برگزیده ها
دفاع روحانی از وزیران پیشنهادی کابینه دوازدهم/اولویت برنامه دولت «تغییرات بنیادی در شیوۀ ادارۀ منابع کشور»

مازندمجلس: تهران- ایرنا- رئیس جمهوری امروز(سه شنبه) در جلسه بررسی اصول و خط مشی دولت دوازدهم و روند رای اعتماد مجلس به وزیران پیشنهادی، گفت: دولت دوازدهم حداقل به دو دلیل، چاره ای ندارد جز آنکه تغییرات بنیادی در شیوۀ ادارۀ منابع کشور را به عنوان مهمترین اولویت در دستور کار خود قرار دهد.

مازندمجلس: به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی با تشریح مشکلات کشور بویژه در بخش های اقتصادی، یکی از دلایل را «میزان دارایی‌های طبیعی و مالی کشور» اعلام کرد و گفت: با توجه به این دارایی ها، امکان ادارۀ مسرفانه به شیوه گذشته وجود ندارد.
وی افزود: منبع به ظاهر شفابخش همیشگی، یعنی درآمدهای نفتی، حداقل تا چند سال پیشِ رو به میزانی نخواهد بود که بتواند نقش مُسکّن قبلی خود را ایفا کند.

** حراست از حقوق همه مردم را وظیفه خود می دانم
رییس جمهوری در ادامه گفت: حراست از حقوق همه مردم را چه آنهایی که به من رأی دادند و چه آنها که دیگری را برگزیدند وظیفه خود می‌دانم و برای تأمین «آزادی، آرامش، امنیت و پیشرفت» که اهداف اساسی برنامه چهار ساله دولت است از همه نخبگان و صاحبنظران، مدیران و همه اقشار مردم در کشور مدد می‌جویم.
وی افزود: اینک که ملت ایران با اکثریت قاطع، بار دیگر مسیر اعتدال را برگزیده و به برنامه رییس جمهوری منتخب رأی داده است، من خود را به تحقق آن برنامه متعهد می‌دانم و حراست از حقوق همه مردم را ـ چه آنهایی که به من رأی دادند و چه آنها که دیگری را برگزیدند ـ وظیفه خود می‌دانم و برای تأمین «آزادی، آرامش، امنیت و پیشرفت» که اهداف اساسی برنامه چهار ساله دولت است، از همه نخبگان و صاحبنظران، مدیران و همه اقشار مردم در کشور مدد می‌جویم.
وی ادامه داد:امروز به لطف خداوند و همت مردم، برخی از چالش‌های سال 92 را پشت سر گذاشته‌ایم و امیدوارتر و تواناتر از گذشته، آماده تدبیر و عبور از چالش‌های بزرگِ پیش‌رو هستیم.
رییس جمهوری خاطرنشان کرد: دیگر کسی نمی‌تواند از انزوای ایران و ائتلاف جهانی علیه ایران سخن بگوید.امروز، دیگر کسی از آشفتگی در اقتصاد ایران و تورم 40 ‌درصدی و کاهش تولید ملّی و توقف اشتغال زایی سخن نمی‌گوید.
روحانی اضافه کرد: دولت تدبیر و امید، عزم آن دارد که در فرصت چهارساله دوم، بیش از پیش به اصلاح ساختارها بپردازد و در این کار، به کمک صمیمانه و صبورانه مجلس شورای اسلامی و قوه قضاییه نیازمند است.
وی همچنین گفت:دولت دوازدهم برای هماهنگی هرچه بیشتر سیاست ها و مدیریت‌های اقتصادی، به فرآیند تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری و اقدام و نظارت، سامانی نو خواهد داد و با چابک‌سازی و شفافیت دستگاه های دولتی، زمینه رقابت و همکاری مردم را فراهم خواهد ساخت.
رییس دولت دوازدهم تاکید کرد: انتخابات 96، که با حضور پرشور و باشکوه برگزار شد، علاوه بر تجلّی تثبیت اصل مردم‌سالاری دینی در جامعه جوان ایران، 39 سال پس از پایه گذاری نظام جمهوری اسلامی، فرصتی را فراهم کرد که مردم در میان دیدگاه‌ها و رویکردها ، آگاهانه به داوری بنشینند و به گفتمان، اهداف و برنامه های رییس جمهور منتخب خویش، رأی دهند.
روحانی با بیان این که ‌نقش و شأن نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی،‌ دارای سهمی ویژه و تعیین کننده است، افزود: رییس جمهوری و نمایندگان مجلس، وظیفه‌ای مشترک برای تحقق خواست مردم دارند.این وظیفه مشترک هم در تعیین وزراء که مسئولان اجرائی کشورند تجلی می‌یابد و هم در فراهم کردن فضای حقوقی و قانونی اقدام و عمل که باید زمینه‌سازِ رشد و شکوفایی کشور شود.
وی خاطرنشان کرد: راهی که امروز آغاز می‌کنیم، شروع یک همکاری چهارساله خواهد بود. وزیرانی که با معرفی رییس‌جمهوری و رأی اعتماد نمایندگان مجلس، بار مسئولیت اداره کشور را به دوش می‌گیرند، باید اطمینان داشته باشند که در طول مسیر خدمت، از حمایت و همکاری مجلس محترم برخوردار خواهند بود و همچنانکه رهبر معظم انقلاب بارها تأکید کرده‌اند، مسائل اصلی کشور تنها با همدلی و همکاری سه قوه و دیگر نهادهای کشور حل خواهد شد.
رییس جمهوری ادامه داد: امروز، دولت، به یُمن اعتماد روزافزون مردم ـ که در رأی سیاسی و عمل اقتصادی آنان تجلی یافته است ـ می‌تواند این سرمایه اجتماعی را به پشتوانه حرکت اقتصادی و شکوفائی فرهنگی تبدیل کند.
روحانی تاکید کرد: برای رسیدن به زندگی شایسته مردم، به گام هایی بلندتر و یارانی همراه تر نیاز داریم.
وی همچنین گفت: گرچه هنوز راه درازی در پیش است؛ هنوز تا رسیدن به زندگی شایسته برای این مردم سربلند و دستیابی به جایگاه بایسته در خانواده جهانی به گام‌هایی بلندتر و یارانی همراه تر نیازمندیم.
وی اضافه کرد: دولت تدبیر و امید عزم آن دارد که در فرصت چهارساله دوم، بیش از پیش به اصلاح ساختارها بپردازد و در این کار، به کمک صمیمانه و صبورانه مجلس شورای اسلامی و قوه قضاییه نیازمند است.
رییس جمهوری ادامه داد: دولت دوازدهم برای هماهنگی هرچه بیشتر سیاست ها و مدیریت‌های اقتصادی، به فرایند تصمیم‌سازی، تصمیم‌گیری و اقدام و نظارت، سامانی نو خواهد بود و با چابک‌سازی و شفافیت دستگاه های دولتی، زمینه رقابت و همکاری مردم را فراهم خواهد ساخت.

