برگزیده ها

مازندمجلس: سیاست > احزاب و شخصیت‌ها - نامه‌نیوز نوشت: محمدرضا میرتاج‌الدینی می گوید: قالیباف در انصراف از نامزدی در انتخابات، تصمیم انقلابی گرفت، اگر چنین تصمیمی نمی‌گرفت تمام کاسه و کوزه‌ها بر سر او شکسته می‌شد.

مازندمجلس:حجت الاسلام محمدرضا میرتاج‎الدینی درباره تصمیم جمنا برای کنار کشیدن قالیباف از انتخابات و ماندن رئیسی در صحنه رقابت گفت: آقای قالیباف نسبت به این قضیه معترض نبود، چون خود او این تصمیم را گرفت. من که در محافل سیاسی حضور داشتم بعد از مطلع شدن از تصمیم آقای قالیباف تعجب بعضی را حس کردم.

اهم اظهارات وی به شرح زیر است:
*آقای قالیباف نسبت به تصمیم گیرندگان در حوزه جریان اصولگرایی به طور عام و نه به طور خاص در مورد جمنا انتقاد‌هایی داشت.

آقای قالیباف در برنامه تلویزیونی جهان آرا گفت «همه اعلام می کردند یکی باید کنار بکشد و همه هم به من نگاه می کردند».

* از مناظره سوم نظرسنجی‌ها مقداری فضا فرق کرد و همین موضوع به اتخاذ این تصمیم کمک کرد. حتی تا دو روز قبل از اعلام کناره گیری آقای قالیباف، شورای مرکزی جمنا -که خبر‌های جلساتش را می شنیدیم- یک تصمیم دیگر داشت. شورای مرکزی جمنا معتقد بود این دو نفر باید در صحنه بمانند. نظر سنجی‌های روز یکشنبه و بعضی ملاحظات و سفرهای استانی و دیدار‌ها به طوری پیش رفت که به این نتیجه ‌رسیدند کنار رفتن آقای قالیباف انسجام ایجاد خواهد کرد. آقای قالیباف نیز تصمیم انقلابی گرفت که اگر چنین تصمیمی نمی‌گرفت تمام کاسه و کوزه‌ها بر سر او شکسته می‌شد.

*نظرسنجی‌ها در آن هفته آخر نشان می‌داد که وقتی دو به دو سوال می‌کردند بین آقای روحانی و رئیسی فاصله رأی بیشتر بود و بین آقای روحانی و قالیباف فاصله رأی کمتر بود، روال نظرسنجی‌ها این گونه بود.

*{در پاسخ به اينکه اگر رقابت ميان قالیباف و روحانی بود، چقدر راي مي‎آورد}دقیق نمی شود گفت ولی می شود ادعا کرد که رای آقای روحانی بیشتر نمی‌شد. به این دلیل که یک رقیب هراسی شدید نسبت به آقای رئیسی ایجاد کردند که بخشی از ۲۳میلیون و خرده‌ای به علت همین رقیب هراسی کاذب بود که به روحاني راي دادند. اين کار یک بداخلاقی سیاسی بود. در صورتی که اگر آقای قالیباف می‌ماند این قسمت کمتر می‌شد و بعضی از افرادی که بنا داشتند به آقای قالیباف رای بدهند، با رفتن ایشان به آقای رئیسی رای ندادند. البته نمی شود دقیق آنالیز کرد ولی بخشی از آرای آقای قالیباف به سمت آقای رئیسی و بخشی به سمت دیگرکاندیدا‌ها مثل آقای روحانی رفت که اگر خود آقای قالیباف می‌ماند به آن سمت سرازیر نمی شد.

*تصميم جمنا براي کناره گيري قاليباف به نفع رئيسي، تصمیم جمعی بود، چرا باید از اين تصميم پشیمان باشند؟ بالاخره در مقایسه با انتخابات قبلی دو سه قدم جلو رفته‌ایم.
*در اولین انتخابات ریاست جمهوری که دکتر جلال الدین فارسی به دلیل مشکلاتی از نامزدي در انتخابات کنار کشید، جامعه مدرسین و جامعه روحانیت از آقای دکتر حبیبی حمایت کردند که رای زیادی هم نیاورد. جامعه مدرسین فقط به رای نگاه نمی‌کند، امسال هم آقای رئیسی اگر نامزد نبود، معلوم نبود که جامعتين از کاندیدای دیگري حمایت کنند يا نه. چون آقای رئیسی شرایط مقبول از نظر جامعتین را داشت و براي همين جامعتین از ایشان حمایت کردند.

*فصل الخطاب در ميان اصولگرايان، علما یعنی جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین هستند که این بار هم حضور داشتند. آقای رئیسی هم از افراد اصلی و تاثیر گذار در جمع علما هستند.

*شبیه سازی در مسائل سیاسی نسبت به افراد درست نیست. مثل شبيه سازي قاليباف با عارف. در شبیه سازی فقط یک جهت‌هایی را می‌شود دید و تمام ابعاد را نمی‌توان مشاهده کرد. اقدامات آقای عارف و جریان اصلاح طلبی در فضای دیگری انجام شد ولی الان شرایط فرق دارد. معتقدم فضای مثبت در میان جامعه و نیروهای انقلاب نسبت به اقای قالیباف ایجاد شد و آقای قالیباف باتوجه به ظرفیت‌هایی که دارد می‌تواند فعالیت‌ مثبت و نقش برجسته ای ایفا نماید. اما نمی‌توان گفت عینا کارهای آقای عارف را انجام خواهد داد. ولی در کل نقش تاثیرگذار دارد و نقش موثري ایفا خواهد کرد.

*{آقای قالیباف می تواند به مجلس برود؟}: بعید نیست ولی اطلاعی در این خصوص ندارم.

27214

قالیباف رئیسی تصمیم جامعه روحانی انتخابات حمایت نظرسنجی‌ها مدرسین ایجاد می‌شد سیاسی شکسته نمی‌توان قاليباف روحانیت کوزه‌ها جامعتین شرایط تصميم افراد می‌ماند مرکزی شورای کناره جریان رقابت فاصله اعلام هراسی بیشتر داشتند