برگزیده ها

مازندمجلس: در جلسه علنی امروز مجلس موافقان وزیر پیشنهادی اقتصاد، تجربه مدیریتی و عملکرد مثبت در گمرک را از ویژگی‌های وزیر پیشنهادی عنوان کردند و در مقابل مخالفان ، نداشتن برنامه عملیاتی و اعلام اهداف کلی را از نقاط ضعف کرباسیان دانستند.

مازندمجلس: در جلسه علنی صبح امروز نظرات موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی مطرح شد و کرباسیان هم به دفاع برنامه‌های خود پرداخت.
*نقطه عطف مدیریت کرباسیان کاهش قابل ملاحظه قاچاق در کشور است
فریده اولاد‌قباد نماینده مردم تهران در موافقت با مسعود کرباسیان وزیر پیشنهادی اقتصاد ابتدائاً از وزرای پیشنهادی خواست به حرمت 7 مزار شهدای گمنام هنگام ورود به تالار آفتاب مجلس به مسئولیت سنگین خود دقت کنند.
وی در ادامه با یادآوری اینکه اقتصاد ایران در سال‌های گذشته با شرایط ویژه‌ای روبه‌رو بوده است، ثبات اقتصادی و تورم تک‌رقمی را از نتایج عملکرد دولت یازدهم برشمرد و با یادآوری اینکه رشد اقتصادی کشور از منهای 7 درصد در سال 91 به مثبت 12 در سال 95 رسیده است،‌ گفت: تورم در ایران در مقطعی به 40 درصد هم رسیده بود، اما امروز تک‌رقمی است.
اولادقباد با تأکید بر اینکه دولت دوازدهم باید اصلاحات ساختاری در عرضه اقتصاد کشور را در دستور کار خود قرار دهد، گفت: وزیر پیشنهادی باید  علاوه بر دانش اقتصادی از شجاعت و صراحت هم برخوردار باشد تاب تواند اصلاحات ساختاری را از زوایای مختلف انجام دهد چرا که صرفاً تئوری‌های علم اقتصاد رافع مشکلات امروز اقتصادی کشور نیست. 
وی با اشاره به اینکه کرباسیان وزیر پیشنهادی اقتصادی دکترای مدیریت برنامه‌ریزی داشته و 16 جلد کتاب ترجمه کرده است، اظهار داشت: این نشان‌دهنده آشنایی ایشان با ساز و کار کسب و کار جهانی است به علاوه ایشان با اقتصاددانان کشور ارتباط گسترده دارد و 28 سال هم سابقه معاونت وزیر در وزارتخانه‌های صنعت، نفت، بازرگانی و اقتصاد دارد.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به اندوخته‌های اجرای کرباسیان از بخش‌های گوناگون اجرایی کشور اشاره کرد و با یادآوری احاطه جامع و کامل وی به حوزه‌های اقتصادی به واسطه حضور در نشست‌های داخلی و خارجی گفت: نقطه عطف تجربیات آقای کرباسیان اصلاحات اقتصادی در 4 سال گذشته در گمرک کشور است که کاهش قابل ملاحظه در قاچاق کشور را شاهد بوده‌‌ایم.
وی از تعامل بالای کرباسیان با کارآفرینان کشور سخن گفت و با تأکید بر اینکه این وزیر پیشنهادی دارای قدرت تعامل و همکاری چندجانبه با وزارتخانه‌ها و سازمان‌های گوناگون است، بیان داشت: یکی از ریشه‌های مشکلات امروز اقتصادی کشور عدم هماهنگی نهادهای گوناگون با یکدیگر است. 
اولادقباد پایبندی برنامه‌های کرباسیان به اسناد بالادستی از جمله برنامه ششم توسعه و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی و اجرای اصل 44 قانون اساسی را از جمله دیگر مزایای وزیر پیشنهادی اقتصاد خواند و گفت: مهمترین مطالبات مجلس از آقای کرباسیان اصلاح نظام بانکی و نظام مالیاتی و گمرک کشور و به حداقل رسیدن وابستگی دولت به درآمدهای نفتی است.
وی با اشاره به اینکه برنامه‌های ارائه شده از سوی کرباسیان به رونق اقتصاد کشور کمک می‌کند، خاطرنشان کرد:‌ از دیگر محورهای برنامه‌های وزیر پیشنهادی اقتصاد پرداخت مطالبات دولت به پیمانکاران است که موجب می‌شود آنان به اقتصادی کشور بازگشته در نتیجه به ویژه به قشر کارگر کشور کمک شود. 
عضو فراکسیون مجلس شورای اسلامی با اشاره به تأکید کرباسیان بر شفافیت اقتصادی، این مهم را موجب تشویق بخش خصوصی به افزایش سرمایه‌گذاری در کشور خواند و گفت:‌در برنامه‌های آقای کرباسیان بر افزایش نقش بورس در اقتصاد کشور تأکید شده است. 
* من در برنامه‌های آقای کرباسیان جز نظریه‌پردازی چیزی ندیدم
ولی ملکی در مخالفت با وزیر پیشنهادی اقتصاد گفت: من هر چه برنامه آقای کرباسیان را بررسی کردم چیزی جز نظریه پردازی ندیدم.
وی افزود: حوزه اقتصاد عدد و رقم می‌خواهد، اهداف کمی می‌خواهد؛ باید مشخص شود که امروز در کجا قرار داریم و بعد از 4 سال باید به کجا برسیم و سالیانه باید گزارش عملکرد بدهیم.