** آنچه در برنامه دولت دوازدهم به مجلس تقدیم شده برگرفته از برنامه انتخابات است
روحانی در بخش دیگر از سخنان خود اظهار کرد: آنچه در برنامه دولت دوازدهم به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده است، برگرفته از همان برنامه ارائه ‌شده در دوران انتخابات به پیشگاه ملت است که مورد تأیید مردم قرار گرفت. لازم می دانم در حضور نمایندگان ملت برخی از اصول برنامه دولت دوازدهم را بیان کنم.
وی با یادآوری اینکه دولت دوازدهم بر مبنای باور به اسلام حکمت و رحمت و سیاست‌گذاری و عمل به مشی اعتدالی تشکیل می‌شود، افزود: تصمیم‌ بر مبنای خرد جمعی، بنیان نظام تصمیم‌گیری ماست و بر همین اساس جلب مشارکت جامعه در مراحل مختلفِ تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری از اصول عمل دولت خواهد بود.
رییس دولت تدبیر و امید خاطرنشان ساخت: دولت دوازدهم بر مبنای واقع‌بینی و لحاظ کردن ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها، و کاستی‌ها و نقاط ضعف عمل خواهد کرد. دولت، شجاعانه اما با دوراندیشی و درایت تصمیم خواهد گرفت.
روحانی با بیان اینکه دوراندیشی در هر تصمیمی از محیط‌ زیست و عرصه اجتماعی گرفته، تا سیاست خارجی، شرط عقل است، تصریح کرد: واقع‌بینی و تدبیر هدفمند، تصمیم‌گرفتن بر مبنای دانش و تجربه بشری و درس گرفتن از اشتباهات گذشته، بنیان عمل دولت خواهد بود.

** بر رعایت کامل حقوق شهروندی پافشاری خواهیم کرد
رییس دولت دوازدهم ادامه داد: ما در دولت یازدهم، منشور حقوق شهروندی را به عنوان نقشه راهی برای اهتمام بیشتر به حقوق شهروندان تدوین کردیم ودر دولت دوازدهم بر رعایت کامل آن پافشاری خواهیم کرد.
روحانی تصریح کرد: دولت بر مدار استیفای حقوق ملت در قانون اساسی حرکت خواهد کرد و تحقق حقوق شهروندی، سرلوحه عملِ دولت در عرصه سیاست داخلی، خواهد بود.
وی هدف همه اقدامات دولت، معطوف به تأمین منافع ملی همه ایرانیان و ارتقای کیفیت زندگی آنان ذکر کرد و افزود: دولت دوازدهم خواستار «آزادی و امنیت مردم ایران برای تحقق آرامش و پیشرفت کشور است».

** مقابله ریشه ای و همه جانبه با فساد در دولت دوازدهم
وی در بخش دیگر از سخنان خود خاطرنشان ساخت: دولت دوازدهم مقابله ریشه ای و همه جانبه با فساد را لازمۀ قطعی تحقق پیشرفت و عدالت اجتماعی می داند.
رییس جمهوری ادامه داد: همه دستگاه‌ها مکلفند برنامه‌های مشخص برای مقابله با فساد و بالاخص کاهش احتمال بروز فساد در روندهای تصمیم‌سازی، تصمیم‌گیری و اجرا داشته باشند و این نیازمند شفاف سازی و ارتقای رویه های سلامت اداری در همه ارکان نظام و همکاری قوای مقننه و قضاییه است.

