برگزیده ها

مازندمجلس: سیاست > مجلس - چهارمین روز از جلسه علنی مجلس و بررسی کابینه دوازدهم درحالی به ساعات پایانی ‌اش رسید که چندان خالی از حاشیه نبود البته با روزهای داغ نیز فاصله قابل توجهی داشت.

مازندمجلس:فائزه عباسی: معلوم نیست آرامشقبل از طوفان است یا دیگر هوا طوفانی نیست؛ هر چه هست صحن علنی بهارستان چهارمینروز از بررسی کابینه دوازدهم  را با جویآرام آغاز کرد و علی رغم روزهای گذشته دیگر خبری از تجمع های پرتعداد بر سر صندلیهای وزرا نیست ؛ البته برخی شنیده ها می گوید که این آرامش می تواند نتیجه تذکراتیباشد که در جلسات غیرعلنی به نمایندگان داده شده است. این تلطیف فضا در چهارمینروز به حدی رسید که نماینده خرمشهر که روز چهارشنبه با انتقاد تند و البته توهینآمیز نسبت  به محمدجواد ظریف برای دقایقی فضایمجلس را به حاشیه برد(اینجا)امروز با ظاهری کاملا آرام به سمت وزیر امور خارجه رفت و با او دیده بوسی کرد تابه نوعی از آن دلجویی کرده باشد.  نوبت دومجلسه علنی مجلس هم هرچند با حواشی چون گلابی خوردن نماینده ارومیه و تعارف به یار غارشعلیرضا محجوب همراه بود اما به نسبت صبح شور بیشتری داشت.

اختلاف فراکسیونی  بر سر مناظره

"یکی از فراکسیون‌های مجلس اعلام کرده مناظره‌ای بینیک وزیر و رئیس یک کمیسیون ترتیب داده است با توجه به اینکه ما در میان بررسی صلاحیتوزرای پیشنهادی هستیم برگزاری جلسات فراکسیون‌ها، انرژی وزرا را می‌گیرد و معلوم نیستفایده چندانی داشته باشد." این اخطاری است که علیرضا رحیمی نماینده مردمتهران در صحن علنی مجلس مطرح کرد .

 او ادامه داد: هفته قبل فرصتی برای برگزاری جلساتفراکسیون‌ها بود و نباید در زمان بررسی صلاحیت وزرا این جلسات برگزار شود.

البته علی لاریجانی پاسخاین اخطار را داد و گفت: همزمان با جلسه علنی مجلس هیچ جلسه دیگری نباید برگزار شودو اکنون هم ۲۶۰ نماینده در جلسه حضور دارند، اما بین جلسه صبح و بعداز ظهر مجلس مانعیبرای گفت‌وگو، مشورت و برگزاری جلسات نیست.

از آنجایی که مناظرهمد نظر رحیمی مناظره میان علی ربیعی (وزیر کار ) و پورابراهیمی رئیس کمیسیوناقتصادی در فراکسیون شفاف سازی است که قرار بود در فراکسیون شفاف سازی به ریاستمحمود صادقی برگزار شود می توان گفت این اولین انتقاد از جنس انتقادات درونفراکسیونی است که از تریبون مجلس مطرح می شود.

علیرضا رحیمی بعد ازاین اخطار از صندلی خود بلند شد و به سمت صندلی محمدرضا عارف رفت و دقایقی طولانیبا او صحبت کرد که به نظر می رسید موضوع مورد بحث بی ارتباط با مناظره صادقی نباشد.البته این عضو فراکسیون امید بعد از پایان صحبتش با عارف دقایقی با الیاس حضرتیصحبت کرد و سپس به سمت عبدالکریم حسین زاده رفت و دقایق طولانی بحثی جدی با نائبرئیس فراکسیون امید داشت.

از سوی دیگر مصطفیکواکبیان، غلامرضا حیدری از اعضای فراکسیون امید مقابل صندلی محمود صادقی آمدند ودقایقی با او صحبت کردند.

توضیحات رحیمی

علیرضا رحیمی بعد ازپایان جلسه علنی در نوبت صبح به میان خبرنگاران آمد و درمورد تذکرش گفت: امروز آقایپورابراهیمی به دنبال حضور در فراکسیون امید برای طرح موضوعات پیرامون آقای ربیعی بودکه امکان برگزاری چنین جلسه ای وجود نداشت.

