برگزیده ها
وزیر صنعت: فرش دستباف ایران را به جایگاه والای آن بازمی گردانیم

مازندمجلس: تهران- ایرنا- وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه باید جفای تاریخی به فرشبافان و هنرمندان را جبران کنیم، گفت: در نظر داریم روند نزولی جایگاه فرش ایران در سال های گذشته را با سیاستگذاری جدید و به همت دولت و مجلس به اوج خود برگردانیم.

مازندمجلس: به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «محمد شریعتمداری» روز چهارشنبه در آئین افتتاح بیست و ششمین نمایشگاه فرش دستباف ایران که در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شد، از اولویت های وزارت صنعت، معدن و تجارت را بیمه فرشبافان عنوان کرد به گونه ای که تامین کننده زندگی آنها باشد.
وی افزود: حل مشکلات بهداشتی و درمانی آنها و جلوگیری از فرشبافی به سبکی که عارضه های پزشکی به وجود می آورد، از اولویت های ماست.
وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: باید از لطمات جسمی بافندگان، هنرمندان که در تولید این هنر صنعت فعالیت می کنند پیشگیری کنیم و در مواردی که با مشکل مواجه می شوند، درمان شان کنیم.
شریعتمداری برپایی نمایشگاه فرش دستباف را یکی از بزرگترین وقایع فرش در جهان عنوان کرد وگفت: در این دوره از نمایشگاه شاهد گسترش یک درصدی فضای نمایشگاه هستیم و بیش از ٧٣٢ غرفه به شرکت های مختلف واگذار شده است و با تلاش مرکز ملی فرش ایران نزدیک به صد نفر از تجار و بازرگانان بزرگ فرش از 24 کشور به این نمایشگاه دعوت شده اند تا از نزدیک با تولیدکنندگان در تماس باشند.
وی بیان کرد: از مجموع شرکت کنندگان در این نمایشگاه ایرانیانی هستند که در بازارهای خارجی فعالیت می کنند و نیمی هم خارجی هایی هستند که فرش ایرانی را در دنیا تبلیغ می کنند.
شریعتمداری گفت: در نظر داریم روند نزول فرش ایران در سال های گذشته را با سیاستگذاری جدید و به همت دولت و مجلس به اوج خود برگردانیم چرا که این هنر صنعت نقش و اثر مهمی در توسعه فرهنگ ایرانی و انتقال آن به جهان دارد.
وی تاکید کرد: این هنر صنعت به دلیل اشتغال گسترده، هزینه محدود برای سرمایه گذاری در مقایسه با سایر مشاغل با سود آوری بالا نقش مهمی در اقتصاد ایران دارد.
وزیر صنعت،معدن و تجارت تاکید کرد: برای شرکت در بازارهای صادراتی باید به هم رسانی بازارها را در دستور کار قرار دهیم و این نیاز به نهادسازی دارد و مرکز ملی فرش ایران نیز در این زمینه باید اقدامات گسترده ای انجام دهد.
شریعتمداری جدا شدن تصدی گری فرش از وزارتخانه را اقدام مناسبی دانست و گفت: البته باید نظارت های لازم صورت گیرد تا اهداف ملی محقق شود، اما مرکز ملی فرش، نهاد اصلی به هم رسانی بازارها است و باید قدم های گسترده ای بردارد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد، حضور در نمایشگاه های بین المللی فرش توسط تولیدکنندگان با هزینه های محدود و تامین بخشی از هزینه های تبلیغات برای حضور در بازارهای بین المللی باید در دستور کار قرار گیرد و مشوق های صادراتی در اختیار صادرکنندگان قرار گیرد و به همه فرش بافان نیز تسری پیدا کند و این موارد در دستور کار ما است.
وی در پایان گفت: در بودجه سال جاری ضوابطی را باید اجرا کنیم اما در بودجه سال آینده در نظر داریم قدم های بیشتری از گذشته در حوزه فرش دستباف برداریم.
شریعتمداری تاکید کرد: اگر استفاده اهرمی از منابع اندک بودجه عمومی داشته باشیم و از پرداخت های مستقیم و یک بار مصرف جلوگیری کنیم و کارهای پایه ای انجام دهیم و صنعت را گسترش دهیم و اشتغال ایجاد کنیم، اقتصاد ملی ما متحول می شود.
بیست و ششمین نمایشگاه فرش دستباف ایران با حضور 730 شرکت تولیدی و صادراتی کار خود را امروز(یکم شهریورماه) در نمایشگاه بین‌المللی تهران آغاز کرد و این نمایشگاه تا 7 شهریور ماه هر روز از ساعت 10 تا 18 آماده بازدید علاقمندان است.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
‏IRNAeco@
اقتصام**9132**1561**خبرنگار: فرزانه سلامت بخش**انتشار:مژگان توانا

اقتصاد

نمايشگاه فرش

محمد شريعتمداري

فرشبافي

نمایشگاه تاکید دستباف شریعتمداری تجارت هزینه بودجه ششمین گسترده بازارهای دستور اقتصاد صادراتی المللی اقتصادی گذشته اشتغال بازارها محدود داریم رسانی گسترش اولویت عنوان تهران ایرنا خبرنگار تامین جلوگیری خارجی تولیدکنندگان نزدیک فعالیت ایرانی