** تغییر در شیوه‌ اداره‌ اقتصاد کشور، یک الزام است
رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه کشور ما امروز با مشکلاتی در حوزه هایی نظیر نظام بانکی، بودجه دولت، صندوق‌های بازنشستگی، آب و محیط زیست مواجه است، تصریح کرد: بی توجهی کافی به عمق این مسائل در مقطع کنونی می‌تواند دستاوردهای بزرگ نظام جمهوری اسلامی در حوزه های گوناگون را با آسیب مواجه کند.
روحانی خاطرنشان کرد: اولین ویژگی مشترک مشکلات ذکر شده به رغم تنوع زیاد آنها، این است که همگی بتدریج و در طول زمان شکل گرفته و گسترش پیدا کرده اند. به عبارت دیگر، وقوع همه آنها قابل پیش بینی بوده است.
وی افزود: ویژگی دوم اینکه همه آنها، نه از خارج نظام تصمیم گیری، بلکه از دل تصمیمات و سیاست های اتخاذ شده بیرون آمده اند. انباشت مشکلات ذکر شده، ما را به این جمع بندی رسانده که تغییر در شیوه‌ اداره‌ اقتصاد کشور، یک الزام است و البته، برای انتخاب مسیر درست اصلاحات اقتصادی، ضروری است به چرایی پایداری مشکلات اقتصادی توجه کنیم.
رییس جمهوری اضافه کرد: باوجود همه اقدامات خوبی که توسط دولت‌های پیشین انجام شده، رفع مشکلات ساختاری از سوی دولت ها کمتر مورد توجه قرار گرفته و شکاف میان سطح رفاه مورد انتظار مردم و مشکلات ساختاری را همواره درآمدهای ناپایدار نفت پر کرده و همین باعث شده است که نتوانیم ضعف های بعضاً بزرگ سیاستگذاریمان را مشاهده کرده و از آنها درس بگیریم.
روحانی با بیان اینکه درآمدهای بالاتر از 100 میلیارد دلار سال های نیمه دوم دهه 1380 فعلاً تا چند سال دیگر، در دسترس نخواهد بود، اظهار کرد: اولین نکته مهم آن است که فضای جامعه را متناسب با درآمدهای کمتر از 50 میلیارد دلاری نفت، باز تنظیم کنیم.
وی اضافه کرد:ما نمی توانیم سرنوشت مردم را در حوزه های مهمی مانند امنیت، آموزش، بهداشت و درمان و تأمین اجتماعی را که باید بیش از هر چیز دیگر از ثبات و بهبود مستمر برخوردار باشد، به بازار پرتلاطم جهانی نفت و نوسانات قیمت آن، گره بزنیم.
رییس قوه مجریه با بیان اینکه هیچ کشوری نتوانسته است با مصرفِ بدون جایگزینیِ دارایی های طبیعی و مالی خود رفاه پایدار را برای مردمش به ارمغان بیاورد، خاطرنشان کرد: نکته اصلی و مشترک در میان مشکلات متنوع ما در همین واقعیت تلخ نهفته است که دارایی هایمان را به جای آنکه حفظ کنیم و بر آنها بیفزاییم، مصرف کرده ایم و امروز بخش بزرگی از این دارایی ها در مرز هشدار قرار گرفته اند.
روحانی همچنین گفت: دولت دوازدهم حداقل به دو دلیل، چاره ای ندارد جز آنکه تغییرات بنیادی در شیوۀ ادارۀ منابع کشور را به عنوان مهم ترین اولویت در دستور کار خود قرار دهد.
وی در این رابطه افزود: نخست باید میزان دارایی‌های طبیعی و مالی کشور، امکان ادارۀ مسرفانه به شیوه گذشته را نمی دهد و دوم اینکه، منبع به ظاهر شفابخش همیشگی، یعنی درآمدهای نفتی، حداقل تا چند سال پیشِ رو به میزانی نخواهد بود که بتواند نقش مُسکّن قبلی خود را ایفا کند.
وی ادامه داد: باید توجه داشت اجرای موفق اصلاحات اقتصادی منوط به حمایت و پشتیبانی مردم است. گاهی ابعاد مسائل اقتصادی و بیم دولت‌ها از واکنش‌های اجتماعی سبب شده است تا دولت‌ها در انجام اصلاحات اقتصادی تعلل کرده و با به تعویق انداختن اصلاحات، هزینه‌های بیشتری را به نسل آینده تحمیل کنند.

** مردم از ما شفافیت و صراحت بیشتری می طلبند
رییس دولت دوازدهم تصریح کرد: تجربه‌ نظام جمهوری اسلامی نشان داده است که مردم ما اگر بدانند و ببینند که دولت منتخب آنها، صادقانه برای اصلاح امور و بهبود زندگی خود آنها در پی انجام اصلاحات اقتصادی است، به رغم سختی‌ها در کنار دولت خواهند بود.
روحانی خاطرنشان کرد: مردم، مصالح بلندمدت خود و فرزندانشان را به یک رفاه موقت و ناپایدار ترجیح می‌دهند و می‌‌دانند که حرکت به سمت قله پیشرفت، صعود در مسیری دشوار و همراه با سختی‌ است. اگر اقتصاد کشور دچار بیماری است، مردم از ما انتظار درمان درد دارند، نه کتمان بیماری؛ مردم از ما شفافیت و صراحت بیشتری می طلبند.
وی با بیان اینکه ما دو گزینه بیشتر پیش‌رو نداریم، افزود: یا از سر اختیار و با تدبر و تامل، اصلاحات اقتصادی را به اجرا درآوریم، یا با تشدید مشکلات و پس از پرداخت هزینه فراوان، به صورت منفعلانه به مهار دشواری ها و بحرانهای ناشی از نپرداختن درست به مسائل، تن دهیم.

** عدم تعادل در بودجه از مهمترین چالش های اقتصادی است
رییس جمهوری ادامه داد: دولت یازدهم در راستای گزینه نخست، با سخت کوشی و تلاش فراوان و با دستیابی به ثبات و آرامش اقتصادی و گسترش مناسبات سیاسی و اقتصادی با جهان توانسته است، زمینه را برای پرداختن به مسائل اساسی و اصلاح ساختاری اقتصاد ایران فراهم کند.
روحانی با بیان اینکه برنامه اقتصادی دولت دوازدهم، تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، یعنی دستیابی به یک اقتصاد درونزا و برون گراست، گفت: دستیابی به اقتصادی درون زا و برون گرا، نیازمند غلبه بر چالش‌های مهمی است که در شرایط کنونی، کشور با آن مواجه است. یکی از مهمترین چالش‌های اقتصادی، عدم تعادل در بودجه دولت است.
وی اضافه کرد: در دهه های گذشته، اتکای بودجه دولت به درآمدهای نفتی و نوسان زیاد این درآمدها، همواره سبب عدم تعادل در بودجه دولت می شده است. داستان تکراری در اقتصاد ما آن است که هرگاه قیمت نفت افزایش پیدا می کند مخارج دولت هم افزایش می یابد اما وقتی قیمت نفت با کاهش مواجه می شود دولت نمی تواند مخارج خود را به همان میزان کم کند و همین سبب کسری بودجه و تورم در کشور شده است.
وی با بیان این که اینک پس از افت شدید قیمت نفت در سال 93، توجه به این مساله اهمیت به مراتب بیشتری پیدا کرده است، اضافه کرد:عدم تعادل در بودجه دولت در کنار عرضه گستره‌ای از خدمات عمومی از سوی دولت، در صورتی که استمرار داشته باشد، سبب خواهد شد تا از یک سو، کیفیت خدمات عمومی کاهش پیدا کند و از سوی دیگر، بدهی دولت به فعالان اقتصادی افزایش یابد که مسلماً قابل تداوم نخواهد بود.

