برگزیده ها
از لابی‌‌ و گعده‌های نمایندگان تا تذکر لاریجانی برای رعایت نظم در صحن مجلس

مازندمجلس: صبح امروز جلسه رای اعتماد به کابینه دوازدهم در صحن مجلس آغاز و با حواشی همراه بود.

مازندمجلس: صبح امروز جلسه رای اعتماد به کابینه دوازدهم در صحن مجلس آغاز و با حواشی همراه بود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا نشست علنی مجلس شورای اسلامی به منظور بررسی صلاحیت کابینه دوازدهم و وزرای پیشنهادی این دولت از صبح امروز به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و با حضور حجت‌الاسلام حسن روحانی و ۱۷ وزیر پیشنهادی او برای تشکیل هیات وزیران دولت دوازدهم آغاز شد.

در حالی که جلسه امروز مجلس با ۲۳۴ نماینده کار خود را آغاز کرد، همزمان با گشایش درب ورودی خبرنگاران به صحن علنی مجلس و در لحظه آغاز رسمی صحن علنی روحانی، به همراه ۱۷ وزیر و همراهانش در صحن حضور داشتند.

رییس جمهور کشورمان از ابتدای نشست امروز در سخنانی دفاعیات کلی خود از کابینه را آغاز کرده و هم اکنون نیز در حال سخنرانی است.

در این میان در دقایق ابتدایی سخنرانی روحانی با توجه به اینکه نمایندگان باید اسامی خود را برای سخنرانی به عنوان موافق و مخالف کلیت کابینه اعلام کنند در گوشه‌گوشه صحن گروه‌های مختلفی از نمایندگان تجمع کرده و مشغول انجام هماهنگی‌های لازم بودند که این مسئله منجر به برهم خوردن نظم جلسه در دقایق ابتدایی شد و علی لاریجانی رئیس مجلس به آنها تذکر داد که روی صندلی‌هایشان بنشینند.

همزمان با تجمع حدود ۳۰ نفر از نمایندگان از طیف‌های مختلف مجلس در گوشه سمت چپ صحن به منظور انجام هماهنگی جهت نام‌نویسی برای صحبت در مورد کابینه، گروه‌های کوچک‌تری نیز در دیگر قسمت‌های صحن تجمع کرده و با یکدیگر صحبت می‌کردند.

در این میان تلاش سه فراکسیون مجلس نیز کاملاً مشهود بود که به نظر می‌رسد عبدالکریم حسین‌زاده، محمدرضا تابش و بهرام پارسایی به عنوان سه عضو هیات رئیسه فراکسیون امید در انجام هماهنگی‌های این فراکسیون نقش مهمی برعهده داشته و در طیف مقابل نیز محمد دهقانی نقندر مسئول انجام هماهنگی‌ها در فراکسیون نمایندگان ولایی است.

دهقانی در حالی که پوشه‌ای در دست دارد در صحن حرکت کرده و با نمایندگان مختلف صحبت می‌کند که از جمله می‌توان به درخواست او از محمدرضا پورابراهیمی دیگر نماینده اصولگرا و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اشاره کرد که بر این اساس از او خواست در مخالفت با ظریف نام‌نویسی کند.

از دیگر نکات جالب در حاشیه نشست علنی امروز مجلس همزمان با صحبت‌ها و رایزنی‌هایی که میان نمایندگان فراکسیون‌های مختلف انجام می‌شود در مواردی صحبت‌هایی نیز میان نمایندگانی با سلایق سیاسی مختلف در جریان است.

هم اکنون گروهی از اصولگرایان با محوریت دهقانی در گوشه‌ای از صحن سرگرم انجام مذاکرات خود هستند که حضور جواد کریمی قدوسی، محسن کوهکن، حسین نوروزی و عباس گودرزی در این جمع به چشم می‌آیند.

همزمان در حالی که اصولگرایان در نیمه سمت راست صحن گعده کرده بودند تعدادی از اصلاح‌طلبان هم در منتها‌علیه سمت چپ مشغول مذاکره بودند. در این جمع حدوداً ۱۰ نفره محمدرضا تابش، عبدالکریم حسین‌زاده بهرام پارسایی، مسعود گودرزی، قاسم میرزایی‌نیکو، شهاب نادری، محسن علی‌جانی زمانی، فریده اولادقباد و فاطمه سعیدی حضور داشتند.

از دیگر حواشی جالب امروز صحن این بود که پس از سپری شدن کمتر از یک ساعت از آغاز جلسه علنی مجلس و سخنرانی رئیس جمهوری در صحن لحظاتی نطق رئیس جمهور متوقف شد.

علی لاریجانی در این لحظه با یادآوری زمان باقی مانده از مهلت انجام نطق خطاب به روحانی گفت که دو ساعت و نیم فرصت صحبت دارد که این مسئله منجر به واکنش توام با مطایبه روحانی شد.

حسن روحانی با لبخند خطاب به نمایندگان و رئیس مجلس گفت: به هرحال «مستمع صاحب‌سخن را بر سر ذوق آورد» من هم ۲۰ سال شبیه به شما نماینده بودم و این فضا را درک می‌کنم و وقتی که روسای جمهور برای معرفی کابینه به مجلس می‌آمدند، مثل شما بودم.

روحانی تاکید کرد که با جمع‌بندی سخنانش فرصت را در اختیار اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری قرار خواهد داد.

ادامه دارد

نمایندگان روحانی امروز کابینه سخنرانی لاریجانی همزمان فراکسیون مختلف محمدرضا نماینده جمهور دوازدهم دهقانی هماهنگی‌های مسئله عبدالکریم نام‌نویسی بهرام جمهوری بهرام پارسایی گودرزی اصولگرایان مشغول پارسایی حسین‌زاده اکنون همراه شورای حواشی اعتماد ایلنا حاشیه اسلامی منظور ابتدایی عنوان دقایق گزارش پیشنهادی داشتند گروه‌های