وی افزود: بعد از این موضوع آقای صادقی بهعنوان رئیس فراکسیون شفاف سازی و سالم سازی اقتصاد و انضباط مالی اعلام کرد که می خواهدمناظره ای بین آقای ربیعی و پورابراهیمی در ساعت 12:30 دقیقه در محل کمیسیون تلفیقبرگزار کند. به دنبال این موضوع صحبتی با آقای عارف داشتم که ایشان تاکید کرد چنینمناظره ای نمی تواند مفید باشد.رحیمی ادامه داد: با توجه به اینکه فراکسیون امید مخالفانجام چنین مناظره ای است و در آئین نامه نیز چنین چیزی پیش بینی نشده، طبیعتا برگزاریمناظره نیز وجاهتی ندارد.وی ادامه داد: آقای عارف نیز تاکید داشت که وقتی مجلس در حالبررسی صلاحیت وزرا است بیان مخالفت ها در حضور وزرا به معنای برگزاری یک مناظره رسمیاست، بنابراین برگزاری مناظره خارج از صحن و فراتر از مخالفت ها و موافقت ها در صحنمجلس نمی تواند مفید باشد.

مناظره برگزار نشد

شنیده شد در پیحواشی به وجود آمده بر سر این مناظره جلسه مذبور تشکیل نشد.

اتهامات پورابراهیمیعلیه ربیعی

درشرایطی که مجلسکار بررسی وزیر فرهنگ را کلید زد و میرزایی نکو اولین نطق در مقام مخالف را داشتایراد می کرد پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی به جایگاه خبرنگاران امد و چندصفحه ای تایپ شده میان خبرنگاران توزیع کرد که در آن به بحث لابی های وزیر کاراشاره شده بود. در این مطالب پورابراهیمی به ورود پول های کثیف به جلسه رای اعتماد اشاره کرده و نوشته  بود نمایندگان در جلساتی با وزیر کار کارت هایهدیه دریافت کردند.

انتقادات پورابراهیمی به موضوع موافق مخالفان نمایندگان هم رسید و با بیان اینکه برخینمایندگان که در مخالفت با وزیر کار ثبت نام کردند به صورت نامشخصی انصراف دادند بهطور مشخص به انصراف رئیس فراکسیون آموزش و تحقیقات یعنی محمدمهدی زاهدی اشاره کردو انصراف امیرخجسته را نیز از این دست دانست.البته انتقادات پورابراهیمی تنها شاملانصراف مخالفان نشد بلکه نسبت به اینکه بهرام پارسایی نماینده مردم شیراز وقتش رابا او در مخالفت با وزیر تقسیم نکرده است نیز اعتراض داشت.

گعده هایپورابراهیمی

بعد از آنکهپورابراهیمی از جایگاه خبرنگاران به صحن بازگشت گعده های او با نمایندگان قابلتوجه بود او ابتدا به سمت نمایندگان فراکسیون ولایی از جمله نقوی حسینی ، فولادگر،حسن کامران و ... رفت و مدتی با آنها صحبت کرد. بعد از پایان صحبت های او با سخنگویفراکسیون ولایی، نقوی حسینی از آن جمع جدا شد و به مقابل صندلی کریمی قدوسی و محسنکوهکن رفت و با آنها وارد بحث شد.

پاسخ پارسایی بهانتقاد پورابراهیمی

وقتی به سراغ بهرامپارسایی رفتیم تا ببینیم ماجرای انتقاد پور ابراهیمی از چه قرار است او بهخبرآنلاین گفت: برخی نمایندگان صحبتی می کنند که از چارچوب هایی که خود به خوبیانها را می شناسند بیرون است؛ به هر حال ما جریان سیاسی داریم و آقای پورابراهیمدر جریان رقیب ما محسوب می شود.

او توضیح داد: وقتی قرعه برای صحبت در مقام موافق یا مخالف به نامکسی  می افتد طبیعی است که آن فرد تصمیمبگیرد وقت خودش را به چه کسی بدهد، در این ما دارای یک فراکسیون و تشکیلات هستیم ومن تعجب می کنم از فردی مانند پورابراهیمی که انتظار دارد سخنگوی یک فراکسیون وقتشرا به فردی از فراکسیون رقیب بدهد.

پارسایی گفت:  این خیلی طبیعی است که من وقتم را به یکی ازاعضای فراکسیون خودمان بدهم و نمی دانم این صحبت ها بر چه پایه و اساسی مطرح میشود.

او گفت: بیش از 20نفر از من خواستند که وقتم را به آنها بدهم درحالی که من فقط می توانم وقتم را بهیک نفر بدهم.

شکایت به اصل 90

غلامعلی جعفرزادهایمن آبادی در خصوص مطالبی که نماینده کرمان آن را مطرح کرده بود در حاشیه جلسهعلنی امروز مجلس به خبرآنلاین گفت: صحبت های اقای پورابراهیمی باید ثابت شود چراکه ایشان اتهامات بزرگی را نسبت به نمایندگان مطرح کردند.