** در پی انجام اصلاح نظام مالیاتی هستیم
رییس جمهوری همچنین گفت: برای رفع این عدم تعادل، باید اتکای درآمدهای دولت به منابع پایدار افزایش یابد؛ از این رو ما در پی انجام اصلاحات در نظام مالیاتی کشور هستیم. در دولت دوازدهم ما به سمت یک نظام جامع مالیات بر درآمد حرکت می کنیم و تمرکز سیاست‌های مالیاتی به جای افزایش در نرخ مالیات، بر افزایش پوشش مالیاتی قرار می گیرد.
روحانی خاطرنشان کرد: کاهش در معافیت‌های مالیاتی در کنار افزایش پوشش مالیاتی می‌تواند علاوه بر ایجاد کارایی، عدالت در مالیات ستانی را نیز افزایش دهد.
وی تاکید کرد: دولت نیازمند آن است تا نه تنها از رشد هزینه‌های خود بکاهد بلکه بتواند منابع خود را به صورت کارا تخصیص دهد. به همین منظور، نظام ارائه خدمات عمومی به خصوص در حوزه های درمان و آموزش تغییر خواهد کرد و بخشی از خدمات دولتی توسط بخش خصوصی و به صورت خرید خدمت ارائه می شود.

** مردم انتظار دارند در گام نخست، دولت و حاکمیت بر خود سخت بگیرد
رییس جمهوری در بخش دیگر از سخنان خود گفت: حضور بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری آن در ارائه خدمات عمومی، مشروط به آن است که بتوانیم با اصلاح نظام قیمت گذاری، انگیزه های اقتصادی لازم را برای حضور این بخش، ایجاد کنیم و این نیازمند حمایت و پشتیبانی نمایندگان محترم مجلس است.
روحانی یادآور شد: اجرای بخشی از طرح‌های عمرانی نیز با مشارکت بخش خصوصی و از طریق اهرمی سازیِ منابع عمومی صورت خواهد گرفت؛ امری که در برنامۀ ششم توسعه و در قانون بودجه امسال بدان اشاره شده است؛ البته مردم، به حق انتظار دارند که در گام اول، دولت و حاکمیت، بر خود سخت بگیرد و از هزینه های زاید مجموعه سازمان های بخش عمومی بکاهد.
وی با بیان اینکه انجام اصلاحات محدود به بودجه دولت نمی‌شود، اظهار کرد: ترازنامه‌ بانک‌های کشور نیز نیازمند چنین اصلاحاتی است،‌ ضعف در نظارت‌ بانکی، گسترش مؤسسات مالی و پولی غیرمجاز، سیاستگذاری نادرست پولی، تأمین مالی دولت از طریق نظام بانکی، رونق کاذب در بخش مسکن و انتقال بخشی از دارایی‌های شبکه بانکی به این حوزه و هم‌چنین، بنگاه‌داری بی‌ضابطه توسط شبکه بانکی در دهه های گذشته، سبب شده است تا امروز نظام بانکی کشور با مشکلات عدیده‌ای مواجه باشد.
وی ادامه داد: تجمیع این مشکلات در طول سال ها، امروز خود را به صورت نرخ‌های سود بالا و کاهش توان تسهیلات دهی بانک ها، بروز داده است.

** تغییر نگاه دولت و حاکمیت به نظام بانکی/تجدید ساختار بانکها را با نظام رتبه بندی اجرا می شود
رییس جمهوری با تاکید بر لزوم تغییر نگاه دولت و حاکمیت به نظام بانکی به عنوان محل تأمین منابع برای اجرای طرح های دولت و حاکمیت ادامه داد: برنامۀ دولت آن است که بودجه خود را تراز کند، اما علاوه بر آن، سیاستگذاری در مجلس شورای اسلامی و سایر نهادهای حاکمیتی نیز باید به گونه‌‌ای باشد که بار تأمین مالیِ کسری بودجه دولت، شهرداری‌ها و سایر نهادها بر عهده بانک‌ها نیفتد.
روحانی خاطرنشان کرد: در دولت دوازدهم برنامه اصلاحات نظام بانکی با جدیت هر چه تمام تر ادامه خواهد یافت. دولت و بانک مرکزی به دنبال آن هستند تا از طریق ایجاد نظام رتبه‌بندی برای بانک‌ها و مؤسسات مالی در کشور، برنامۀ تجدید ساختار بانک‌ها را به اجرا درآورند.
وی ادامه داد: در این ارتباط، برنامۀ افزایش سرمایه بانک ها به منظور رسیدن به استانداردهای جهانی، عملیاتی می شود.
رییس دولت دوازدهم یادآور شد: از آنجا که بخش مهمی از ایجاد شغل در بنگاه های کوچک صورت می گیرد و با توجه به اولویت موضوع اشتغال در افق میان مدت، بر اساس سیاست های دولت دوازدهم، تأمین مالی بنگاه‌های بزرگ از نظام بانکی به بازار سرمایه منتقل خواهد شد تا نظام بانکی بتواند خدمات گسترده تری برای تامین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط فراهم کند.
وی گفت: اصلاحات اساسی در بودجه دولت، صندوق های بازنشستگی، نظام بانکی، فضای کسب و کار و نظام بنگاهداری، از جمله محورهای اصلی برنامه اصلاحات ساختاری دولت است و انتظار می رود که با انجام آن، کشور در مسیر پیشرفت پایدار قرار گیرد.