نماینده مردم مشکین‌شهر در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: من به آقای کرباسیان هم گفتم متاسفانه اهداف کمی در برنامه‌ها مشاهده نکردم و وزیر پیشنهادی هم پذیرفت و حال اینکه وقت نداشته یا چیز دیگری بوده، مشکل خودش است و شاید هم اعتقادش بر این است.
ملکی خاطرنشان کرد: آقای کرباسیان شما چهار سال مسئولیت گمرک ایران را داشته‌اید و باید کارنامه‌ از کار خود در گمرک ارائه می‌دادید تا نقاط ضعف و قوت شما در این باره مشخص می‌‌شد.
وی افزود: آیا در گمرک قاچاق کالا از بین رفته است؟ شما در گمرک چه میزان توفیق داشته‌اید؟ قاچاق کالا از مبادی رسمی انجام می‌شود. چرا گمرک نتوانسته جلوی قاچاق کالا را بگیرد؟
نماینده مردم مشکین‌شهر در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ما در بحث رشد ناخالص داخلی در بین 24 کشور منطقه رتبه 10 را داریم و در بین 191 کشور جهان رتبه 18 را در اختیار داریم. آقای کرباسیان شما در این حوزه چه کاری می خواهید انجام دهید و برنامه شما برای این بخش چیست؟
ملکی تصریح کرد: در بحث آزادی اقتصادی ما در بین کشورهای منطقه رتبه آخر را داریم و در بین 181 کشور جهان رتبه ما 171 است. 
وی افزود: ما در بحث سرمایه‌گذاری خارجی در بین 117 کشور رتبه آخر را داریم.
نماینده مردم مشکین‌شهر اظهار داشت: آقای کرباسیان شما گفته‌اید من سرمایه‌گذاری مردمی را افزایش می‌دهم، با چه مکانیزمی می‌خواهید این کار را انجام دهید. وقتی که بانک‌ها حتی بانک‌های دولتی ما 18 تا 20 درصد سود می‌دهند چه کسی می‌خواهد پول خود را بیاورد و سرمایه‌گذاری کند.
ملکی ادامه داد: با شعار دادن تولید انجام نمی‌شود و تا زمانی که تولید انجام نشود بیکاری مهار نمی‌شود، ارزش افزوده بالا نمی‌رود، درآمد عمومی افزایش نمی‌یابد، ساختار اقتصادی اصلاح نمی‌شود.
وی در پایان گفت: آقای کرباسیان شما که می‌گویید با فساد بانکی مبارزه می‌کنید با توجه به فسادهایی که در بحث موسسات مالی کاسپین، فرشتگان و ... داشته‌ایم و همه آنها نیز مجوز بانک مرکزی را داشته‌اند با این موارد با چه مکانیزمی می‌خواهید مبارزه کنید. سیاست‌هایی که وجود دارد قادر به انجام این کار نیست.
* انتظار داریم وزیر مدار اقتصاد را از زیر چرخ‌های سیاست خارج کند
سید هادی بهادری نماینده مردم ارومیه به عنوان مخالف با وزیر امور اقتصاد و دارایی طی سخنانی گفت: در بحث کسب و کار رتبه 152 را در 4 سال به 120 رساندیم اما همین رتبه 120 نیز رتبه قابل قبولی نیست.
وی ادامه داد: در بحث آزادی اقتصادی رتبه 155، در بحث مباحث کارآفرینی رتبه 85 و در بحث فلاکت اقتصادی متأسفانه هجدهمین اقتصاد دنیا معرفی شدیم.
این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان داشت: یکی از موضوعاتی که خود آقای کرباسیان هم در برنامه‌شان اشاره کردند آسیب‌های حوزه اقتصادی است. آسیب‌های این حوزه عمدتاً از 4 بخش مطرح می‌شود، نفت زدگی‌، رانت زدگی، دولت زدگی و سیاست زدگی هستند.
بهادری افزود: انتظاراتی که مجلس از وزیر اقتصاد بعدی دارد این است که مدار اقتصاد را از زیر چرخ‌های سیاست خارج کند. ان‌شاالله با تداوم سیاست‌های اقتصادی مستحکم بتوانیم شاهد بهبود اقتصاد در آینده باشیم.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما برای اقتصاد نیاز به تئوری و مدل داریم، امروز در کشورهای مختلف دنیا و اقتصادهای نو ظهور مانند ترکیه، برزیل، چین، هند، مالزی شاهد هستیم عمدتاً از تئوری‌ها و مدل‌های مشخصی پیروی می‌کنند.
بهادری تأکید کرد: اقتصاد ما هم باید بر مدار مدل‌های مشخص حرکت کند تا خدای نکرده با سیاست‌زدگی دچار بالا و پایین نشود و آنطوری نشود که برای برنامه چشم‌انداز 20 ساله پیش آمد و رشد اقتصادی در مقطعی به منفی 6.8 رسید.
این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: درخواست من از آقای کرباسیان و تیم آینده این است که با یک تیم مشاوره قوی انشاالله بسترهای لازم برای جبران ضعف تئوریک حوزه اقتصادی را جبران کند.
وی در مورد برنامه ارائه شده از سوی وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی گفت: موضوعی که باید به آن توجه ویژه شود هماهنگی تیم اقتصادی است. مرکز ثقل تیم اقتصادی شخص وزیر اقتصاد است. 
بهادری بیان داشت: هماهنگی سایر وزارتخانه‌ها مانند وزارتخانه‌ کار، نفت، جهاد، راه، نیرو و همه اینها از وزیر آینده اقتصاد انتظار داریم، در گذشته این ناهماهنگی‌ها یکی از دلایل عدم توفیقات اقتصادی کشور ما بود.