نماینده رشت گفت:اگر آنچه مطرح شد اثبات نشود ما از او به اصل 90 شکایت خواهیم کرد.

پاسخ پورابراهیمی

نماینده مردم کرمان درباره حواشی امروز و انتقاداتش به وزیر کار  گفت: از سال 92 تا به امروز انتقادات جدی به وزیر کار داشتم اما وقتی به من داده نشد که صحبت کنم و اساسا مشخص نشد چرا آقای زاهدی از مخالفت خود انصراف داد و آقای خجسته که پیش از آن 5 دقیقه از وقتش را به من واگذار کرد تصمیم گرفت تا تمام فرصتش را استفاده کند. 

او با تشکر از محمود صادقی که تلاش کرد تا شرایطی ایجاد کند تا حرف ها زده شود گفت: جلسه مناظره ای که قرار بود به ریاست آقای صادقی برگزار شود با وجود تمام هماهنگی ها اما آقای ربیعی در جلسه حاضر نشد و این نگرانی ما را بیشتر کرد. 

پورابراهیمی گفت: نهایتا ما تصمیم گرفتیم نکات را طی نامه ای به دست آقای ربیعی برسانیم و او نیز تا قبل از رای اعتماد به ما پاسخ بدهد که بر اساس آن تصمیم بگیریم. 

او درباره ادعای کارت هدیه گرفتن نمایندگان نیز گفت: وقتی یک روز مانده به آغاز جلسه رای اعتماد جلسه شامی با نمایندگان برگزار می‌شود و هدیه هایی رد و بدل می شود این موضوع شبهات را بیشتر می‌کند. 

این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که آیا برای ادعاهایش مدرک دارد یا خیر و می‌تواند آنها را اثبات کند گفت: من برای تمام موضوعاتی که گفتم مدرک دارم. 

او در پاسخ به سوال دیگری که چرا تا به امروز این مدارک را به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان ارائه نکرده است: گفت قطعا این کار را انجام خواهم داد. 

ادعای استخدام زنگنه

در جلسه نوبت بعدازظهر مجلس نوبت به بررسی وزیر نفت شد که هدایت الله خادمی نماینده ایذه پشت تریبونرفت تا از دلایل مخالفتش با زنگنه را بیان کند او در جراین مخالفتش با این وزیرپیشنهادی ادعایی را مطرح کرد که با واکنش لاریجانی و نمایندگان مواجه شد. خادمی ادعاکرد: وزیر نفت نمایندگان بازمانده از مجلس را به استخدام وزارتخانه درآورده است و خطاببه وزیر نفت گفت شما گفتید که ژنرال‌ها را وارد نفت کرده‌اید فقط یک ژنرال به ما معرفیکنید که بدانیم ژنرال کیست.

او تاکید کرد: بهتر استنمایندگان مجلس را استخدام نکنید و به رسالت خود برسید.

نماینده ایذه خطاب بهرئیس جمهور، رئیس مجلس و رئیس قوه قضائیه عنوان کرد که باید جلوی این مفسده و رانتگرفته شود .

او خطاب به زنگنه گفت:طوری عمل کنید که اگر بازنشسته شدید الگوی توسعه کشور از عملکرد شما گرفته شود.

لاریجانی نیز اینادعا را بی پاسخ نگذاشت و در واکنشی گفت: نمایندگان مجلس این‌هایی هستند که اینجا نشسته‌اند.زمانی که شما عنوان بازمانده از انتخابات را به آنها می‌دهید دیگر نماینده تلقی نمی‌شوندو این توهین به نمایندگان است.این صحبت شما باعث سوء تفاهم در جامعه می شود پس بگوییدکدام نمایندگان از سوی زنگنه استخدام شدند.

این اظهارات لاریجانیبا احسنت احسنت گفتن نمایندگان همراه شد و خادمی نیز جملات خود را اصلاح کرد.

 29216

 

 

نمایندگان فراکسیون نماینده پورابراهیمی مناظره برگزاری رحیمی بررسی برگزار ربیعی صادقی امروز مخالفت موضوع البته زنگنه جلسات انصراف انتقادات استخدام اینکه صندلی خبرنگاران دقایقی صلاحیت حواشی تاکید شکایت تصمیم لاریجانی انتقاد پارسایی علیرضا کمیسیون ادامه خادمی تواند زاهدی جریان نکرده حسینی طبیعی ولایی اعتماد بازمانده ژنرال عنوان احسنت مخالفتش ادعای اثبات درباره بیشتر کرمان صحبتی اخطار دیگری شنیده چهارمینروز نباید هستیم حاشیه اینجا همراه اعلام اولین پایان اتهامات مخالف جایگاه موافق داشتم دقیقه مقابل محمود دنبال مخالفان