برگزیده ها
ضرورت تحول در صنعت، معدن و تجارت مازندران

در سال های اخیر با برخی سؤمدیریت ها و عدم استفاده مناسب از فرصت های توسعه شاهد افول بهره برداری از معادن و تعطیلی واحد های صنعتی بسیاری بوده ایم. به نحوی که نه تنها شاهد ایجاد اشتغال جدیدی نمی باشیم بلکه اشتغال موجود را نیز از دست داده ایم

اختصاصی مازندمجلس: استان مازندران از نظر واحد های تولیدی و اشتغال صنعتی، بعد از استان هایی مانند تهران، اصفهان، آذربایجان شرقی و خراسان رضوی همواره در جایگاه مناسبی قرار داشته است. در این زمینه سهم صنعت غذایی، ماشین آلات و فلزات از باقی صنایع بیشتر بوده، تا جایی که زمانی مازندران از نظر ذخیره فلورین و سنگ گرانیت در کشور رتبه نخست را دارا بوده است. اما در سال های اخیر با برخی سؤمدیریت ها و عدم استفاده مناسب از فرصت های توسعه شاهد افول بهره برداری از معادن و تعطیلی واحد های صنعتی بسیاری بوده ایم. به نحوی که نه تنها شاهد ایجاد اشتغال جدیدی نمی باشیم بلکه اشتغال موجود را نیز از دست داده ایم. عدم تحقق صنایع تکمیلی در مازندران، تعطیلی معادن و نبود برنامه ای مشخص برای توسعه روابط تجاری با کشور های عضو اکو که تعداد زیادی از آن ها در همسایگی با استان مازندران قرار دارند، از عوامل افول صنعت، معدن و تجارت استان در سال های اخیر بوده است. در همین راستا مازندمجلس گفت و گویی را با عبدالله رضیان نماینده محترم شهرهای قائمشهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه شمالی و عضو کمیسیون صنایع و معادن انجام داده است:

رضیان در آغاز گفت و گو ضمن اشاره به تغییرات در وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: دیدگاه اقتصادی آقای شریعتمداری و تیم همکاران ایشان با نگاه اقتصادی آقای نعمت زاده تفاوت دارد. نکته مد نظر ما این بود که ایشان در انتخاب همکاران خود به گرایشات سیاسی توجه نکنند. وزارت صنعت معدن یک وزارت تخصصی است. بیشتر چالش های کشور در وزارت صنعت، معدن و تجارت است. افرادی که می خواهند در این وزارتخانه فعالیت کنند باید توان رویارویی با چالش ها را داشته باشند.

وی در ادامه با اشاره به جلسات متعدد با شریعتمداری به تشریح اولویت های صنعتی کشور پرداخت و عنوان کرد: امروز بحث صادرات و ساماندهی تجارت و بازار برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است.کلیدی ترین چالش کشور در شرایط فعلی، موضوع رکود است. همچنین تحول در بخش بهره‌برداری از معادن هم از خواسته های رهبری، مجلس و کمیسیون صنایع و معادن است. انتصاباتی که در سطح ملی انجام می شود باید منجر به روی کار آمدن افرادی شود، که توانایی ایجاد تحول دارند. جلسه چهارساعته ای را با آقای شریعتمداری در کمیسیون صنایع و معادن داشتیم که این موضوعات مطرح شد و ایشان قول دادند با دیدگاه تخصصی در مسیر پیشرفت حرکت کنند.

نماینده مردم قائمشهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه شمالی در رابطه با ناکام ماندن بی‌طرف، وزیر پیشنهادی نیرو در کسب رأی اعتماد از وزرا گفت: سه گروه از نمایندگان انتقادات زیادی به آقای بی طرف داشتند. نمایندگان شمال و جنوب کشور و همچنین نمایندگان شهر های زاگرس نشین. ایشان می توانست رایزنی های استانی انجام دهد و نشست هایی با نمایندگان داشته باشد. اما متأسفانه جدیت و صراحت لازم را نداشت. ایشان موضوع کارشناسی پروژه انتقال آب دریای خزر را مطرح کردند در صورتی که این بحث در برنامه ششم کاملا منتفی اعلام شد. آقای بی‌طرف نتوانست جو علیه خودش را مدیریت کند همچنین نگرانی نمایندگان از عملکرد گذشته ایشان نیز مزید بر علت شد تا وی از مجلس رأی اعتماد نگیرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن با تأکید بر ضرورت تغییرات مدیریتی در استان خاطر نشان کرد: تغییرات مدیریتی در استان خواست همه همکاران ما است. یکی از مشکلات مهم وجود سکون و روزمرگی در دستگاه های اجرایی سطح استان می باشد. موضوعاتی چون بحران آب، گردشگری و کشاورزی از مسائلی است که بخش زیادی از آن باید توسط مدیریت استان پیگیری شود و از طریق تعامل با نمایندگان مجلس به نتیجه برسد. با این اوصاف صددرصد باید تغییراتی صورت بگیرد و تا جایی که امکان دارد از نیرو های جوان و کارآمد استفاده شود. اما تا به حال نشستی به صورت جدی برای انتخاب استاندار برگزار نشده است.

 

رضیان در پایان با اشاره با برخی معضلات استان تصریح کرد: زیر ساخت های استان در بخش های مختلف با ایرادات زیادی مواجه است. نظارت دقیق بر دستگاه های اجرایی وجود ندارد و مدیریت ارشد تسلط آنچنانی بر مدیران پایین دستی ندارد. با ملاحظات و تعارف نمی شود شرایط را پیش برد. در موضوع گردشگری تا اینجا ظرفیت اقتصادی ایجاد نشده است. در بحث کشاورزی نیاز به اصلاحات اساسی داریم. مدیران باید در کنار کشاورزان بوده و با تاجران نیز در تعامل باشند. این مسائل باعث شده که استان ما از مسیر توسعه خارج شود.

مصاحبه از: سید محمدمهدی کیا

 

پایگاه خبری مازندمجلس به زودی زوایای پنهانی از مسائل و چالش های صنعت، معدن و تجارت را به تصویر خواهد کشید.

مازندران صنعت استان صنعت معدن تجارت عبدالله رضیان قائمشهر