برگزیده ها

مازندمجلس: خبرگزاری میزان- خشت‌های دوره ساسانیان در قلعه تاریخی نارین قلعه میبد در دسترس بازدیدکنندگان قرار دارد.

مازندمجلس:

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان، قلعه تاریخی نارین یکی از قدیمی ترین بناهای خشتی در جهان است. این بنا در حال حاضر وضعیت مناسبی ندارد و خشت های دوره ساسانی این قلعه به راحتی در دسترس بازدیدکنندگان قرار دارد. 

 خشت‌های ۲، ۰، ۰، ۰ ساله قلعه نارین را جا به جا کنید!

خشت‌های ۲، ۰، ۰، ۰ ساله قلعه نارین را جا به جا کنید!

 

 

این قلعه یکی از مهمترین بناهای تاریخی استان یزد است. استانی که به تازگی شهر یزد را در فهرست ثبت جهانی میراث فرهنگی جای داده و باید وضعیت مناسب تری نسبت به شهرهای دیگر در بهره برداری از بناهای تاریخی داشته باشد. با این حال اخبار منتشر شده طی روزهای اخیر حکایت از موج تخریب در این استان دارد.

 

خشت‌های ۲، ۰، ۰، ۰ ساله قلعه نارین را جا به جا کنید!خشت‌های ۲، ۰، ۰، ۰ ساله قلعه نارین را جا به جا کنید!

نارین‌قلعه یا نارنج‌قلعه مهمترین و دیدنی‌ترین بناى تاریخى شهرستان میبد است. این قلعه از بناهاى مربوط به دوره اشکانی و قبل از اسلام است و در دوران مظفریان تعمیراتى در آن صورت گرفت. اطراف آن خندقی بوده است و نقب‌های زیر آن گاهی تا یک فرسنگ امتداد دارد. 

 

از این قلعه که کاملا از خشت و گل ساخته شده است، در دوره‌های مختلف تاریخی به عنوان ارگ حکومتی یا دژ نظامی استفاده می‌شده. اوج اقتدار این قلعه در پیش از اسلام، مربوط به دوره ساسانیان و پس از آن مربوط به دوره آل مظفر است. بعضی این کهن دژ را سرآغاز شروع آبادانی یزد می‌دانند. پیچ‌های تودر‌توی قلعه، کشمکش‌ها و جنگ‌های زیادی را به خود دیده است.

 

 

تاریخی مربوط وضعیت بناهای اسلام نارین استان مهمترین