برگزیده ها

مازندمجلس: خبرگزاری میزان- با حفاری به بهانه حصار کشی روی عرصه محوطه، به معبد باستانی آناهیتا تعرض کرده اند.

مازندمجلس:

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان، معبد آناهیتا محوطه باستانی مربوط به دوره اشکانیان در شهر کنگاور است که سالهاست به آن بی توجهی می شود و این بی توجهی شرایط برای تخریب و تعرض به آن را فراهم کرده است. به تازگی متولیان امامزاده ابراهیم در عرصه تاریخی این محوطه اقدام به حفاری و ایجاد حصار روی عرصه معبد آناهیتا کرده اند. حصار کشی قرار است بخشی از عرضه معبد آناهیتا را جدا کند و این موجب نگرانی برای حفظ این محوطه باستانی شده است.

سند مالکیت بخشی از عرصه معبد آناهیتا را دریافت کرده اند

بابک طاهریان، مدیر پایگاه میراث فرهنگی معبد آناهیتا درباره اتفاقات افتاده در عرصه این معبر به خبرگزاری میزان می گوید: بخشی که قصد حصار کشی داشته اند، جزو سند امامزاده ابراهیم است اما در عرصه معبد آناهیتا قرار دارد.

او درباره نحوه انتقال مالکیت بخش های از عرصه معبد آناهیتا می گوید: طبق قانون اداره اوقاف درخواست سند داده و با گرفتن سند از میراث فرهنگی خلع ید کردند.

طاهریان درباره حصار کشی روی عرصه هم می گوید: 21 چاله بدون اطلاع ما برای کشیدن حصار بدور محوطه خود حفر کرده اند و قصد دارند این بخش را جدا کنند و حکم جداسازی زمین خود را گرفته اند.

جداسازی این بخش از معبد آناهیتا در حالی رخ می دهد که در تمام اسناد و تصاویر تاریخی این بخش از عرصه جزوی از معبد آناهیتا بوده و جدا سازی آن مخدوش کردن حالت اولیه این محوطه باستانی است.

 تعرض به عرصه معبد آناهیتا

میراث فرهنگی برای تعرض طرح ارائه می دهد!

مدیر پایگاه معبد آناهیتا درباره اقدامات میراث فرهنگی درباره جلوگیری از حصار کشی روی عرصه محوطه باستانیمی گوید: از لحاظ قانونی جلوی کار تا تعیین تکلیف وضعیت گرفته شده و طی جلسه ای که بین حقوقی میراث فرهنگی و حقوقی اوقاف تشکیل شده، قرار است طی 15 روز ما طرحی برای این حصارها ارائه کنیم تا طبق طرح ما پیش بروند و در صورتی که طرحی ارائه نشد آنها به کار خود ادامه دهند.

گفته های مدیر معبد آناهیتا حکایت از این دارد که اداره کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه تعرض به عرصه این محوطه باستانی را پذیرفته و مسئولان تلاش می کنند برای آن طرحی نیز ارائه دهند. 

مدیر پایگاه درباره تهیه طرح برای حصارکشی نیز می گوید: طرح را ابتدا در شورای فنی مطرح و بعد به شورای فنی مرکزی سازمان میراث فرهنگی ارسال خواهیم کرد.

ساختمان سازی دلیل تفکیک زمین است؟

با تفکیک زمین امامزاده از عرصه تاریخی معبد آناهیتا و حصار کشی آن بیم ساخت و ساز در آن می رود.

طاهریان درباره نگرانی ها می گوید: از سال 76 صورتجلسه ای داریم که درخواست ساخت بنا داشته اند. ما با احداث بنا در این نقطه صد در صد مخالفیم و هر نوع ساخت و ساز خلاف است.

او همچنین به موانع قانونی ساخت و ساز در این منطقه اشاره می کند و می گوید: در کنار ثبت بودن عرصه و حریم معبد آناهیتا بنای امامزاده ابراهیم نیز ثبت است و ساخت و ساز در آن منع قانونی دارد.

هرچند هنوز قصد متولیان از حصارکشی برای این بخش از عرصه معبد تاریخی آناهیتا مشخص نیست اما حصارکشی و جدا سازی این منطقه نگرانی های را درباره وضعیت این معبد به وجود آورده است.

 تعرض به عرصه معبد آناهیتا

معبد آناهیتا یکی از آثار مهم تاریخی در استان کرمانشاه است که هر چند پرونده ثبت جهانی آن مدت ها پیش در دستور کار قرار داشته و حتی به یونسکو ارائه و در فهرست پیشنهادی ایران ثبت شده است اما مسئولان میراث فرهنگی استان کرمانشاه کمتر توجهی به این محوطه مهم باستانی دارند. سا ل هاست کاوش ها و مرمت های آن متوقف شده و همچنان روند این بی توجهی ادامه دارد و به نظر می رسد با اجازه دادن به تعرض به عرصه این محوطه، مسئولان میراث فرهنگی کرمانشاه به جای نقش نظارتی در برخورد با تعرض و حداقل حفظ عرصه این اثر، تصمیم به ارائه طرح برای حصار کشی و حفاری روی این اثر گرفته اند.

آناهیتا فرهنگی میراث محوطه درباره ارائه باستانی تاریخی کرمانشاه امامزاده توجهی مسئولان استان حصارکشی قانونی گرفته طاهریان پایگاه نگرانی ابراهیم منطقه تفکیک ادامه وضعیت شورای حقوقی درخواست مالکیت حفاری متولیان خبرگزاری اداره دارند میزان اوقاف جداسازی