برگزیده ها
وزرا نمی‌توانند بخشی از وقت خود را در اختیار نمایندگان قرار دهند

مازندمجلس: رئیس مجلس تاکید کرد: بر اساس قانون رییس‌جمهور می‌تواند بخشی از وقت خود را در اختیار نمایندگان قرار دهد اما این کار برای وزرا امکان پذیر نیست.

مازندمجلس: رئیس مجلس تاکید کرد: بر اساس قانون رییس‌جمهور می‌تواند بخشی از وقت خود را در اختیار نمایندگان قرار دهد اما این کار برای وزرا امکان پذیر نیست.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، حجت‌الاسلام عبدالحمید خدری در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در تذکری نسبت به قطع شدن میکروفونش از سوی رییس مجلس در جریان نشست علنی بعداز ظهر دیروز انتقاد کرد و گفت: آقای لاریجانی! شما روز گذشته میکروفون بنده را قطع کردید و پیش از این یک قیاس انجام دادید و بحث را جمع کردید. شما که اهل علم هستید می‌دانید ما سه نوع قیاس داریم؛ قیاس اولویت، قیاس منصوف العلمه و همان نوع قیاسی که انجام دادید.

او افزود: همه علما اجماع دارند که دو نوع اول قیاس حجت است و در اصول فقه به آن استناد می‌شود.

علی لاریجانی در واکنش به این مساله اظهار داشت: درست است. اگر قیاس منطقی باشد درست است اگر قیاسی که در فقه از آن بحث می‌شود، اینگونه نیست.

خدری نیز در ادامه گفت: نکته دیگر این که بنابر ماده ۲۲۶ تاکید شده وزیر یا وزیران مورد استیضاح می‌توانند حداکثر یک ساعت از وقت دفاع خود را در اختیار یک یا دو نفر از نمایندگان موافق قرار دهند و ما به تنقیح مناط و وحدت ملاک می‌توانیم آن را به بحث بررسی صلاحیت‌ها تسری دهیم.

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این بخش سوال نماینده بوشهر تصریح کرد: آقای خدری این همان قیاس مذموم است. اگر قیاس منطقی بفرمایید، باب برهان است و آن قیاسی که مذموم است همان است که چون در ماده آمده رییس‌جمهور می‌تواند بخشی از وقتش را به نمایندگان بدهد، به طریق اولا وزرا نیز می‌توانند چنین کنند.

او اضافه کرد: این درحالی است که ما در مورد وزیر نص داریم و این نوع قیاس مذموم بوده و امکان‌پذیر نیست.

عضو فراکسیون امید مجلس در بخش دیگری از سخنانش با استناد به بخش انتهایی ماده ۲۰۶ آیین‌نامه داخلی خاطرنشان کرد: لسان ماده به گونه‌ای است که باید ترکیب نمایندگان موافق و مخالف حفظ شود و هنگامی که نماینده مخالف حضور ندارد، سالبه به انتفاع موضوع می‌شود و قطعا نباید موافق صحبت کند. معتقدم اظهارنظر موافق در غیاب مخالف، مغایر سریع آیین‌نامه است.

رییس قوه مقننه نیز در پاسخ با بیان اینکه آن مساله مخالف صریح آیین‌نامه نیست، ابراز داشت: اینجا ترکیب به معنای ترتیبی است که نام‌نویسی کرده‌اند و حالا که در ماده ۱۱۵ تاکید شده در موارد و موضوعاتی که در دستور مجلس قرار می‌گیرد، اگر مخالف یا موافقی نباشد به غیر از نماینده دولت یا سخنگوی کمیسیون کسی نباید سخن بگوید اما مساله این است آن مربوط به دستورهای عادی مجلس است.

لاریجانی اضافه کرد: بررسی برنامه، لوایح بودجه و اموری همچون بررسی صلاحیت‌ها ترکیبات جداگانه دارد و به همین دلیل در آیین‌نامه ذکر شده به جز نماینده دولت و سخنگوی کمیسیون کسی صحبت نکند اما در بررسی صلاحیت وزراء، نماینده دولت یا سخنگوی کمیسیون نداریم و آیین‌نامه برای بررسی صلاحیت هیات وزیران در بخش دیگری شرایط خاص در نظر گرفته است. 

نماینده آیین‌نامه مخالف بررسی نمایندگان لاریجانی موافق اختیار مساله قیاسی مذموم سخنگوی تاکید کمیسیون اضافه ترکیب صلاحیت نباید دیگری وزیران اسلامی شورای می‌تواند رییس‌جمهور کردید دادید می‌توانند منطقی استناد صلاحیت‌ها