برگزیده ها

مازندمجلس: موضع دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا درباره حوادث شارلوتزویل موجب کاهش محبوبیت وی در میان جمهوریخواهان شده است.

مازندمجلس:
نشریه نیوزویک در گزارشی نوشت: نظرسنجی های جدید نشان می دهد واکنش دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به خشونت ها در راهپیمایی طرفداران برتری سفیدپوستان در شارلوتزویل در ایالت ویرجینیا،‌ با حمایت جمهوریخواهان روبرو نشده است.
به گزارش نامه نیوز: این ارقام جدید صبح روز چهارشنبه و پس از آن منتشر شده است که ترامپ در روز دوازدهم اوت در گردهمایی حامیانش در فینیکس در ایالت آریزونا از سخنان خود درباره راهپیمایی شارلوتزویل دفاع کرد.
ترامپ به سبب قاطع تر صحبت نکردن علیه گروه های حامی برتری جویی سفیدپوستان هدف انتقادات قرار گرفته است. پلیس اعلام کرد یک مرد وابسته به یک گروه تندرو با خودرو به میان جمعیت معترض به نژادپرستی راند و سبب کشته شدن یک نفر و زخمی شدن نوزده تن دیگر در شارلوتزویل شد.
نظرسنجی انجام شده از سوی نشریه پولتیکو و موسسه مورنینگ کنسالت نشان می دهد میزان محبوبیت رئیس جمهور آمریکا در میان رأی دهندگان جمهوریخواه به از هشتاد و یک درصد در یک هفته قبل از حادثه شارلوتزویل به هفتاد و سه درصد کاهش یافته است. این موضوع سبب کاهش محبوبیت او به طور کلی شده است. میزان محبوبیت ترامپ در آمریکا از چهل و چهار درصد به سی و نه درصد کاهش یافته است.
دیگر نظرسنجی ها نیز نشان می دهد میزان محبوبیت ترامپ بین سی و پنج تا چهل و سه درصد است که پایین ترین رقم برای یک رئیس جمهور با گذشت هشت ماه از دوران ریاست جمهوری اش محسوب می شود.
نظرسنجی نشریه پولتیکو و موسسه مورنینگ کنسالت از طریق مصاحبه با هزار و نهصد و هشتاد و هفت تن بین هفدهم و نوزدهم ماه اوت انجام شد و شامل واکنش آنها به سه مورد سخنرانی جداگانه و کنفرانس خبری می شد که ترامپ برای توضیح درباره موضع خود درباره حادثه شارلوتزویل برگزار کرد.
ترامپ روز سه شنبه در فینیکس از گروه های ضد فاشیست به سبب مخالفت خشونت آمیز با برتری جویان سفید پوست، نئونازی ها واعضای گروه نژاد پرست ک ک ک انتقاد کرد. وی بیست و پنج دقیقه از وقت سخنرانی خود را به خواندن بیانیه های قبلی اش اختصاص داد که در آنها از «بسیاری از طرف ها» برای اعمال خشونت انتقاد کرده بود.
پل رایان رئیس جمهوری خواه مجلس نمایندگان آمریکا دوشنبه شب در گفتگو با شبکه تلویزیونی سی ان ان گفت برخی از سخنان ترامپ درباره خشونت های شارلوتزویل «از نظر اخلاقی مبهم» بودند.
ریچارد اسپنسر که خود را نژاد پرست می داند پس از سخنرانی ترامپ در فینیکس در صبح روز چهارشنبه در توئیتر نوشت: «ترامپ هرگز گروه های راست افراطی را محکوم نکرد و نخواهد کرد.»راست افراطی واژه ای کلی است که اسپنسر برای اشاره به برتری جویان سفید پوست، ملی گرایان سفید پوست و دیگر گروه های متعصب بکار برد.
دیوید دوک از رهبران سابق ک ک ک و اندرو آنگلین مسئول وبسایت دیلی استومر حامی برتری جویی سفید پوستان پس از حادثه شارلوتزویل از سخنان دونالد ترامپ تمجید کردند زیرا او در سخنانش به صورت خاص برتری جویان سفید پوست را هدف قرار نداد.
پنجاه و چهار درصد از جمهوری خواهانی که در این نظرسنجی شرکت کردند با این موضوع موافق بودند که هر دو طرف را باید به سبب خشونت ها مقصر دانست و این در حالی است که شصت و چهار درصد از دموکرات ها ملی گرایان سفید پوست را به سبب خشونت ها مقصر دانستند. اما اکثر رأی دهندگان جمهوریخواه همچنین گفتند هدف از سخنان ترامپ ایجاد تفرقه و دو دستگی در کشور نبوده است.
دیگر سیاستمداران جمهوریخواه از جمله سناتور تیم اسکات از کارولینای جنوبی از واکنش ترامپ انتقاد کردند. اسکات روز یکشنبه در گفتگو با شبکه تلویزیونی سی بی اس گفت:‌ «برای این رئیس جمهور هدایت کشور بسیار دشوار خواهد بود اگر که در حقیقت اقتدار اخلاقی در معرض خطر قرارگیرد.»
پنجاه و هشت درصد از جمهوری خواهان همچنین اعلام کردند ترجیح می دهند مایک پنس معاون رئیس جمهور هدایت امور رئیس جمهور را بر عهده بگیرد.
این در حالی است که آنهایی که به رئیس جمهور آمریکا رأی دادند همچنان از او حمایت می کنند و هشتاد درصد از رأی دهندگان ترامپ از عملکرد او پشتیبانی می کنند. بسیاری از حامیان او با شور و شوق به دستورالعمل های او متعهد هستند.
راهپیمایی برتری جویان سفید پوست در اعتراض به پیشنهاد برای سرنگون کردن مجسمه ژنرال رابرت ایی لی برگزار شد که در حمایت از ایالت های جنوبی برای حفظ نظام برده داری مبارزه می کرد. ترامپ در فینیکس گفت که برداشتن این مجسمه تلاشی برای «فاصله گرفتن از تاریخ و میراث ماست.»
سه چهارم جمهوری خواهانی که در این نظرسنجی شرکت کردند همچنین گفتند این مجسمه باید بر سر جای خود باقی بماند.
ترامپ شارلوتزویل نظرسنجی جمهور برتری خشونت جمهوری آمریکا محبوبیت فینیکس سخنان جویان درباره هشتاد جمهوریخواه مجسمه همچنین میزان سخنرانی انتقاد حادثه دهندگان ایالت راهپیمایی حمایت واکنش نشریه گرایان افراطی اسپنسر اخلاقی پنجاه هدایت گفتند جنوبی تلویزیونی خواهانی اسکات بسیاری اعلام چهارشنبه پولتیکو موسسه کنسالت یافته موضوع مورنینگ دونالد برگزار سفیدپوستان گفتگو