این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: بحث قاچاق و عدم شفافیت‌ها یکی از موضوعات مهمی است که انتظار داریم دولت در کابینه بعدی بیشتر به آن توجه کند. اهداف کمی این موضوع برای ما مبهم است و در برنامه ارائه شده به لحاظ مشخص، مشخص نشده است که چه میزان قرار است موضوع قاچاق کاهش یابد.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: در مورد وضع حقوق‌های نجومی خوشبختانه تا حدودی حل و فصل شد منتها درخواست داریم بحث اجازه همکاری مدیران دولت در هیأت‌های مدیره شرکت‌ها محدودیت‌هایی ایجاد شود.
وی ادامه داد: در بحث پنجره سرمایه‌گذاری بیشتر عنایت شود و به تأثیر صادرات بیشتر توجه شود و شفافیت گمرکی و مسائل مختلف گمرکات که باقی مانده است و همچنین اظهاراتی که مطرح می‌شود حل و فصل شود.
بهادری در مورد موضوع اقتصاد در صحنه بین‌المللی تصریح کرد: فضایی که امروز پس از برجام به وجود آمده است یک فضای بسیار خوب است برای اینکه ظرفیت وزیر اقتصاد را به عنوان یک وزیر بین‌المللی مطرح شود. ارتباط تنگاتنگ وزیر اقتصاد با وزیر امور خارجه و دیپلماسی اقتصادی در کابینه آینده مورد انتظار مجلس است.
وی اضافه کرد: مسئله بعدی موازنه رکود و تورم است، سالیان سال ما دچار یک تورم و رکود کم بودیم. سیاست‌های اقتصادی به این سمت حرکت کرد که رکود افزایش پیدا کرد و تورم کاهش یافت. این سیاست‌ها باید با یک مدل صحیح و سنجیده ادامه پیدا کند. برای مردم و بازار بالا و پایین رفتن این سیاست‌ها کمی محل سئوال است.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: به طور مستمر باید سیاست‌ کاهش نرخ سود بانکی پیگیری شود. با سود بانکی 2 رقمی تولید بالا در کشور شکل نخواهد گرفت.
وی در مورد مؤسسات مالی و اعتباری نیز گفت: باید دقت شود با همکاری بانک مرکزی، موسسات غیر استاندارد مالی جمع شود. هدایت سرمایه بانک‌ها به سمت کارهای تولیدی و مولد سوق پیدا کند و بانک‌های مشترک با همسایگان را به مرور شکل دهیم.
بهادری در مورد عدالت اقتصادی در کشور تأکید کرد: در استان‌های مختلف کشور شاهد نابرابری‌های اقتصادی هستیم. درآمد سرانه استان‌های مختلف با هم متفاوت است. به عنوان مثال استان آذربایجان غربی درآمد سرانه‌اش 43 درصد از میانگین درآمد سرانه کشور پایین‌تر است و استان بیست و ششم کشور به حساب می‌آید.
این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این استان‌ها چرا عقب مانده‌اند؟ آن زمانی که با دلار 7 تومانی در داخل کشور سرمایه‌گذاری می‌شد ما در نقاط مرزی کشور با جنگ روبرو بودیم. برای پر کردن این شکاف وزارت اقتصاد باید برنامه داشته باشد.
وی اضافه کرد: نسبت مالیاتی که از استان‌ها اخذ می‌شود باید به سمت درآمد سرانه رود. در بحث مناطق آزاد نیاز به نظارت بیشتری است و در عین حال مجلس دنبال لایحه‌ای که دولت فرستاده بود در حال تصویب است که انشاالله این مسئله تسریع شود تا مناطق آزاد به سرعت شکل گیرد.
وی در مورد اقتصاد مقاومتی بیان داشت: باید پروتکل‌ها و شیوه‌نامه‌های این موضوع تدوین شود و از برخوردهای سلیقه‌ای احتراز شود. بخش خصوصی انتظاراتی دارد و یکی از آن این است که نرخ ارز یکسان‌سازی شود. مشکلات مالیاتی زیادی در واحدها وجود دارد و واحدهای تولیدی گله‌های زیادی از مالیات دارند.
وی در پایان تصریح کرد: در برنامه مطالب خوبی ارائه شده است اما فاقد اهداف کمی است. اگر برنامه به صورت نقش راه 4 ساله با ذکر شاخص‌ها ارائه شود می‌شود به راحتی آن را کنترل کرد و آقای کرباسیان به عنوان یکی از مدیران با سابقه و خوش‌نام و پرتلاش برای آنکه بعد از کسب رأی اعتماد مجلس بتواند موفقیت خوبی در کابینه آینده داشته باشد فکر می‌کنیم نیاز است این ضعف‌ها را برطرف کند.
* «کرباسیان» دروازه‌های ورود دلارهای غیرنفتی به کشور را باز کرد
سیدکمال الدین شهریاری نماینده مردم دشتی و تنگستان در موافقت با وزیر پیشنهادی اقتصاد، اظهار داشت: صحبت‌هایی که می‌خواهم درباره آقای کرباسیان مطرح کنم، حاصل 25 سال شناخت مستقیم بنده از وی در حوزه عمل، تجربه و کار است، چرا که بنده از دوره سوم مجلس شورای اسلامی توفیق داشتم با رئیس‌جمهور، معاون اول و تعدادی از وزرا همکاری داشته باشم، به همین دلیل عرایضم براساس شناخت مستقیم از آقای کرباسیان است. 
