برگزیده ها

مازندمجلس: شبکه خبری سی‌ان‌ان آمریکا گزارش داد، مقام‌های دولت آمریکا فاش کردند که تعداد دیپلمات‌های کانادایی و آمریکایی بیشتری به نسبت چیزی که قبلا اعلام شده بود در حمله با "سلاح صوتی اسرارآمیز" دچار مشکل شنوایی شده‌اند.

مازندمجلس:
چند هفته پیش رسانه‌های آمریکایی گزارش کردند که دیپلمات‌های این کشور و دیپلمات‌های کانادایی در شهر هاوانا، پایتخت کوبا قربانی نوعی سلاح صوتی شده‌اند که برای آنها مشکلاتی از جمله از دست رفتن شنوایی، سر درد شدید و حالت تهوع به وجود آورده است.
اگرچه دقیقا مشخص نشد که چه کسی یا کسانی از چنین سلاح‌هایی و با چه هدفی استفاده کردند و این سلاح‌ها چه مشخصاتی دارند، اما در ابتدا گفته شد که تعداد کمی از دیپلمات‌ها این علائم را نشان داده‌اند. سی‌ان‌ان اکنون گزارش داده بیش از 10 دیپلمات آمریکایی و اعضای خانواده آنها به دلیل چند ماه قرار گرفتن در معرض حمله صوتی، مورد معالجه پزشکی قرار گرفته‌اند.
دو منبع دولتی به این شبکه گفتند: دو دیپلمات جراحت‌های طولانی مدت پیدا کرده و نتوانستند به هاوانا بازگردند اما عده دیگر از آنها تصمیم گرفتند در همان ابتدای مشکلشان پسشتشان را ترک کنند. همزمان پنج دیپلمات کانادایی و اعضای خانواده آنها هم دچار مشکلات مشابه شده‌اند. اگرچه جزئیات این اتفاقات هنوز کاملا روشن نیستند اما ادعا شده که این دستگاه‌ها در ساختمان‌های متعلق به دولت کوبا مورد استفاده قرار گرفته‌ و حملات با آنها طولانی‌تر از چیزی بوده که گمان می‌شد.
همچنین براساس این گزارش دست‌کم دو نوع سلاح صوتی در این حملات ممکن است استفاده شده باشند.
اولین نوع از این سلاح‌ها توسط گوش انسان قابل شناسایی نبوده و معنای آن این است که این سلاح‌ها در صورت استفاده از امواج ماکرویوو استفاده کرده‌اند که در برخی فرکانس‌ها برای انسان قابل تشخیص نیست و به سرعت حرارت بافت مغزی را بالا برده و می‌تواند به لرزش گوش میانی منجر شود که اتفاقی خطرناک خواهد بود.
همچنین در کنار آن نیز ممکن است از امواج مادون صوت استفاده شده باشد که یکسری فرکانس پایین فراتر از محدوده شنوایی انسان هستند و می‌توانند خستگی، ضعف شنوایی، سرگیجه، عدم تعادل، حالت تهوع و حالت بی‌تفاوتی ایجاد کند.
سی‌ان‌ان همچنین گفته که برخی از این حملات با فرکانس‌های قابل شنیدن همراه بوده‌اند که یک صدای آزار دهنده مشابه با صدای وزوز حشرات یا کشیده شدن سطح فلزات به یکدیگر بوده است.
همانطور که گفته شد سرمنشا این صداها نامشخص است اما ادعا شده که این حملات شب هنگام زمانی که دیپلمات‌ها با خانواده‌هایشان خواب بوده‌اند علیه آنها انجام شده‌است.
استفاده حملات گزارش انسان دیپلمات همچنین شنوایی سلاح‌ها دیپلمات‌های کانادایی مشابه آمریکایی خانواده امواج بوده‌اند اعضای جزئیات شده‌اند دیپلمات‌ها سی‌ان‌ان هاوانا اگرچه