برگزیده ها
شاخص بورس در نخستین روز شهریور 169 پله بالا رفت

مازندمجلس: تهران- ایرنا- شاخص بورس در نخستین روز معاملات شهریورماه (چهارشنبه) 169 واحد رشد کر د و در مکان 82 هزار و 541 واحدی ایستاد.

مازندمجلس: به گزارش چهارشنبه ایرنا، نماگر بورس، معاملات کاری شهریو ماه را با تثبیت جایگاه در کانال 82 هزار واحدی آغاز کرد.
روند رو به بهبود معاملات بورس، سبب شده است سرمایه ها به تدریج به بازار سرمایه بازگردند و ارزش معلاملات اندکی بالا رود.
در این میان، روند رو به رشد قیمت مواد معدنی و فلزی و همچنین احتمال کاهش سود بانکی نیز باعث استقبال سهامداران از این بازار شده است.
در معاملات امروز نیز نمادهای معدنی و فلزی با استقبال سهامداران روبرو شدند. بر این اساس، نمادهای کچاد (صنعتی و معدنی چادرملو)، فملی (ملی صنایع مس) و کگل (صنعتی و معدنی گل گهر) به همراه اخابر (مخابرات) و دعبید (داروسازی دکتر عبیدی) بیشترین سهم را در رشد شاخص داشتند.
در معاملات امروز 919 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش 2 هزار و 334 میلیارد ریال در 44 هزار و 79 نوبت خرید و فروش شد.
همه شاخص های اصلی بازار سرمایه نیز همانند روزهای گذشته، افزایش یافت، بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، 54 واحد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، 29 واحد افزایش یافت.
شاخص قیمت (هم وزن) که بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است، 22 واحد و شاخص آزاد شناور که بیانگر آن بخش از سهام شرکت هاست که قابل معامله در بورس باشد، 175 واحد بالا رفت.
شاخص بازار اول که به شرکت هایی اختصاص دارد که از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور شرایط بهتری دارند، 149 واحد و شاخص بازار دوم بورس 203 واحد افزایش یافت.
گروه فلزات اساسی با معامله 134 میلیون سهم به ارزش 268 میلیارد ریال بالاترین ارزش معاملات را به خود اخصاص داد.
گروه کانی های فلزی به ارزش 145 میلیارد ریال و گروه شیمیایی به ارزش 131 میلیارد ریال نیز در رده های بعدی قرار گرفتند.

**داد و ستد 182 میلیون سهم و اوراق بهادار در فرابورس
فرابورس ایران در حالی به ماه شهریور قدم گذاشت که نخستین روز مبادلات این ماه با سبزپوشی شاخص کل فرابورس ایران و قرار گرفتن این نماگر در مرز 940 واحدی کلید خورد.
در معاملات امروز، فرابورس سه واحد رشد کرد که نمادهای پتروشیمی زاگرس و هلدینگ سرمایه گذاری خاورمیانه، سهم اصلی را در تقویت شاخص داشت.
نگاهی به دادوستدهای تابلو اوراق با درآمد ثابت نیز نشان می‌دهد بیش از 331 هزار ورقه بهادار به ارزش 329 میلیارد و 870 میلیون ریال در این تابلو دست به دست شده است.
همچنین در تابلو تسهیلات مسکن بالغ بر 65 هزار ورقه تسه خریدوفروش شد که ارزش آن به بیش از 51‌ میلیارد ریال رسید. بیشترین قیمت امتیاز تسهیلات مسکن در بازار امروز به اوراق تیر96 و و کمترین قیمت نیز به تسه اسفند 93 تعلق داشت.
قیمت اوراق تسهیلات مسکن در دامنه قیمتی 767 هزار تا 800 هزار ریال قرار گرفت.

برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
@IRNAeco
https://t.me/irnaeco
اقتصام*2022*1961* خبرنگار: میثم طاهری* انتشار: مریم مسعود

اقتصاد

شاخص بورس

فرابورس

تسه

بازار معاملات میلیارد اوراق فرابورس سرمایه میلیون امروز معدنی افزایش تابلو بهادار تسهیلات نمادهای معامله شناور بیانگر نماگر ایرنا اقتصادی شهریور کانال واحدی همراه صنعتی بیشترین سهامداران همچنین استقبال نخستین