وی افزود: معاونت قوانین مجلس زحمت بسیار خوبی کشیده و گزارش کارشناسی درباره تطبیق برنامه‌های وزرای پیشنهادی با وظایف قانونی وزارتخانه‌ها اسناد بالادستی منتشر کرده است؛ 18 صفحه به برنامه‌ها و خط مشی‌ها و استراتژی‌های آقای کرباسیان اختصاص داده شده است و کمترین انحراف در این گزارش مربوط به خط مشی‌ها و برنامه‌های آقای کرباسیان است. 
شهریاری تصریح کرد: این موضوع به آن معناست که آقای کرباسیان در ارائه برنامه از خودش چیزی خلق نکرده است، دستگاه‌های اجرایی مجری قوانین هستند و برنامه آقای کرباسیان در واقع همان سند چشم‌انداز بیست ساله، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، برنامه‌های پنجم و ششم توسعه و بودجه‌های سالانه است. قرار نیست چیزی خارج از مصوبات مجلس شورای اسلامی در برنامه‌های آقای کرباسیان گنجانده شود. 
نماینده دشتی و تنگستان در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: آقای کرباسیان از سال 60 در دولت شهید رجایی قائم مقام معاونت سازمان برنامه و بودجه بودند، او در دولت‌های مختلف، دولت‌های چپ، راست، اصلاحات، سازندگی و اعتدال کار کرده است که نشان می‌دهد آقای کرباسیان بدون هیچ‌گونه وابستگی به فرقه، جناح، حزب و یا داشتن خط سیاسی، فقط کار کرده و حاشیه نداشته است. 
وی اضافه کرد: مخالفان وزیر پیشنهادی اقتصاد یک نکته درباره عملکرد و گذشته آقای کرباسیان را مورد اشاره قرار ندادند، آقای کرباسیان سیاسی‌کاری نداشته و این موضوع یک ضرورت برای اقتصاد کشور ماست، چرا که اقتصاد ما گاهی گرفتار سیاست می‌شود و هر وقت اقتصاد سیاست‌زده شد، ما دچار آسیب می‌شویم. 
شهریاری در پایان خاطرنشان کرد: آقای کرباسیان در دوران خدمت سی ساله‌شان در وزارتخانه‌های نفت، بازرگانی، صنایع سنگین و اقتصاد حضور داشتند و از آنجایی که تنها در یک وزارتخانه نبودند، فردی جامع‌الاطراف هستند. آقای کرباسیان اولین کسی بود که دروازه ورود دلارهای غیرنفتی را به کشور باز کرد. 
* «کرباسیان» با به کارگیری گوشه‌ای از تجارب ارزشمند خود می‌تواند مشکلات اقتصاد کشور را حل کند
عبدالحمید خدری نماینده مردم گناوه در موافق وزیر پیشنهادی اقتصاد، اظهارداشت: فراهم ساختن شرایط توانمندسازی بخش خصوصی، تسهیل فضای کسب و کار، تقویت رابطه اقتصادی خارجی در بهبود و ارتقای بهره‌وری، مشارکت در احیا و اصلاح نظام بانکی و تلاش برای جلب سرمایه‌گذاری خارجی، گوشه‌ای از برنامه‌های آقای کرباسیان وزیر پیشنهادی اقتصاد است. 
وی افزود: مخالفان وزیر پیشنهادی اقتصاد به گونه‌ای در صحن علنی صحبت می‌کردند و آمار و ارقام را ارائه می‌دادند که بنده یک لحظه احساس کردم در جلسه استیضاح آقای کرباسیان حضور دارم. آمار و ارقامی که مخالفان وزیر پیشنهادی اقتصاد مطرح می‌کردند، اصلاً مربوط به او نمی‌شود. 
خدری در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: آقای کرباسیان سال‌های متمادی در وزارتخانه‌ها و سازمان‌های اقتصادی حضور داشتند و خدمت کردند و اگر تنها گوشه‌ای از تجارب ارزشمند خود را در وزارت اقتصاد به کار گیرد، قطعاً موفق می‌شود. 
نماینده گناوه در مجلس یادآور شد: روحیه اخلاق‌مداری و تعامل‌گرایانه آقای کرباسیان، می‌تواند مشکلات امروز اقتصاد کشور را حل کند. 
خدری در پایان خاطرنشان کرد: حافظه قوی و انرژی بالای آقای کرباسیان، او را در سطح یک جوان سی و چند ساله قرار داده است که می‌تواند با قدرت، مشکلات اقتصاد کشور را حل کند. 
* رکود کاری کرده که مردم دلشان برای تورم تنگ شده است
رسول خضری نماینده مردم پیرانشهر در مخالفت با وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهارداشت: حوزه اقتصاد بحثی است که مورد تاکید مقام معظم رهبری است.
وی ادامه داد: نامگذاری سال و 2 بار تکرار بحث اقتصاد مقاومتی در سال‌های 95 و 96 دلیل توجه ویژه مقام معظم رهبری به این مقوله بسیار مهم است. من آقای کرباسیان را از سال‌های دور می‌شناسم و ارادت ویژه‌ای به ایشان دارم اما خب یکسری ابهامات و نقدهایی بود که به عنوان نماینده و  مطالبه‌گر از طرف مردم به عرض ایشان برسانم.
خضری بیان داشت: بحث اول بحث معیشت مردم است. رکود کاری کرده است که مردم دلشان برای تورم تنگ شده است. این وضعیت قابل قبول نیست و باید به فکر رفع این رکود باشیم.
