برگزیده ها

مازندمجلس: محسن اسماعیلی عضو حقوق‌دان شورای نگهبان در گفت‌وگو با شماره 122 ماهنامه خیمه به نکات بسیار مهمی اشاره کرده است.

مازندمجلس:

به گزارش نامه نیوز گزیده ای از این گفت وگو رادر زیر می خوانید:

* شیوه‌های تبلیغی نادرست برخی از ما استکه باعث فاصله گرفتن دیگران از دین شده است؛ وگرنه فطرت انسان‌ها حرف درست و خوب رامی‌پذیرد. تندی با مخاطب و اهانت به کرامت او خودش یک منکر است و مصداق پاک کردن شیشهکثیف با دستمال کثیف؛ یعنی کاری که نشدنی است.

* ببینید که بعضی از ما با قضیه فوت دکترمریم میرزاخانی چگونه رفتار کردیم؟ بانویی که نابغه ریاضی جهان و افتخار ایران بوددر جوانی از دنیا رفت. درحالی‌که همه سوگوار بودند و به مقام علمی و ادب و تواضع اواذعان داشتند و بزرگان کشور هم به درستی این ضایعه را تسلیت گفتند و هر کس عکسی همبا او داشت منتشر کرد، عده‌ای دنبال این رفتند که آیا همسر او مسلمان است یا نه؟! اینکجای اسلام است؟ مگر اصل صحت از مسلمات دین ما نیست؟ کار را به جایی رساندند که بعضیاز علما مجبور شدند که شهادت دهند همسر او مسلمان است! این روش مسلمانی است؟ آقاییدر تلویزیون با لحنی راجع به او قضاوت می‌کرد که انسان خجالت‌زده می‌شد.

* واقعیت آن است که امر به معروف و نهی ازمنکر هم مثل خیلی دیگر از احکام و معارف اسلامی دچار برخی کج فهمی‌ها شده است. یکیاز مهم‌ترین این موارد، محدود و منحصر کردن قلمرو این دو فریضه پر برکت، به حوزه عباداتو امور فردی دیگران است. نه اینکه در این حوزه نیازی به امر به معروف و نهی از منکرنیست، نه! بحث در این است که نباید شأن « بالاترین و شریف ترین واجبات اسلامی» را تااین اندازه کاهش داد که « فقط» در همین بخش خلاصه شود.

* به دلیل اینکه نظام ارزش‌گذاری ما مسلمانانبا نظام ارزش‌گذاری اسلام فرق دارد! حجاب یا دیگر ظواهر هم مهم هستند اما یادمان رفتهکه اهم چیست و اتفاقاً همین اهم‌های فراموش‌شده علت این ظواهر ناهنجار شده است. برایهمین است که در مقابل هتک آبروی افراد ساکتیم ولی در مقابل کشف موی افراد حساس می‌شویم.

* حضرت علی (ع) ، بارها به مردم فرمود کهنظارت بر عملکرد من، حقی است که من بر گردن شما دارم، و در نتیجه تکلیفی است که بایدبه آن عمل کنید؛ آن هم نه آهسته و مخفیانه، بلکه « فِي اَلْمَشْهَدِ وَ اَلْمَغِيبِ»؛ علنی و آشکار.

* پس زمامداران نظام اسلامی، نه تنها باید از عمقجان به حق مردم مبنی بر امر به معروف و نهی از منکر در حوزه امور سیاسی و اجتماعی معتقدباشند، بلکه باید با گفتار و عملِ خود، شهروندان را به استفاده از این حق تشویق و ترغیبنمایند.

اسلامی معروف اینکه ارزش‌گذاری ظواهر افراد مقابل اسلام مسلمان ریاضی نابغه قضاوت انسان دیگران خجالت‌زده تلویزیون