برگزیده ها
مازندمجلس: ایرنا نوشت: زیگمار گابریل در آستانه انتخابات سراسری آلمان و با تشدید رقابت حزبی، در انتقادی تند از صدر اعظم این کشور گفت، آنگلا مرکل و حزب او با برنامه افزایش بودجه نظامی در حال تسلیم شدن در برابر دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا هستند.

به گزارش پایگاه خبری دویچه وله آلمان ، گابریل در گفتگویی با روزنامه های شبکه RND که امروز دوشنبه، چاپ شد ، با افزایش بودجه نظامی آلمان مخالفت و بدین بهانه انتقادهای تندی را متوجه آنگلا مرکل صدر اعظم از حزب 'اتحاد دموکرات مسیحی' کرد و گفت: صدر اعظم و حزب او در حال تسلیم شدن و انقیاد در برابر سیاست های میلیتاریستی (نظامی گرایانه) دونالد ترامپ هستند.

گابریل گفت: حزب دموکرات مسیحی و حزب 'سوسیال مسیحی' وابسته به آن در ایالت بایرن ، درصدد راضی کردن ترامپ از طریق تزریق پول به ارتش و کاستن از هزینه های اجتماعی هستند.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا درخواست کرده که متحدان این کشور در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بودجه نظامی خود را طبق برنامه ناتو تا حد دو درصد از تولید ناخالص داخلی خود افزایش دهند. این درحالیست که آلمان با وجود کمک های زیادی که به ناتو می کند، حدود 1.26 درصد از تولید ناخالص داخلی را به بودجه نظامی تخصیص می دهد.

وزیر امور خارجه آلمان گفت: انتخابات سپتامبر (مهرماه) پارلمان آلمان (بوندستاگ) یک همه پرسی در باره این مساله است که آیا آلمان یک قدرت صلح جو باقی خواهد ماند یا به دیوانگی جنگی ترامپ می پیوندد.

وی افزود: انتخاب داوطلبانه احزاب دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی برای تسلیم داوطلبانه و قول دو برابر کردن بودجه نظامی آلمان پس از انتخابات ، در واقع امضای سند تسلیم شدن در برابر خواسته های ترامپ است.

انتقاد گابریل از احزاب اتحاد دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی وابسته به مرکل در حالیست که این احزاب پیرو پیشنهاد اخیر 'ینس اسفان' معاون وزیر دارایی برای کاهش بودجه اجتماعی، متعهد به سازگاری با تعهدات ناتو برای افزایش بودجه نظامی هستند. حزب سوسیال دموکرات آلمان نیز 'ولفگانگ شوبل' وزیر دارایی از حزب دموکرات مسیحی مرکل را متهم کرده که درصدد است حمایت از افراد بیکار و حمایت از مراکز کاریابی را کاهش دهد.

انتخابات پارلمانی فدرال آلمان یکشنبه 24 سپتامبر (دوم مهر) برگزار می شود و طبق تازه ترین نظرسنجی ها حزب اتحاد دموکرات مسیحی آلمان (CDU) با فاصله ای حدود 12 تا 17 درصد از اصلیترین رقیب خود یعنی حزب سوسیال دموکرات (SPD) پیش است.

'مارتین شولتز' رئیس حزب سوسیال دموکرات و رقیب اصلی مرکل بتازگی و با نزدیک شدن موعد برگزاری انتخابات، حملات خود را به مرکل از جمله در ارتباط با موضوع پناهجویان افزایش داده است. ناظران سیاسی در آلمان می گویند که اشتیاق زیادی به تغییرات سیاسی در آلمان مشاهده نمی شود و مرکل به احتمال زیاد برای چهارمین بار به مقام صدر اعظمی این کشور می رسد.

شولتز یکشنبه (دیروز) برای داغ کردن تنور انتخابات مدیران صنعت خودرو سازی کشورش را در ارتباط با رسوایی 'موتورهای دیزلی' (دیزل گِیت) مورد انتقاد شدید قرار داد و گفت: رانندگان نباید بهای اشتباه 'مدیران نامسئول' با حقوق های نجومی را پرداخت کنند.

وی همچنین پیشنهاد ایجاد سهمیه هایی را در سطح اتحادیه اروپا برای خودروهای برقی مطرح کرد.

شولتز که وعده برابری بیشتر در آلمان را می دهد، تاکید کرد که هنوز رقابت به پایان نرسیده و او هنوز از بخت خوبی برای رهبری دولت آینده برخوردار است. وی در پاسخ به این سوال که آیا به یک ائتلاف چپ - راست دیگر با مرکل علاقه مند خواهد بود، گفت: من با یک ائتلاف بزرگ تحت رهبری خود هستم. اگر حزب دموکرات مسیحی (مرکل) بخواهد شریک کوچکتر باشد، مخالفتی ندارم.
آلمان دموکرات مسیحی بودجه نظامی سوسیال ترامپ انتخابات افزایش گابریل برابر تسلیم احزاب شولتز اتحاد دونالد دارایی پیشنهاد انتقاد مدیران حمایت رهبری سیاسی ائتلاف داوطلبانه ارتباط یکشنبه وابسته جمهوری آمریکا برنامه آنگلا رقابت خارجه درصدد داخلی زیادی ناخالص تولید اجتماعی سپتامبر