این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بحث مؤسسات مالی زبانزد خاص و عام شده است. سال 90 و 91 قبل از تشکیل این دولت یکسری اختلاس‌های 3 هزار میلیارد دلاری در منطقه غرب کشور، اتفاق افتاد همچنان بلاتکلیف است. آقای کرباسیان در خصوص پیگیری مطالبات به حق مردم انتظار داریم به صورت شفاف بفرمایند چقدر می‌توانند پیگیر این مسائل باشند.
خضری اضافه کرد: نهادهای نظارتی پولی کشور خیلی ضعیف عمل کرده است. مردم گله‌مند هستند. مؤسسات ثامن‌الحجج، آرمان، فرشتگان، کاسپین و غیره با تابلوی بانک مرکزی و اعتمادی که مردم به نظام و بانک مرکزی دارند پولشان را در آنجا سپرده می‌گذارند. باید تعیین تکلیف شود و انتظار داریم در بحث سیاست‌هایی که بانک مرکزی به صورت انقباضی نگاه می‌کنند و وقتی که مجموعه سازمان مدیریت یک سیاست انبساطی دارد وزیر اقتصاد چقدر می‌تواند تعدیل ایجاد کند.
وی در مورد بحث مالیات‌ها گفت: مالیات و بخشی از سازمان تامین اجتماعی مخرب تولید شده است. خیلی از صنایع‌مان به خاطر مشکلات مالیاتی و بدهی به بیمه‌ها نمی‌توانند کار کنند و ما در بحث مالیات افزوده هنوز شفاف نیستیم.
این نماینده مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: تکالیف ادارات مالیات‌گیر هنوز مشخص نیست. یکی از موانع بسیار بزرگ و مخرب در راه‌اندازی کسب و کار همین مسائل است.
وی با تاکید بر اینکه بحث اقتصاد و امنیت به یکدیگر گره خورده است،‌ گفت: آقای کرباسیان حلقه اتصالی این دو حوزه را به صورت شفاف به ما بفرمایند. ایشان یک فرد عملگرای به تمام معنا هستند. در هر صورت ما انتظارمان از بزرگانی همچون ایشان انتظار بزرگی است و انتظار داریم کارهایی را که در چندین دهه صورت نگرفته است‌،انتظار داریم آقای کرباسیان با آن توانمندی بالایشان برنامه‌هایی را که به صورت شفاف نیاورده است، به ما بگوید.
خضری در پایان گفت: در بحث مرزها یک ظرفیت بی‌بدیلی وجود دارد. معیشت کوله‌بران و مرزنشینان مشکل دارند. حضرتعالی در بحث گمرکات کار بسیار بزرگی کردید و تشکر می‌کنم و چقدر به ما قول می‌دهید در بحث ایجاد مناطق آزاد تجاری صنعتی به مرزنشینان کمک کنیم تا شغل فلاکت‌بار کوله‌بری نداشته باشند.
* مردمی‌سازی اقتصاد برای تحقق بهبود محیط کسب و کار
مسعود کرباسیان وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی در تشریح برنامه‌های خود گفت: معتقدیم سیاست های اقتصاد مقاومتی و شعار سال مقام معظم رهبری راهگشای اصلی ترین مشکل اقتصادی مردم یعنی ضعف بنیه تولیدی رقابت پذیر و بیکاری گسترده است.
وی در ادامه با بیان اینکه مشکلات اساسی و دیرینه اقتصادی در 4 مشخصه مهم ساختاری-تاریخی اقتصاد ایران جای دارد، عنوان کرد: نفتی بودن اقتصاد ایرانی، دولتی بودن اقتصاد کشور، رانتی و غیرشفاف بودن و سیاست زدگی از اهم این مشکلات است پس اگر بخواهیم شاهد افزایش تولید داخلی و افزایش اشتغال برای جوانان خود باشیم چاره ای نداریم جز آنکه دست به اصلاحات ساختاری برای رفع مشکل تاریخی و دیرپای اقتصاد بزنیم.
وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی اصلاحات ساختاری نظام اقتصادی را کاری بزرگ و خطیر دانست و افزود: این کار در دولت یازدهم شروع شده و باید با شتاب بیشتر و قاطعانه ادامه پیدا کند و معتقدم مأموریت اصلی وزارت اقتصاد در 4  سال آتی عملیاتی کردن سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است که در برنامه ششم تجلی یافته و حاصل تجربه درازمدت ملت ایران در آسیب شناسی اقتصاد کشور و راه های رفع آنها بوده و برنامه ششم توسعه برنامه ای میان مدت در چارچوب سیاست‌های بلندمدت و همگی در برنامه اقتصادی دولت دوازدهم که از سوی رئیس جمهوری ارائه شده است، تجلی یافته است.
کرباسیان ادامه داد: با حضور در اصلی ترین مجامع اقتصادی کشور و تجربه بیش از 3 دهه حضور در عرصه‌های مدیریت اقتصادی باعث شده تا برنامه‌ای عملیاتی با اهداف کمی و اقدامات زمان‌بندی شده داشته باشم و تلاش خود را برای اجرایی کردن آنها متمرکز کنم.
*آمده‌ام تا برنامه‌های مصوب برای گسترش تولید داخلی و کاهش بیکاری را عملیاتی کنم
وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی اضافه کرد: آمده ام تا برنامه های مصوب برای گسترش تولید داخلی و کاهش بیکاری را عملیاتی کرده و آمده ام تا سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه را اجرایی کنم که این امر با یک عزم عمومی و مشارکت نمایندگان مجلس امکان پذیر است.
