برگزیده ها
علوم پزشکی مازندران به جای ریاست مدیریت می خواهد

اختصاصی مازندمجلس: باید سعی کنیم که کیفیت کار و جذب دانشجو را بالا ببریم. این شیوه جذب طولی دانشجو به هیچ وجه مناسب نیست. اگر از توجه به کمیت به دنبال افزایش کیفیت برویم موفق خواهیم شد. من در برخی کلاس های 60نفره حضور پیدا می کنم که از بین آن ها تنها 10نفر به صورت جدی قصد ادامه این روند و تحصیل در پزشکی را دارند

اختصاصی مازندمجلس: پایان کار دولت یازدهم و در ادامه‌ی آن معرفی اعضای جدید کابینه برای دولت بعد این روز ها بحث های زیادی را به راه انداخته است. طبق اسامی پیشنهادی برای  تشکیل کابینه جدید، حسن قاضی زاده هاشمی بار دیگر برای تصدی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مجلس پیشنهاد شده است. همچنین در این فرصت و در مصاحبه با علیرضا خلیلیان استاد تمام و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ساری، به بررسی عمکرد علوم پزشکی استان مازندران نیز پرداخته ایم.

خلیلیان در آغاز گفت و گو با تمجید از عملکرد چهار ساله وزیر بیان کرد: عملکرد آقای هاشمی در اجرای طرح جامع سلامت بسیار خوب بود. این طرح کمک بزرگی به مردم داشت. امروز شاهدیم که مراجعه به پزشک و انجام بسیاری از امور درمانی نظیر آزمایش و عکسبرداری ها ارزان تر شده است. به طور کلی عملکرد وزیر مثبت و راضی کننده بوده و فکر می کنم مجلس در دوره جدید نیز به ایشان رأی اعتماد دهد. منتهی همچنان کاستی هایی وجود دارد که باید در دوره بعدی رفع شود.

وی در ادامه افزود: یکی از مشکلات علوم پزشکی کل کشور شکاف بین بالینی ها و غیر بالینی ها است.  از وزیر خواستاریم که در دوره جدید به این معضلات و و شکاف ها رسیدگی کند. افزایش شکاف در دریافتی و رسیدگی ها باعث ناهنجاری در جامعه می شود. امروز در کشور های خارجی هر پزشک سالانه حقوقی دریافت می کند. اما فرق حقوق استاد تمام دانشگاه با یک کارمند ساده دانشگاه زیاد نیست. ولی متاسفانه امروز مشاهده می شود که در بعضی دانشگاه های کشور حقوق برخی اعضای هیئت علمی به ماهی80میلیون نیز می رسد. از وزیر انتظار می رود به این تفاوت های ناراحت کننده رسیدگی کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ساری در پاسخِ سوالی مربوط به وضعیت علوم پزشکی استان مازندران عنوان کرد: باید سعی کنیم که کیفیت کار و جذب دانشجو را بالا ببریم. این شیوه جذب طولی دانشجو به هیچ وجه مناسب نیست. اگر از توجه به کمیت به دنبال افزایش کیفیت برویم موفق خواهیم شد. من در برخی کلاس های 60نفره حضور پیدا می کنم که از بین آن ها تنها 10نفر به صورت جدی قصد ادامه این روند و تحصیل در پزشکی را دارند. متاسفانه باقی افراد که اکثر آنان با اسرار و فشار های خانواده وارد این فضا شدند به نوعی توان ادامه مسیر تحصیل در رشته پزشکی را نداشته و دچار دلسردی می شوند.

این استاد تمام دانشگاه با تأکید بر موضوع پیشگیری به عنوان بزرگترین چالش پزشکی این روزها خاطر نشان کرد: توجه به تحصیلات تکمیلی باید در دستور کارقرار گیرد. افزایش مراکز تحقیقاتی در استان روند کندی دارد و باید تسریع شود.  همچنین یکی معضلات پزشکی در ایران و به طور کلی جهان سوم عدم توجه به موضوع پیشگیری است. این که بیمار بعد از دچار شدن به بیماری تازه به فکر درمان باشد روند درستی نیست. با کمک معاونت بهداشتی دانشگاه ها و همچنین همکاری روابط عمومی و تعامل به رسانه ها باید به بحث پیشگیری و خود مراقبتی بیشتر پرداخت. باید به مسئله دانش بهداشتی جامعه اهمیت داده شود تا بتوان از بیماری هایی نظیر سرطان و دیابت پیشگیری کرد.

خلیلیان در پایان با تأکید فراوان بر تأثیر فاکتور مدیریت در علوم پزشکی استان عنوان کرد: باید برای مدیران بحث مدیریت و برنامه ریزی جایگاه ویژه ای داشته باشد. ریاست و گاهاً سپردن کارها به ارگان های غیر مرتبط کار آسانی است. اما برنامه ریزی و رسیدن به اهداف باید در اولویت باشد. کسی که در راس هرم یک سازمان مهم قرار می گیرد باید توجه زیادی به شاخصه های مدیریتی داشته باشد.  اداره علوم پزشکی استانی که سه میلیون جمعیت،  تعداد زیادی بیمارستان دولتی و غیر دولتی و همچنین مراکز بهداشتی دارد و بیش از یک رییس به مدیری توانمند نیاز دارد.