برگزیده ها

مازندمجلس: روحانی در مجلس دهم با بازماندگانی ضعیف از دلواپسان روبروست که خطری جدی برای او نیستند اما همان اقلیت کم حال در تلاش هستند که با همین رای کم تعداد برای روحانی خط و نشان بکشد.

مازندمجلس:

محمدحسن خانی پور: دومین کابینه روحانی تنها بایک اوت شده رای اعتماد نمایندگان را بدست آورد، یک خوش شانسی برای شیخ دیپلمات کهبا دردسر کمتری نسبت به دولت اولش کار را آغاز کند. 

او سال 92 درحالی همان روزتحلیف لیست کابینه را به مجلسی ها تقدیم کرد که امید زیادی داشت در شرایط بحرانی کشور در آن سال بتواند سریعتررای اعتماد وزرایش را بگیرد و کار را آغاز کند. روحانی اما در همان گام اول بامانعی به نام «دلواپسان» روبرو شد. دلواپسانی که با اوت کردن سه وزیر برای روحانی خطو نشان کشیدند.

«بازماندگانِ دلواپسان» در مجلس با چند رأی به مقابله با دولت روحانی برخواستند؟ /بازی‌سازی پارلمانی با آرایی کم‌جان


100 رای که دولت روحانی را به چالش می کشید

رابطه مجلس نهمی ها و دولتیازدهم بعد از آن هم بر مدار آرامش پیش نرفت. دلواپسان مجلس با داشتن 100 رای بازیساز و تاثیر گذار بارها و بارها روحانی و دولتمردانش را به چالش کشیدند، از بهمجلس کشاندن وزرا و دادن کارت زردهای پیاپی تا بازی‌سازی این 100 رای در برخی طرحها و لوایح. روحانی و دولتمردانش اما مجبور به مدارا بودند تا عمر آن مجلس بهپایان برسد و چشم امید داشتند به مجلسی بعدی که همراه تر باشد و همسوتر.

مجلس دهم به کمک روحانی آمد

مجلس دهم همان مجلس ایده آلیبود که دولتی ها انتظارش را می کشیدند، اصولگرایان حتی ژنرال هایشان از صحنه خارجشده بودند و نیروهایی با برند اعتدال پا به صحنه گذاشته بودند. مجلسی که یک سوی آنفراکسیون ولایی یا همان اصولگرایان ایستاده بودند و سوی دیگرش فراکسیون امیدی ها یا همان اصلاح طلبان. در میانه هممستقلینی بودند که هرچند بنا به شرایط آب و هوایی صحن و لابی تغییر موضع می دادنداما برآیند کلی پارلمان دهم طی یک و نیم اخیر رویه ای آرام بین دو قوه را حکایتکرده است.

بزنگاه حساس

اما کابینه دوازدهم و رایاعتمادی که باید از مجلس دهم گرفته می شد بزنگاه حساس بین دو قوه بود. هرچندروحانی اینبار با خیالی آرامتر لیست وزرای پیشنهادی را به علی لاریجانی تقدیم کرداما زمزمه های پشت پرده آنقدر ضدونقیض بود که حتی خوشبینانه ترین افراد را هم دچارتردید و دلهره کند. رایزنی ها تا لحظه آخر اما بازی را به نفع وزرای پیشنهادیروحانی برگرداند و افرادی چون رحمانی فضلی یا ربیعی یا حتی بطحایی و جهرمی که لبمرز رای آوردن و نیاوردن بودند توانستند با رای مناسبی به پاستور دوازدهم راهیابند.

دلواپسان با چند رای به مقابله با روحانی برخواستند؟

اما مروری بر آرای انداختهشده در گلدان حکایات جالبی را روایت می کند. اگر از ارای موافق عبور کرده و به سطحارای مخالف برسیم نوسان جالبی از آرا را مشاهده خواهیم کرد. به جز وزرای دفاع وبهداشت که کمترین میزان مخالف را داشتند و بیطرف و جهرمی که رای منفی بالای 100 رابرای خود ثبت کردند، در اکثر موارد نوسانی بین 20 تا 30 رای مخالف در سبد هر وزیرپیشنهادی مشاهده می شود. آماری که ریزتر شدن در آن شاید بتواند ما را به پشت پرده این آرای ثابت و بازماندگاندلواپس مجلس قبل برساند.

فراکسیون ولایی مجلس کهاصولگرایان را زیر سقف خود جمع کرده است شاید در خوشبینانه ترین حالت اعضایش را بهصد نفر برساند، در این میان می شود طیفی از اصولگرایان سنتی، نواصولگرایان، وزرایاحمدی نژاد و ...را مشاهده کرد. اگر اصولگرایان سنتی حاضر در این فراکسیون را درطیفی اعتدالی در نظر بگیریم که کمتر در قامت یک دلواپس رای خود را بین مثبت و منفیشدن جابجا می کنند نمی توان از آرای نواصولگرایان حاضر در مجلس عبور کرد.نواصولگرایانی که در بین آنها پایداری ها و منتقدان دلواپس دولت هم یافت می شوند.گرچه تعداد آنها در این مجلس اندک است اما شاید ردپای همان 20 تا 30 رای اعتمادمنفی را بتوان در همین طیف سیاسی مجلس جستجو کرد. افرادی که قدرت بازی سازی وجریان سازی در صحن مجلس را ندارند اما بنایی هم ندارند که رای شان را به نفع دولتخرج و هزینه کنند.

روحانی در مجلس دهم با بازماندگانی ضعیف از دلواپسان روبروست که خطری جدی برای او نیستند اما همان اقلیت کم حال در تلاش هستند که با همین رای کم تعداد برای روحانی خط و نشان بکشد.
روحانی دلواپسان اصولگرایان کشیدند مشاهده مخالف فراکسیون مجلسی وزرای کابینه جهرمی افرادی جالبی برساند ندارند دولت روحانی تعداد دلواپس نواصولگرایان خوشبینانه ولایی تقدیم اعتماد بازی‌سازی مقابله شرایط بتواند بزنگاه داشتند دولتمردانش بارها دوازدهم