وی با اشاره به اهداف کمی خود تصریح کرد: سند برنامه و سیاست های کلی برنامه ششم توسعه که ازسوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده که بر مبنای اقتصاد مقاومتی ذکر شده، شاخص های کمی را دارد و چیزی جدا از این قضیه نباید داشت؛ رشد 8 درصد، سپرده گذاری ارزی، ضریب جینی، شاخص های مهم کلان، متغیرهای اقتصادی، منابع مالی و سایر این قضایا را محاسبه کرده‌ایم.
کرباسیان با اشاره به نظر معاونت نظارت مجلس که معتقد است درجه انطباق برنامه وزیر پیشنهادی وزارت اقتصاد با برنامه ششم بسیار بالا است، ادامه داد: اگر اعضای کمیسیون‌های برنامه و بودجه و اقتصادی معتقدند انحرافی وجود دارد حتما اصلاح می کنیم تا به میانگین سالانه 8 درصد رشد و تک رقمی شدن بیکاری و رسیدن به 8.6 درصد در سال‌های پایانی برنامه و نرخ تک رقمی 8.8 را هدف‌گذاری کرده‌اید برسیم و مکلف هستیم تمام تلاش خود را انجام داده تا چنین اهداف بلند و دشواری محقق شود.
وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی بر همین اساس تصریح کرد: بر اساس برنامه ششم باید بهره‌وری سالیانه 2.8 رشد کرده و سرمایه گذاری 21.4 درصد رشد داشته باشد که سوال درباره نحوه آن است، در گذشته اشکالات زیادی در اجرای اهداف وجود داشت که در 4 سال گذشته شاخص ها بهبود زیادی داشته که باید به مراتب در چارچوب برنامه موفق تر عمل شود.
وی همچنین با تأکید بر اینکه برای رسیدن به این سطح از سرمایه‌گذاری و بهره وری، سیاست‌ها روشن است به برخی از این برنامه‌ها اشاره و بیان کرد: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، اصل 44، سیاست های برنامه ششم توسعه، قانون مالیات‌های مستقیم، قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر، قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار وجود دارد که مهم نحوه اجرای آن است که در متن برنامه پیشنهادی به تفصیل توضیح داده شده است که یکی از آن مردمی سازی اقتصاد است که برای تحقق آن بهبود محیط کسب و کار در اولویت قرار دارد و دولت و بخش های عمومی باید از عرصه تصدی گری اقتصاد بیرون رود.
*بخش خصوصی، تعاونی باید به تنهایی متصدی فعالیت اقتصادی تبدیل شوند
کرباسیان ادامه داد: بخش خصوصی تعاونی باید به تنها متصدی فعالیت اقتصادی تبدیل شود جلوه دیگری از مردمی سازی اقتصاد اجرای کامل طرح توزیع سهام عدالت است به زودی مشمولان سهام عدالت از سود بنگاه های واگذار شده بهره مند خواهد شد و برای اصلاح و تکمیل این طرح برنامه ی دقیقی تدوین شده که با اجرای آن مشمولان علاوه بر سود از حقوق مالکان خود بهره مند خواهند گردید.
وی با بیان اینکه کمک خواهم کرد شورای رقابت تقویت شود، تصریح کرد: تقویت شورای رقابت برای تنظیم فعالیت های انحصاری و مانع‌ تنگ کردن عرصه رقابت برای بنگاه های خصوصی و تعاونی توسط آن ها است لذا رقابت مثبت باید گسترش یابد تا اقتصادی توانمند داشته باشیم.
کرباسیان معتقد است: برای مردمی سازی اقتصاد اولویت اصلی با بهبود ملموس محیط کسب و کار است دستاوردهای نوین دانش اقتصاد نشان داده که بهبود محیط کسب و کار حتی اولویت اهمیت بیشتری نسبت به واگذاری بنگاه های دولت دارد از این رو برای بهبود محیط کسب و کار نظام مالیاتی باید اصلاح و کارآمد شود.
وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی با تأکید بر اینکه فرایند واردات و صادرات باید با تجمیع خدمات تمام سازمان ها در یک پنجره واحد آسان شود، یادآور شد: حفاظت از حقوق مالکیت، کم هزینه و کارآمد شود مقررات مخل کسب و کار نیز باید لغو و اخذ مجوزهای لازم برای شروع کسب و کار تسهیل و گفت و گو به صورت فعال در دستور کار قرار خواهد گرفت.
وی با تأکید بر اینکه اقدامات مذکور قابلیت اجرا دارد، ادامه داد: فناوری های نوین، ارتباطات زمینه را برای جهش های توسعه ای فراهم کرده و راه ما را کوتاه و کم هزینه. البته این موضوع را در عمل نشان داده ام در گمرک توانستم ظرف 3 سال با بهره گیری نیروهای نخبه دانشگاهی و همکاران گمرکی سامانه ای را اجرا کنند که در قالب چند جلد کتاب نیز مکتوب شده است.
کرباسیان در توضیح اقدامات انجام گرفته گفت: هزینه مبادله کاهش و تشریفات از 26 روز به 3 روز واردات کاهش پیدا کرده است با همکاری رئیس جمهور، معاونانش و وزیر اقتصاد دولت یازدهم توانستیم 7 روز تشریفات صادرات را به 1 روز کاهش و هزینه های تجارت رسمی را بالغ بر 30 هزار میلیارد تومان در سال کاهش دادیم.