**حمایت های اجتماعی را مشروط و زمان دار می کنیم/ تا سال 99 فقر مطلق ریشه کن می شود
رییس جمهوری به برنامه دولت دوازدهم در زمینه مساله فقر و توزیع درآمد اشاره کرد و گفت:هرچند مجموعه مواردی را که توضیح دادم می‌تواند زمینه‌ساز تغییر در چهره فقر و توزیع درآمد در کشور شود،اما علاوه بر اقدامات فوق، ما برای دستیابی به اهداف عدالت اجتماعی، نیازمند تغییر در شیوه حمایت های اجتماعی نیز هستیم.
روحانی افزود: دولت دوازدهم، حمایت‌های اجتماعی را از یک پوشش گسترده و بدون هدف گیری دقیق، که به اتلاف منابع کشور انجامیده، به تمرکز بر پوشش گروه‌های نیازمند تغییر خواهد داد. از سوی دیگر، حمایت‌های اجتماعی نامشروط را به صورت حمایت های مشروط و زمان‌دار اصلاح می کند.
وی همچنین گفت: انتظار می رود با انجام این اقدامات پایه و اقداماتی که در برنامه تشریح شده است، وضعیت معیشتی حدود 10 میلیون نفر از اقشار آسیب‌پذیر تا سال 1399، بهبود پنج برابری یابد و فقر مطلق ریشه کن شود.
وی درخصوص برنامه دولت دوازهم در زمینه اشتغال نیز اظهارکرد: به دلیل شرایط ویژه بازار کار، دولت دوازدهم در جهت افزایش رشد اقتصادی، که مهمترین مسر ایجاد شغل پایدار و درآمدزاست، تلاش می کند.

** سیاست‌های فعال بازار کار را به اجرا در خواهد آورد
رییس دولت دوازدهم ادامه داد: دولت با اولویت‌گذاری نسبت به استان‌های محروم و استان‌های با نرخ بیکاری بالاتر از متوسط، طرح کارورزی را به اجرا می گذارد تا با کاهش هزینه‌های آموزش نیروی کار، انگیزه بنگاه‌ها را برای جذب فارغ التحصیلان دانشگاهی افزایش دهد.
روحانی ادامه داد: دولت همچنین به منظور کاهش هزینه‌های بنگا‌ه‌های اقتصادی در به کارگیری نیروی کار جوان، طرح معافیت بیمه‌ای سهم کارفرما را برای شغل اولی هایِ طرح کارورزی، اجرایی خواهد کرد.

** ضرورت توجه وزیران دولت دوازدهم و همه مدیران ارشد به انتصاب زنان و جوانان در سمت‌های مدیریتی
به گزارش ایرنا، رییس دولت دوازدهم در بخش دیگر از سخنان خود از چهار اولویت‌ سیاست داخلی سخن گفت: ایران جامعه‌ای گسترده، دارای تنوع‌های زبانی، قومیتی، دینی، مذهبی و اجتماعی است. احترام نهادن به همه این تنوع‌ها، از اولویت‌های دولت دوازدهم خواهد بود.
روحانی ادامه داد: وزیران دولت دوازدهم و همه مدیران ارشد باید انتصاب شایسته زنان و جوانان در سمت‌های مدیریتی مختلف را مدنظر داشته باشند. استفاده از زنان و جوانان در سمت‌های معاونت و مدیر کلی وزارتخانه‌ها زمینه‌ساز درخشش بیشتر آنان در آینده خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: دولت یازدهم بر توسعه فعالیت حزبی و تشکل‌های مردم نهادکشور تأکید داشت؛ دولت دوازدهم نیزحق شهروندان را در انجام فعالیت سیاسی و اجتماعی به رسمیت شناخته و از گسترش فعالیت آنان در چارچوب قانون حمایت خواهد کرد.
روحانی افزود: دولت یازدهم با تدوین منشور حقوق شهروندی گام مهمی به سوی نهادینه کردن رعایت حقوق شهروندی برداشته و اجرای حقوق شهروندی را از دستگاه‌های تحت نظر قوه مجریه آغاز کرده و در این راستا در دولت دوازدهم برنامه‌های جدی‌تری دارد. همچنان که سایر قوا را نیز به رعایت حقوق شهروندی دعوت می‌کند.

** برجام نه تهدید علیه کشورها و نه تسلیم در برابر قدرت هاست
وی در ادامه تعامل گسترده با جهان و حفظ عزت و کرامت ایرانیان را اولویت‌های سیاست خارجی در دولت دوازدهم ذکر کرد و گفت: پرونده هسته‌ای ایران به عنوان یکی از پیچیده‌ترین مسائل کشور با مذاکرات کارشناسانه و عزتمندانه و با اجماع ملی و حمایت‌های رهبری به سرانجام رسید و فصل تازه‌ای از تعاملات و همکاری‌ها با جهان گشوده شد.
رییس جمهوری یادآور شد: قطعنامه ها تهدیدکننده امنیت ملی و تحریم‌های ظالمانه هسته ای شورای امنیت که تحت فصل هفتم منشور ملل متحد علیه ایران وضع شده بود، یک جا لغو شد. سپس مناسبات اقتصادی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران با جهان شتاب تازه‌ای گرفت و در حوزه‌های انرژی و فناوری و تجارت گام‌های بلندی برداشته شد و آنها که با فشارهای سیاسی و قطعنامه‌های تحریمی در انتظار بی‌ثباتی و ناامنی در ایران بودند، ناکام ماندند.
وی با بیان اینکه اکنون فصل نوینی در سیاست خارجی ایران آغاز شده است، اظهار کرد: ایران برجام را نه تهدید علیه کشورها و نه تسلیم در برابر قدرت‌ها؛ بلکه توافقی برد - برد و متوازن می داند که مسیر همکاری و اعتمادسازی را با جهان، گشوده است.
رییس جمهوری علت بهانه‌جویی‌ها و عهدشکنی‌های دولت جدید آمریکا را توفیق ایران در انجام تعهدات و احقاق حقوق خود و شکست آنها در زیاده‌خواهی‌ها ذکر کرد و ادامه داد: ایران به تعهدات خود پای‌بند است و هر تخلفی را از جانب دیگران به جد پیگیری خواهد کرد و به تناسب پاسخ خواهد گفت.

