برگزیده ها
مازندمجلس: خبرگزاری رسمی کره شمالی امروز (چهارشنبه) تصاویری را منتشر کرد که حاکی از طراحی یک یا احتمالا دو موشک جدید در این کشور است.

به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، تصاویر مفهومی این موشک‌ها به هنگام بازدید کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی از یک تاسیسات ساخت موتورهای سوخت جامد برای برنامه موشکی کشورش در پشت سر او روی دیوار آویزان بودند.

در یکی از این تصویرها طرح یک موشک به نام "پوکگوکسونگ - 3" به چشم می‌خورد که ظاهرا جدیدترین موشک از این سری موشک‌ها در کره شمالی است.

طرح دیگر اما به سختی قابل تشخیص بود هرچند که نام "هواسونگ" بر آن نقش بسته بود.

این تصاویر از سوی خبرگزاری دولتی کره شمالی درست دو روز بعد از آغاز رزمایش سالانه مشترک آمریکا و کره‌ جنوبی انتشار پیدا کردند.

معمولا هر ساله در زمان برگزاری این رزمایش تنش‌ها در شبه جزیره کره بالا می‌گیرد.

این در حالی است که یکسری رزمایش دیگر نیز در منطقه در بهار هر سال برگزار می‌شود.

خبرگزاری کره شمالی گفت: کیم جونگ اون از کارگران در این تاسیسات خواست تا هرچه بیشتر به تولید موتورهای سوخت جامد موشک و کلاهک‌های موشک بپردازند.

مایکل دویتسمن، یک پژوهشگر مرکز مطالعات عدم اشاعه گفت: طرح موشکی اول تاکنون مشاهده نشده بود.

وی تاکید کرد: موشک "پوکگوکسونگ - 3" قطعا یک موشک جدید است. در طراحی آن موشک مشخص بود که برای پرواز در مسافتی بیشتر و پرتاب از محفظه‌های ایمن‌تر طراحی شده است و احتمالا حمل و نقل آنها آسان‌تر انجام خواهد شد تا تعیین مکان و از بین بردن آنها سخت‌تر شود.

موشک‌های سوخت جامد با دشواری بیشتری از بین می‌رود زیرا می‌توانند سریع‌تر از موشک‌های سوخت مایع پرتاب شود.

ماه اوت سال گذشته کره شمالی اقدام به آزمایش یک نسخه پرتابی از زیردریایی از این سری موشک تحت عنوان "پوکگوکسونگ - 1" کرد.

این کشور در سال جاری میلادی نیز در ماه فوریه یک نسخه زمینی این موشک‌ها موسوم به "پوکگوکسونگ - 2" آزمایش کرد.

دویتسمن گفت: کیفیت پایین تصاویر کار را برای تشخیص طرح موشکی دیگر سخت می‌کند هرچند که آن یکی طرح نیز احتمالا باید یک موشک هواسونگ – 13 یا هواسونگ – 11 باشد.

کره شمالی ماه گذشته موشک هواسونگ – 14 را به عنوان اولین موشک بالستیک قاره پیمای خود آزمایش کرد. هرچند که نیاز به یک سال یا بیشتر زمان دارد تا آن را بهینه سازد و این موشک را تبدیل به یک تهدید جدی کند.
شمالی هواسونگ خبرگزاری پوکگوکسونگ طراحی احتمالا موشک‌های بیشتر آزمایش رزمایش هرچند تصاویر موشک‌ها موشکی گذشته عنوان پرتاب دویتسمن تاسیسات تشخیص موتورهای