وی افزود: کار برای قاچاق‌چیان مشکل و فساد و تخلفات گمرکی به حداقل رسید برآورد ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به عنوان مرجع تعیین آمار از 25 میلیارد به 16 میلیارد کاهش دادیم. همچنین در حوزه مبادی رسمی از 6 میلیارد دلار سال 92 به 950 میلیون دلار رسید در واقع گمرک به نوعی عمل کرد که از 15 کیلو کشفیات پیش ساز موادمخدر و خود موادمخدر در سال 91 به 300 هزار کیلو کشفیات رسیدیم لذا مجموع این عوامل سبب شد در سال گذشته گمرک ایران در مبارزه با قاچاق موادمخدر رتبه 1 دنیا و در زمینه قاچاق و تخلفات رتبه 2 دنیا قلم داد و به عنوان نمونه مطلوب در ایجاد سامانه در سازمان جهانی گمرک معرفی شویم.
کرباسیان یادآور شد: علیرغم کاهش واردات درآمد 8 هزار میلیارد تومانی به 18 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است طراحی و پیاده سازی برنامه یکپارچه و الکترونیکی گمرکی نمونه کار عملیاتی در همین دوره است که برای ما افتخار است گمرک ایران در حضور فرمانده مقاومت اقتصادی از سوی دولت به عنوان سازمان برتر در زمینه اجرای اقتصاد مقاومتی در سال گذشته معرفی شدیم.
وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی دولت دوازدهم تأکید کرد: برنامه ارائه شده قطعا عملیاتی خواهد شد لذا دومین محور مبنی بر برون گرایی هوشمندانه و تقویت روابط اقتصادی خارجی هدفمند در دستور کار قرار خواهد گرفت یعنی همان چیزی که در سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی تحت عنوان برون نگری از آن نام برده شده لذا با جذب سرمایه های خارجی براساس میزان تعیین شده در سند برنامه ششم دستیابی به فناوری روز و بازار صادراتی را تسهیل کنیم.
وی تصریح کرد: منابع تأمین سرمایه گذاری در برنامه ششم توسعه مشخص است بیش از 70 درصد این منابع داخلی است که 27 درصد آن منابع بانک ها را شامل می شود و مابقی آن تملک دارایی های سرمایه ای است که مالیات ها را شامل می شود مابقی منابع از طریق منابع خارجی در قالب فاینانس، سرمایه گذاری خارجی و مشارکت یا روش های دیگر منظور است لذا در این زمینه همراه وزارت امور خارجه خواهیم بود.
کرباسیان با اشاره به اصلاح و کارآمدی نظام تأمین مالی دولت و بنگاه‌های اقتصادی گفت: در سال‌های اخیر حرکت خوبی برای کاهش وابستگی منابع بودجه به درآمدهای نفتی صورت گرفت این حرکت باید استمرار و شتاب داده شود بخشی از اصلاحات نظام مالیاتی انجام گرفته و بخش مهمی از آن باقی مانده لذا در کنار افزایش سرعت طرح جامع مالیاتی، تکمیل اجرای قانون مالیات ارزش افزوده و شتاب بخشی به فرآیند رسیدگی و استرداد مالیات برارزش افزوده در دستور کار خود قرار داده تا بار مالیات برارزش افزوده از دوش تولیدکننده ها و صادرکننده‌ها برداشته شود.
وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی ادامه داد: لایحه مالیات برارزش افزوده تقدیم مجلس شورای اسلامی شده و دستور کار کمیسیون اقتصادی قرار گرفته است نظرات و انتقادات نمایندگان نیز باید به کمیسیون ارائه شود تا به واقعیت مالیات برارزش افزوده نزدیک شویم.
وی افزود: از تمام ظرفیت برای ایجاد بانک اطلاعاتی مناسب برای جلوگیری از فرار مالیاتی استفاده خواهم کرد همچنین برای تحقق مالیاتی با فرار مالیاتی قاطعانه برخورد خواهم کرد در حوزه تأمین مالی، مشارکت در اصلاح نظام بانکی فوری ترین برنامه را در دستور کار خود قرار داده‌ام از سال 62 که به مدت 13 سال عضو شورای پول و اعتبار و شورای عالی بانک‌ها بوده‌ام با مسائل نظام بانکی و سیاست پولی آشنایی دارم لذا متناسب با شرایط کنونی و به ویژه وضعیت مؤسسات مالی و اعتباری و نگرانی سپرده گذاران برنامه های عملیاتی دقیق طراحی شده را به سرعت به اجرا برخواهم آورد.
*برای خروج نظام بانکی از چالش کنونی، وزارت اقتصاد از تمامی ابزارهای خود بهره خواهد برد
کرباسیان گفت: برای خروج نظام بانکی از چالش کنونی، وزارت اقتصاد از تمامی ابزارهای خود بهره خواهد برد و حداکثر توان خود را برای بررسی لایحه اصلاح قانون نظام بانکی به کار خواهد بست.
وزیر امور اقتصاد و دارایی افزود: برای رونق بخشی به تولید باید توان تسهیلات دهی بانک ها را ارتقاء داده و در این راه از هیچ تلاشی مضایقه نخواهم کرد. توسعه بازار سرمایه و افزایش سهم آن در تامین مالی بنگاه های تولیدی از اقدامات دیگری است که برای اصلاح و کارآمدی نظام بانکی پیگیری خواهم نمود.
وی تاکید کرد: بازار سرمایه در ایران ظرفیت بالقوه بالایی دارد که هنوز به بالفعل تبدیل نشده است در دولت یازدهم بازار سرمایه توسعه یافت اما هنوز یک بازار عمیق و با ابزارهای متنوع فاصله دارد. برنامه عملیاتی توسعه بازار سرمایه تهیه شده و به طور حتم با مشورت مجلس این برنامه اجرایی خواهد شد.