** آنها که تلاش می کنند به زبان تحریم و تهدید باز گردند زندانی اوهام گذشه خود هستند
روحانی در ادامه افزود: آنها که تلاش می کنند دوباره به زبان تحریم و تهدید باز گردند، زندانی اوهام گذشته خود هستند و با دشمن تراشی و هراس افکنی، خود را از مزایای صلح محروم می‌کنند.
وی خاطرنشان کرد: کسانی که ماه‌ها از پاره کردن برجام سخن ‌می گفتند، به تازگی به توصیه برخی مشاوران خود که چنین اقدامی را باعث انزوای آمریکا در صحنه جهانی می‌دانند، ایران را به نقض روح برجام متهم می‌کنند. این در حالی است که هفت گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجرای کامل برجام توسط ایران را تأیید کرده است.
رییس جمهوری اضافه کرد: جهانیان در ماه های اخیر به وضوح دیده اند که آمریکا ـ به ویژه در دوران ریاست جمهوری ترامپ ـ توافقات بین‌المللی را نادیده می‌گیرد و علاوه بر بدعهدی مستمر و مکرر در برجام، از توافق پاریس تا توافق با کوبا و از نفتا تا توافق مشارکت ماوراء اقیانوس آرام را زیرپا گذاشته و به دنیا و حتی متحدین خود نشان داده است که ایالات متحده نه شریک خوبی است و نه طرف مذاکره ای قابل اعتماد.
روحانی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در طول تاریخ پرافتخار خود به همه تعهدات بین‌المللی پایبند بوده و خواهد بود؛ ولی با پشتوانه حمایت و استقامت مردم بزرگ ایران در برابر بدعهدی‌ها با اعتماد به نفس و هوشمندی از حقوق ملت ایران پاسداری می‌کند.
وی اضافه کرد: دولتمردان جدید آمریکا باید بدانند که تجربۀ شکست خوردۀ تحریم و تحمیل، دولت های گذشته شان را به پای میز مذاکره کشاند و اگر مایل باشند به آن تجربه بازگردند، یقیناً در مدت زمان کوتاهی ـ نه در مقیاس هفته و ماه، بلکه در مقیاس ساعت و روز ـ به شرایطی بسیار پیشرفته‌تر از زمان شروع مذاکرات بازخواهیم گشت.
رییس جمهوری اظهار کرد: برجام الگوی تفوق صلح و دیپلماسی برجنگ و یک جانبه گرایی است و اگرچه این، ترجیح جمهوری اسلامی ایران است اما تنها گزینه کشور نبوده و نیست.

** ایران خواستار منطقه ای امن و قدرتمند است/ مشکلات منطقه راه حل های منطقه ای دارد
رییس دولت دوازدهم در ادامه به شرایط منطقه اشاره کرد و گفت: منطقه پرتنش غرب آسیا به دلیل مداخلات خارجی و گسترش افراطی‌گری و خشونت در وضعیت بسیار خطرناکی بسر می برد.
وی افزود: ایران خواستار منطقه‌ای امن، قدرتمند، باثبات و پیشرفته است و همکاری منطقه‌ای در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی را تنها، راه دستیابی به اهداف مشترک و مقابله با نابسامانی‌های درونی و تحمیلی بر منطقه می‌داند.
روحانی گسترش افراطی‌گری و تشدید وابستگی را دو نتیجه بی ثباتی در منطقه ذکر کرد و گفت: ایران خشونت گروه‌های تکفیری و تلاش برای کسب امنیت از طریق وابستگی به قدرت‌های خارجی را چالش اصلی امنیت منطقه می‌داند و با حسن نیت و عزم قاطع به دنبال ثبات و صلح در منطقه است.
وی با بیان این که مشکلات منطقه فقط راه حل منطقه‌ای دارد، اظهار کرد: ایران به عنوان لنگرگاه ثبات و امنیت، دست دوستی خود را به سوی کشورهای همسایه دراز می‌کند و خواستار ایجاد صلح و آرامش است بر همین اساس، اولویت بنیادی سیاست خارجی در دولت دوازدهم گسترش همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه منطقه‌ای است.
روحانی اولویت دیگر سیاست خارجی را تقویت دیپلماسی اقتصادی در جهت پیشبرد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ذکر کردو گفت: دولت دوازدهم با هدف دستیابی به حضور مؤثر ایران در زنجیره ارزش جهانی، تسهیل جذب سرمایه، فناوری و گردشگر، تقویت بازارهای صادرات کالای غیرنفتی و خدمات فنی و مهندسی، زمینه‌‌سازی برای حضور مؤثر و هدفمند بخش خصوصی در بازارهای منطقه‌ای و جهانی و نیز شناسایی فرصت و مزیت‌های نسبی را در صدر برنامه‌های خود قرار داده و ابتکارهای جدیدی را طراحی و اجرا خواهد کرد.

** اولویت‌های سیاست فرهنگی
رییس جمهوری در ادامه درخصوص اولویت سیاست فرهنگی دولت دوازدهم تاکید کرد: اخلاقی زیستن از آرمان‌های جوامع بشری و ادیان الهی است و در جامعه ایرانی ـ اسلامی ما اولویت اساسی به شمار می‌آید. دولت وظیفه دارد به اندازه سهم خود از قدرت و مسئولیت، زمینه‌ساز زندگی اخلاقی جامعه باشد.
روحانی تصریح کرد: دولت دوازدهم کماکان بر زدودن نگاه امنیتی به فرهنگ و بسط آزادی‌های قانونی و دوری کردن از برخوردهای سلیقه‌ای با مقوله‌های فرهنگی و هنری تلاش خواهد کرد.
وی خاطرنشان کرد: مدارس و دانشگاه‌های کشور باوجود رشد کمی همچنان جای رشد و تکامل کیفی بیشتر را دارند تا بتوانند به مسئولیت خود یعنی تربیت انسان‌هایی متناسب با مقتضیات و نیازهای کشور در دنیای امروز عمل کنند. کیفیت گرائی در مدارس و دانشگاه‌ها، مهم‌ترین اقدام فرهنگی برای ساختن آینده ایران است.
رییس دولت دوازدهم تصریح کرد: دولت بر این باور است که برخوردهای محدودکننده و سلیقه‌ای با فضای مجازی ـ که در ادامه رویکردهای محدودکننده دسترسی به فناوری در گذشته است ـ نمی‌تواند تأمین‌کننده منافع و مصالح جامعه ایران باشد.
روحانی ایجاد دسترسی آزاد، باکیفیت و ارزان به فضای مجازی و بسترسازی برای استفاده آزاد و مسئولانه ودر چارچوب قانون و اخلاق از فضای مجازی، محرک توسعه اقتصادی و ارتقای کیفیت زندگی است.

