برگزیده ها

مازندمجلس: تحلیلگر الجزیره درباره درخواست عربستان از عراق برای میانجگری در روابط تهران و ریاض گفت: اگر عربستان سعودی به دلیل روابط دوحه با تهران با قطر در تقابل قرار گرفته است، اکنون چگونه می تواند از عراقی های بخواهد تا روابطشان را با ایرانی ها بهبود دهند؟

مازندمجلس:

الجزیره، رسانه قطر در گزارشی مفصل به خبر روز گذشته وزیر کشور عراق درباره درخواست ولیعهد عربستان از بغداد برای میانجگری در روابط عربستان و ایران واکنش نشان داد و نوشت :

دولت عربستان سعودی از نخست وزیر عراق کمک خواسته است تا میان ایران و عربستان میانجگری کند.

الجزیره با اشاره به این خبر در ادامه به سفر مقامات شیعه و همچنین مقامات دولتی عراق به عربستان اشاره کرده و نوشت: سعاد جواد، تحلیلگر ارشد سیاسی در لندن در واکنشبه درخواست مقامات سعودی از عراق برای میانجگری در روابط این کشور با ایران وهمچنین سفر اخیر مقامات بغداد به ریاض گفت: این اقدامات عجیب و غریب است.

وی در این باره گفت: اگر عربستان سعودی به دلیلروابط دوحه با تهران با قطر در تقابل قرار گرفته است، اکنون چگونه می تواند ازعراقی های بخواهد تا روابطشان را با ایرانی ها بهبود دهند؟

سعودی ها به خوبی می دانند که عراق از روابط خودبا ایران جانبداری می کند و به شدن این کشور تحت نفوذ ایران است.

این تحلیلگر افزود: عربستان سعودی می توانست ازیک کشور بی طرف تر مانند کویت و عمان که هردو این کشورها روابط خوبی با ایراندارند درخواست میانجگری کند.

یک تحلیلگر ساکن ایران نیز در این باره گفت کهاین اقدام عربستان در قبال ایران حرکتی صادقانه است.

وی افزود: پیش از اعلام این موضوع از سوی وزیرکشور عراق عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان گفت وگوی کوتاهی با همتای ایرانی اشمحمد جواد ظریف در حاشیه سازمان کشورهای اسلامی در استانبول برگزار کرده بود.

وی تاکید کرد: بنابراین ما می توانیم این اقدامولیعهد عربستان برای گفت وگو با ایران از طریق میانجگری عراق را در نتیجه دیدارکوتاه وزرای خارجه ایران و عربستان و در نتیجه رخدادهای مثبت میان دو کشور دانست.اکنون دو طرف به دنبال روابط بهتری هستند اما هیچ کس نمی داند در آینده چه اتفاقیمی افتد.

عربستان میانجگری درخواست روابط سعودی مقامات تحلیلگر ایرانی الجزیره اکنون افزود نتیجه خارجه اشاره درباره دنبال رابطه واکنش بغداد چگونه رسانه