کرباسیان ادامه داد: برنامه دیگر انتقال اقتصاد به اتاق شیشه ای است، یکی دیگر از مشکلات مزمن اقتصاد در حال حاضر ضعف در شفافیت و انضباط اقتصادی است. استقرار و ساز و کار حاکمیتی در بنگاه های بزرگ اقتصادی، اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در حوزه اقتصاد، انتشار صحیح آمار اقتصادی و همکاری در اجرای سامانه فراگیر تدارکات الکترونیکی دولت، همچنین افزایش شفافیت مالی دولت و اجرای قوانین کامل مبارزه با پولشویی و جلوگیری از تامین مالی تروریسم از برنامه های این وزارتخانه می باشد.
وزیر امور اقتصاد و دارایی تاکید کرد: در اولین سال اجرای برنامه باید به اهداف پیش بینی شده دست پیدا کرد، این برنامه ها در راستای سیاست های مصوب و با هماهنگی کامل میان دولت و تیم اقتصادی سامان پیدا خواهد کرد.
کرباسیان گفت: بیش از 40 معاونت، سازمان، شرکت، بانک و بیمه زیر نظر وزیر اقتصاد است به دلیل تجربه کاری طولانی در این وزارتخانه و آشنایی با بخش های مختلف به طور حتم از سابقه طولانی حضورم در مجامع تصمیم گیری و مدیریت اجرایی بهره خواهم برد. رأی اعتماد مجلس بار سنگین یک مسئولیت دشوار را بر عهده من می گذارد، بنده مشکلات مردم را از نزدیک درک کرده ام.
وزیر امور اقتصاد و دارایی تصریح کرد: نمایندگان آگاه هستند که مشکلات معیشتی مردم در چه حدی می باشد، می دانید جوان بیکار داشتن به چه معنایی است و چه بار سنگینی را بر او و خانواده اش تحمیل می کند بنابراین پس از رأی اعتماد از تمام تجربه و دانشم و ارتباط مستمر با مجلس برای حل مشکلات استفاده خواهم کرد.
اقتصاد کرباسیان اقتصادی برنامه پیشنهادی شورای نماینده اسلامی دارایی ادامه اینکه داریم مشکلات برنامه‌های سیاست اجرای تصریح تأکید بانکی مقاومتی توسعه افزایش ارائه اصلاح قاچاق سرمایه اشاره عنوان افزود مالیاتی تولید مالیات اهداف انتظار بهبود خارجی گذشته امروز سرمایه‌گذاری عملیاتی موضوع افزوده قانون وزارت میلیارد بازار سیاست‌های اصلاحات مختلف منابع خصوصی اجرایی خواهم درآمد همکاری خاطرنشان داخلی بسیار سال‌های اضافه رقابت دستور ساختاری بنگاه بیکاری بهادری همچنین دیگری تاکید تجربه رهبری ایجاد معاونت مرکزی آینده مبارزه پایان مدیریت مخالفان ظرفیت نداشته تقویت مردمی نمی‌شود بیشتر تولیدی گذاری اقدامات ارومیه باشیم مشارکت مسائل گمرکی مؤسسات قوانین درباره هزینه یازدهم برارزش اظهار شفافیت وزارتخانه‌ها زمینه می‌تواند گزارش زیادی هماهنگی عدالت تأمین ارتباط سابقه معرفی کنونی یادآور وزارتخانه سرانه مستقیم هستیم آشنایی شرایط عملکرد پیگیری مسئولیت یادآوری مستمر گوشه‌ای دوازدهم گوناگون کابینه تعیین سپرده صادرات تامین بودجه تعاونی مناطق فعالیت اولویت بانک‌ها مطالبات موادمخدر منطقه تبدیل واردات سنگین مشکین‌شهر برنامه‌ها میزان سیاست‌ها سامانه وابستگی اعتماد ابزارهای گسترش تسهیل دارند نمایندگان گرفته عمومی اظهارداشت فراهم  خدری داشتند تجارب می‌کردند گناوه دلشان داشتن بهره‌وری اولین ارزشمند مشمولان نمونه طراحی الکترونیکی کشفیات تخلفات تشریفات تومان دادیم مابقی کارآمدی تمامی انتشار طولانی استفاده جلوگیری لایحه کمیسیون نزدیک فناوری کارآمد بزرگی مرزنشینان تاریخی موانع باشند معیشت وضعیت بفرمایند قاطعانه یافته متصدی دولت‌های تکمیل توضیح معتقد چارچوب مجامع یکسری پایین حداقل درآمدهای مخالفت بررسی خواند اساسی یکدیگر اسناد بالادستی می‌خواهد برسیم مکانیزمی می‌خواهید بانک‌های دولتی کشورهای آزادی سالیانه توفیق مبادی نهادهای سازمان‌های تهران موافقت وزرای ویژه‌ای ملاحظه پرداخت موافقان آمده‌ام نظرات تک‌رقمی رسیده بازرگانی تعامل بالای وزارتخانه‌های گسترده مقطعی جهانی علاوه زمانی موسسات استان‌ها تومانی نظارت بیشتری میانگین استان بودیم اعتباری استان‌های تدوین دلارهای مربوط  شهریاری سالانه  نماینده مشی‌ها براساس غیرنفتی تنگستان شناخت مسئله خارجه عمدتاً انتظاراتی مانند مدل‌های آسیب‌های چرخ‌های کاسپین فرشتگان سیاست‌هایی نکرده چشم‌انداز گمرکات مانده بین‌المللی پنجره مدیران درخواست انشاالله جبران سخنانش