوانید؛

فرماندار شدن من با اقبال عمومی رو به رو شد

خنفری در ابتدای مصاحبه و در پاسخ به سوالی مربوط به شرایط و چگونگی کار فرمانداری و همچنین برخورد مردم منطقه کارون بیان کرد: کار من در فرمانداری کارون سخت نیست. بنده 13سال در واحد های مختلف فرمانداری فعالیت کردم و مسلط به کار هستم. (فرماندار بودن برای من) کار سختی نیست. بنده پیش از قبول مسئولیت فرمانداری، بخشدار مرکزی شهرستان کارون بودم. شاید در ابتدا که به عنوان بخشدار معرفی شدم، پذیرش آن نه تنها برای جامعه عرب بلکه برای باقی قومیت ها و اقشار نیز سخت بود. به هر حال انتصاب یک زن برای مسئولیت بخشداری یا فرمانداری حتی در سطح کشور اتفاق نادری است. هنوز در نگاه مردم بخشدار یا فرماندار زن عادی نشده است. لذا در زمان انتصاب بنده در سِمت قبلی مقاومت هایی صورت گرفت اما زمانی که به عنوان فرماندار معرفی شدم، با توجه به این که بیش از یک سال بخشدار مرکزی شهرستان بودم و مردم منطقه و مسئولین نسبت به عملکرد بنده رضایت داشتند، نه تنها مخالفتی صورت نگرفت، بلکه این تصمیم با اقبال عمومی و حمایت مردم رو به رو شد.

حمایت عشایرِ عرب از فرماندار شدن یک زن

وی با اشاره به استقبال گسترده مردم از مراسم معارفه اش افزود: استقبال از مراسم معارفه آن قدر باشکوه بود سالن فرهنگسرای مهدیه شهرستان کارون دیگر توان پذیرش جمعیت نداشت، بخش زیادی از حضار در فضایی خارج از سالن همایش و حتی خیابان های اطراف تجمع کرده بودند. همچنین وقتی برای صحبت بالای سِن رفتم، مردم بارها با تشویق هایشان صحبت های من را قطع کردند. خیلی ها فکر می کردند جامعه ی عشایری عرب از من استقبال نمی کنند و یا این که مقاومت نشان می دهند اما چنین نبود. البته مخالفت هایی هم بود اما وقتی بررسی کردیم متوجه شدیم مخالفت ها صرفا سیاسی بوده، اما سعی می شد که در قالب مباحث سنتی بیان شود. به شخصه موردی را مشاهده نکردم که فردی از جامعه ی سنتی، جامعه عرب و یا عشایر با فرماندار شدن من مخالفت جدی داشته باشد. اتفاقا در مراسم معارفه بنده عشایر هم حضور پیدا کردند، و در حال حاضر هم حمایت می کنند و خیلی خوشحال هستند که یک فرماندار از جنس خودشان انتخاب شده است.

مردم می خواهند مدیریت زنان را تجربه کنند

فرماندار شهرستان کارون در مورد تاثیر فعالیت های اجتماعی در استقبال عامه مردم از فرمانداری وی عنوان کرد: قطعا فعالیت های اجتماعی تاثیرگذار بوده و سهم بالایی در مشارکت و اقبال مردم داشته است. امروز ما در مناطق عشایری شاهد این هستیم که وقتی یک زن کاندیدای شورا می شود، رای می آورد. یعنی اقبال و اعتماد عمومی به زن وجود دارد. مردم هم امیدوارند کارهایی که مردان نتوانستند انجام دهند را شاید زنان بتوانند به آن جامه عمل بپوشانند. مردم منطقه می خواهند به گونه ای بخت آزمایی کنند، آن ها می خواهند مدیریت زنان را تجربه کنند.

اقدام استاندار شجاعانه بود

خنفری ضمن تشکر از حامیان اش و کسانی که مصرانه پیگیر فرمانداری وی بودند به نقش استاندار نیز اشاره کرد و گفت: به نظرم اقدام استاندار شجاعانه بود. ایشان خیلی محکم از من حمایت کردند. معاونان جناب استاندار و هر سه نماینده ی اهواز و گروه های سیاسی نیز پیگیر فرماندار شدن بنده بودند. این پشتیبانی ها محدود به حمایت عرب های عشایر نبوده، بلکه سایر قومیت ها مانند فارس ها هم به بنده لطف داشتند.

بزرگترین پشتوانه من اعتماد مردم است

وی با تاکید بر اهمیت اعتماد مردم به خودش افزود: امروز بزرگترین پشتوانه من اعتماد مردم است. بعد از معارفه ی بنده خیلی از مدیران کل استان به فرمانداری شهرستان کارون آمدند، در حالی که به آن ها گفتم طبق چارت وزارت کشور این من هستم که باید به دیدار شما می آمدم. آن ها نیز ضمن تبریک به بنده قول حمایت دادند و تا به حال نیز همین طور بوده است. همه ی مسئولین در خوزستان می خواهند یک زن موفق باشد. یکی از شهروندان به من می گفت: بسیار خوشحال است که یک زن فرماندار شده، چون احساس می کند احتمالا زحماتی که برای سه دختر تحصیل کرده اش کشیده، بی نتیجه نماند.

اقدامات موثر عمرانی تنها در هفت ماه

خنفری در مورد اقداماتی که این مدت در فرمانداری انجام داده است، گفت: در حوزه های عمرانی فعالیت های خوبی مانند بهسازی معابر، احداث پارک، پارک کودکان در روستاها و جاده های ساحلی صورت گرفته است. همچنین بزرگترین پروژه ی مقابله با ریزگردهایی که منشا داخلی دارند در شهرستان کارون در حال اجرا و پیگیری است. همه ی این پروژه ها با حمایت استاندار، معاونین ایشان، مدیران کل و دولت محترم صورت گرفته و همچنین بحث نهال کاری شهرستان کارون نیز در حال اجرا و پیگیری می باشد. علاوه بر این 130 میلیارد تومان اعتبار برای ساماندهی شبکه ی فاضلاب شهر کوت عبدالله تخصیص داده شده است. تصفیه خانه این شهر کوت در هفته ی دولت سال جاری افتتاح خواهد شد. در مباحث مربوط به برق، آب، مدرسه سازی و ... هم فعالیت های خوبی در حال انجام است. اگر چه تنها هفت ماه است که مسئولیت فرمانداری شهرستان کارون را به عهده گرفته ام، اما با حمایت هایی که عرض کردم امیدوارم در آینده اقدامات مؤثری انجام دهیم.

زن بودن برای فعالیت های اجتماعی محدودیتی ایجاد نمی کند

فرماندار شهرستان کارون در پایان گفتگو ضمن اشاره به سنت فرهنگی حاکم بر منطقه ادامه داد: زمانی که من مسئولیت فرمانداری را به عهده گرفتم، شیوخ و بزرگان معتقد بودند یک فرماندار زن چگونه می تواند در مراسمات و مجامع حضور پیدا کند؟ در منطقه مرسوم است که فرمانداران در مراسم ها حضور پیدا کنند. من برای این که نشان دهم زن بودن محدودیتی ایجاد نمی کند، اتفاقا بیش از فرمانداران گذشته در مراسمات و محافل آقایان و بانوان شرکت کردم و از این طریق ارتباط مستقیم خوبی با مردم ایجاد کرده ام.

مصاحبه: محمد حسن زاده

معصومه خنفری فرماندار زن فرمانداری