** اولویت های محیط زیست دولت/هیچ فرصتی برای آزمون و خطا باقی نمانده
وی در بخش دیگر از سخنان خود درخصوص اولویت های محیط زیست گفت: محیط‌ زیست کشور در وضعیتی است که ضرورت دارد به آن توجه اساسی و همه‌جانبه داشته باشیم.
رییس جمهوری با بیان اینکه هیچ فرصتی برای آزمون و خطا باقی نمانده است، تصریح کرد: همه دستگاه‌ها موظف‌ هستند در حیطه اختیارات و اقدامات خود، به گونه‌ای عمل کنند که مانع تخریب منابع محیط ‌زیستی شوند و به تدریج زمینه‌ای ایجاد شود که محیط‌ زیست ایران بتواند ظرفیت‌های از دست رفته خود را احیا کند.
رییس جمهوری با بیان اینکه محیط‌ زیست در دولت یازدهم مورد تأکید بود، اصلاح مدیریت منابع آب را از دستور کارهای دولت دوازدهم ذکر کرد.
روحانی با یادآوری اینکه منابع آبی کشور در شرایط بحرانی قرار گرفته است، افزود: ادامه روندهای غیرسازنده گذشته در زمینه مدیریت منابع آب ناممکن است و به طور حتم باید ایده‌های جدید، اصلاح ناکارآمدی‌ها و روش‌های نادرست گذشته و بهبود حکمرانی آب کشور در دستور کار قرار گیرد و البته دستیابی به این مهم آسان نخواهد بود.
وی همچنین به برنامه دولت در زمینه مقابله با فرسایش خاک اشاره و اظهار کرد: اگرچه آگاهی نسبت به مدیریت منابع آب عمومی‌تر شده اما منابع خاک کشور نیز به دلیل الگوی توسعه، عقب‌ماندگی‌های فناوری و بسیاری علل دیگر در معرض فرسایش شدید است.
رییس دولت تدبیر و امید یادآورشد: ادامه این وضعیت کشور را با بحران‌های زیادی از جمله تشدید مسأله ریزگردها، بیابان‌زایی شدیدتر، کاهش امنیت غذایی و بیکاری فزاینده مواجه خواهد ساخت.
روحانی در ادامه به برنامه دولت برای مقابله با آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: آلودگی هوا جان انسان‌ها و تنوع زیستی را تهدید می‌کند. اگرچه در دولت یازدهم گام‌هایی برای مقابله با آلودگی هوا برداشته شد و نتایج مثبتی حاصل گشت، اما اقدامات بسیاری بیشتری در زمینه‌های صنعتی، سوخت و حمل و نقل باید صورت گیرد تا کیفیت هوا بهتر شود.
وی همچنین درخصوص حفظ جنگل‌ها و مراتع گفت: عملکرد کشور در چهار دهه گذشته در زمینه جنگل‌داری و صیانت از مراتع نامناسب بوده و به از بین رفتن میلیون‌ها هکتار جنگل انجامیده است.
وی خاطرنشان کرد:عواقب مخرب نابودی جنگل‌ها و مراتع برای فرسایش خاک، کاهش ذخیره آبخوان‌ها، بروز سیل و سایر عوارض مخرب محیط‌ زیستی، اصلاح مسیر گذشته و حرکت در جهت صیانت از جنگل‌ها و مراتع را ضروری ساخته است.
رییس جمهوری ادامه داد: مدیریت نامناسب پسماندها، بالا بودن میزان تولید پسماند در کشور، دفن نامناسب و عقب‌ماندگی شدید در فناوری‌های مدیریت پسماند و استفاده از آن‌ها به صورت بازیافت یا تبدیل کردن به انرژی، موجب کاهش کیفیت زندگی در سکونت‌گاه‌های نزدیک پسماندگاه‌ها، و کیفیت منابع آب و خاک شده است. حکمرانی و مدیریت محیط ‌زیست کشور نیازمند تأکید ویژه بر این موضوع است.
روحانی ادامه داد: کشور متأسفانه از نظر مدیریت فاضلاب و هم‌چنین بازچرخانی آب در همه بخش‌ها دارای ضعف و عقب‌ماندگی جدی است. غلبه بر بحران منابع آب و مدیریت آن‌ها بدون توجه جدی به این حوزه ناممکن است.

