برگزیده ها
نگفتم دولت یا نظام ما سکولار است/ دلیل توهین به نمازخوان‌ها و خطیب نمازجمعه چیست

مازندمجلس: رئیس فراکسیون روحانیت مجلس دهم از اظهارات کواکبیان در جریان بررسی کلیت برنامه دولت دوازدهم انتقاد کرد و گفت:‌ وقتی برنامه دولت دوازدهم را با دقت نگاه کردیم، رنگ و بوی آموزه‌های دینی را در این برنامه ندیدیم. اما نگفتم دولت یا نظام ما سکولار است.

مازندمجلس: رئیس فراکسیون روحانیت مجلس دهم از اظهارات کواکبیان در جریان بررسی کلیت برنامه دولت دوازدهم انتقاد کرد و گفت:‌ وقتی برنامه دولت دوازدهم را با دقت نگاه کردیم، رنگ و بوی آموزه‌های دینی را در این برنامه ندیدیم. اما نگفتم دولت یا نظام ما سکولار است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری در جریان نشست علنی نوبت بعدازظهر مجلس شورای اسلامی در تذکری در واکنش به اظهارات مصطفی کواکبیان که در موافقت با کلیت کابینه اظهار نظر کرده بود در تذکر اصل ۷۹ آیین‌نامه داخلی مجلس اعلام کرد: نظام اسلامی، حاکمیت، فقه سیاسی، فقه تربیتی، آموزه‌های دینی و اخلاقی دارد و تاکید من این بود که برنامه‌ای که در نظام دینی ارائه می‌شود باید با نظام‌های غیر دینی متفاوت باشد.

او گفت: برنامه برخی کشورها همچون مالزی که ادعای جمهوریت اسلامی ندارند قابل دسترسی است و باید ببینیم برنامه‌های فرهنگی و آموزشی در این کشورها چگونه است. این در حالی است که وقتی برنامه دولت دوازدهم را با دقت نگاه کردیم، رنگ و بوی آموزه‌های دینی را در این برنامه ندیدیم.

رئیس فراکسیون روحانیت مجلس دهم تصریح کرد: نگفتم دولت یا نظام ما سکولار است بلکه عرض کردم اگر این برنامه در یک دولت سکولار نوشته می‌شد، چه تفاوتی داشت؟

نماینده اصولگرای قم در واکنش به بخشی از سخنان کواکبیان یادآور شد: اینکه آقایان کواکبیان می‌فرمایند برخی مجلس را با خطبه‌های نماز جمعه اشتباه گرفته‌اند یعنی نعوذبالله در خطبه‌های نماز جمعه منطق، عقل و ادب نیست. این چه حرفی است؟ یعنی بیاییم به نمازخوان‌ها، خطیب جمعه و نماز جمعه اهانت کنیم. دلیل ما چیست؟!

عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان نمایندگان ولایی مجلس خاطرنشان کرد: در آموزه‌های دینی ما تاکید شده به حرف افراد نگاه کنید، نه خودشان. هرکجای حرفم که اشتباه بود، استدلال کنید که اشتباه است و بنده هم عذرخواهی خواهم کرد. اما اینکه بیاییند با توهین حرف بزنند یا برخی معنی سکولاریسم را نمی‌فهمند، درست نیست.

رئیس فراکسیون روحانیت مجلس تصریح کرد: من ادعای فهمیدن ندارم اما نماینده‌ها باید براساس تشخیص خود چیزی را بپذیرد یا رد کند. بنابراین اینکه بگویند برخی معنای سکولاریسم را نمی‌فهمند، درست نیست. ما به عنوان نماینده سوگند خورده‌ایم. هم اکنون در این برنامه حقوق شهروندی مورد تاکید قرار گرفته و این در حالی است که مسکن، بیمه، تحصیل و شغل جزو حقوق شهروندی است و لازم است امنیت‌های دستیابی به آن را در نظر بگیریم.

ذوالنوری در پایان تصریح کرد: مشکل ما حوزه‌هایی است که به آن پرداخته نشده است و بنده مجدداً از اینکه وقت عزیزان را گرفتم عذرخواهی می‌کنم.

به گزارش ایلنا، علی لاریجانی که ریاست این جلسه را برعهده داشت در واکنش به درخواست مصطفی کواکبیان برای ایراد تذکر اصل ۷۹ خطاب به او گفت: آقای کواکبیان برای چه می‌خواهید تذکر دهید. آقای ذوالنوری به شما توهینی نکردند. شما گفتید اینجا را با خطبه نماز جمعه اشتباه گرفته‌اید و تلویحاً قصد داشتید تعریض داشته باشی.

رئیس مجلس خاطرنشان کرد: همچنین گفتید برخی معنای سکولاریسم را نمی‌فهمند که این درست نیست. چرا که این حرف اشکال داشت و به هرحال با توجه به اینکه توهینی به شما نشده و ماهم فرصت نداریم امکان بیان تذکر وجود ندارد.

برنامه کواکبیان اینکه آموزه‌های اشتباه فراکسیون سکولار نمی‌فهمند اظهارات واکنش تاکید تصریح ذوالنوری سکولاریسم اسلامی روحانیت دوازدهم نگفتم خاطرنشان نمازخوان‌ها گفتید عذرخواهی توهین معنای خطبه‌های توهینی شهروندی نماینده ندیدیم شورای گزارش کردیم مصطفی جریان ادعای کشورها ایلنا