** اولویت‌های اجتماعی
به گزارش ایرنا، رییس جمهوری در ادامه درباره اولویت های اجتماعی دولت دوازدهم اظهار کرد: همه دستگاه‌ها مکلفند به هنگام تصمیم‌گیری درباره سیاست‌ها، برنامه‌ها و اقدامات خود، ملاحظات اجتماعی و پی‌آمدهای اجتماعی اقدامات خود را لحاظ کنند تا هر گونه اقدامی با کمترین خسارات اجتماعی و بیشترین مزایای اجتماعی اجرا شود.
روحانی همچنین درباره بهداشت و سلامت به عنوان یکی از اولویت های دولت دوازدهم گفت: اجرای طرح تحول سلامت نشان‌دهنده اهمیت این مقوله نزد دولت یازدهم بود و در دولت دوازدهم نیز در اولویت قرار خواهد داشت اما نظام بهداشت و سلامت کشور نیازمند اصلاحات ساختاری است که اصول این اصلاحات در برنامه و خط‌مشی دولت دوازدهم به دقت تشریح شده است.
وی با بیان اینکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف به اجرای این برنامه اصلاحی است، افزود: سایر دستگاه‌ها نیز مکلفند تأثیرات اقدامات خود بر بهداشت و درمان جامعه را لحاظ کرده و با رویکردی کل‌نگر و سلامت‌محور به جامعه عمل کنند.
رییس دولت دوازدهم همچنین درخصوص بهبود سطح پوشش و کیفیت ارائه خدمات بیمه‌ها گفت: حمایت و تأمین اجتماعی، نیازمند نظام بیمه‌ای کارآمد است. نظام بیمه تحت تأثیر روندهای نادرست گذشته به شدت تحت فشار قرار گرفته و هر دو بخش بیمه‌های اجتماعی و بیمه‌های سلامت نیازمند اصلاحات بنیادین برای پایدارسازی منابع و هدفمند کردن خدمات خود هستند.
وی درخصوص آسیب‌های اجتماعی نیز اظهار کرد: نرخ افزایش برخی آسیب‌های اجتماعی نگران‌کننده است و رهبر معظم انقلاب نیز در این خصوص دغدغه بالایی دارند. طرحی برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی در برنامه و خط‌مشی دولت دوازدهم ارائه‌شده که در دستور کار قرار خواهد گرفت.
روحانی اصلاح وضعیت صندوق‌های بازنشستگی را اولویت دیگر اجتماعی دولت دوازدهم ذکر کرد و گفت: صندوق‌ها به دلیل اقداماتی که در گذشته درخصوص آن‌ها انجام گرفته، وضعیت رشد اقتصادی و کیفیت نامناسب بنگاه‌داری در آن‌ها، وضعیت نامناسبی دارند و برای جلوگیری از تشدید مسائل آن‌ها باید اصلاحات بنیادینی در آن‌ها صورت گیرد.


2023

سیاسی

دولت12

رای اعتماد

مجلس روحانی

دوازدهم روحانی جمهوری ادامه اقتصادی اجتماعی برنامه منابع اینکه اصلاحات گذشته افزود اولویت نیازمند خاطرنشان سیاست اسلامی افزایش بودجه بانکی مشکلات اصلاح همچنین منطقه امنیت اقتصاد خدمات اقدامات کیفیت اظهار تأمین امروز حمایت ایجاد مدیریت همکاری مقابله جامعه تغییر زمینه اضافه دستیابی خارجی جهانی تصریح اجرای شهروندی گسترش درآمدهای برجام درخصوص زندگی انتظار سیاسی گرفته اساسی دارند مسائل یازدهم شورای تصمیم‌گیری فراهم مواجه سخنان بیشتر مالیاتی وضعیت پیشرفت عمومی تدبیر عنوان آن‌ها اعتماد درمان نمایندگان بهداشت تاکید تعادل بهبود منطقه‌ای فرهنگی علاوه مشترک ساختاری بیشتری نخواهد وظیفه سلامت محیط‌ حاکمیت اشاره اهداف آرامش تهدید ارائه بتواند دستگاه‌ها قانون فناوری تأکید خواستار میزان اولویت‌های سرمایه گزارش آموزش ادارۀ دارایی مبنای رعایت می‌تواند می‌کند آمریکا بازار اقدام باشند شفافیت برنامۀ تصمیم‌سازی سیاست‌های گسترده نامناسب چالش‌های شرایط هستیم تشدید دستور پایدار مراتع توسعه مدیران خصوصی هزینه‌های وزیران برنامه‌های منظور مکلفند مشروط نادرست دارایی‌های بانک‌ها جانبه یادآور عدالت روندهای زمینه‌ساز آینده گزینه برداشته فعالیت استفاده سمت‌های ارتقای جوانان البته مهمترین برابر مالیات تشریح آسیب‌های ایرنا بنیادی بازنشستگی حمایت‌های درآمد هدفمند همراه انتخابات شایسته حداقل دیگری دارای توافق فرسایش اشتغال اگرچه فرصتی مسئولیت مجازی قضاییه حراست چهارساله درباره بین‌المللی جنگل‌ها انرژی می‌دانم تحریم آزادی تعهدات منشور طبیعی دولتی منتخب اقشار آلودگی مشارکت استان‌های گروه‌های محدودکننده پسماند سلیقه‌ای برخوردهای اقداماتی اخلاقی مدارس صیانت بسیاری بنگاه‌های موضوع دنبال ساختار زیستی حکمرانی ناممکن آزمون دسترسی نمانده توزیع متوسط بازارهای انجامیده ضرورت مذاکره بیمه‌های کشورها مقیاس تجدید الگوی همچنان بسیار اقدامی مزایای حوزه‌های گشوده تازه‌ای گردند زندانی تسلیم اوهام دیپلماسی چارچوب تقویت مذاکرات انتصاب بیمه‌ای نیروی بیکاری کارورزی عقب‌ماندگی وابستگی قدرتمند مدیریتی خط‌مشی افراطی‌گری خشونت می‌داند امنیتی محروم شیوه‌ محترم قانونی برخوردار خواهند انقلاب تعیین گذاری سامانی چابک‌سازی دستگاه رقابت نهادهای پشتوانه دوران تأیید یادآوری بنیان برگرفته تقدیم تبدیل بلندتر یارانی گام‌هایی نظارت مدیریت‌های مُسکّن میزانی آنهایی دادند برگزیدند همیشگی شفابخش تغییرات امکان مسرفانه ندارد نخبگان صاحبنظران بپردازد صمیمانه صبورانه هماهنگی ساختارها تولید می‌جویم پیش‌رو نمی‌تواند انزوای واقع‌بینی دوراندیشی هزینه ترجیح فراوان مناسبات مقاومتی مصالح بدانند پشتیبانی دولت‌ها تحمیل صراحت اتکای مخارج مجموعه مؤسسات سیاستگذاری هم‌چنین انگیزه بگیرد مساله اهمیت تمرکز بکاهد مجریه مستمر داخلی منافع ایرانیان اداره‌ تدوین شهروندان تصمیم تجربه پافشاری خواهیم الزام صندوق‌های ناپایدار بالاتر میلیارد متناسب همواره باوجود کنونی اولین ویژگی ضروری بنگاه‌داری